handdator

Visa fullständig version : Deff/Bulk i perioder?

cardio
2005-06-07, 22:50
Mitt syfte är att bygga så mycket muskler som möjligt för att sen deffa bort fett. Jag styrketränar 3 ggr i veckan och kör innebandy och fotboll 3 ggr i veckan.

Om jag har förstått det rätt så är det bäst att bulka ett bra tag för att sen deffa ett bra tag. Det är inte bra att ligga på +-0 när det gäller energiöverskott utan man ska bestämma sig för antingen eller.

Men kan man inte dela upp det på följande sätt då:

Man bulkar i 4 veckor för att sen deffa i 2 veckor, bulka i 4 och deffa i 2..
Är det bortkastat att göra så eller kommer det att fungera lika bra som att köra bulk och deff i längre perioder?

Anledningen till att jag skriver detta är att jag har en tendens att lägga på mig för mycket fett under bulken i vanliga fall. Så det vore skönt att få deffa bort detta överskott en aning snabbare än om man skulle köra bulk i 4 månader och sen deff i 1 månad.. Förstår ni vad jag menar? *flex*

Mvh
Cardio

Jashguim
2005-06-08, 09:36
Jag har också varit inne på något sådant, men vad jag vet så tar det iaf några dagar innan kroppen förstår att den ska ta energin från det lagrade fettet. Detta gör ju att deffen pågår i typ 10 dagar...händer ju inte så mycket då...

Men vad vet ja...

cardio
2005-06-08, 09:39
Jag frågade samma sak på andra träningsforum, där tyckte dem:

"träna hårt och skit i att bulka! MYCKET bättre.

så länge dina muskler har näring när de vill ha så räcker det gott. "

OCH

"Det är bara jobbigt och slitsamt för kroppen att hålla på och gå upp o ner i vikt, bättre att äta nyttigt och bra hela tiden o gå upp lite granna kanske. "

Vad tror ni om detta? :naughty:

Jakobbus
2005-06-08, 09:59
men vad jag vet så tar det iaf några dagar innan kroppen förstår att den ska ta energin från det lagrade fettet.
*bs*

Wooch
2005-06-08, 10:08
Om jag har förstått det rätt, så bygger ett kaloriöverskott muskler vare sig det handlar om ett stort överskott eller litet. Det är lättare att avgöra om man ligger på ett större överskott, men med det innebär det att man även lägger på sig mer fett. Så man behöver nog inte vräka i sig allt man kommer över då man lägger på sig onödigt mycket fett. Håller man sig på ett lagom stort kaloriöverskott, håller man en hyffsad form och samtidigt bygger muskler. Man måste alltså inte bulka upp sig enormt i tron om att det är det enda sättet att bygga.

Kanske någon kunnigare kan fylla i och rätta mig vid fel.

MilkmaN
2005-06-08, 13:17
Den optimala muskeltillväxten uppnås vid 10-15% energiöverskott
- King Grub

King Grub
2005-06-08, 13:25
Den optimala muskeltillväxten uppnås vid 10-15% energiöverskott
- King Grub

Optimerar förutsättningarna för kanske. Sitt i soffan och ligg på 10-15% energiöverskott så optimeras inte mycket annat än fläskinlagring. Det är träning som är den största muskeltillväxtoptimeraren, hur man än vänder på det.