handdator

Visa fullständig version : Rotatorcuffen

tegel
2005-06-07, 12:48
Efter ett axelpass har jag förmodligen överansträngt rotatorcuffen i högeraxeln. Kände ingenting vid själva passet, men nu efter en vecka är jag rätt stel i axeln (när jag sträcker ut armen bakåt så känns det som en rejäl träningsvärk). Antar att detta är symtom på nån inflammation i axeln. Har börjat med lite rehab o tränat rotatorcuffen, 25-30 reps. När jag kör bänk känns det lite i axeln när jag värmer upp, men sedan ingenting på arbetssetten. Det är i stående militärpressar det känns mest, där vågar jag inte köra annat än fjäderlätt just nu.
Vad säger ni som har råkat ut för rotatorcuff problem? Hur lång tid tar det att läka detta? Ska man fortsätta träna allt som inte gör ont? :bow: för lite råd och synpunkter.

Benighted
2005-06-07, 15:56
Sist jag överansträngde rotatorcuffen i februari så tog det nog en 1.5-2 månader innan jag kunde köra normalt igen... kan fortfarande känna av det i axelpressen men inte så att det gör ont... jag skulle säga att kör det som inte gör ont (testa att köra med annourlunda grepp om du kör t.ex. axelpressmaskin, dom andra hantagen är till för just om man har lite mer orörliga axlar) plus rotatorcuffövningarna så blir det nog bra... och sluta inte mer rotatorövningarna bara för att det blivit bra sen :booty:

Lycka till o berätta hur det går *popcorn*

Jonny_88
2005-06-13, 18:57
För mig tog det ca 1-1.5 månader för rotatorcuffen att bli bra igen.
Tror jag vilade ett par dagar i början och sedan körde jag på, med lite lättare vikter på de övningar där det kändes lite ( Tänker mest på bänkpressen och sidolyft, kunde köra dem men inte så tungt ), undvek övningar som jag inte kunde köra pga smärtan.
Jag testade köra rehab för rotator cuffen http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBLyingExternalRotation.html (i denna övning), körde med 3 kilos hantel och det gick inte körde utan vikt då. Senare blev det bättre och jag kunde köra med vikt.
Allt är bra nu som sagt och inga känningar eller något.

tegel
2005-07-01, 19:05
Besvären håller i sig, nu är det ungefär en månad sen jag fick problemen. Tycker att det borde blivit bättre men det går långsamt. Fortsatte och körde en del bänkpress vilket kanske inte va så bra, har lagt ner bänken nu för ett tag. Vid rotation av axeln känns det stelt, men efter några reps med rehab-övningar då muskeln blir varmn känns det inte stelt längre. Samma sak vid bänkpress. På uppvärmningssetten känns det stelt i bottenläget, men efter att jag blivit varm känns det inte längre. Är det något ni känner igen?
Lite sur blir man för att det ska ta sån tid innan det går över..

Ulf A Big
2005-07-02, 09:19
Du tränar för mycket kan jag säga utan att veta mer än vad du säger. Ta fram kalkylatorn och multiplicera seten med 0.75 då kanske du kommer ned i lagom träningsdos.

Din beskrivning av bänkpressen säger mig att det är dina nyckelbensleder som är överansträngda...

JoelR
2005-07-02, 09:47
Min vänstra rotatorkuff får jag alltid känningar av om jag inte värmer upp den ordentligt.

tegel
2005-07-02, 13:52
Du tränar för mycket kan jag säga utan att veta mer än vad du säger. Ta fram kalkylatorn och multiplicera seten med 0.75 då kanske du kommer ned i lagom träningsdos.

Din beskrivning av bänkpressen säger mig att det är dina nyckelbensleder som är överansträngda...

Ok, så det kanske inte är rotatorcuffen då?
Jag tränar 5 ggr/vecka med 2 vilodagar enligt max-ot och är noga med en vilovecka var åttonde vecka. Har alltid kört 2 arbetsset per övning oavsett muskelgrupp (knäböj undantaget, där kör jag 3 set), förutom uppvärmningsset (cirka 4 set). För bröst blir det 4 arbetsset (plan bänk+lutande hantelpressar) och för axlar 6 set (stående militär, sidolyft och bakre sidolyft). Det verkar vara relativt liten mängd set jämfört med många av de träningsprogram jag sett här på forumet.

De av rehabövningarna som stelheten känns mest i är när jag ligger på rygg på en säng, med armen 90 grader ut från kroppen samt armbbågsleden böjd 90 grader (så att armen pekar upp mot taket) och roterar armen framåt och bakåt.

Nu kör jag inga bröstövningar eller axelövningar alls i hopp om att axeln ska bli bättre. Kan köra stående rodd och marklyft, bicepscurl osv. utan känningar.
Kör rehabövningar 20-30 reps 1-2 gånger om dagen.

Vad som förvånar mig är att det inte blivit bättre trots att jag inte kört axlar på mer än en månad. Ni som haft problem, blev ni helt återställda efter 1-2 månader eller blev det gradvis bätter under en längre period än så? Tacksam för alla svar, då det är lite deppigt att inte kunna "köra på som vanligt".

Ulf A Big
2005-07-02, 18:16
Ok, så det kanske inte är rotatorcuffen då?
Jag tränar 5 ggr/vecka med 2 vilodagar enligt max-ot och är noga med en vilovecka var åttonde vecka. Har alltid kört 2 arbetsset per övning oavsett muskelgrupp (knäböj undantaget, där kör jag 3 set), förutom uppvärmningsset (cirka 4 set). För bröst blir det 4 arbetsset (plan bänk+lutande hantelpressar) och för axlar 6 set (stående militär, sidolyft och bakre sidolyft). Det verkar vara relativt liten mängd set jämfört med många av de träningsprogram jag sett här på forumet.

De av rehabövningarna som stelheten känns mest i är när jag ligger på rygg på en säng, med armen 90 grader ut från kroppen samt armbbågsleden böjd 90 grader (så att armen pekar upp mot taket) och roterar armen framåt och bakåt.

Nu kör jag inga bröstövningar eller axelövningar alls i hopp om att axeln ska bli bättre. Kan köra stående rodd och marklyft, bicepscurl osv. utan känningar.
Kör rehabövningar 20-30 reps 1-2 gånger om dagen.

Vad som förvånar mig är att det inte blivit bättre trots att jag inte kört axlar på mer än en månad. Ni som haft problem, blev ni helt återställda efter 1-2 månader eller blev det gradvis bätter under en längre period än så? Tacksam för alla svar, då det är lite deppigt att inte kunna "köra på som vanligt".

Det är kanske läge att få en behandling för besvären. Det kan vara läge för en antiinflamatorisk behandling med Voltaren...Du behöver gå till vårdcentralen och berätta om dina problem. Det är säkert både kuffen och leden som är irriterad. Det kan vara så att du får en tid till sjukgymnasten han/hon ser ganska snabbt vilka åtgärder som du behöver ta till för att undvika fortsatta problem. Efter det behöver du köra med rehabvikter i övningarna tills lederna är helt återställda.

tegel
2005-09-14, 17:44
*Bump*

Bumpar upp denna tråd. Nu har det gått mer än 3 månader sedan jag fick en inflammation i axeln, i rotarcuffen. Skadan har i princip läkt, kan köra militärpress igen utan några känningar, nästan lika tungt som innan. Bänken går också bra, känns lite lite bara i nedersta läget under uppvärmningen.
Har varit hos en idrotts-sjukgymnast och dessutom är morsan sjukgymnast, så jag har rehabat enligt konstens alla regler.
Vad har jag då lärt mig av detta?

1. Inte köra axlarna för tungt. Kör numera sittande hantelpress utan ryggstöd och kör fler reps än tidigare innan jag höjer vikten.

2. Inflammationer i axlarna tar lång tid att läka, ju förr man inser det desto bättre. Blodcirkulationen i axlarna är lite dålig, pga att det är rätt trångt inne i axeln. För att snabba på länkning, kör allmän rörlighetsträning, typ skriv alfabetet i luften med armen några gånger om dagen. Jag märkte stor skillnad efter att ha börjat göra det faktiskt.

3. Träna rotarcuffarna i förebyggande syfte. Dock ej tungt eller med avsikten att öka vikten speciellt mycket.

zam_zap
2005-09-15, 17:43
Har nu haft ont i axeln i 4 veckor, och därmed varit utan träning i fyra veckor. Smärtan sitter mer vid benet vid axeln (övre delen av deltamuskeln) och gör ont när jag lyfter armen rakt fram
(hantellyft framifrån) Är det rotator cuffen som spökar?

Åse Columbus
2005-09-17, 10:40
zam zap......låter som subscalpularis...har du lite svårare att andas så kan det oxå vara serratusmuskeln....

gå till naprapat som tränar själv...... :thumbup:

Kaboffastar
2005-09-17, 10:59
http://www.motion-online.dk/diverse/skader/skulderskader_-_traening_af_rotatorcuffen/

Ulf A Big
2005-09-17, 12:38
Har nu haft ont i axeln i 4 veckor, och därmed varit utan träning i fyra veckor. Smärtan sitter mer vid benet vid axeln (övre delen av deltamuskeln) och gör ont när jag lyfter armen rakt fram
(hantellyft framifrån) Är det rotator cuffen som spökar?
Utan att veta helt säker låter det som om det är nyckelbensleden som spökar. Undvik övningar som gör ont och försök att ha en tids aktivvila och efter smärtan har släppt måste du känna efter var smärtgränsen går när det gäller belastning och försöka hålla dig smärtfri.

KABOFFASTAR tack för en bra sida ;)

Åse Columbus
2005-09-19, 21:42
http://www.getbodysmart.com/ap/muscularsystem/shouldermuscles/posteriormuscles/levatorscapulae/tutorial.html

kolla in denna sida....klicka dig fram till de musklerna du vill kolla!