handdator

Visa fullständig version : Aborter - för, emot, lite för, lite emot? Poll!!!!!


Jense
2005-06-07, 12:24
hit me bärs

Edit - jag gjorde en Poll av det här nu!


allan

mela
2005-06-07, 12:25
för för för *hoppa och studsa* :whipped:

Prankie
2005-06-07, 12:26
Helt för, när vi ändå håller på kan jag säga jag är för genforskning av stamceller också.

Biceps
2005-06-07, 12:28
För, givetvis.

Myten
2005-06-07, 12:28
Nu är det dags att quata den eminenta wrestlern Lance Storm!

*Let us be serious for a moment*


http://www.stormwrestling.com/

AngelLove
2005-06-07, 12:29
Det blir ett "dubbelmoralssvar"...

Helt emot en abort om det är som pga R o s i n g e n & Fadde där man "helt plötsligt" kommer på att ett barn förändrar vardagen och då vill göra abort.

Kan förstå och acceptera valet av abort som görs av de kvinnor som blivit utsatta för ett brott (ex incest, våldtäkt m m).

Biceps
2005-06-07, 12:30
Vill man inte ha ungen, plocka ut fostret... vad är problemet?

Jense
2005-06-07, 12:30
Det blir ett "dubbelmoralssvar"...

Helt emot en abort om det är som pga R o s i n g e n & Fadde där man "helt plötsligt" kommer på att ett barn förändrar vardagen och då vill göra abort.

Kan förstå och acceptera valet av abort som görs av de kvinnor som blivit utsatta för ett brott (ex incest, våldtäkt m m).


i den riktiningen tänker jag också. men det kan man inte göra enligt bärs





och i bärs ögon, är det principiellt samma sak med abort som med dödsstraff?

*Flash*
2005-06-07, 12:33
Jag är helt för aborter, vill man göra det så gör man det.

Men jag tycker ju självklart att man ska vara såpass "smart" att man undviker att bli gravid om man inte vill ha något barn.

Destra
2005-06-07, 12:34
Helt klart FÖR!

Bärs
2005-06-07, 12:36
Postar om i denna tråd

Många blir gravida mot sin vilja, även de som aktivt försöker undvika graviditet. Vi kan inte göra något åt hur naturen fungerar. Jag tycker bara att det är omöjligt att försvara abort i vissa fall och i vissa fall inte. Då ser man ju saken enbart från morsans synvinkel. Man måste enligt mig betrakta saken ur fostrets, embryots och zygotens synvinkel. Jag tycker inte att det går att dra en vettig 100 % entydig gräns när rättigheterna även skall gälla det ofödda barnet. Därför tycker jag att rättigheterna skall börja gälla ända från det att det hela har satts igång. Konsekvensen blir därför att abort är fel i alla sammanhang och borde förbjudas. Om det verkligen är önskvärt ur alla övriga tänkbara synvinklar att abort totalförbjuds är sedan en annan femma, för tillfället har jag bara diskuterat den principiella utgångspunkten.

För att besvara en tidigare fråga: ja, jag har blivit våldtagen. När jag var ut sprang och böjde mig framåt för att knyta om skorna ropade två män från en bil att jag hade snygg bakdel. Från mitt feministiska perspektiv var detta en verbal våldshandling med sexuellt motiv, dvs. en våldtäkt. Så jag vet vad jag pratar om.

evil
2005-06-07, 12:39
För och emot, beror på.

mela
2005-06-07, 12:39
För att besvara en tidigare fråga: ja, jag har blivit våldtagen. När jag var ut sprang och böjde mig framåt för att knyta om skorna ropade två män från en bil att jag hade snygg bakdel. Från mitt feministiska perspektiv var detta en verbal våldshandling med sexuellt motiv, dvs. en våldtäkt. Så jag vet vad jag pratar om.

Om du anser att det är våldtäkt kan jag fråga dig detta istället:
Har du någon gång blivit sexuellt utnyttjad och gravid på kuppen?

bosse_brutal
2005-06-07, 12:40
Postar om i denna tråd

För att besvara en tidigare fråga: ja, jag har blivit våldtagen. När jag var ut sprang och böjde mig framåt för att knyta om skorna ropade två män från en bil att jag hade snygg bakdel. Från mitt feministiska perspektiv var detta en verbal våldshandling med sexuellt motiv, dvs. en våldtäkt. Så jag vet vad jag pratar om.

ursäkta mig, men :laugh:

hade du blivit gravid med en våldtäktsman hade du då velat behålla barnet?

JJ
2005-06-07, 12:41
För. 100%.

jwzrd
2005-06-07, 12:42
Postar om i denna tråd

Många blir gravida mot sin vilja, även de som aktivt försöker undvika graviditet. Vi kan inte göra något åt hur naturen fungerar. Jag tycker bara att det är omöjligt att försvara abort i vissa fall och i vissa fall inte. Då ser man ju saken enbart från morsans synvinkel. Man måste enligt mig betrakta saken ur fostrets, embryots och zygotens synvinkel. Jag tycker inte att det går att dra en vettig 100 % entydig gräns när rättigheterna även skall gälla det ofödda barnet. Därför tycker jag att rättigheterna skall börja gälla ända från det att det hela har satts igång. Konsekvensen blir därför att abort är fel i alla sammanhang och borde förbjudas. Om det verkligen är önskvärt ur alla övriga tänkbara synvinklar att abort totalförbjuds är sedan en annan femma, för tillfället har jag bara diskuterat den principiella utgångspunkten.

För att besvara en tidigare fråga: ja, jag har blivit våldtagen. När jag var ut sprang och böjde mig framåt för att knyta om skorna ropade två män från en bil att jag hade snygg bakdel. Från mitt feministiska perspektiv var detta en verbal våldshandling med sexuellt motiv, dvs. en våldtäkt. Så jag vet vad jag pratar om.

Vilken gräns drar du för organtransplantering mot organets vilja? Cancersvulster som tas ut? Sperma som någon av misstag spiller vårdslöst? Onani öht är ju rätt syndigt och definitivt emot .. er.. någons vilja. Seriöst: det är 2005 nu; ingen kvinna lägger upp sig för abort utan att ha tänkt jävligt noga. Efterklokhet är knappast lösningen på någons problem. Tycker man att vilt pökande utan gummi/andra preventivmedel är ett problem så diskuterar man förslagsvis dom.

EDIT: det andra du skriver tar jag som en våldtäkt mot min intelligens. Något så dumt har jag aldrig läst så nu vet jag också vad jag pratar om. (Sen var det en kille i matsalen som råkade titta för länge på min häck idag så jag känner mig dubbelt våldtagen).

Tolkia
2005-06-07, 12:51
Jag lägger detta i den här tråden, då det egentligen inte har så mycket med jämställdhet, feminism eller förtryck av män i mina ögon:
Men är det inte idiotiskt att en kvinna har fullmakt att döda mitt ofödda barn?
Jag förstår om man som man upplever detta som problematiskt. Å andra sidan förstår jag inte hur man som man tänker om man försöker skaffa barn med en kvinna som inte vill ha barnet? Barn kommer ju nämligen inte med storken (surprise!) och det finns två enkla och tämligen säkra sätt att undvika en situation där den ena vill göra abort och den andra behålla: Kondom respektive avhållsamhet. Det sista är inte bara tämligen säkert, det är idiotsäkert (som vi alla vet är Gud den ende som lyckast göra en kvinna med barn utan att några spermier varit inblandade ...). Visst, det har säkert förekommit att kondomen spruckit med en oönskad graviditet som följd, eller att kvinnan drabbats av någon akut graviditetsneuros och får panikattacker vid blotta tanken på fortsatt graviditet, men man undrar ju hur många gånger det egentligen är så illa?
Med de möjligheter som finns att undvika oönskade graviditeter inställer sig alltså ofrånkomligen frågan: Hur hamnade du, man, i den situationen att en kvinna - som inte vill ha barn med dig - plötsligt är gravid med ditt barn? Och var den situationen verkligen oundviklig?

datorjaevel
2005-06-07, 12:52
hit me bärs

haha =D

Bärs
2005-06-07, 12:56
Om du anser att det är våldtäkt kan jag fråga dig detta istället:
Har du någon gång blivit sexuellt utnyttjad och gravid på kuppen?

På ett sätt är jag faktiskt gravid just nu. Att vara gravid innebär ju att man går omkring och väntar på att ett barn skall anlända. På samma sätt kan man idag t.ex. säga att man är med katt om man väntar på att en kattunge skall anlända till familjen. I analogi med det kan jag säga att jag nu "är med bärs" eftersom jag väntar på att en öldrickarkompis skall anlända till stan nästa vecka. Men jag kan inte hävda att denna graviditet är ett resultat av den tidigare beskrivna våldtäkten.

alle
2005-06-07, 12:56
Jag säger som Maddox...

Jag är för abort så länge jag får välja vilka foster som aborteras och om man höjer maxåldern på fostret till 80 år istället för de futtiga månaderna man har nu.

Myten
2005-06-07, 12:58
Tror nån i denna tråd tittat på filmen Ereaserhead för många gånger!

mini
2005-06-07, 12:59
Gissa.
(jwzrd :bow: )

Fatalist
2005-06-07, 13:01
För

mela
2005-06-07, 13:03
På ett sätt är jag faktiskt gravid just nu. Att vara gravid innebär ju att man går omkring och väntar på att ett barn skall anlända. På samma sätt kan man idag t.ex. säga att man är med katt om man väntar på att en kattunge skall anlända till familjen. I analogi med det kan jag säga att jag nu "är med bärs" eftersom jag väntar på att en öldrickarkompis skall anlända till stan nästa vecka. Men jag kan inte hävda att denna graviditet är ett resultat av den tidigare beskrivna våldtäkten.

Du svarade inte på min fråga.

Bärs
2005-06-07, 13:04
Du svarade inte på min fråga.


Det gjorde jag visst det.

Megatuttarna
2005-06-07, 13:06
Det blir ett "dubbelmoralssvar"...

Helt emot en abort om det är som pga R o s i n g e n & Fadde där man "helt plötsligt" kommer på att ett barn förändrar vardagen och då vill göra abort.

Kan förstå och acceptera valet av abort som görs av de kvinnor som blivit utsatta för ett brott (ex incest, våldtäkt m m).

Håller med. I vissa fall ska man fan ta sitt ansvar. Även då man tänkt igenom det hela och kommer fram till att en unge inte är rätt.

mela
2005-06-07, 13:07
Det gjorde jag visst det.

Nej. Jag frågade om du blivit sexuellt utnyttjad och gravid.
Alltså att du har ett foster i magen? Inte att du väntar på
att ett barn ska anlända.

Om jag säger så här. Du har en dottar som är 13 år och är på
sin första fest. Hon blir lite för full och följer med en 17 årig kille
in på ett rum där han våldtar henne, mot hennes vilja.
Hon blir gravid och ett foster börjar växa i livmodern på henne.
Killen bara skrattar åt henne och säger att han inte alls haft sex
med henne. Han tänker inte hjälpa henne med barnet.
Ska hon inte få göra abort då?

Myten
2005-06-07, 13:08
Han är nog för abort efter all skit han fick gå igenom!

http://www.abaton.de/images/!pix/Eraserhead-Hauptmotiv.jpg




http://usuarios.lycos.es/actualcine/weboscar/clasicos/eraserhead/eraserhead4.jpg


http://www.net4image.com/pedagogie/cineastes/img/lynch/babydark.jpg

Megatuttarna
2005-06-07, 13:08
För att besvara en tidigare fråga: ja, jag har blivit våldtagen. När jag var ut sprang och böjde mig framåt för att knyta om skorna ropade två män från en bil att jag hade snygg bakdel. Från mitt feministiska perspektiv var detta en verbal våldshandling med sexuellt motiv, dvs. en våldtäkt. Så jag vet vad jag pratar om.

Hahaha det börjar bli lite väl långsökt nu va?

bosse_brutal
2005-06-07, 13:08
På ett sätt är jag faktiskt gravid just nu. Att vara gravid innebär ju att man går omkring och väntar på att ett barn skall anlända. På samma sätt kan man idag t.ex. säga att man är med katt om man väntar på att en kattunge skall anlända till familjen. I analogi med det kan jag säga att jag nu "är med bärs" eftersom jag väntar på att en öldrickarkompis skall anlända till stan nästa vecka. Men jag kan inte hävda att denna graviditet är ett resultat av den tidigare beskrivna våldtäkten.

anta att mela menade att du skulle vara gravid i bemärkningen att du har ett sådant här i magen till följd av en våldtäkt
http://www.barnimagen.com/var/storage/images/user_s_picture_galeries/velkommen_til_albumsidene/e/elin_merethe_munkli/et_foster_etter_6_uker/4503738-1-eng-GB/et_foster_etter_6_uker_medium.jpg

EDIT: fan va alla är snabba

daja
2005-06-07, 13:09
För att besvara en tidigare fråga: ja, jag har blivit våldtagen. När jag var ut sprang och böjde mig framåt för att knyta om skorna ropade två män från en bil att jag hade snygg bakdel. Från mitt feministiska perspektiv var detta en verbal våldshandling med sexuellt motiv, dvs. en våldtäkt. Så jag vet vad jag pratar om.

vad kallar du då din pappas besök om natten? flirt?

Biceps
2005-06-07, 13:34
För att besvara en tidigare fråga: ja, jag har blivit våldtagen. När jag var ut sprang och böjde mig framåt för att knyta om skorna ropade två män från en bil att jag hade snygg bakdel. Från mitt feministiska perspektiv var detta en verbal våldshandling med sexuellt motiv, dvs. en våldtäkt. Så jag vet vad jag pratar om.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Vadå fundamentalism... det var nog det sämsta jag läst

Piranha
2005-06-07, 13:36
I fallet Jense är jag för abort.

Annars vette fan.

Jense
2005-06-07, 13:50
I fallet Jense är jag för abort.

Annars vette fan.


bor inte du vid kiosken. ser ut så iaf, tjockis!!

Grisen
2005-06-07, 13:52
Vilken gräns drar du för organtransplantering mot organets vilja? Cancersvulster som tas ut? Sperma som någon av misstag spiller vårdslöst? Onani öht är ju rätt syndigt och definitivt emot .. er.. någons vilja. Seriöst: det är 2005 nu; ingen kvinna lägger upp sig för abort utan att ha tänkt jävligt noga. Efterklokhet är knappast lösningen på någons problem. Tycker man att vilt pökande utan gummi/andra preventivmedel är ett problem så diskuterar man förslagsvis dom.

EDIT: det andra du skriver tar jag som en våldtäkt mot min intelligens. Något så dumt har jag aldrig läst så nu vet jag också vad jag pratar om. (Sen var det en kille i matsalen som råkade titta för länge på min häck idag så jag känner mig dubbelt våldtagen).

:thumbup:

kimonque
2005-06-07, 13:52
utan att läsa igenom tråden

för :mallan:

Piranha
2005-06-07, 13:52
bor inte du vid kiosken. ser ut så iaf, tjockis!!

Tyst påg jag äter..

rQx
2005-06-07, 13:52
Tycker att om man har blivit våldtagen ska man självklart få göra abort för då har man inte valt att bli gravid.

Har man varit oansvarig och blivit gravid och gör abort väääldigt tidigt så är det också ok.

Det är inte ok att göra abort där man tar ut ett litet barn istället för att skrapa.

Mina åsikter.

Verkar som att jag är lite för? ;)

Leon
2005-06-07, 13:54
Emot om det inte gäller en tjej som blivit våldtagen eller liknande!

Jense
2005-06-07, 13:55
Tyst påg jag äter..


vad äter du?

Piranha
2005-06-07, 13:55
vad äter du?

Jusst nu ris med tomatsauce .. inte så upphetsande kanske

fjutten
2005-06-07, 13:56
Är det OK att ta "dagen efter piller" då?

Jag blev en gång utskälld av en kvinna då jag köpte en ask på apoteket. :confused:

Jense
2005-06-07, 13:56
Jusst nu ris med tomatsauce .. inte så upphetsande kanske


ingen filé hemma eller du sparar den till sen

rQx
2005-06-07, 13:57
Är det OK att ta "dagen efter piller" då?

Jag blev en gång utskälld av en kvinna då jag köpte en ask på apoteket. :confused:

Det är ju bättre än abort! :)

fjutten
2005-06-07, 13:58
Det är ju bättre än abort! :)

Hurdå?

Trance
2005-06-07, 14:00
För abort, men inte så självklart som många säger. Undrar vilken vecka folk tycker det är ok att göra abort.

jwzrd
2005-06-07, 14:00
Emot om det inte gäller en tjej som blivit våldtagen eller liknande!

Varför vill du bestämma vad någon annan kvinna vill göra med sin kropp (alt. vad som är bäst för det som föds till ett barn)? Om du vill förbjuda det med det blivande barnets bästa i tanken så undrar jag hur just du tänker hjälpa till för att garantera uppväxten. Hela skylla-sig-själv-mentaliteten är så löjlig, vi använder den inte när det gäller andra saker som sjukvården hjälper oss med. Om man vill barnets bästa när man säger att aborter bör vara förbjudna så undrar jag hur man garanterar barnets uppväxt i en familj där man egentligen kommit fram till att man själva inte kan garantera barnet en bra uppväxt (och därför vill göra abort på graviditeten).

Brasklapp: är du religiöst övertygad om att aborter ska förbjudas så kan vi lägga ner diskussionen direkt.

jwzrd
2005-06-07, 14:01
Det är ju bättre än abort! :)

Det är bättre än abort förutom att .. DET ÄR ABORT!

fjutten
2005-06-07, 14:06
Det är bättre än abort förutom att .. DET ÄR ABORT!

Njah det är det ju tekniskt sett inte. Tabletterna förhindrar graviditeten från att inledas dvs hindrar den befruktade äggcellen från att fästa sig vid livmoderväggen.

mini_Arnold
2005-06-07, 14:07
Extremt för.

mini
2005-06-07, 14:10
Alltså - att vara för abort innebär ju inte att man tycker att det är oproblematiskt. Bara att alternativen är sämre.

Megatuttarna
2005-06-07, 14:12
Varför vill du bestämma vad någon annan kvinna vill göra med sin kropp (alt. vad som är bäst för det som föds till ett barn)? Om du vill förbjuda det med det blivande barnets bästa i tanken så undrar jag hur just du tänker hjälpa till för att garantera uppväxten. Hela skylla-sig-själv-mentaliteten är så löjlig, vi använder den inte när det gäller andra saker som sjukvården hjälper oss med. Om man vill barnets bästa när man säger att aborter bör vara förbjudna så undrar jag hur man garanterar barnets uppväxt i en familj där man egentligen kommit fram till att man själva inte kan garantera barnet en bra uppväxt (och därför vill göra abort på graviditeten).

Brasklapp: är du religiöst övertygad om att aborter ska förbjudas så kan vi lägga ner diskussionen direkt.

Du kommer aldrig ifrån att det är en unge som dödas. Vafan är det för mentalitet att med avstamp i en potentiell framtid (som ingen av oss ändå kan förutspå), bestämma rätten till livet för ett barn?

Du har inte på långa vägar några som helst garantier för att garantera uppväxten hos ungar med föräldrar som längtat efter barn i flera år ens. I Sverige där vi har det mesta ändå relativt serverat så borde det snarare vara så att ungen har stora möjligheter till att "lyckas". Det lär inte vara ett jävla lyxliv men nogfan tror jag ungen uppskattar det mer än att inte finnas alls.

Varför använder inte sjukvården sig av skylla-sig-själv-mentaliteten? Jo för att livet värderas högre än så. Just därför ter det sig konstigt att detta inte tillämpas analogt på just aborter också.

Kaboffastar
2005-06-07, 14:14
I'm för :)

JJ
2005-06-07, 14:23
Varför använder inte sjukvården sig av skylla-sig-själv-mentaliteten? Jo för att livet värderas högre än så. Just därför ter det sig konstigt att detta inte tillämpas analogt på just aborter också.

Jo, men de har ju satt en gräns för när livet börjar som de tycker är rätt.

Megatuttarna
2005-06-07, 14:29
Jo, men de har ju satt en gräns för när livet börjar som de tycker är rätt.

För mig går den när ett ägg är befruktat. Preventivmedel och annat tjafs är alltså inte abort. Man kan dock fråga sig hur det blir med folk som blir gravida för att preventivmedlen inte har funkat. Är det ok med abort då, för då tog man ju sitt ansvar trots allt?

JJ
2005-06-07, 14:37
För mig går den när ett ägg är befruktat.
För mig betydligt senare, det är bokstavligt talat bara ett gäng celler som gaddat ihop sig i början. Jag tycker inte Jwzrds jämförelse med spermier haltar, de lever också, om än med en icke komplett DNA uppsättning.

Bobo
2005-06-07, 14:40
Jag är absolut 100% för.
Sen vet jag inte själv om JAG skulle välja genomföra en abort, det beror ju helt på omständigheterna, men jag vill definitivt ha valmöjligheten att slippa använda en galge....

Tolkia
2005-06-07, 14:42
Jag tycker inte Jwzrds jämförelse med spermier haltar, de lever också, om än med en icke komplett DNA uppsättning.
De lever lika mycket som alla dina andra celler och organ. Eller en tumör, för den delen, men jag tror inte att du skulle kalla det mord att operera bort en tumör, en skadad njure eller ett par inflammerade halsmandlar, eller? För att inte tala om vad en syn på spermier och ägg som något slags grodyngel innebär för synen på sådant som i biologiboken (och kamratposten) kallas "nattliga pollutioner" - eller för den delen synen på mens ...

JJ
2005-06-07, 14:43
De lever lika mycket som alla dina andra celler och organ. Eller en tumör, för den delen, men jag tror inte att du skulle kalla det mord att operera bort en tumör, en skadad njure eller ett par inflammerade halsmandlar, eller? För att inte tala om vad en syn på spermier och ägg som något slags grodyngel innebär för synen på sådant som i biologiboken (och karmatposten) kallas "nattliga pollutioner" - eller för den delen synen på mens ...

Så du håller med mig om att abort skall vara tillåtet då :)

Megatuttarna
2005-06-07, 14:44
Jag tycker inte Jwzrds jämförelse med spermier haltar, de lever också, om än med en icke komplett DNA uppsättning.

Spermier blir inget foster av sig själva. De dör efter ett tag. Likaså ett ensamt ägg. Låter du dem däremot interagera så har du något som blir ett foster 9 månader senare. Det är distinktionen mellan spermier och ett befruktat ägg.

Grisen
2005-06-07, 14:45
De lever lika mycket som alla dina andra celler och organ. Eller en tumör, för den delen, men jag tror inte att du skulle kalla det mord att operera bort en tumör, en skadad njure eller ett par inflammerade halsmandlar, eller? För att inte tala om vad en syn på spermier och ägg som något slags grodyngel innebär för synen på sådant som i biologiboken (och karmatposten) kallas "nattliga pollutioner" - eller för den delen synen på mens ...

Ta det lungt, jag tror ni är ganska överrens om du läser JJs inlägg igen.

Edid. Oj lite sent.

Megatuttarna
2005-06-07, 14:45
De lever lika mycket som alla dina andra celler och organ. Eller en tumör, för den delen, men jag tror inte att du skulle kalla det mord att operera bort en tumör, en skadad njure eller ett par inflammerade halsmandlar, eller? För att inte tala om vad en syn på spermier och ägg som något slags grodyngel innebär för synen på sådant som i biologiboken (och karmatposten) kallas "nattliga pollutioner" - eller för den delen synen på mens ...

Precis, ett köttsår är liksom inget mord för att man har dödat levande celler i processen.

Biceps
2005-06-07, 14:47
"Genom att vi inte hade samlag nu tog vi livet av det barn som kunde ha skapats"... typ. Kommer man så långt att processen påbörjas i kvinnans kropp, so what? Att avbryta strax innan eller strax efter kan ju kvitta.

fjutten
2005-06-07, 14:48
Så enligt Megatuttarna så är en kvinna som använder spiral som preventivmedel per automatik en mörderska? :MrT:

JJ
2005-06-07, 14:48
Spermier blir inget foster av sig själva. De dör efter ett tag. Likaså ett ensamt ägg. Låter du dem däremot interagera så har du något som blir ett foster 9 månader senare. Det är distinktionen mellan spermier och ett befruktat ägg.
Visst, men bara för att förutsättningarna för en människa finns betyder inte det nödvändigtvis att gränsen skall dras där (tycker jag). Ska man prata om att en "unge skall dödas" så tycker jag att det åtminstone borde finnas t.ex. en hjärna och inte bara en spermie som borrat in sitt lilla huvud i ett ägg.

Megatuttarna
2005-06-07, 14:48
"Genom att vi inte hade samlag nu tog vi livet av det barn som kunde ha skapats"...

Det däremot är för långsökt enligt min mening.

Megatuttarna
2005-06-07, 14:49
Så enligt Megatuttarna så är en kvinna som använder spiral som preventivmedel per automatik en mörderska? :MrT:

Amen nej din dumma fan. Läs mitt inlägg ordentligt istället.

palme
2005-06-07, 14:50
För såklart. Dock ska de inte användas istället för kondomer, utan då en "olycka" inträffat eller det kanske inte är ekonomiskt lägligt etc.

Givetvis iaf en våldtäkt lett till en graviditet.


Jag ser inte på det som mord. Men betraktar det som 2 mord ifall nån dödar en gravid kvinna...skum dubbelmoral i know. Mer tänker jag inte ta i denna debatt.

Biceps
2005-06-07, 14:51
Skillnaden är obetydlig i min mening. Några celler har inget medvetande...
Abort må vara illa men att föda ett oönskat barn under dåliga förhållanden är bara slöseri med ens eget liv vilket jag anser är värre.

fjutten
2005-06-07, 14:52
Amen nej din dumma fan. Läs mitt inlägg ordentligt istället.


Jag är kanske en dum fan men jag har läst ditt inlägg och jag undrar fortfarande om spiral är mord enligt dig. En spiral förhindrar befruktade ägg att fästa i livmodern, nämligen.

Megatuttarna
2005-06-07, 14:55
Visst, men bara för att förutsättningarna för en människa finns betyder inte det nödvändigtvis att gränsen skall dras där (tycker jag). Ska man prata om att en "unge skall dödas" så tycker jag att det åtminstone borde finnas t.ex. en hjärna och inte bara en spermie som borrat in sitt lilla huvud i ett ägg.

Jag vettefan om vi ser på det här på samma sätt. När ett liv väl är i rullning så blir ju det man gör för att ta bort det, per automatik, ett förhindrande av det livet. Om det sedan beror på hur långt utvecklat fostret är för att man skall kunna kalla det för mord eller inte skiter jag fullständigt i. Jag behöver inte den etiketteringen. Det viktiga för mig är att man inte ska få dra bort sladden för ett liv oavsett vilket stadie det befinner sig i helt enkelt. Däri inbegrips inte att preventivmedel skulle vara mord, ingen befruktning har ju skett ens?

Megatuttarna
2005-06-07, 14:57
Jag är kanske en dum fan men jag har läst ditt inlägg och jag undrar fortfarande om spiral är mord enligt dig. En spiral förhindrar befruktade ägg att fästa i livmodern, nämligen.

Nej det är det inte. Det är bra med spiral. Mycket bättre än att behöva abortera ungen när man väl sitter med ett befruktat ägg. Eller hur?

Tolkia
2005-06-07, 14:57
Så du håller med mig om att abort skall vara tillåtet då :)
Japp. Även om jag är mot abort per se (jag undrar om det finns någon som egentligen är FÖR abort?) är jag för att man skall ha möjligheten att göra det, eftersom det faktiskt finns fall då jag tycker att en genomdriven graviditet skulle var värre. Ett förbud mot abort är inte heller någon lösning på abortproblemet; hur många kvinnor dör inte i sviterna av "hemgjorda" abortförsök i länder där det inte är tillåtet? Det enda som får bort aborterna lär vara en kombination av upplysning, förutseende, tillgång till ppreventivmedel och vanligt folkvett (någon som tror att det någonsin kommer att ske ...?). Däremot är det ju bättre ju färre aborter som görs, naturligtvis.

Tricklev
2005-06-07, 14:58
Nej det är det inte. Det är bra med spiral. Mycket bättre än att behöva abortera ungen när man väl sitter med ett befruktat ägg. Eller hur?

Men ägget är ju befruktat...

Grisen
2005-06-07, 14:58
Jag vettefan om vi ser på det här på samma sätt. När ett liv väl är i rullning så blir ju det man gör för att ta bort det, per automatik, ett förhindrande av det livet. Om det sedan beror på hur långt utvecklat fostret är för att man skall kunna kalla det för mord eller inte skiter jag fullständigt i. Jag behöver inte den etiketteringen. Det viktiga för mig är att man inte ska få dra bort sladden för ett liv oavsett vilket stadie det befinner sig i helt enkelt. Däri inbegrips inte att preventivmedel skulle vara mord, ingen befruktning har ju skett ens?

Liv har alltså ett intrinsikalt värde?

Bärs
2005-06-07, 14:59
Nej. Jag frågade om du blivit sexuellt utnyttjad och gravid.
Alltså att du har ett foster i magen? Inte att du väntar på
att ett barn ska anlända.

Om jag säger så här. Du har en dottar som är 13 år och är på
sin första fest. Hon blir lite för full och följer med en 17 årig kille
in på ett rum där han våldtar henne, mot hennes vilja.
Hon blir gravid och ett foster börjar växa i livmodern på henne.
Killen bara skrattar åt henne och säger att han inte alls haft sex
med henne. Han tänker inte hjälpa henne med barnet.
Ska hon inte få göra abort då?

Nej, jag har inte ett foster i magen.

Vore jag kejsare skulle hon få göra abort, men jag skulle helst se att hon behöll barnet.

Min primära invänding i denna debatt är att man ser allt ur moderns perspektiv. Jag anser att man i högre grad måste se saken ur det ofödda barnets perspektiv och prioritera dess rätt till liv högre än moderns rätt till sin egen kropp. Är det orättvist mot kvinnor? Måhända, men naturen är som den är. Principiellt är det ingen skillnad på det ofödda barnets rätt till liv om det kommit till genom frivilligt eller ofrivilligt sex.

Att tillåta abort vid t.ex. våldtäkt innebär ju de facto att tillåta abort överlag. En kvinna kan alltid hävda att hon blev våldtagen när befruktningen skedde, även inom äktenskapet. Prövas saken i domstol hinner antagligen barnet redan födas innan karusellen med överklaganden etc. är undanstökad. Följaktligen ser jag ingen annan hållning än att abort antingen tillåts fritt eller totalförbjuds. Att dra gränser för när ett foster får aborteras är att sticka huvudet i sanden. Exakt vilken sekund i utvecklingen får fostret status som individ och följaktligen omfattas av rätten till liv?

Megatuttarna
2005-06-07, 14:59
Japp. Även om jag är mot abort per se (jag undrar om det finns någon som egentligen är FÖR abort?) är jag för att man skall ha möjligheten att göra det, eftersom det faktiskt finns fall då jag tycker att en genomdriven graviditet skulle var värre. Ett förbud mot abort är inte heller någon lösning på abortproblemet; hur många kvinnor dör inte i sviterna av "hemgjorda" abortförsök i länder där det inte är tillåtet? Det enda som får bort aborterna lär vara en kombination av upplysning, förutseende, tillgång till ppreventivmedel och vanligt folkvett (någon som tror att det någonsin kommer att ske ...?). Däremot är det ju bättre ju färre aborter som görs, naturligtvis.

Ja, jag tror också på någon slags kompromiss som sagt. Det är bara det att det inte ska vara som nåt jävla substitut för preventivmedel för det är trots allt ett påtagligt liv man släcker vid aborten. När man har preventivmedel har ett liv inte ens uppkommit och därför blir det "legitimare".

Tricklev
2005-06-07, 15:01
Jag är kanske en dum fan men jag har läst ditt inlägg och jag undrar fortfarande om spiral är mord enligt dig. En spiral förhindrar befruktade ägg att fästa i livmodern, nämligen.

Bumbar, så att tuttarna inte missar detta ;)

Megatuttarna
2005-06-07, 15:01
Liv har alltså ett intrinsikalt värde?

Vafan är intrinsikal?

palme
2005-06-07, 15:02
Ja, jag tror också på någon slags kompromiss som sagt. Det är bara det att det inte ska vara som nåt jävla substitut för preventivmedel för det är trots allt ett påtagligt liv man släcker vid aborten. När man har preventivmedel har ett liv inte ens uppkommit och därför blir det "legitimare".

Säg det till katolikerna...

Respekterar dina åsikter megis. Du pratar bra för de :thumbup:

Megatuttarna
2005-06-07, 15:03
Bumbar, så att tuttarna inte missar detta ;)

Sorry gubben. Jag trodde att spiral funkade så att det stöter bort ägg direkt. Ja jag ser det som ett taskigt alternativ då. Ta ett annat preventivmedel eller dela cell med Jackie Arklöv.

JJ
2005-06-07, 15:06
Jag vettefan om vi ser på det här på samma sätt. När ett liv väl är i rullning så blir ju det man gör för att ta bort det, per automatik, ett förhindrande av det livet. Om det sedan beror på hur långt utvecklat fostret är för att man skall kunna kalla det för mord eller inte skiter jag fullständigt i. Jag behöver inte den etiketteringen. Det viktiga för mig är att man inte ska få dra bort sladden för ett liv oavsett vilket stadie det befinner sig i helt enkelt. Däri inbegrips inte att preventivmedel skulle vara mord, ingen befruktning har ju skett ens?

Jag respekterar den åsikten, jag ser mer praktiskt på saken. Att ta bort ett befruktat ägg är ingen stor sak bara för att det har potential att utvecklas till ett barn. Jag är för rätten att ta bort det för att förhindra att barn växer upp med föräldrar som inte kan ta hand om det t.ex. Vilket stadie fostret är i är väldigt viktigt enligt mitt sätt att se det. Var man skall dra gränsen däremot är väldigt svårt att säga.
Vi har helt enkelt olika synsätt på när livet börjar om du förstår vad jag menar.

JJ
2005-06-07, 15:08
Det är bara det att det inte ska vara som nåt jävla substitut för preventivmedel för det är trots allt ett påtagligt liv man släcker vid aborten. När man har preventivmedel har ett liv inte ens uppkommit och därför blir det "legitimare".
Jag håller med. Men jag har svårt att se att det är speciellt många som använder det som en preventivmetod.

Tricklev
2005-06-07, 15:10
Sorry gubben. Jag trodde att spiral funkade så att det stöter bort ägg direkt. Ja jag ser det som ett taskigt alternativ då. Ta ett annat preventivmedel eller dela cell med Jackie Arklöv.

:thumbup:

Megatuttarna
2005-06-07, 15:12
Jag håller med. Men jag har svårt att se att det är speciellt många som använder det som en preventivmetod.

Driver du med mig? Alltifrån kissemurra_14 till Linda ******, Antonio från betongen och merparten av grabbarna pippar fritt utan preventivmedel med vetskap att det ändå går att fixa abort senare. Det är oansvarigt om nåt.

jwzrd
2005-06-07, 15:15
Du kommer aldrig ifrån att det är en unge som dödas. Vafan är det för mentalitet att med avstamp i en potentiell framtid (som ingen av oss ändå kan förutspå), bestämma rätten till livet för ett barn?


Ja? Kalla det för en förlängning av den form av dödshjälp vi redan har i sverige om det underlättar något för dig. Abort är inte mer onaturligt än att tex använda gummi eller rycka ur ballen precis innan man tömmer. Det är en fråga om när du tycker det är ok att förhindra graviditeten. Överdrivet åt ena hållet får du inte runka, överdrivet åt andra håller får du abortera dina tonåringar när du ruttnat på dom.

Du har inte på långa vägar några som helst garantier för att garantera uppväxten hos ungar med föräldrar som längtat efter barn i flera år ens. I Sverige där vi har det mesta ändå relativt serverat så borde det snarare vara så att ungen har stora möjligheter till att "lyckas". Det lär inte vara ett jävla lyxliv men nogfan tror jag ungen uppskattar det mer än att inte finnas alls.


Hur tänkte du ta reda på om ungen uppskattar att inte leva?

Varför använder inte sjukvården sig av skylla-sig-själv-mentaliteten? Jo för att livet värderas högre än så. Just därför ter det sig konstigt att detta inte tillämpas analogt på just aborter också.

Så mammorna och papporna ska skylla sig själva för att ett för dom oönskat barn blivit till, men en rökare (min favoritpiskpojke) behöver inte skylla sig själv när han kommer dragande med lungcancer? Hellre döda (ditt val av ord) ett ofött barn än att föda det till ett värdelöst liv med tex: missbrukarföräldrar, tonårsföräldrar (nedre tonåren) osv.

Om du sen känner att abort är emot precis allting du står för så: gör då inte abort. Låt dock andra ha friheten att själva bestämma över sig själva och det som växer i sin kropp; det är inte din ensak, det är någon annans rättighet!

JJ
2005-06-07, 15:17
Driver du med mig? Alltifrån kissemurra_14 till Linda ******, Antonio från betongen och merparten av grabbarna pippar fritt utan preventivmedel med vetskap att det ändå går att fixa abort senare. Det är oansvarigt om nåt.
Nej, jag driver inte med dig. Jag känner då ingen som skulle vara så jävla korkad. Man riskerar att bli steril efter flera aborter så har du rätt brister informationen rejält någonstans. "Dagen efter piller" (nej, jag räknar inte in dem som aborter) däremot missbrukas säkert.

jwzrd
2005-06-07, 15:19
Jag hajar förövrigt inte varför alla hänger upp sig redan vid: Men buhuu det är ju liv (då med den ena eller den andra orsaken till varför just det är liv). Vi har redan idag tex ett system för att bedöma vem av flera möjliga mottagare av en given donation (eller annan livsviktig operation) där man går efter tex hur pass värdefullt det vore för mottagaren. Redan där är vi och bollar med liv och död. Ett angränsnade exempel är hur vi låter dödende människor (oftast gamla) helt enkelt dö genom att man låter stänga av näringstillförsel, ökar morfindosen för att låta döden inträda så "smidigt" som den kan.

I fallet med abortering så låter vi moderns (familjens?) liv gå före det ofödda barnets.

Yankeee
2005-06-07, 15:22
För.

Bättre att döda ungen innan den är född än att ta ett oönskat barn till världen.

Bärs
2005-06-07, 15:23
Jag hajar förövrigt inte varför alla hänger upp sig redan vid: Men buhuu det är ju liv (då med den ena eller den andra orsaken till varför just det är liv). Vi har redan idag tex ett system för att bedöma vem av flera möjliga mottagare av en given donation (eller annan livsviktig operation) där man går efter tex hur pass värdefullt det vore för mottagaren. Redan där är vi och bollar med liv och död. Ett angränsnade exempel är hur vi låter dödende människor (oftast gamla) helt enkelt dö genom att man låter stänga av näringstillförsel, ökar morfindosen för att låta döden inträda så "smidigt" som den kan.

I fallet med abortering så låter vi moderns (familjens?) liv gå före det ofödda barnets.

Hela din argumentering i den här tråden är under all kritik. Inget som du drar fram har ju något med saken att göra, varken organtransplantationer eller eutanasi.

På vilket sätt låter vi moderns liv gå före det ofödda barnets liv i samband med abort?

rQx
2005-06-07, 15:23
Nej, jag har inte ett foster i magen.

Vore jag kejsare skulle hon få göra abort, men jag skulle helst se att hon behöll barnet.

...



Kul att bli påmind hela livet om att man blev våldtagen?

Bärs
2005-06-07, 15:25
Kul att bli påmind hela livet om att man blev våldtagen?

Vem är "man"?

rQx
2005-06-07, 15:36
Gissa? Kvinnan som måste föda barnet.

Trodde det var ganska solklart.

jwzrd
2005-06-07, 15:51
Hela din argumentering i den här tråden är under all kritik. Inget som du drar fram har ju något med saken att göra, varken organtransplantationer eller eutanasi.

På vilket sätt låter vi moderns liv gå före det ofödda barnets liv i samband med abort?

Du väljer att se olikheterna, jag väljer att se likheterna. Man resonerar om vems liv som är mest värt. En abort är ett val av föräldrarnas liv(skvalitet) före barnets liv.

Bärs
2005-06-07, 15:53
Gissa? Kvinnan som måste föda barnet.

Trodde det var ganska solklart.

Med andra ord hjälper en abort en att glömma?

jwzrd
2005-06-07, 15:56
Med andra ord hjälper en abort en att glömma?

Gör det inte så svårt nu. Är det lättare eller svårare att förklara för ett barn att pappa var en okänd man som misshandlade och våldtog dig än att abortera fostret? Tänk en stund innan du river in nästa polemikstudie.

Bärs
2005-06-07, 16:00
Du väljer att se olikheterna, jag väljer att se likheterna. Man resonerar om vems liv som är mest värt. En abort är ett val av föräldrarnas liv(skvalitet) före barnets liv.

Jag förstår inte hur du kan jämställa existensen av liv med livskvalitet. Det är en ytterst materialistisk syn på människan, materia helt enkelt: "Låt oss avlägsna lite materia som antagit formen av ett levande foster för att vi skall slippa ordna barnvakt nästa gång vi far till S:t Anton."

Man behöver inte ta till religiösa argument för att hävda att livet är lite mer än så.

Bärs
2005-06-07, 16:03
Gör det inte så svårt nu. Är det lättare eller svårare att förklara för ett barn att pappa var en okänd man som misshandlade och våldtog dig än att abortera fostret? Tänk en stund innan du river in nästa polemikstudie.

Vad är detta för argument? Vad har lätt och svårt med saken att göra? Varför skulle man inte kunna förklara för ett barn i ett lämpligt skede hur det gick till? Är barnet på något vis dömt till undergång för att det växer upp utan pappa?

Megatuttarna
2005-06-07, 16:07
Ja? Kalla det för en förlängning av den form av dödshjälp vi redan har i sverige om det underlättar något för dig. Abort är inte mer onaturligt än att tex använda gummi eller rycka ur ballen precis innan man tömmer. Det är en fråga om när du tycker det är ok att förhindra graviditeten. Överdrivet åt ena hållet får du inte runka, överdrivet åt andra håller får du abortera dina tonåringar när du ruttnat på dom.


Inget är onaturligt, för det första. Enligt Bolio och jag håller med. (Cheers out to the no.1 kurd! :D )

Abort skiljer sig från preventivmedel. I hög grad dessutom. Då man exempelvis använder gummit har inget liv bildats. Nada. Zilch. Men vid en abort har du redan nåt som växer, däri inbegrips en distinktion.

Det är inte alls en fråga om att förhindra graviditet. När du använder gummi ja, men vid abort är tjejen redan gravid. Det är en fett jävla väsentlig skillnad som du graderar som nästintill obefintlig. I ena skålen har du inget "liv", i andra skålen har du åtminstone begynnelsen till det. Hur fan kan det råda jämvikt då?

Du menar att allt (preventivmedel och abort) handlar om att ta bort barnet; punkt slut. Inget mer med det.

Jag menar att preventivmedlet är att se till så att man inte får barn innan det ens bildas. Det kan aldrig ses som mord eller vafan det nu är man vill stämpla det som. Men vid abort har du redan en bulle som ligger och jäser. Om ett par månader blir det en söt liten krabat med samma bf som du just nu. Hur i helvete kan det vara samma grej då?


Hur tänkte du ta reda på om ungen uppskattar att inte leva?


Genom att låta honom/henne leva.


Så mammorna och papporna ska skylla sig själva för att ett för dom oönskat barn blivit till, men en rökare (min favoritpiskpojke) behöver inte skylla sig själv när han kommer dragande med lungcancer? Hellre döda (ditt val av ord) ett ofött barn än att föda det till ett värdelöst liv med tex: missbrukarföräldrar, tonårsföräldrar (nedre tonåren) osv.


Det är fel personer du jämför. Ska en blivande unge behöva dö när hans föräldrar lekt oansvarigt samtidigt som en rökare inte behöver göra det? Jag ser inga problem i detta förhållningssätt. Hela föräldrabalken är t e x byggd kring det faktumet att barnets bästa ska komma i första hand. Kom nu inte med argumentet om att barnet får en taskig uppväxt o s v, jag hänvisar till min tidigare post isf.


Om du sen känner att abort är emot precis allting du står för så: gör då inte abort. Låt dock andra ha friheten att själva bestämma över sig själva och det som växer i sin kropp; det är inte din ensak, det är någon annans rättighet!

Japp, barnets rättighet. Därför bör man inte ha så jävla lättvindiga aborter som idag. Det borde vara en stramare kompromiss. Möjligheten ska finnas där men inte för att missbrukas som sagt. Att pippa är ju lugnt, men inget ansvar vill man ta och tyvärr rör det sig om en aktivitet med så höga insatser som liv. Det räcker för att man ska behöva ta konsekvenserna av det hela ifall man inte gör skiten rätt från början.

Wow, det växer inom mig. Det är min ensak. Så om jag hade möjligheten att klättra in i fittan på nån och leva där så är det hennes ensak om huruvida jag lever eller inte?

Vad gäller en massa undantagsfall, typ kondomen sprack o s v vettefan emellertid hur man ska bedöma det hela.

JJ
2005-06-07, 16:08
Vad är detta för argument? Vad har lätt och svårt med saken att göra? Varför skulle man inte kunna förklara för ett barn i ett lämpligt skede hur det gick till? Är barnet på något vis dömt till undergång för att det växer upp utan pappa?

Så inte nog med att man skall bli våldtagen, man skall tvingas behålla barnet som har en pappa man inte valt själv. Allt för att Bärs bestämt att ett befruktat ägg är liv. Kanske delad vårdnad också? Om våldtäktsmannen samtidigt smittar den blivande mamman med aids? Skall de ha barn tillsammans då också?

fjutten
2005-06-07, 16:18
Japp, barnets rättighet. Därför bör man inte ha så jävla lättvindiga aborter som idag. Det borde vara en stramare kompromiss. Möjligheten ska finnas där men inte för att missbrukas som sagt. Att pippa är ju lugnt, men inget ansvar vill man ta och tyvärr rör det sig om en aktivitet med så höga insatser som liv. Det räcker för att man ska behöva ta konsekvenserna av det hela ifall man inte gör skiten rätt från början.

Så vad är din lösning på problemet? Avhållsamhet? Ok tjejer, vi vill ju inte gambla med ett potentiellt liv så låt oss då hålla på oss. Megatuttarna gör väl det samma antar jag...?? *screwy*

jwzrd
2005-06-07, 16:19
Jag förstår inte hur du kan jämställa existensen av liv med livskvalitet. Det är en ytterst materialistisk syn på människan, materia helt enkelt: "Låt oss avlägsna lite materia som antagit formen av ett levande foster för att vi skall slippa ordna barnvakt nästa gång vi far till S:t Anton."

Man behöver inte ta till religiösa argument för att hävda att livet är lite mer än så.

Är det verkligen så simpelt att "hantera" ett barn? Fixa lite barnvakt hit osv? Då förstår jag hur du värderar dess LIVSKVALITET så lågt.

Megatuttarna
2005-06-07, 16:23
Japp, barnets rättighet. Därför bör man inte ha så jävla lättvindiga aborter som idag. Det borde vara en stramare kompromiss. Möjligheten ska finnas där men inte för att missbrukas som sagt. Att pippa är ju lugnt, men inget ansvar vill man ta och tyvärr rör det sig om en aktivitet med så höga insatser som liv. Det räcker för att man ska behöva ta konsekvenserna av det hela ifall man inte gör skiten rätt från början.

Så vad är din lösning på problemet? Avhållsamhet? Ok tjejer, vi vill ju inte gambla med ett potentiellt liv så låt oss då hålla på oss. Megatuttarna gör väl det samma antar jag...?? *screwy*

Ja. Gärna sterilisering om det går också.

Haha hur jävla explicit måste jag vara innan du hajar min ståndpunkt?Lösningen på problemet är att man ska skydda sig med preventivmedel på ett bra och säkert sätt. Det gör jag när jag pippar iaf.

Bärs
2005-06-07, 16:23
Är det verkligen så simpelt att "hantera" ett barn? Fixa lite barnvakt hit osv? Då förstår jag hur du värderar dess LIVSKVALITET så lågt.

Det är ju din syn på barn som något som bara tillför eller fråntar föräldrarna livskvalitet som leder till en materialistisk syn på barn/människor. Vem bryr sig föräldrarnas livskvalitet? Det är en annan individs rätt till att leva det handlar om.

Megatuttarna
2005-06-07, 16:25
Är det verkligen så simpelt att "hantera" ett barn? Fixa lite barnvakt hit osv? Då förstår jag hur du värderar dess LIVSKVALITET så lågt.

Hehehe. Kom igen nu Bärs. Den där måste ha svidit. Kontra med en upper-cut och gå på personangrepp! :D

fjutten
2005-06-07, 16:25
Så vad är din lösning på problemet? Avhållsamhet? Ok tjejer, vi vill ju inte gambla med ett potentiellt liv så låt oss då hålla på oss. Megatuttarna gör väl det samma antar jag...?? *screwy*

Ja. Gärna sterilisering om det går också.

Haha hur jävla explicit måste jag vara innan du hajar min ståndpunkt?Lösningen på problemet är att man ska skydda sig med preventivmedel på ett bra och säkert sätt. Det gör jag när jag pippar iaf.[/QUOTE]

Skulle du kunna vara ännu lite mer explicit, tack! Förespråkar du avhållsamhet eller inte? *screwy*

Bolio
2005-06-07, 16:26
Vem bryr sig föräldrarnas livskvalitet?

Föräldrarna själva?

Megatuttarna
2005-06-07, 16:28
Det är ju din syn på barn som något som bara tillför eller fråntar föräldrarna livskvalitet som leder till en materialistisk syn på barn/människor. Vem bryr sig föräldrarnas livskvalitet? Det är en annan individs rätt till att leva det handlar om.

Japp, måste hålla med om den faktiskt. Hur ska jzrqwrd ta sig ur detta tarmkrångel?

Megatuttarna
2005-06-07, 16:29
Ja. Gärna sterilisering om det går också.

Haha hur jävla explicit måste jag vara innan du hajar min ståndpunkt?Lösningen på problemet är att man ska skydda sig med preventivmedel på ett bra och säkert sätt. Det gör jag när jag pippar iaf.

Skulle du kunna vara ännu lite mer explicit, tack! Förespråkar du avhållsamhet eller inte? *screwy*

Haha men nej din lallare. Ge mig en kram, du verkar så gullig. :)

Allan
2005-06-07, 16:36
Det som otvivelaktigt händer med en strängare abortlagstiftning är att det kommer att genomföras fler illegala aborter, fler kommer att dö av det och det kommer att födas fler oönskade barn. Jag har ingen lust att skuldbelägga folk; jag känner ingen som genomfört en abort med ett leende på läpparna. Men jag måste också respektera den personens ställningstagande.
Det vi kan vara tvärsäkra på är att de illegala aborterna kommer att genomföras ändå. Idag finns det renodlade resebyråer i länder med hård abortlagstiftning som anordnar sällskapsresor för damer i beråd, med lite shopping, sol och bad, dans - vilket är vad man skriver hem på vykortet. Att det också blev ett besök på sjukhuset är inget släkten behöver veta. Och det är den snygga sidan av det.
Det finns en rejält vidrig också. Är det den man efterfrågar?


allan

jwzrd
2005-06-07, 16:36
Det är ju din syn på barn som något som bara tillför eller fråntar föräldrarna livskvalitet som leder till en materialistisk syn på barn/människor. Vem bryr sig föräldrarnas livskvalitet? Det är en annan individs rätt till att leva det handlar om.

Jag värderar föräldrarnas liv högre än det ofödda barnets. Föräldrarna har tom större frihet än barnet. Vad exakt en materialistisk livssyn är, på vad sätt den är sämre än vad du nu tycker din egen heter förstår jag inte hur det påverkar.

Det jag säger: barnets liv är inte lika mycket värt som dess föräldrars. Särskillt inte ett ofött barn. Hur föräldrarna gör med det livet är upp till dom.

Det du säger: barnet har fullständiga rättigheter till sitt liv, dess syn på livet är minst lika viktig som dess föräldrars.

Tror inte vi kommer längre än så. Jag tycker redan man gjort ganska klart genom att man tex har en ålder före vilken man inte har rätt att bestämma ens över sig själv att man tycker barn är mindre värda än "vuxna". Ett litet barn har inte ens ett eget liv, det är helt beroende av sina föräldrar. Ett ofött barn är inte "ens" ett självständigt liv. Sak samma dock hur man vill definiera dom sakerna. Tillskriver man det ofödda barnet rättigheter (och därmed skylidigheter) som för en vuxen så blir det svårt för föräldrarna att ha reglar andra än lagen, eller? Aja, det här är lönlöst eftersom det flög rakt över båda era huvuden.

Megatuttarna
2005-06-07, 16:52
Tror inte vi kommer längre än så. Jag tycker redan man gjort ganska klart genom att man tex har en ålder före vilken man inte har rätt att bestämma ens över sig själv att man tycker barn är mindre värda än "vuxna". Ett litet barn har inte ens ett eget liv, det är helt beroende av sina föräldrar. Ett ofött barn är inte "ens" ett självständigt liv. Sak samma dock hur man vill definiera dom sakerna. Tillskriver man det ofödda barnet rättigheter (och därmed skylidigheter) som för en vuxen så blir det svårt för föräldrarna att ha reglar andra än lagen, eller? Aja, det här är lönlöst eftersom det flög rakt över båda era huvuden.

Rättigheten till livet är inget ett barn inte har rätt till. Enligt FN-stadgan tillkommer den envar. När man, tidsmässigt, kan se nån som envar vettefan; jag ser det i o m befruktningen, andra senare.

Du kan dock vara säker på att man är envar när man väl är född; utom all rimligt tvivel. Därför tycker jag inte att ditt argument om att ett barns oförmögenhet att ta tillvara på sitt liv skulle medföra någon mindre rätt till denna rättighet är vidare slagkraftigt. Det är ju inte ett enhetligt och konsekvent synsätt då gamlingar till stor del befinner sig i samma sits men ändå tillerkänns den rätten.

fjutten
2005-06-07, 16:57
Haha men nej din lallare. Ge mig en kram, du verkar så gullig. :)

Nej inga kramar, jag är en fin flicka.

PS! Lallare kan du va själv, och lägg av med härskarteknikerna! :whipped:

Dante
2005-06-07, 17:15
Jag är något emot aborter, folk borde istället tänka lite mer vad de håller på med.

Och föräldrar imo har inte mycket att komma med efter de har skaffat en unge. Allt och lite till ska göras för att ge barnet så bra uppväxt som möjligt.

För mycket ungar har tv och videon som rollförebilder. :puke:

reinholdsson
2005-06-07, 17:20
Jag är för abort.

Allan
2005-06-07, 17:25
För eller emot? Tog fram en poll med den här frågan!! Se till att rösta!


allan

rymdrattan
2005-06-07, 17:40
Har inte läst igenom hela tråden, men!->

Jag är för, men jag är VÄLDIGT emot att killen inte har något som helst att säga i detta och sen är tvungen att betala underhållnads stöd... Jag vet inte hur det skulle kunna ändras men killen MÅSTE ha ett ord med i leken på nått sätt.

Har t.ex. en hårfrisör (kille) som va tvungen att söka upp tjejjen å hota med att han skulle skära upp magen på henne å plocka ut barnet från henne innan hon gav sig till att göra abort.

Läskig hårfrisör va? Men jag :bow: ändå till denne mannen!

Sheogorath
2005-06-07, 17:46
Har inte läst igenom hela tråden, men!->

Jag är för, men jag är VÄLDIGT emot att killen inte har något som helst att säga i detta och sen är tvungen att betala underhållnads stöd... Jag vet inte hur det skulle kunna ändras men killen MÅSTE ha ett ord med i leken på nått sätt.

Har t.ex. en hårfrisör (kille) som va tvungen att söka upp tjejjen å hota med att han skulle skära upp magen på henne å plocka ut barnet från henne innan hon gav sig till att göra abort.

Läskig hårfrisör va? Men jag :bow: ändå till denne mannen!

Det finns en hel tråd om detta som jag skapade under namnet "Förtryck av män". Den spårade ut till en debatt om abort, generellt sett, och det var därför Jense skapade den här tråden. Jag kommer, när jag samlat lite mer krafter, att fortsätta kampen där. Jwzrd håller ställningarna :thumbup:!

rymdrattan
2005-06-07, 17:50
Det finns en hel tråd om detta som jag skapade under namnet "Förtryck av män". Jag kommer när jag samlat lite mer krafter att fortsätta kampen där. Jwzrd håller ställningarna i den här tråden :thumbup:.

Aha trodde det va en feminist tråd så jag orkade inte läsa den! :laugh:
(Förtryck från män eller hur jag nu fick till det :D)

rymdrattan
2005-06-07, 17:52
Liv är inte ett simpelt ord. Jag skulle vilja säga att t.ex. en hund lever mer än en myra. Ett foster som är 4a veckor har merliv än ett foster som är en vecka.

Själv tar jag kål på flera miljoner liv om dagen genom att låta dom torka ut i en handduk ;) Men det är fortfarande liv. (dock är ett ägg inte ett liv!)

*Flash*
2005-06-07, 17:55
Har inte läst igenom hela tråden, men!->

Jag är för, men jag är VÄLDIGT emot att killen inte har något som helst att säga i detta och sen är tvungen att betala underhållnads stöd... Jag vet inte hur det skulle kunna ändras men killen MÅSTE ha ett ord med i leken på nått sätt.

Har t.ex. en hårfrisör (kille) som va tvungen att söka upp tjejjen å hota med att han skulle skära upp magen på henne å plocka ut barnet från henne innan hon gav sig till att göra abort.

Läskig hårfrisör va? Men jag :bow: ändå till denne mannen!
Alltså om en tjej inte vill behålla barnet men killen vill det ska hon då tvingas gå och bära på ungen i nio månader och sedan föda ett barn hon inte vill ha?

Eller om tjejen vill behålla barnet men inte killen ska hon då tvingas till en abort som är (eller iaf kan vara) väldigt obehaglig och kan medföra sterilitet för tjejen så att hon aldrig kan få något barn?

Sheogorath
2005-06-07, 18:00
Alltså om en tjej inte vill behålla barnet men killen vill det ska hon då tvingas gå och bära på ungen i nio månader och sedan föda ett barn hon inte vill ha?

Eller om tjejen vill behålla barnet men inte killen ska hon då tvingas till en abort som är (eller iaf kan vara) väldigt obehaglig och kan medföra sterilitet för tjejen så att hon aldrig kan få något barn?

Snälla, ta den diskussionen i tråden "Förtryck av män" så att vi kan hålla trådarna isär. Vi diskuterar just de bitarna där. Håll den här tråden till allmänt om abort. Jag tar upp ett förslag på lösning till din andra fråga i inledningsposten.

rymdrattan
2005-06-07, 18:01
Alltså om en tjej inte vill behålla barnet men killen vill det ska hon då tvingas gå och bära på ungen i nio månader och sedan föda ett barn hon inte vill ha?

Eller om tjejen vill behålla barnet men inte killen ska hon då tvingas till en abort som är (eller iaf kan vara) väldigt obehaglig och kan medföra sterilitet för tjejen så att hon aldrig kan få något barn?

Läste du inte att jag sa att jag inte visste hur det skulle fungera ännu?
Men jag är iaf sten emot underhållstödet som mannen är tvingad till.

*beger mig till den andra tråden för att hålla denna ren från DET ämnet*

Sheogorath
2005-06-07, 18:02
Läste du inte att jag sa att jag inte visste hur det skulle fungera ännu?
Men jag är iaf sten emot underhållstödet som mannen är tvingad till.

*beger mig till den andra tråden för att hålla denna ren från DET ämnet*

Please? *pekar på sin tidigare tråd*

rQx
2005-06-07, 18:33
Med andra ord hjälper en abort en att glömma?
Ja, för du blir påmind hela ditt liv? En våldtäkt kan kvinnan aldrig glömma men vill hon inte ha barnet ska hon inte ha det heller. Varför måste hon ge 18 år av sitt liv som hon hade tänkt ämna åt andra saker bara för att hon blir våldtagen?

Tänk att kvinnan är 20 år och har tänkt åka jorden runt, bestiga Mount Everest, hoppa fallskärm och massor av annat kul den närmsta tiden.
Så kommer jag och ger henne ett barn som hon måste ta hand om.
Snacka om krossad framtid.

Rockhard
2005-06-07, 18:38
Den här frågan är ju snart inaktuell....Snart kan man ju säkert tillverka en konstgjord livmoder så att fostret kan överleva från en veckas ålder och då är det ju slut på aborter.

Lasse Kongo
2005-06-07, 18:38
Jag var jävligt glad att möjligheten till abort fanns en gång i tiden..

På fråga a svarar jag: För.

mangemani
2005-06-07, 18:42
för.
men jag håller med den som skrev tråden "förtryckta män" eller vad den nu hette.
om nu det ska vara ok så ska BÅDA kunna bestämma över om det ska få vara kvar eller om det blir en abort.
att det bara är tjejen som ska få avgöra,det är bara idiotiskt tycker jag.

Megatuttarna
2005-06-07, 18:44
Nej inga kramar, jag är en fin flicka.

PS! Lallare kan du va själv, och lägg av med härskarteknikerna! :whipped:

Haha du är för fin för att kramas men att diskutera din spiral på Internet är grönt?

Jag tycker fan om dig, seriöst inga "härskartekniker" eller nåt sånt, adda mig på msn om du vill.

Wooch
2005-06-07, 18:57
Jag är för abort.

Bärs
2005-06-07, 19:00
Ja, för du blir påmind hela ditt liv? En våldtäkt kan kvinnan aldrig glömma men vill hon inte ha barnet ska hon inte ha det heller. Varför måste hon ge 18 år av sitt liv som hon hade tänkt ämna åt andra saker bara för att hon blir våldtagen?

Tänk att kvinnan är 20 år och har tänkt åka jorden runt, bestiga Mount Everest, hoppa fallskärm och massor av annat kul den närmsta tiden.
Så kommer jag och ger henne ett barn som hon måste ta hand om.
Snacka om krossad framtid.

Du verkar ju ha en syn på barn som att de tar livet ifrån dig. Varför skulle ungen hindra henne från att hoppa fallskärm? Det räcker med att ha katt eller hund så är man bunden och "ofri", men med lite planering funkar allt.

rQx
2005-06-07, 19:03
Om man inte vill ha barn så tar de kanske livet ifrån dig.

Hm, om man har barn kanske man inte vill sätta livet på spel genom extremsporter på det sättet. Läget är lite anorlunda med hund och katt ;).

Saken är det att hon har andra planer för sitt liv. Hon vill kanske leva livet till 30 och sedan få barn. Varför ska någon idoit bestämma över hennes liv. En idiot hon till råga på allt inte känner.

*Flash*
2005-06-07, 19:04
Okej ni som är emot aborter för att man tar någons liv eller hur ni nu tyckte..

Vad säger ni om man skulle upptäcka att fostret är gravt cp skadad eller något liknanade? (vet inte om just cp skada går att upptäcka men vet iaf att det finns andra mindre trevliga skador som kan förekomma).

Tycker ni fortfarande att det borde vara olagligt att göra abort då?

Edit: mangemani förklara gärna för mig (i den andra tråden om du nu vill) hur det ska kunna vara möjligt att båda medverkar i praktiken.

Yankeee
2005-06-07, 19:06
Bärs, vem vinner på att ett oönskat barn kommer till världen?

Trance
2005-06-07, 19:07
Okej ni som är emot aborter för att man tar någons liv eller hur ni nu tyckte..

Vad säger ni om man skulle upptäcka att fostret är gravt cp skadad eller något liknanade? (vet inte om just cp skada går att upptäcka men vet iaf att det finns andra mindre trevliga skador som kan förekomma).

Tycker ni fortfarande att det borde vara olagligt att göra abort då?

Eller om ungen inte har rätt kön, eller verkar få fel hårfärg.

Trance
2005-06-07, 19:07
Bärs, vem vinner på att ett oönskat barn kommer till världen?

Hans argument är väl...barnet?

Yankeee
2005-06-07, 19:10
Hans argument är väl...barnet?

Jo, självklart.

Men det bör vara bättre om och en väntar till de är helt redo och motiverade till att skaffa barn. Barnet märker knappast någon skillnad om det dör innan det har börjat "livet". Ser inte varför det skulle vara bättre att låta ett barn födas upp i en familj där det inte har "rätt förutsättningar".

Trance
2005-06-07, 19:11
Jo, självklart.

Men det bör vara bättre om och en väntar till de är helt redo och motiverade till att skaffa barn. Barnet märker knappast någon skillnad om det dör innan det har börjat "livet".

Då är det alltså ok att döda ett barn som precis har blivit fött.

Yankeee
2005-06-07, 19:12
Då är det alltså ok att döda ett barn som precis har blivit fött.

Jag ser inget problem med det. Dock måste man sätta en gräns någonstans.

fjutten
2005-06-07, 19:13
Haha du är för fin för att kramas men att diskutera din spiral på Internet är grönt? .

Jag blir inte så personlig på ett byggarformum.


Jag tycker fan om dig, seriöst inga "härskartekniker" eller nåt sånt, adda mig på msn om du vill¨.

Nä jag passar på den, det kan bli barn av sånt har jag hört ;)

*Flash*
2005-06-07, 19:14
Eller om ungen inte har rätt kön, eller verkar få fel hårfärg.
Menade mer att barnet aldrig kommer få samma förutsättningar för att leva ett så bra liv som det är möjligt som ett friskt barn...

Rockhard
2005-06-07, 19:14
Jag ser inget problem med det. Dock måste man sätta en gräns någonstans.

lol jag e fett trött på min lillasyrra. Hon är inte 18 än så det måste ju vara okej?

Yankeee
2005-06-07, 19:14
lol jag e fett trött på min lillasyrra. Hon är inte 18 än så det måste ju vara okej?

Du är för dum för att förstå sista meningen?

Megatuttarna
2005-06-07, 19:14
Om man inte vill ha barn så tar de kanske livet ifrån dig.

Hm, om man har barn kanske man inte vill sätta livet på spel genom extremsporter på det sättet. Läget är lite anorlunda med hund och katt ;).

Saken är det att hon har andra planer för sitt liv. Hon vill kanske leva livet till 30 och sedan få barn. Varför ska någon idoit bestämma över hennes liv. En idiot hon till råga på allt inte känner.

Jag vill klargöra att abort är ok i såna fall. Det må vara inkonsekvent tänkande från mitt håll; jag tror å andra sidan att man har mest att hämta i kompromisser.

Rockhard
2005-06-07, 19:15
Du är för dum för att förstå sista meningen?

Är du för dum för att fatta att jag satte gränsen till 18 år? Jag trodde jag skrev exakt det...

Trance
2005-06-07, 19:16
Menade mer att barnet aldrig kommer få samma förutsättningar för att leva ett så bra liv som det är möjligt som ett friskt barn...

Men jag kanske ville ha en liten grabb, då blir ju en flicka oönskad. Är inte det tillräckligt för att göra en abort?

Megatuttarna
2005-06-07, 19:17
Jag blir inte så personlig på ett byggarformum.




Nä jag passar på den, det kan bli barn av sånt har jag hört ;)

Även om jag har bra gener så lovar jag att inte göra dig med barn via msn.

Bärs
2005-06-07, 19:17
Varför ska någon idoit bestämma över hennes liv. En idiot hon till råga på allt inte känner.

Exakt, varför skall staten styra över våra liv genom att ta ut hutlösa skatter? Det är den viktigaste frågan. Varför skall byggnads styra över människors arbetsförhållanden? Varför skall bolsjevikministrar styra universitetens undervisning i riktning mot ett könsmaktsperspektiv? Nu är du helt rätt i diskussionen.

rQx
2005-06-07, 19:18
Tycker inte att man ska göra abort bara för att få ett barn som passar ens önskningar och skönhetsideal.

Yankeee
2005-06-07, 19:19
Är du för dum för att fatta att jag satte gränsen till 18 år? Jag trodde jag skrev exakt det...

Wow, om du nu vill ha ett svar på din otroligt smarta fråga så. Din syster? Och du vill göra abort?

Självklart så skulle det finnas fasta regler.

Grisen
2005-06-07, 19:19
Vafan är intrinsikal?

Fan trodde du var bra på svenska =)

Det betyder typ egenvärde, att liv har ett värde i sig. Ordet används främst inom filosofin.

rQx
2005-06-07, 19:20
Exakt, varför skall staten styra över våra liv genom att ta ut hutlösa skatter? Det är den viktigaste frågan. Varför skall byggnads styra över människors arbetsförhållanden? Varför skall bolsjevikministrar styra universitetens undervisning i riktning mot ett könsmaktsperspektiv? Nu är du helt rätt i diskussionen.
Hutlösa skatter, hur ska vi annars finansiera allt :confused:
Lite skillnad att staten sätter skatter gäntemot att en våldtäcktsman ger dig ett barn du måste föda?

Trance
2005-06-07, 19:21
Tycker inte att man ska göra abort bara för att få ett barn som passar ens önskningar och skönhetsideal.

Men jag kanske redan har köpt en bilbana(kom inte med kvinnor kan), då är ju en tjej grymt oönskad.

rQx
2005-06-07, 19:22
Då får du svälja stoltheten och köpa ett barbiehus ;)

rQx
2005-06-07, 19:24
Hm, en snabb tanke bara, det borde ju vara förbjudet att göra abrot p.g.a. kön o.s.v. av jämnstäldhetslagen. Diskriminerande att välja det ena framför det andra ;) :D

Trance
2005-06-07, 19:25
Då får du svälja stoltheten och köpa ett barbiehus ;)

När är det ok att göra abort då?

Bärs
2005-06-07, 19:25
Jag vill klargöra att abort är ok i såna fall. Det må vara inkonsekvent tänkande från mitt håll; jag tror å andra sidan att man har mest att hämta i kompromisser.

Exakt så är det. Och det är intressant eftersom det visar att vi inte tänker i absoluta kategorier utan i kontinuum. Vi dödar gärna en mygga men inte en bergsgorillemamma. Vi kan tänka oss att ta ett dagen efter-piller men inte gärna abortera ett foster som just skall födas. Trots att djur inte kan sägas ha rättigheter blir vi oerhört illa berörda av djurplågeri och vill lagstifta mot det. Vad lär vi oss av det? Jo, fram med sunt bondförnuft och åt helvete med alla filosofer!

Biceps
2005-06-07, 19:27
... och släng barnen åt helvete!! ...eller hur var det nu.. ehh.. vad säger jag :D

rQx
2005-06-07, 19:27
Här har jag argumenterat för att våldtäckta kvinnor ska får göra abort och du har argumenterat emot men nu säger du att det är exakt som jag skriver? :confused:

Megatuttarna
2005-06-07, 19:33
Fan trodde du var bra på svenska =)

Det betyder typ egenvärde, att liv har ett värde i sig. Ordet används främst inom filosofin.

Soft, slog t o m upp det och hittade inget. Man lär så länge man lever.

Bärs
2005-06-07, 19:33
Här har jag argumenterat för att våldtäckta kvinnor ska får göra abort och du har argumenterat emot men nu säger du att det är exakt som jag skriver? :confused:


Det gör jag väl ändå inte?

Megatuttarna
2005-06-07, 19:34
Här har jag argumenterat för att våldtäckta kvinnor ska får göra abort och du har argumenterat emot men nu säger du att det är exakt som jag skriver? :confused:

Pratar du med mig? Jag har inte argumenterat mot det. Jag har argumenterat för att man inte ska få köra aborter hejvilt utav bara helvete. Att det ska vara lite jävla striktare än så.

Yankeee
2005-06-07, 19:36
En nackdel med "fri" abort är förstås att det drar resurser. Finns betydligt bättre saker att lägga pengar och personal på än folk som inte har tänkt sig för innan de knullade.

Rockhard
2005-06-07, 19:37
Som kille är man ju alltid mot i ett läge. När man själv vill ha barnet och tjejen inte vill.

Har man däremot gjort nån slampa på smällen så är det lätt att vara för :)

Biceps
2005-06-07, 19:39
Jag anser ju att det ska vara "fritt" dvs ingen ska hindra dig, men inte att det ska vara gratis... man får väl pröjsa som för vilken annan tjänst som helst.

rQx
2005-06-07, 19:39
Pratade med bärs ;)

Megatuttarna sa att abort var ok i sånna fall.

Du svarade på det och sa: "Exakt så är det"

Eller missuppfattade jag det? :)

Rockhard
2005-06-07, 19:40
Jag anser ju att det ska vara "fritt" dvs ingen ska hindra dig, men inte att det ska vara gratis... man får väl pröjsa som för vilken annan tjänst som helst.

Det är illa nog att folk inte har råd att gå till tandläkaren...

Megatuttarna
2005-06-07, 19:43
Exakt så är det. Och det är intressant eftersom det visar att vi inte tänker i absoluta kategorier utan i kontinuum. Vi dödar gärna en mygga men inte en bergsgorillemamma. Vi kan tänka oss att ta ett dagen efter-piller men inte gärna abortera ett foster som just skall födas. Trots att djur inte kan sägas ha rättigheter blir vi oerhört illa berörda av djurplågeri och vill lagstifta mot det. Vad lär vi oss av det? Jo, fram med sunt bondförnuft och åt helvete med alla filosofer!

Det är snarare idealisten som är bonden. För ett ideal kommer oftast med en trångsynthet gentemot omvärlden. Man tror så hårt på sitt egna ideal att ingen annan väg fungerar. Vafan handlar det om egentligen?

Jag är blatte och kan därför inte beblanda mig med svenskar. Varför inte ta det bästa ur båda världar istället?

Nånstans måste man dra gränsen mannen, jag har redogjort för min. Att föra ett allt eller inget resonemang är i praktiken aldrig genomförbart. Fuck alla ideal, vi lever här och nu, du kommer ingen vart utan kompromisser. Människor är inga identiska drönare som tycker likadant i allt.

Edit: Med detta säger jag inte att du inte ska ha dina personliga ideal. Det blir dock knas om du ska lägga dem på folk som inte är dina kopior.

Megatuttarna
2005-06-07, 19:44
Som kille är man ju alltid mot i ett läge. När man själv vill ha barnet och tjejen inte vill.

Har man däremot gjort nån slampa på smällen så är det lätt att vara för :)

Hahaha. Vi har suttit och diskuterat som fan idag, och de här två raderna är det sanningsenligaste som har skrivit i hela tråden.

Bärs
2005-06-07, 19:46
Pratade med bärs ;)

Megatuttarna sa att abort var ok i sånna fall.

Du svarade på det och sa: "Exakt så är det"

Eller missuppfattade jag det? :)


Jag kommenterade egentligen det vanskliga i att låta en generell princip vara vägledande i alla avseenden. Det är alltså svårt att anpassa sådana principer till verkligheten. Det blir kompromisser och godtyckliga gränsdragningar som inte alltid står sig för en granskning av konsekvens och logik. Viljan att acceptera denna godtycklighet är antagligen en av de egenskaper som skiljer normalt folk från fundamentalister.

Bärs
2005-06-07, 19:49
Det är snarare idealisten som är bonden. För ett ideal kommer oftast med en trångsynthet gentemot omvärlden. Man tror så hårt på sitt egna ideal att ingen annan väg fungerar. Vafan handlar det om egentligen?

Nånstans måste man dra gränsen mannen, jag har redogjort för min. Att föra ett allt eller inget resonemang är i praktiken aldrig genomförbart. Fuck alla ideal, vi lever här och nu, du kommer ingen vart utan kompromisser. Människor är inga identiska drönare som tycker likadant i allt.

Edit: Med detta säger jag inte att du inte ska ha dina personliga ideal. Det blir dock knas om du ska lägga dem på folk som inte är dina kopior.

Alltså... det är ju precis det jag säger *slap*

(Bondförnuft är ett positivt ord.)

Megatuttarna
2005-06-07, 19:51
Alltså... det är ju precis det jag säger *slap*

(Bondförnuft är ett positivt ord.)

Hahaha ait ait. Det blev lite i stundens hetta :em:

rQx
2005-06-07, 19:54
Aha, då hänger jag med ;) ...

Bärs
2005-06-07, 19:57
Hahaha ait ait. Det blev lite i stundens hetta :em:

:cheers:

Bärs
2005-06-07, 19:58
Aha, då hänger jag med ;) ...

:cheers:

Allan
2005-06-07, 20:04
Exakt, varför skall staten styra över våra liv genom att ta ut hutlösa skatter? Det är den viktigaste frågan. Varför skall byggnads styra över människors arbetsförhållanden? Varför skall bolsjevikministrar styra universitetens undervisning i riktning mot ett könsmaktsperspektiv? Nu är du helt rätt i diskussionen.

Du är ju för fan inte klok. Troll!!!!!!!!


allan

Bärs
2005-06-07, 20:10
Du är ju för fan inte klok. Troll!!!!!!!!


allan


:naughty:

rQx
2005-06-07, 20:31
Kanske liiiite skillnad mellan att staten sätter skatter och att en våldtäcktsman tvingar dig till att föda :D

Überbiffen
2005-06-07, 20:43
För.. blir nog bäst så.

Annars hade jag varit farsa idag.. inte att jag inte vill ha kids men än är det inte tid.

Megatuttarna
2005-06-07, 21:15
Du är ju för fan inte klok. Troll!!!!!!!!


allan

Riktigt häftiga svordomar Allan, de funkade säkert galant på 30-talet. :thumbup:

rQx
2005-06-07, 21:32
Riktigt häftiga svordomar Allan, de funkade säkert galant på 30-talet. :thumbup:
Oooo, under bältet!!!! :hbang:

Tolkia
2005-06-07, 21:57
Det tjatas en del i tråden om tjejer som "knullar runt" hur som helst och använder abort som ett lättillgängligt preventivmedel, och jag börjar störa mig lite på det. Jag undrar vilket information de killar som omhuldar idén att abort är något som borde förbjudas eftersom det bara är ett sätt för lättfärdiga brudar att komma billigt undan konsekvenserna av sitt beteende egentligen sitter på som stödjer en sådan åsikt? Jag vill påstå att missbruket av abort inte är bråkdelen av vad som antyds - om inte annat för att folkhälsoinstitut och socialstyrelse i sådana fall skulle ha fått spatt för länge sedan och gått ut med en massiv sexualundervisningskampanj och gratis kondomer till alla under 45. Typ.

Att göra en abort är inte, som vissa tycks tro, något man kan svischa förbi och göra på lunchrasten, ungefär som att dra ut en visdomstand eller något; det är en "flerstegsraket" med barnmorska, gynekolog, kurator etc. inkopplade. Den som trodde att det bara var att gå på gyn och anmäla sig i luckan för att få en tid borde kanske ha pratat om saken med någon annan än med sina små kompisar i buskarna bakom skolhuset ... Vidare är det nog VÄLDIGT få tjejer som är så oberörda av en första abort att de utan betänkande gör en andra, en tredje, en fjärde ... det stora flertalet är mycket väl medvetna om vad en abort är, och vad de själva gör genom att låta göra en (= tar bort ett barn, eller vad som hade kunnat bli ett barn).

Eller jag har fel, och hälften av jordens befolkning är nymfomaniska psykopater.