handdator

Visa fullständig version : Smaskig bönsallad!


flipp
2005-06-07, 15:30
Måste delge ett grymt bra recept på bönsallad. Riktigt god!

Ingredienser:

3 msk olivolja
1 msk citronsaft
1 msk tomatpuré
1 msk ljus vinäger
1 msk hackad gräslök

1 burk konserverade sojabönor
1 burk konserverade kidneybönor
1/2 burk haricots verts
2 tomater hackade
150 g fetaost tärnad
salt och peppar
gräslök till garnering
salladsblad

Börja med att röra ihop olivolja, citronsaft, tomatpuré, gräslök och vinäger i en stor skål. Vänd sedan ner bönor, tomater och fetaost samt garnera med gräslök och eventuellt sallad. Salta och peppra rikligt!

Näringsvärde per 100 g:
276 kcal
Protein: 18 g
Kolhydrater: 18 g
Fett: 15 g

För att få ner andelen fett går det att köra med 10 % eller 3 % feta ost.

A.K.O.A
2005-06-08, 13:53
[QUOTE=flipp]Måste delge ett grymt bra recept på bönsallad. Riktigt god!

Ingredienser:

3 msk olivolja
1 msk citronsaft
1 msk tomatpuré
1 msk ljus vinäger
1 msk hackad gräslök

1 burk konserverade sojabönor
1 burk konserverade kidneybönor
1/2 burk haricots verts
2 tomater hackade
150 g fetaost tärnad
salt och peppar
gräslök till garnering
salladsblad

Börja med att röra ihop olivolja, citronsaft, tomatpuré, gräslök och vinäger i en stor skål. Vänd sedan ner bönor, tomater och fetaost samt garnera med gräslök och eventuellt sallad. Salta och peppra rikligt!

Näringsvärde per 100 g:
276 kcal
Protein: 18 g
Kolhydrater: 18 g
Fett: 15 g

För att få ner andelen fett går det att köra med 10 % eller 3 % feta ost.[/QUOTE


Låter schysst, men jag använder aldrig konserverade böner, både dyrare och sämre näringsvärde (iaf enligt förpackningen). Koka stora mängder böner och frys in ist!

MyungChul
2005-06-08, 18:33
sämre näringsvärde? det är väl inte så konstigt att dom har "sämre" näringsvärde då varje böna väger mer eftersom vattnet är kvar i dom och det är det inte i dom torkade :thumbup:

emmzan
2005-06-08, 19:59
Har faktiskt fuskat på sistone och kört många vinegrättröror (typ flipp´s recept) på burkbönor. Förenklar lite och gör följande:

1-2 burkar bönor/kikärter etc. Lite hackad rödlök, hackade tomatbitar. Vräk över balsamicovinäger, olja samt persilja. KLART!¨

Svårt att motivera varför man inte kokar själv, särskilt när man alltid gjort det tidigare.. Jag är en latmask antar jag, med skåpen fyllda av torkade bönor :D

flipp
2005-06-08, 22:56
Jo, har funderat på att koka bönor istället, har dock inte kommit mig för ännu. Tydligen ska kokade bönor ha bra mycket lägre GI också. Är det någon skillnad i smak mellan kokta och konserverade?

Man and Machine
2005-06-08, 23:56
Jag tycker att konserverade är godare. Iaf vita bönor och kidneybönor (de enda jag smakat konserv.)