handdator

Visa fullständig version : Gym i Kungälv?


Slitzz
2005-06-07, 16:00
Har precis flyttat från Gävle till Kungälv/Göteborg. Fick givetvis ge upp mitt gym-kort och träningspolare från Gävle eftersom det blir en bit att pendla.
Har via internet hittat två gym i kungälv, "Nergy Sportlife" och "Pulsen i Centrum". Båda dessa känns lite för inriktade på maskiner och liknande då jag är ett stort fan av fria vikter. Jag säger detta utan att ha varit där ännu visserligen. Är det nån som har nån erfarenhet av dessa två gym eller kanske tips om nåt annat gym i närheten så vore jag evigt tacksam för den infon. Svårt att hitta rätt bland gymmen, har ju knappt hittat till Ica än så :)

Mvh HEnke

Bonnie
2005-06-07, 16:36
Tränar på "Sportslife" i Rollsbo, helt ok ställe.
Det finns även "Friskis och Svettis" i Ytterby men har aldrig varit där.
"Pulsen" ligger i centrala Kungälv.

Det är de ställerna jag känner till.

ArooN
2005-06-07, 18:13
Har precis flyttat från Gävle till Kungälv/Göteborg. Fick givetvis ge upp mitt gym-kort och träningspolare från Gävle eftersom det blir en bit att pendla.
Har via internet hittat två gym i kungälv, "Nergy Sportlife" och "Pulsen i Centrum". Båda dessa känns lite för inriktade på maskiner och liknande då jag är ett stort fan av fria vikter. Jag säger detta utan att ha varit där ännu visserligen. Är det nån som har nån erfarenhet av dessa två gym eller kanske tips om nåt annat gym i närheten så vore jag evigt tacksam för den infon. Svårt att hitta rätt bland gymmen, har ju knappt hittat till Ica än så :)

Mvh HEnke
Hej!
Jag är också ett fan av fria vikter och tränar på Friskis o Svettis i ytterby/kungälv där finns gott om fria vikter och en del maskiner!
Gångavstånd ifrån busstationen om du inte har bil.
Väldigt seriöst gym med fräscha lokaler möjlighet till spinning och gympa finns.
Samt bastu.

//Aron

Slitzz
2005-06-08, 07:29
Tack för svaren. Nu har inte jag en aning om vad du pratar om för busshållplatser osv Aron eftersom jag har bott här sen i söndags. Har bara försökt få lägenheten i ordning så jag har knappt varit utanför dörren. Men jag ska definitivt titta på alla tre alternativen. Bonnie, du sa inget om hur det var med fria vikter på Sportslife?

/Henke

Piranha
2005-06-08, 07:31
Gosh bor väl i Kungälv , och nånstans där bygger han , de har nåt källargym.

PM'a honom och reka lite.

Bonnie
2005-06-08, 14:57
Jag tränar inte med vikter ;)
Är med på bodypump-passen och tränar lite med tryckluftsmaskiner.
Liten klen tjej här.

Det finns ett rum där de "stora pojkarna" håller till och stönar, kan tänkas att det är fria vikter där.

Har du cykel så är det inga problem att cykla till både sportslife och friskis och svettis även om det ligger mot ytterbyhållet och ytterby (om du bor i själva kungälv).



Tack för svaren. Nu har inte jag en aning om vad du pratar om för busshållplatser osv Aron eftersom jag har bott här sen i söndags. Har bara försökt få lägenheten i ordning så jag har knappt varit utanför dörren. Men jag ska definitivt titta på alla tre alternativen. Bonnie, du sa inget om hur det var med fria vikter på Sportslife?

/Henke

Popeye
2005-06-08, 16:56
Ah, katten.
Finns det fler Kungälvsbor här? :hbang:
Jag tränar på "Sportlife", Rollsbo.
Det finns rätt gott om fria vikter nu för tiden.
Gott om maskiner också för den delen, men de använder jag så sällan.
Pulsen skulle jag nog inte ens överväga om det är ett gym du vill ha.
Sedan finns det KLK (Kungälvs Lyftar Klubb) vilket är ett ganska hemtrevligt ställe. En liten källare med skivstänger, hantlar och ett par uråldriga maskiner.
Definitivt det billigaste stället jag hittat och det funkar helt ok att träna där.
Största nackdelen med KLK var att de inte hade ett enda vettigt "rack" för bänkpress när jag tränade där samt att de inte har så tunga hantlar.

Men givetvis måste jag ju rekomendera Sportlife. Klrat bästa gymmet... ehhrmmm... har inget att göra med att jag tränar där själv... ehhrrrrmm :em:

ArooN
2005-06-08, 17:09
Ah, katten.
Finns det fler Kungälvsbor här? :hbang:
Jag tränar på "Sportlife", Rollsbo.
Det finns rätt gott om fria vikter nu för tiden.
Gott om maskiner också för den delen, men de använder jag så sällan.
Pulsen skulle jag nog inte ens överväga om det är ett gym du vill ha.
Sedan finns det KLK (Kungälvs Lyftar Klubb) vilket är ett ganska hemtrevligt ställe. En liten källare med skivstänger, hantlar och ett par uråldriga maskiner.
Definitivt det billigaste stället jag hittat och det funkar helt ok att träna där.
Största nackdelen med KLK var att de inte hade ett enda vettigt "rack" för bänkpress när jag tränade där samt att de inte har så tunga hantlar.

Men givetvis måste jag ju rekomendera Sportlife. Klrat bästa gymmet... ehhrmmm... har inget att göra med att jag tränar där själv... ehhrrrrmm :em:

Hej!
KLK är det idrotthallens lokal eller vart menar du?
Inte hört om den klubben.

/Aron

Popeye
2005-06-08, 19:13
Ouuups, glömde visst bort idrottshallen...
Nej, KLK är ett litet källargym beläget på Gråbrödragatan. (tror gatan heter så) Gula Komarken...

Karate_kid
2005-06-08, 19:15
även att ni bor i kungälv så är det ju inte värst långt in till göteborg, så det finns ju hur många gym som helst att välja och vraka på.

ArooN
2005-06-08, 20:01
även att ni bor i kungälv så är det ju inte värst långt in till göteborg, så det finns ju hur många gym som helst att välja och vraka på.
Har man bil så visst kan man åka in.
Men skall man bussa tar det mig iallafall en timme bara resan, till centrala göteborg, sen gå till nåt gym.
har man inga jättekrav duger friskis aldelles utmärkt!

/Andreas

Popeye
2005-06-08, 21:09
Ok, vill man bli stark så lyfter man tunga vikter.
Tunga vikter finns lokalt. -> Man behöver inte åka till GBG för en sån sak.
Sedan kan det ju vara kul med miljöombyte ibland, men det känns inte realistiskt att +50km t.o.r. för att träna när det finns helt ok gym där man bor.
Sedan kan det ju finnas andra orsaker varför man tvingas/vill söka sig längre bort men då är det just andra orsaker...

Slitzz
2005-06-09, 17:21
Nu har man definitivt fått lite kött på benen på vad det finns för ställen iaf. Så Pulsen i Centrum är inget att rekommendera om man letar efter ett gym? Vad är det då för ställe???

Ska kolla sportslife så får vi se vad dom har att erbjuda. Hur ser det ut med hantlar där? Jag behöver åtminstone upp till 50kg om jag ska kunna träna bröst.

/Henke

Popeye
2005-06-09, 17:35
Finns 100lbs hantlar. Borde väl bli ca.45kg.
Vill du ha tyngre så blir du nog tvungen att åka in till GBG. :/

Slitzz
2005-06-09, 17:49
Får väl klara mig på det då :)
Är väl egentligen bara att lägga om träningssättet lite. Förut så tränade jag enbart på 6reps. Får gå upp till runt 8-9 på 40-45kg istället. Hur ser det ut med fria vikter till marklyft osv då? Bas-övningarna är viktigt att det går att utföra ordentligt.

Popeye
2005-06-09, 21:35
Finns ett power rack, ett squat rack och ett bänk rack.
Har aldrig tagit slut på vikter än så länge men visst, om flera som lyfter tungt tränar samtidigt så kan det bli lite knivigt kanske?

Slitzz
2005-06-10, 09:32
Tror nog att du och jag blir på samma gym Popeye. Var på Pulsen och kollade imorse. Såg mer ut som ett ställe där folk rehabiliterar sig för arbetsskador osv. Inget för mig med andra ord. Mina skador botas enbart genom djupa samtal på en soffa då jag får tala om min svåra uppväxt osv... *screwy*

Saken är den att jag och flickvännen hade lite svårt att hitta en lägenhet i kungälv så det blev i surte. Tar visserligen bara 5-10 minuter till Kungälv med bil men ska man cykla till Sportslife så blir det över 1mil enligt Eniro.
Fint med 2mil på cykel varje gång man ska styrketräna. Kommer ju få äta ihjäl mig för att lyckas ligga minsta lilla på kcal-plus!! Aja...sommardeffen blir ju inte lidande iaf :)

/Henke

Popeye
2005-06-10, 15:07
Blir mkt cykel då...
pm'a om du undrar något. Alltid trevligt med nya människor. :)

Slitzz
2005-06-13, 13:27
Tack för alla svar. Tur att det finns internet. Va hade man fått all denna info annars? :)
Du kanske kan hjälpa till om du ser nån späd liten lirare som håller på att gå under i bänken eller nåt Popeye :)
Ska börja träna med flickvännen eftersom hon är den enda jag känner här nere och jag litar inte riktigt på hennes förmåga att hjälpa mig i vissa lägen..hehe...Hon är väl inte den starkaste jag träffat i mina dagar.

Popeye
2005-06-13, 15:18
Folk är trevliga överlag så det brukar aldrig vara några problem att få hjälp med passning om det är en vikt man är osäker på.

Slitzz
2005-06-13, 16:36
Låter skitbra det där. Blir nog att jag kör mitt första pass idag faktiskt. Måste fan bli nån ordning på träningen nu. Man tappar ju pumpen bra jävla fort måste jag villigt erkänna.