handdator

Visa fullständig version : Tvärstopp i deffen...?


Topworker
2005-06-08, 12:16
Tja, så har man kört hårt i ca 6 v, och det gick såfint i början, 1 kg typ första veckan, som säkert mest var vatten, och sedan gick det helt enligt planerna på 0,5 kg/v.

Men nu, bara stopp! Sedan sissodär 2 veckor sedan!

Innan deffen räknade jag med mit excelak på hur mycket jag gjorde av med och hur mycket jag tränade mm. Jag kom fram till att jag gjorde av med ganska exakt 3000 kcjl /dag borträknat träning.
Så jag drog bort 500 kcjl och lägger till träningsdosen de dagar jag tränar, så det blir minus ca 500 kcjl varje dag. Men nu har vikten tvästannat!
Vaför?
Det enda jag märkt är att kroppsfettet minskat med typ 0,2-0,3% men vikten legat konstant. Men 0,2% är ju mega lite på v 2.....

Teori 1:
Jag räknar åt skogen fel.

Teori 2:
Överträning? Känner att jag är konstandt seg i typ ben och lite härochvar, styrketränar 3gg/v och arobics(typ) ca 5gg/v (2 pass på söndagen).
Saknar kraft lite lixxom. Inga ätar dagar, bara ett "kladdmål" varannan fredag(pizza)

Teori 3:
Kosttillskotten jag ätig har "tappat" effekt? Har tagit Synephrine, Pyrotrim(Usnic acid + kalciumpuruvat) fiskolja, grönte.
Har märkt att jag inte blir lika varm under träningen nu som i början med dessa tillskott. Kanske kroppen vant sig och inte gör av med så mycket extra energi.

Teori 4:
Jag har gått ner i vikt och gör således av med mindre energi samt att kroppsfettet har minskat vilket gör att kroppen mer ogärna släpper ifrån sig mer utan istället gör mig trött.... Svårt o säga, men jag ligger mellan 11-13 % nu tror jag.(olika maskiner säger olika)

Vad tror ni? Vill ju fortsätta!
Har beräknat om min förbrukning och dragit ner 200 kcjl. Inklusive träningen blir det ca 2600-3700 kcjl /dag...För mycket eller litet??!?

Jay-Z
2005-06-08, 12:23
Teori 1. Garanterat.

Vad är kcjl förresten? Blir inte riktigt klok på hur du räknar. Räknar du inte hur mycket du stoppar i dig? Utan bara vad du förbrukar?

Lite mer info, tack. Vikt, längd, vad äter du idag, cardio? The whole shebang..

Herkulez
2005-06-08, 12:25
exakt hur räknar du ut hur mycket BF du tappat?

hur mycket kardio kör du?

Topworker
2005-06-08, 13:30
Till er båda:
Jag kanske har varit luddig i mina utlägg, kan bero på att skrivit allt innan och glömmer vad man skrivigt.

Jag fyller i mitt ark med allt jag äter, ser då vad det blir i näringsvärde, kcjl mm. Sedan fyller jag i vad jag gjort på dagen(träning då) dvs hur mycket jag förbrukat "extra". Min "basala"(allt utom träning) omsättning - 500 + energiåtgång för träning = mål värde för energin. Med lite tur(?!?) så hamnar energin från maten på samma nivå som målvärdet, +-50 kcjl.
Träningsdagar blir det ca 2900 kcjl och vilodagar ca 2400 kcjl.

Detta gick ju jätte fint i början, tappade nästan exakt 0.5 kg/v.

O fettet mäter jag med en bioimpedansmätare i handformat samt med en våg som mäter fettet med. Handmätaren visar ca 2 % mindre än vågen. å andra sidan visar vågen fel på vattnet(jo, den mäter det oxo) så jag tror det ligger i mellan.

Och kardion blir ca 5ggr/v, lite svårt o veta hur ma ska räkna "gång med joggande inslag" :)...Långa morgonprommenader räknas som cardio.

Snabba stats:
L: 179
Vikt(nu): 84.0
Ålder: 28
Mål: Beeeach2005!!! dvs kanske ner 2 kg till lite in i Juli, bf < 11(gärna 10)
Tränat i: 10 år

Jay-Z
2005-06-08, 13:34
Ok. :) Du äter för mycket eller motionerar för lite. Det är nästan alltid där det felar. Så valet är att antingen äta mindre eller börja motionera mer.

Topworker
2005-06-08, 13:44
Ok. :) Du äter för mycket eller motionerar för lite. Det är nästan alltid där det felar. Så valet är att antingen äta mindre eller börja motionera mer.

Jo, men det är ju ett fusksvar! ;)

Liite jobbigt att kör _mer_ är 8ggr vecka va?
Och käkar jag mindre orkar jag inte träna...*suck*

Allt gick ju så bra i början....Why??!?

Clyde
2005-06-08, 15:39
Lägg in en dag i veckan då du höjer upp kcal intaget till ca 3500 kcal.

För att räkna ut ungefär hur mycket kcal du ska ligga på kan du göra såhär.

Ta din önskade kroppsvikt som du vill gå ner till och multiplicera den med ett värde mellan 27-31, Om du väger 84 kg nu och ska ner 2 kilo till kan du alltså
ta 82x27 eller 82x31 (2214) eller (2542) kcal, och ligga på det.

Lasse Kongo
2005-06-08, 16:08
6 veckor är ju inte spec länge på diet, tar ju en 10 veckor innan allt snurrar på bra.

Tips: cykla kolhydraterna utan att sänka på kcalintaget, dvs höj upp fettet eller prottet de dagar du går lågt på kolisarna, det kan vara ett enkelt sätt att kicka igång allt.

Annars är mitt stående tips när det inte händer ngt: öka cardion, händer inget? öka cardion, händer det inget? öka cardion, mao sänk inte på maten, den är till för o spara på dina stackars muskler och hålla igång skiten.

abs sista utvägen får bli att sänka kcal, det förutsätter ju att man lagt sig "rätt från början"

6 v är inget, sluta gnälla, börja experimentera.

z_bumbi
2005-06-08, 16:14
Vad väger du?

Och hur uppskattar du du vad du gör av med på träningen?

Sheogorath
2005-06-08, 17:27
Jag satte ytterligare snurr på saker genom att lägga in en extra ätardag i veckan där jag lade mig på 1000 kcal över en normal deffdag, bara från kolhydrater. Läs Ätardagar och leptin (http://www.halso.info/75.html).

Lizzie
2005-06-08, 22:09
O fettet mäter jag med en bioimpedansmätare i handformat samt med en våg som mäter fettet med. Handmätaren visar ca 2 % mindre än vågen. å andra sidan visar vågen fel på vattnet(jo, den mäter det oxo) så jag tror det ligger i mellan.



Den du håller mellan händerna visar bara din fett% på överkroppen och den vågen du står på visar din kroppsfett%. Hur menar du att 'den visar fel på vattnet' - Den visar väl hur mycket fett% resp. vatten% man har, hur är det fel menar du?

Topworker
2005-06-09, 07:17
Den du håller mellan händerna visar bara din fett% på överkroppen och den vågen du står på visar din kroppsfett%. Hur menar du att 'den visar fel på vattnet' - Den visar väl hur mycket fett% resp. vatten% man har, hur är det fel menar du?

Jo, man kan ställa in den på vilken aktivitetsnivå man har, sätter jag den på kontors jobb så slår den maaasor fel. Sätter jag den på idrottare med hårt jobb, blir kaloriförbrukningsberäkningen fel men värdena verkar bli mer rätt mot vad som står ska vara "normalt" i manualen. Sätter jag den på idrottare så visar den att jag har ca 56%vatten och det ska vara mellan 62-63 har jag för mig. Det står även att man bör ligga mellan 62-63, dvs man ser det som uttorkning om man ligger på 60. Smal marginal lixxom. Så uttorkad kan jag inte vara! Har provat måånga gånger på olika tillfällen, slår bara på 1-2%, men fortfarande 6% för lite, vilket skulle betyda att jag är konstant uttorkad totalt.(o det är jag inte) Så någonstans blir det fel, och beräkningarna hänger ju ihop så därför litar jag inte helt på den.

Men jag har lärt mig att inte lita på detdär så mycket, det viktiga är att jag ser om jag går ner eller upp i fett samt vikt. Vilken bf jag igentligen hamnar på är mindre viktigt än spegeln eller sambons tycke. ;)

Till er andra:
Tack för alla tipps, jag ska prova "chocka" kroppen lite, ätardag nu och då samtidigt som jag ska öka kardion. Kroppen vänjer ju sig vid allt så man måste kanske vända o vrida lite precis som med träningen. Har hört att man tappar fett i perioder med, först går det bra, sedan tvärstopp för att sedan tappa en massa igen...tålamod kanske....
Har ju tränat länge men hade inte möjlighet att äta ordenligt då samt vara lite still, så jag behövde aldrig deffa. Så detta är bara min andra deff.
Är ju fortfarande så rädd att loosa för mycket muskler, vill ju bli större till nästa år! :)

edit: Jag återkommer när det händer något, så kan jag säga vad jag gjorde! :)

Nadja
2005-06-09, 12:32
Kommentar till din Teori 3: Synephrine.

Hur länge har du tagit detta tillskott? Jag avhåller mig från moralpredikningar, då det givetvis är upp till var och en vad man stoppar i sig.

Men! Av egen erfarenhet känner jag väl till att tillskott med liknande substanser som synephrine kan göra en RUSKIGT seg, såväl fysiskt som mentalt.

Mitt tips: do you´re deff without it - dra några extra koppar kaffe om din mage håller för det!

MVH, Nadja

adde
2005-06-09, 16:32
Det är varesig ovanligt eller konstigt. Håll ut! Börja inte mixtra och dra ned för mycket på Kcal (eller kilojoulen som du verkar vara ensam om att använda :D). Kroppen går på sparlåga under en diet och ibland så hamnar man på en platå. Se dock över din träning, iblanda tappar man lite tempo i träningen - ta tiden på en runda eller använd pulsklocka så att du håller tempot. Har det inte hänt nått på ytterligare en vecka så öka dina förbränningspass med 20 minuter/dag.

/adde

Topworker
2005-06-10, 10:41
Kommentar till din Teori 3: Synephrine.

Hur länge har du tagit detta tillskott? Jag avhåller mig från moralpredikningar, då det givetvis är upp till var och en vad man stoppar i sig.

Men! Av egen erfarenhet känner jag väl till att tillskott med liknande substanser som synephrine kan göra en RUSKIGT seg, såväl fysiskt som mentalt.

Mitt tips: do you´re deff without it - dra några extra koppar kaffe om din mage håller för det!

MVH, Nadja

Hmmm... du tänker inte på synerlin, dvs Ma-Hung(=efedrin)?
Av detta kan man ju bli knäpp, vet det. Först pigg som bara den och sedan helt slut....
Synefrin (eller vad det nu heter igentligen) Skall funka som ovan nämda utan dessa bieffekter, iallafall elnligt tillverkaren.

adde:
Jo, det där med platåer har jag hört talas om, gissar på att jag stannat upp på en sådan litegrann. Och om man funderar efter så har jag legat i med en massa saker på senare tid som kanske har tagit lite fokus från träningen.
Om nu bara alla dessa släktingar kan låta bli att gå ur skolan och fylla år så ska jag nog snart kunna träna på lite bättre tider och längre stunder... :)

O idag fick jag höra att jag börjar se riktigt deffad ut av en träningspolare/jobbarkompis. Tydligen tycker omgivningen min deff går bättre än jag(fri tolkning) :)

Nadja
2005-06-10, 15:47
Nej, Topworker, jag tänkte inte på Synerlin. Jag känner (tyvärr) till alla de där "ephedra-fria" varianterna också. Synephrine har en hyfsat hög koffeinbas samt Hcl-bas. Ok, du kanske slipper Mu-Hang-produkternas "värsta" biverkningar, men även exempelvis S.Cordifolia/Synephrine kan ge dig trassel. Observera kan, vissa känner ju ingenting.

Nu är det väl inte så populärt att diskutera dylika substanser här på forumet men jag kände ändå att jag ville kommentera. Som jag skrev innan: alla gör som de vill.

Testa utan ett dag, det blir ju billigare också!

MVH, Nadja

Topworker
2005-06-13, 07:20
Nej, Topworker, jag tänkte inte på Synerlin. Jag känner (tyvärr) till alla de där "ephedra-fria" varianterna också. Synephrine har en hyfsat hög koffeinbas samt Hcl-bas. Ok, du kanske slipper Mu-Hang-produkternas "värsta" biverkningar, men även exempelvis S.Cordifolia/Synephrine kan ge dig trassel. Observera kan, vissa känner ju ingenting.

Nu är det väl inte så populärt att diskutera dylika substanser här på forumet men jag kände ändå att jag ville kommentera. Som jag skrev innan: alla gör som de vill.

Testa utan ett dag, det blir ju billigare också!

MVH, Nadja

Tack för tippset, jo det var just S.Cordifolia jag tänkte på. Men jag har provat utan nu och jag känner faktiskt ingen skillnad.
Har dessutom plockat bort flera tillskott nu, tänker börja igen sedan, de kanske ger bättre effekt då. Dessutom behöver nog kroppen vila ifrån dem...
BTW: vet du/någon hur S.Cordifolia verkar igentligen? _är_ de effektiva?

Och förreseten S.Cordifolia är _inte_ dopingklassat, ens under tävling om du menar att vi inte ska disskutera olagliga prepparat. Det står uttrckligen att S.Cordifolia inte är dopingklassat i RF;s lista över förbjudna substanser.

Power
2005-06-16, 12:15
6 veckor är ju inte spec länge på diet, tar ju en 10 veckor innan allt snurrar på bra.

Tips: cykla kolhydraterna utan att sänka på kcalintaget, dvs höj upp fettet eller prottet de dagar du går lågt på kolisarna, det kan vara ett enkelt sätt att kicka igång allt.

Annars är mitt stående tips när det inte händer ngt: öka cardion, händer inget? öka cardion, händer det inget? öka cardion, mao sänk inte på maten, den är till för o spara på dina stackars muskler och hålla igång skiten.

abs sista utvägen får bli att sänka kcal, det förutsätter ju att man lagt sig "rätt från början"

6 v är inget, sluta gnälla, börja experimentera.

Jag har samma problem men har varit igång i 11 veckor och det har gått ganska bra. Men...för tre veckor tog det bara tvärstopp så from den här veckan har jag sänkt intaget eftersom jag trodde att det skulle vara en lösning. Men efter att ha läst den här tråden så inser jag att det kanske är fel väg att gå.
Hoppar upp igen på ursprungligt intag men ändrar lite i näringsinnehåll istället och lägger in en morgonpromenad till, så nu blir det tre.
Får se om det sätter igång igen.

Lasse Kongo
2005-06-18, 11:56
Jag har samma problem men har varit igång i 11 veckor och det har gått ganska bra. Men...för tre veckor tog det bara tvärstopp så from den här veckan har jag sänkt intaget eftersom jag trodde att det skulle vara en lösning. Men efter att ha läst den här tråden så inser jag att det kanske är fel väg att gå.
Hoppar upp igen på ursprungligt intag men ändrar lite i näringsinnehåll istället och lägger in en morgonpromenad till, så nu blir det tre.
Får se om det sätter igång igen.

Nice, får hoppas det rullar på nu då, jag tror dock kroppen släpper fett med tiden även om man ligger kvar på samma mat/cardio/träning om man bara gör av med mer än man stoppar i sig, men för att slippa för långa platåer så är det inte fel att öka cadio/ändra näringsinnehållet osv.

Men orkar man o står ut så släpper det nog med tiden iaf.

Sämsta man kan göra är att dra ner för mkt på maten, maten är ju den absolut effektivaste "stacken" för att öka ämnesomsättningen.

Som ex vill ja nämna AnnaB, hon väger inte mkt mer än 2mjölkpaket typ, men äter mer än va många killar som väger dubbelt så mkt gör under diet, sen är hon väl iofsig rätt aktiv, men thats the way to get ripped and lean, eller hur Anna :D