handdator

Visa fullständig version : Magont av att inte äta på kort tid?


Djens
2005-06-08, 00:17
Nu på sistone har ajg börjat åka på ett av mina gamla syndrom, att om jag inte äter på runt 2-3 timmar får jag dugligt ont i magen.

Först blir jag hungrig, och äter jag inte snabbt då så bryter magontet ut och sitter i tills jag ätit och en halvtimme/timme till, det går över på 1-3 timmar om jag inte äter också.

Eller kan det vara något stressrelaterat?
Jag är inte laktos/gluten/något intolerant, det här händer med vilken sorts mat som helst.

Någon som råkat ut för nåt liknande eller vet vad det kan vara? :confused:

Slartibartfast
2005-06-08, 07:45
Låter som ett typiskt magsår/katarr. Kolla upp med läkare som kommer att ordinera gastroskopi. Då ska du springa iväg så hårt benen håller.

Tolkia
2005-06-08, 08:16
Hur ont får du? Hur stressad är du? Magkatarr/magsår är ju stressrelaterat, men om detverkar rimligt kan du ju bara avgöra själv. Det brukar också göra REJÄLT ont.

En annan möjlighet (om du inte har så jättejätteont) är ju att magsäcken vant sig vid regelbunden påfyllning och att det helt enkelt är hungerkramper (= muskelkramper; magsäcken "knyter sig") du känner.

Djens
2005-06-08, 10:16
Det brukar vara värst vid skoltid, (ingenjörsprogram, relativt jobbigt med andra ord, en del vid sidan att hinna med också), då kan jag ta min gröt/mackor runt 06:30 och vid 8.15 när jag börjar så kommer hungerkänslorna redan då. För att inte nämna magkurrandet som brukar höras igenom hela klassrummet :D
Det brukar vara en vettig frukost på runt 400 kcal, gröt med mjölk och polarextrem typ.

Det gör ju inte Riktigt jävla ont, men det är tillräckligt för att vara obehagligt.
Det kan nog vara det som du säger att magsäcken vant sig, får väl se om det släpper till hösten, annars får jag nog göra som Slart sa och uppsöka en läkare. Men det där med gastroskopi lät inte så skoj :MrT:

Slartibartfast
2005-06-08, 10:21
Hör i alla fall vad läkaren säger, men att svälja en 1,5 meter lång slang tjock som ett finger är ingen höjdare. Avgör själv om det är värt det. Jag har för mig att man kan diagnostisera magsår genom utandningsluften numera, så fråga.

Doktorn
2005-06-08, 15:40
1.5m lång slang?! Magsäcken börjar 40cm från tänderna! Du tänker inte på andra endoskopier?

Lizzie
2005-06-08, 19:29
Nu när vi har en doktor här på tråden måste jag bara fråga: Är det så att de kommit fram till att magsår kan orsakas av en speciell bakterie, men tillståndet brukar förvärras av stress?

emmzan
2005-06-08, 19:37
Nu när vi har en doktor här på tråden måste jag bara fråga: Är det så att de kommit fram till att magsår kan orsakas av en speciell bakterie, men tillståndet brukar förvärras av stress?

I egenskap av nästanveterinär får jag säga att man tror iaf att det är en speciell bakterie... och ja, förvärras av stress.

hultman
2005-06-08, 19:42
Testa med att dricka vatten eller annan vätska. Tar ju lite plats i magen iaf :)

emmzan
2005-06-08, 19:44
Hur ont får du? Hur stressad är du? Magkatarr/magsår är ju stressrelaterat, men om detverkar rimligt kan du ju bara avgöra själv. Det brukar också göra REJÄLT ont.

En annan möjlighet (om du inte har så jättejätteont) är ju att magsäcken vant sig vid regelbunden påfyllning och att det helt enkelt är hungerkramper (= muskelkramper; magsäcken "knyter sig") du känner.

När jag känner av magkatarren är det inte rejäl smärta i regel utan en sugande känsla och ett svagt till måttligt illamående rätt konstant.

Sverker
2005-06-08, 20:15
I egenskap av nästanveterinär får jag säga att man tror iaf att det är en speciell bakterie... och ja, förvärras av stress.


Helicobacter pylori ?

http://www.mpa.se/workshops/reko/heli.shtml

emmzan
2005-06-08, 20:16
Helicobacter pylori ?

http://www.mpa.se/workshops/reko/heli.shtml

Jupp. Och våra husdjur har en annan helicobact.spp

Lizzie
2005-06-08, 22:01
När jag känner av magkatarren är det inte rejäl smärta i regel utan en sugande känsla och ett svagt till måttligt illamående rätt konstant.

När jag har magkatarr känner jag så med- mer sugande och svidande obehag, men när man inte tar hand om sig då, brukar det göra mer å mer ont och den värken förknippar jag med 'början till magsår' ont.

Slartibartfast
2005-06-09, 08:27
1.5m lång slang?! Magsäcken börjar 40cm från tänderna! Du tänker inte på andra endoskopier?

:D Man sväljer inte hela. Men det känns så.

Doktorn
2005-06-10, 16:37
Ingen aning! Är inte färdig doktor så väntar med å säga nått :em:

Tolkia
2005-06-10, 21:49
Du behöver nog inte vara så :em:. Misstänker att Slartis beskrivning baserade sig mer på upplevelsen av hur en gastroskopi går till än på instruktionsboken ... *spy*