handdator

Visa fullständig version : Knöböj, 'dubbelvikt'?


E.S
2005-06-08, 14:08
Stog och tränade lite knäböjteknik framför spegeln och såg att när jag göra riktigt djupa böj så böjer jag ryggen framåt (även om den är svankad) och nästan dubbelviker mig själv för att hålla balansen. Jag undrar om detta är farligt / dålig teknik? Det hanlar alltså INTE om kutad rygg utan om att överkroppen "lutas" framåt mot låren längst ned i övningen.
:em: :confused: *slap*

Nizze_
2005-06-08, 15:05
Låter som att du går för djupt ner .. du skall inte gå djupare än att benen bli 90grader .. Ju djupare du går ju mer separeras knäskålarna och det blir större risk för skador och förslitningar .. Riktigt djupt kan du möjligen köra på lätta vikter i någon benpress maskin ..

E.S
2005-06-08, 15:16
När benen blir 90 grader så lutar jag mig fortfarande ganska mycket framåt. Låren och ryggen bildar ett "omkullvält" V.

Fartman
2005-06-08, 15:21
Låter som att du går för djupt ner .. du skall inte gå djupare än att benen bli 90grader .. Ju djupare du går ju mer separeras knäskålarna och det blir större risk för skador och förslitningar .. Riktigt djupt kan du möjligen köra på lätta vikter i någon benpress maskin ..

bullshit!

kan vara pga att du är svag i bålen som du fäller så mycket, pröva att träna upp bålstyrkan och se om det hjälper att hålla dig mer upprätt

z_bumbi
2005-06-08, 15:23
Låter som att du går för djupt ner .. du skall inte gå djupare än att benen bli 90grader .. Ju djupare du går ju mer separeras knäskålarna och det blir större risk för skador och förslitningar .. Riktigt djupt kan du möjligen köra på lätta vikter i någon benpress maskin ..

Jag gissar att du pratar om 90 grader mellan femur och tibia? Om så är fallet så ökar snarare skaderisken om du vänder där.

E.S: Det är antingen en fråga om teknik eller att du är stel någonstans, läs Allans artikel om knäböj i Best of och fundera lite på saken. Att ta hjälp av någon som kan kolla på tekniken är det bästa men att läsa lite vad som ska hända kan räcka en bit på vägen i alla fall.

E.S
2005-06-08, 15:25
Med 90 grader så menar jag då låren är horisontala med golvet, är det rätt ställe att vända på?

Det beror på att jag tappar balansen annars, lyfter jag hälarna så är det inga problem att hålla ryggen nästan rak. Jag har hört att det är en dålig ovana att lägga något som håller upp hälen och att man istället ska koncentrera sig på att försöka göra "rätt" från början.

Fartman
2005-06-08, 15:53
Med 90 grader så menar jag då låren är horisontala med golvet, är det rätt ställe att vända på?

Det beror på att jag tappar balansen annars, lyfter jag hälarna så är det inga problem att hålla ryggen nästan rak. Jag har hört att det är en dålig ovana att lägga något som håller upp hälen och att man istället ska koncentrera sig på att försöka göra "rätt" från början.

du ska helst gå betydligt djupare än paralellt med golvet
pröva att ställa dig mer bredbent, eventuellt strecha fotlederna. då kan du nog komma ner djupare

zonecapone
2005-06-08, 15:54
Stretcha vaderna...

ZONE

MilkmaN
2005-06-08, 16:27
(även om den är svankad)
Man ska väl inte svanka vid knäböj? :confused:

stahlberg
2005-06-08, 16:34
Här har kommit fram de tre orsakerna till att du blir framåtböjd i knäböjningens nederläge : 1) bristfällig teknik, 2) stelhet, 3) svag midja. För att "gardera dig" ska du för säkerhets skull åtgärda alla dessa orsaker.

Halldin
2005-06-08, 16:43
En gubbe på gymmet påstod att det handlar om simpel kroppsdynamik, om man inte är väldigt kort så fäller man tydligen fram sig för att axlarna ska vara i linje med knäna... eller något åt det hållet.

Oavsett om det är *bs* eller inte så finns det ju många exempel på styrkelyftare och bodybuilders som är rätt bra framåtlutade (dock med rak rygg) som har lyckats bra.

stahlberg
2005-06-08, 17:30
Glöm gubben.

Men till sak. Visst hittar vi lyftare som knäböjer med framåtböjd kropp. Delvis är det en kroppsbyggnadsfråga (även om det inte har med deras egen kroppslängd att göra). Men huvudsakligen beror det på att de har en stark rygg, vilket de utnyttjar i knäböjning.

Det är knappast FARLIGT att lyfta framåtböjd (om ryggen är spänd/rak). Men om du vill vara rakare, så åtgärda de tre orsaker som kommit fram tidigare i tråden - och som jag sammanställde i mitt förra inlägg - därför att i någon av dem (eller flera) hittar du lösningen på problemet.

aliquis
2005-06-08, 21:19
Jag lutar också lite när det blir tungt, och jag går bra mycket djupare än paralella lår mot golvet, kör du frontböjar antar jag att du slipper en del av problemet, om du nu tycker det är ett problem.

Jonny_88
2005-06-09, 11:14
Är det bättre för oss som har problem med knän att vända vid 90 grader? När jag går djupt och sedan upp då låter det som om man river sönder en tröja/tyg ( Fast det låter lägre, svårt att förklara), nu undviker jag att gå så djupt.

Lillgrabben
2005-06-09, 11:20
Edit; detta inlägg är alltså riktat till killen som har problem med oljud i knäna.

Foten ska alltid peka i samma riktning som knäet gör.


Knäleden är ingen kulled utan en "gångjärnsled" -> knäet ska endast böjas upp / ner & absolut inte i sidled.



Jag förmodar att du låter knäna vandra i sidled under dina böjar... Ett stort NO NO NO

JJ
2005-06-09, 11:37
Prova även att stå bredare.

Dav0d
2005-06-09, 12:06
Har samma problem, och fick precis reda på vad det är. :hbang:
Precis som Zone säger ska du stretcha vaderna. Men inte på det "normala" sättet (rakt knä), du ska istället stretcha vaderna med böjda knän. För då stretchar du längre ner på vaden och det är den som spökar. Det är jag 99% säker på i ditt fall.

*Update*
Det är svårt att stretcha denna del på vaden, så ta hjälp av någon när du ligger ner på ryggen. Svårt att beskriva men försök rådfråga av någon kunnig på gymmet.

Tack och Adjö

TPS
2005-06-09, 12:11
Låter mest som du är stel.

z_bumbi
2005-06-09, 12:15
*Update*
Det är svårt att stretcha denna del på vaden

Att böja knät och ställ sig med fotbladet på en upphöjning där hälen kan sjunka ner fritt brukar funka ganska bra.

Weird
2005-06-09, 12:19
en bra stretcha övning fö det är med om du sätre dig på huk sen lägger du en skivstång på knäna. det e bra , glömm bara inte att snöra upp skorna lite ..

E.S
2005-06-09, 12:28
Tack alla!

stahlberg
2005-06-09, 13:35
Jag är fortfarande av den åsikten att det kan finnas inte bara en utan TRE (del)orsaker till problemet, och för att vara på den säkra sidan bör ALLA TRE orsaker åtgärdas : teknik, stelhet/styvhet och svag midja.

Här finns ju någon som med 99 % säkerhet kan definera problemet som en av de tre delorsakerna. Detta är inte illa med tanke på att de aldrig sett dig lyfta. Man får bara gratulera till den enorma kunskapsmängden här i detta forum, där ligger man verkligen i lä.

Lillgrabben
2005-06-09, 13:40
Jag är fortfarande av den åsikten att det kan finnas inte bara en utan TRE (del)orsaker till problemet, och för att vara på den säkra sidan bör ALLA TRE orsaker åtgärdas : teknik, stelhet/styvhet och svag midja.

Här finns ju någon som med 99 % säkerhet kan definera problemet som en av de tre delorsakerna. Detta är inte illa med tanke på att de aldrig sett dig lyfta. Man får bara gratulera till den enorma kunskapsmängden här i detta forum, där ligger man verkligen i lä.


Så sant, så sant!


Fixar han till dessa tre delar så borde han inte kunna misslyckas!

Antalet människor som inte klarar av att utföra korrekta böjar pga ngn fysisk defekt torde vara i princip obefintligt.

emmzan
2005-06-09, 13:51
Det svåra med att lära sig en bra böjteknik är att det ofta behövs någon som är med och kollar hur det ser ut mer eller mindre varje pass i början. Tekniken är ju det som man inte ser själv (om man inte tar med videokameran) medan ökad rörlighet och ökad bålstyrka lättare kan upplevas. Teknikmässigt behövs iallfall för mig, den där nissen som står bredvid och gastar åt en när man gör fel.. *grr27*

stahlberg
2005-06-09, 13:58
emmzan har säkert rätt. TROTS DETTA anser jag, att av de tre möjliga orsakerna till att överkroppen "böjs framåt", så är tekniken den viktigaste enskilda. Tekniken är viktig också av andra orsaker, t.ex om man vill lyfta så mycket som möjligt eller om man vill vara "säker" på att undvika att skada sig.

Big_Vik
2005-06-09, 19:10
WTF??

Jag trodde det var fotlederna som var stela och inte Gastrocnemius??? (vet ej stavn) :confused:

Allan
2005-06-09, 19:31
Hej och hå - läs vad Stahlberg skriver. Till det kan man lägga - risig bålstyrka. Att folk skulle vara mer eller mindre bygda för knäböj är i och för sig riktigt, men alla - absolut alla - kan lära sig rörelsen såpass att den bygger styrka.
Vaderna? Mjo, men då ska man vara inihelvete stel (och strängt taget är det hälsenan som sätter stopp). Troligare är att det är fotleden som är stel.
Stel i gluteus. Mycket vanlig orsak.
Stången för högt på nacken - förskjuten tyngdpunkt. Tvinga ner den på trapezius. Den ska INTE ligga på nacken.
Sopig styrka i midjegördeln. Fram med rediga situps med viktbelastning. Ryggresningar för korset.

Och det vanligaste - för tätt mellan fötterna. Sen är det bara att öva, öva, öva. Knäböj är lika mycket teknikgren som bänkpress, och tävlar man i OL eller SL slutar man aldrig nöta på tekniken. Det borde tammefan fler byggare också göra.

allan

pocoloco
2005-06-10, 06:56
Finns mycket man ska tänka på under böj, 3 månader efter att jag började med knäböj reppade jag hela set på 110kg. Nu för några veckor sen började
det bränna till i midjan på vägen neråt redan under uppvärmningsseten. Nu har många av dom vise männen talat, och nämnt dom faktorer som jag tror var problemet för mig när jag böjde sist, dvs. bålstyrkan och stela vader.. Men för ännu bättre/säkrare böj tycker jag att man ska tänka på...

1) Tyngden ska ligga på hälen, och inte tårna. Låter inte så jobbigt, men det handlar faktiskt lite om balans!
2) Bälte håller ryggen rakare/upprätt(?), och minimerar risken att den krokar ihop sig till en ostbåge då man råkar luta sig framåt!
3) För att behålla samma hållning som jag hade i toppläget som i bottenläget så tittar jag rakt fram hela tiden mot väggen/powerracket och tittar ALDRIG nånsin ner.

Rätta mig ifall mina teoerier/tips jag fått inte stämmer.

stahlberg
2005-06-10, 07:24
Jag ska klargöra, att jag med orsaken "svag midja" menar svaghet i hela "midjesektionen" (eller del/delar av den).

Själv har jag bara försökt klargöra de orsaker som kan ligga bakom problemet, och föreslått att trådstartaren för säkerhets skull borde åtgärda dem alla. Jag har inte erbjudit LÖSNINGAR på problemet, dvs sagt HUR man skulle åtgärda. Men det har flera andra haft synpunkter på.

mentzer
2005-06-10, 16:44
Vaderna? Mjo, men då ska man vara inihelvete stel (och strängt taget är det hälsenan som sätter stopp). Troligare är att det är fotleden som är stel.
Stel i gluteus. Mycket vanlig orsak.
Stången för högt på nacken - förskjuten tyngdpunkt. Tvinga ner den på trapezius. Den ska INTE ligga på nacken.
Sopig styrka i midjegördeln. Fram med rediga situps med viktbelastning. Ryggresningar för korset.


Ganska vanligt att man är stel i soleus va?
Gluteus maximus är inte jättevanligt att man är stel i, däremot brukar medius och minimus vara problematiska.
Testa även att träna upp bålstyrkan med en gymboll, oslagbart.

Jonny_88
2005-06-10, 17:29
Edit; detta inlägg är alltså riktat till killen som har problem med oljud i knäna.

Foten ska alltid peka i samma riktning som knäet gör.


Knäleden är ingen kulled utan en "gångjärnsled" -> knäet ska endast böjas upp / ner & absolut inte i sidled.



Jag förmodar att du låter knäna vandra i sidled under dina böjar... Ett stort NO NO NO

Det är bara det ena knäet som det kommer oljud ifrån. Tror inte jag har så mkt fel i utförandet. Tror det är skadat på något sätt.

emmzan
2005-06-10, 20:39
Mina knän låter ungefär som cellplast när jag värmer upp, sen är det mindre knakande genom hela passet. Aldrig skadat knäna vad jag vet och naprapaten tycker jag har fantastiskt tighta (dvs enligt honom bra) knän.

Men låter gör dom :)

Allan
2005-06-10, 20:52
Ganska vanligt att man är stel i soleus va?


Man blir stel där för att hälsenan är kort.


allan