handdator

Visa fullständig version : Är det inte meningen att det ska gå lättare..


Sve
2005-06-07, 20:06
...när man tränar kondition?
Har iofs precis börjat, men vafan man ska väl kunna känna skillnaden någon gång väl?
Som det är nu så frustar jag värre än ett ånglok redan efter 2min, vid 3 är jag DÖD!

mela
2005-06-07, 20:08
...när man tränar kondition?
Har iofs precis börjat, men vafan man ska väl kunna känna skillnaden någon gång väl?
Som det är nu så frustar jag värre än ett ånglok redan efter 2min, vid 3 är jag DÖD!


Det går framåt.. Se till att värma upp ordentligt så orkar du mer.
Blanda även långdistans med intervall :thumbup:

Strongman
2005-06-07, 20:08
Samma här.. Sprang 7-9km i en sträcka, nästa gång jag gjorde det kändes det t.om jobbigare.

Antar att man måste springa en lång sträcka flera gånger för att på så sätt bygga upp sin kondition.

Att jag har ansträngnings-astma och fick 1kg slem i käften under springturen gjorde de inte lättare heller.

Sve
2005-06-07, 20:24
Det går framåt.. Se till att värma upp ordentligt så orkar du mer.
Blanda även långdistans med intervall :thumbup:

Långdistans i mitt fall är max 1km. *cry*


Att jag har ansträngnings-astma och fick 1kg slem i käften under springturen gjorde de inte lättare heller.

Samma här. Får suga på bricanyl som den vore en napp. Eller grunda med efedrin. Slemmet kommer mest efteråt.

mela
2005-06-07, 20:26
Långdistans i mitt fall är max 1km. *cry*

Du kanjobba i lugnt tempo..
jagbörjade med att springa på 5km/h och 500m och sen va jag död :P
Nu springe rjag iaf 3km på 20min...
Inget att skryta med men det går åt rätt håll..

Spring dock OLIKA långt varje gång så att kroppeningen vänjer sig vid sträckan

Allan
2005-06-07, 20:28
Vad är detta? Har du AF-ambitioner? Glida på beachen med rutor på magen? Jag måste kolla om det snöar i helvetet - Sve tränar kondis!

Annars kan man börja med såna där konditionsmaskiner - har jag hört, av en kompis som kände en kille sett en sån på bild.


allan

mela
2005-06-07, 20:31
Annars kan man börja med såna där konditionsmaskiner - har jag hört, av en kompis som kände en kille sett en sån på bild.


Funkar fint :thumbup:
Lättast att köra intervaller på löpband.
Eller typ en fotbollsplan, så kan man spurta kortsträckorna och jogga
långstäckorna.

Karl_alfred
2005-06-07, 20:34
Jag har ett förslag som kommer från egen erfarenhet, kör konditionsperiod nu. Börja med korta sträckor 2-3 km spring på så gott det går, försök hålla god intensitet. Kör 2 dagar vila 1 dag 2 dagar kondis vila 1 osv. Efter 1,5 vecka hade jag förbättrat kondisen markant. Det går fortfarande framåt rätt mycket såhär ca 1 månad senare. Lägger in lite längre distanser nån gång i veckan men tar 1-2 månader till för att vänja kroppen på löpning och föröker med mina korta distanser med hög hastighet främst. Det tar vad jag läst 6-7 år att ta sig till sin maxkondition ungefär, så skynda långsamt!

Allan
2005-06-07, 20:35
Tack gode gud att man har sin maxkondition bakom sig!


allan

Sve
2005-06-07, 20:36
Vad är detta? Har du AF-ambitioner? Glida på beachen med rutor på magen? Jag måste kolla om det snöar i helvetet - Sve tränar kondis!

Annars kan man börja med såna där konditionsmaskiner - har jag hört, av en kompis som kände en kille sett en sån på bild.


allan

Muhaha. Åldern har hunnit ikapp mig :/ Eller rättare sagt sprungit ifrån mig eftersom jag känner mig 20 år äldre i kroppen än vad det står på pappret.
I have to face the fakta som zonecapone skulle ha skrivit.
Jag måste fixa min kondis helt enkelt, jag klarar ju fan knappt av att gå i en trappa.

mini
2005-06-07, 20:37
Tack gode gud att man har sin maxkondition bakom sig!


allan
När får man börja den nedräkningen?

Sve
2005-06-07, 20:40
Jag har ett förslag som kommer från egen erfarenhet, kör konditionsperiod nu. Börja med korta sträckor 2-3 km spring på så gott det går, försök hålla god intensitet. Kör 2 dagar vila 1 dag 2 dagar kondis vila 1 osv. Efter 1,5 vecka hade jag förbättrat kondisen markant. Det går fortfarande framåt rätt mycket såhär ca 1 månad senare. Lägger in lite längre distanser nån gång i veckan men tar 1-2 månader till för att vänja kroppen på löpning och föröker med mina korta distanser med hög hastighet främst. Det tar vad jag läst 6-7 år att ta sig till sin maxkondition ungefär, så skynda långsamt!

Ok, som det är nu har vi kört 2 min springa 2min gå och hållt på så i 40-50 min. kan ju säga att tempot blir rätt lågt mot slutet, dvs jag kan gå fortare än jag joggar.
Sen får jag så in utav helvete ont i den muskel som går på framsida skenben från fotleden och 20cm upp. kramp gånger 100 ungefär.

Sve
2005-06-07, 20:41
Du kanjobba i lugnt tempo..
jagbörjade med att springa på 5km/h och 500m och sen va jag död :P
Nu springe rjag iaf 3km på 20min...
Inget att skryta med men det går åt rätt håll..

Spring dock OLIKA långt varje gång så att kroppeningen vänjer sig vid sträckan

2km på 15min lyckades jag med....

Allan
2005-06-07, 20:43
Sen får jag så in utav helvete ont i den muskel som går på framsida skenben från fotleden och 20cm upp. kramp gånger 100 ungefär.

Tibialis anterior. Stretchövning här www.ryggochmuskelakuten.se

Kan även vara begynnande benhinneinflammation - AKTA dig för det. Det finns orsaker till att folk som är medlemmar i DT-klubben ska ta det försiktigt med löpningen...


allan

Sve
2005-06-07, 20:43
Det värsta är att springa själv. Först börjar man tänka: oj det var jobbigt det här. Fan va ont det gör.
Senare: Helvete va jobbigt

Mycket senare (3min): JÄVLAR GE MIG ETT NACKSKOTT!

Allan
2005-06-07, 20:44
När får man börja den nedräkningen?



http://www.cartuning.at/pics/erebuni/album/chevrolet_blazer.jpg

allan

Karl_alfred
2005-06-07, 20:48
Ok, som det är nu har vi kört 2 min springa 2min gå och hållt på så i 40-50 min. kan ju säga att tempot blir rätt lågt mot slutet, dvs jag kan gå fortare än jag joggar.
Sen får jag så in utav helvete ont i den muskel som går på framsida skenben från fotleden och 20cm upp. kramp gånger 100 ungefär.
Är det inte bättre att köra lite kortare sträckor med hög fart istället, sen när det blir lätt kan du ge dig på längre sträckor :) Kroppen måste vänja sig och det tar nog ett par månader.

Sve
2005-06-07, 20:50
Tibialis anterior. Stretchövning här www.ryggochmuskelakuten.se

Kan även vara begynnande benhinneinflammation - AKTA dig för det. Det finns orsaker till att folk som är medlemmar i DT-klubben ska ta det försiktigt med löpningen...


allan

Jepp tibialis är det. Tror inte det är benhinne alls, utan jag får kramp av att vinkla upp foten.

Vad är DT-klubben? De tungas klubb? De totalhavererades klubb?

Allan
2005-06-07, 20:55
Deciton-klubben...


allan

z_bumbi
2005-06-07, 21:18
Variera dig istället för att nöta på långpass, att t ex cykla varannat pass skonar kroppen och man får i alla fall bättre kondition.
Sen är det mycket teknikträning för att få löpningen att "rulla" på och då är det lättare att köra kortare pass för när man börjar bli trött så är det inte teknikträning utan teknikförstörning.
Om du ska köra längre pass så spring mer i början och gå mer på slutet när du är trött och försök sen öka antalet intervall som du klarar av att springa utan att det känns som du kryper fram.

MilkmaN
2005-06-07, 21:19
Shit vad dålig kondis alla här har. Själv sprang jag 3 km på 11.30 för någon vecka sedan, och då kom jag ändå långt ifrån först.

z_bumbi
2005-06-07, 21:36
Shit vad dålig kondis alla här har. Själv sprang jag 3 km på 11.30 för någon vecka sedan, och då kom jag ändå långt ifrån först.

Inte för vad jag vet om det tillför tråden något men du väger också över 100 kg och har kört ryckböjar 5x70?

Annars antar jag att svaret från två i tråden blir, fan vad alla är klena här inne..

skeletron
2005-06-07, 21:41
Det är bra att du tagit dig i kragen! Verkligen.. Det är början som är jobbig... Rent ut sagt förj*vlig... Men sen när du förbättrat din kondis kommer du märka att det är grymt skönt.
Ta med mp3:n vet ja! Eller se till att ha en polare som kan underhålla dig lite, du ska ju trots allt kunna prata samtidigt.

Skynda långsamt som sagt, det kommer!

Jorgen
2005-06-07, 22:16
Shit vad dålig kondis alla här har. Själv sprang jag 3 km på 11.30 för någon vecka sedan, och då kom jag ändå långt ifrån först.
Jag läste i din träningsjournal. Och shit vad svag du är alltså. Jag är mycket starkare och då är jag långt ifrån starkast.
*whatever* *whatever* *whatever*

//Jörgen

emmzan
2005-06-07, 22:19
Jag läste i din träningsjournal. Och shit vad svag du är alltså. Jag är mycket starkare och då är jag långt ifrån starkast.
*whatever* *whatever* *whatever*

//Jörgen

Tog en snutt jag med.. Fan jag har större armar och väger mer! *popcorn*

Baha
2005-06-07, 22:30
DEt var samma för mig när jag började, nästan så man skäms att man inte orkar springa så långt men man får väl skylla på att man e tung.

Jag tyckte personligen det släppte rejält när jag tog det lugnt redan från början av passet och kunde hålla ngrlunda samma fart igenom, dvs hålla på ett tag med samma tempo, inte springa fort 500 meter och sen behöva gå hem efter 5-10 minuter typ.

MilkmaN
2005-06-07, 22:41
Jag läste i din träningsjournal. Och shit vad svag du är alltså. Jag är mycket starkare och då är jag långt ifrån starkast.
*whatever* *whatever* *whatever*

//Jörgen

Ni kanske missade ironin? Eftersom man får stå ut med att vara svagast gäller det att skryta som faen när man är bra på något!

Karl_alfred
2005-06-07, 22:47
Shit vad dålig kondis alla här har. Själv sprang jag 3 km på 11.30 för någon vecka sedan, och då kom jag ändå långt ifrån först.
Var väll inte så bra det heller! Kasta inte sten i glashus!

MilkmaN
2005-06-07, 22:58
Bättre än dem iaf :D

Anyways, subject dropped. Alla blev sura och ingen fattade.

grisbil3n
2005-06-08, 02:44
Man ska köra på ordentligt och sedan stagnera i tempot succesivt då alltså? Detta var intressant...

Edit: Min ambition är att kunna kuta ett bra tag utan att dö...

sanoj
2005-06-08, 07:44
När jag konditionstränar försöker jag hela tiden förbättra tiden från senast jag sprang den streckan. Det blir inte så många min/sek varje gång men när man hållit på ett tag kan man testa att springa streckan på samma tid som första gången, då märker man hur lätt det är och förstår att man fått bättre kondis.

Sve
2005-06-08, 15:32
som sagt är alla tips och tricks välkomna i tråden.

Jag har ju inte tänkt att bli ngn marathonlöpare. Mitt mål är att kunna springa iaf 5km utan att stanna. Och att sedan kunna hålla minst den nivån.

Jag har aldrig sprungit tidigare i mitt liv.