handdator

Visa fullständig version : Ny spis


Megatuttarna
2005-06-07, 11:08
Spisen pajade igår, så det blir att gå och köpa en ny. Men det är fan inte som att köpa ny TV eller nåt sånt, jag vet ju inte ens vad det är man ska ha och vad som är bra o s v.

Den ska motsvara en mammas krav så jag slipper höra en massa gnäll om att det var ett dåligt val. Help a brother out here!

s_himself
2005-06-07, 11:14
Gasspis ;)

Annars AEG gör väl bra grunkor kasnke? Annars Electrolux eller Mile (Såvida dom inte bara gör tvättmaskiner)

Frippe_L
2005-06-07, 11:15
Kör på en gammal hederlig spis med fyra plattor och en ugn.
Eller om du har ett lite modernare kök för övrigt: en med keramik eller glashäll.
:thumbup:

Megatuttarna
2005-06-07, 11:18
en med keramik eller glashäll.
:thumbup:

Det låter najz, blir enklare att rengöra och ser lite coolare ut. Sen ska det vara varmluft också har jag för mig.

Såg nån jävel för 16 papp som hade induktion fast det blir nog lite för saftigt att lägga ner på en jävla spis.

Gabber
2005-06-07, 11:27
:) min tvättmaskin pajjade så jag köpte en Electrolux för 6000, får den idag.

Köp Electrolux eller Husqvarna, kvalite i de har jag märkt. Och köp inte med plattor, gammalkänsla, jobbigare att rengöra och det är inte varje dag man orkar rengöra den.

Kolla så ugnsdörren är lättöppnad och stor, brukar de flesta vara men jag har sett trånga saker också.

Sedan att du får med många galler och plåtar kanske.

Megatuttarna
2005-06-07, 11:30
:) min tvättmaskin pajjade så jag köpte en Electrolux för 6000, får den idag.

Köp Electrolux eller Husqvarna, kvalite i de har jag märkt. Och köp inte med plattor, gammalkänsla, jobbigare att rengöra och det är inte varje dag man orkar rengöra den.

Kolla så ugnsdörren är lättöppnad och stor, brukar de flesta vara men jag har sett trånga saker också.

Sedan att du får med många galler och plåtar kanske.

Finns det några möjligheter att testa spisarna i affären månne? Man vill ju inte köpa nån som är dåligt isolerad, där hela ytan är skållhet för att man lagar mat i ugnen liksom.

z_bumbi
2005-06-07, 11:32
Det är jobbigare att rengöra en häll om man inte orkar göra rent spisen varje dag, plattor är inte lika känsliga och man får inga repor om man lyckas ha lite grus under kastrullen.

Det viktigaste om jag skulle köpa en spis idag är vilka funktioner ugnen har och hur stor ugnen, större ugn med mer finesser=lättare matlagning för en lat tränande.
I en standarspis i en vanlig lägenhet får jag in 2 kg kycklingfilé i en långpanna och eftersom den inte har varmluft så blir det inte så mycket mer.
Min mor får med lätthet in 8 kg kycklingfilé i sin ugn..

Mart|n
2005-06-07, 11:35
Det ska visst vara fräckt med induktion. Blir väl varmt snabbt som fan, och sen när du tagit bort stekjärnet så kan du slicka på plattan utan att bränna dig. Skitbra! :D

Grisen
2005-06-07, 11:36
Det är jobbigare att rengöra en häll om man inte orkar göra rent spisen varje dag, plattor är inte lika känsliga och man får inga repor om man lyckas ha lite grus under kastrullen.

Det viktigaste om jag skulle köpa en spis idag är vilka funktioner ugnen har och hur stor ugnen, större ugn med mer finesser=lättare matlagning för en lat tränande.
I en standarspis i en vanlig lägenhet får jag in 2 kg kycklingfilé i en långpanna och eftersom den inte har varmluft så blir det inte så mycket mer.
Min mor får med lätthet in 8 kg kycklingfilé i sin ugn..

Plattor är svårare att rengöra i mitt tycke, en häll är helt plan och blir därmed lättare att rengöra. Det är väldigt svårt att repa en häll av bra kvalitet. Däremot är det förhållandevis lätt att "missfärga" plattor.

Häll is the shit!

Megatuttarna
2005-06-07, 11:36
Då får vi summera det hela:

*Glashäll
*Bra isolering
*Elextrolux eller Husqvarna helst
*Varmluft
*Stor ugn

Jag har för mig att affären är skyldig att hämta den gamla spisen ifall man köper en ny hos dem också. Enligt några miljöavtal. Haha äntligen drar man lite nytta av det här miljötjafset. :D

Gabber
2005-06-07, 11:49
Då får vi summera det hela:

*Glashäll
*Bra isolering
*Elextrolux eller Husqvarna helst
*Varmluft
*Stor ugn

Jag har för mig att affären är skyldig att hämta den gamla spisen ifall man köper en ny hos dem också. Enligt några miljöavtal. Haha äntligen drar man lite nytta av det här miljötjafset. :D

jag kan inte miljöreglerna men när jag köpte tvättmaskinen från SIBA så sa de att de tar den gamla gratis men jag ville ha kvar den. så det kanske stämmer det du säger.

jag föredrar häll faktiskt då jag tycker det går snabbare att rengöra plana ytor, sen är man ju försiktig om det är nytt så klart. allt går sönder med tiden ändå.

JJ
2005-06-07, 12:04
Jag hade köpt induktion om jag hade haft möjlighet till det. Kolla åtminstone upp priser innan ni bestämmer er.

Edit: Sen finns det ugnar kopplade till en termometer, de slår av sig själva när innertemperaturen på köttet är rätt. Sån skall jag ha när jag blir stor.

Jense
2005-06-07, 12:06
köp en vedgrillad stenugn. så kan du öva på att göra pizzor tills du tar över dragans pizzeria

datorjaevel
2005-06-07, 13:28
Spisen pajade igår, så det blir att gå och köpa en ny. Men det är fan inte som att köpa ny TV eller nåt sånt, jag vet ju inte ens vad det är man ska ha och vad som är bra o s v.

Den ska motsvara en mammas krav så jag slipper höra en massa gnäll om att det var ett dåligt val. Help a brother out here!

Tror farsan har ett stormkök i garaget du kan få låna

Fatalist
2005-06-07, 13:28
Vi har en Husqvarna Regina Conaisseaur MAx, jävligt fint yttre men det är extremt dålig kvalité på vridreglagen (man trycka ut dom, sen vrider man)! De har lossnat flera gånger på nåt år..

Varmluft i båda ugnarna, och sen sån där tempmätare och massa annat latjo

Den är svart/rostfritt stål

Jarod
2005-06-07, 14:18
En del här har rekommenderat induktionsspisar....fast glömt att berätta att du måste ha speciella kok-kärl till dom (har jag för mig). Ifall du inte visste det redan alltså...

Megatuttarna
2005-06-07, 14:31
En del här har rekommenderat induktionsspisar....fast glömt att berätta att du måste ha speciella kok-kärl till dom (har jag för mig). Ifall du inte visste det redan alltså...

Jorå, de måste innehålla element som kan bli magnetiserade har jag för mig. Det räcker m a o med att de har nån metall i sig?

fothermucker
2005-06-07, 14:37
Jorå, de måste innehålla element som kan bli magnetiserade har jag för mig. Det räcker m a o med att de har nån metall i sig?

Nej, varken koppar eller rostfritt funkar tror jag. Gjutjärn kanske?

Megatuttarna
2005-06-07, 14:40
Nej, varken koppar eller rostfritt funkar tror jag. Gjutjärn kanske?

Whatthafuck ey?

Bara gjutjärn? Jag ska lägga ner 16 lax på en spis som bara fungerar ihop med gjutjärn?

fothermucker
2005-06-07, 14:54
Whatthafuck ey?

Bara gjutjärn? Jag ska lägga ner 16 lax på en spis som bara fungerar ihop med gjutjärn?

Whattafuck! Det funkar ju med allt som är magnetiskt...limma på järn på dina kastuller. Problem löst och din mamma tycker att du är duktig som har skaffat en ny hobby.

JJ
2005-06-07, 14:56
Whatthafuck ey?

Bara gjutjärn? Jag ska lägga ner 16 lax på en spis som bara fungerar ihop med gjutjärn?


Nej, men de funkar inte på aluminium t.ex. Några kastruller får ni skänka bort gissar jag.

palme
2005-06-07, 14:58
Absolut häll! Finns inget snyggare i spisväg. Och absolut ingen gasspis...

Megatuttarna
2005-06-07, 15:13
Fan, mamma kommer bli så glad alltså. :)

Vem vet, hon kanske lagar världens jävla festmåltid på den nya spisen.

elBjurro
2005-06-07, 17:19
Det första du ska göra innan du inhandlar en spis är detta:

Se efter vad du har för typ av spis nu, enfas eller trefas.
Så du inte handlar fel å måste åka tillbaka med din nya fina spis enbart pga en sån sak.
Sen efter du har klargjort vad du har för typ av spis, så kan det vara idé att kolla upp vad du har för avsäkring på det hela.
Så du inte måste dra om kablarna till spisen enbart för att säkringarna inte pallar trycket.

Mina tips, men det kanske du redan tänkt på.

MvH Henke.

vxcv
2005-06-07, 17:24
http://www.radron.se/templates/test_list____1908.asp

Råd o rön

Sen så kostar inte nya induktions-grytor mycket på ikea heller, om man nu vill ha induktionsspis.

Megatuttarna
2005-06-07, 18:56
Tack för alla tips allihopa, det har hjälpt som fan!

Gabber
2005-06-07, 19:52
du kanske redan läst här: http://www.kopguiden.konsumentverket.se/mallar/sv/kopguide2.asp?lngCategoryId=1465

MacLeod
2005-06-07, 23:06
Du måste välja stajl för fan. Tänk old school neonazidesign!

Mina nästa vitvaror blir garanterat Gaggenau. När jag tänker på vad jag kan göra med den ibyggda espressobryggaren eller ångkokaren så pirrar det i magen!

http://www.gaggenau.com/SE_sv/Modular-Cooktops.do

Megatuttarna
2005-06-07, 23:19
Du måste välja stajl för fan. Tänk old school neonazidesign!

Mina nästa vitvaror blir garanterat Gaggenau. När jag tänker på vad jag kan göra med den ibyggda espressobryggaren eller ångkokaren så pirrar det i magen!

http://www.gaggenau.com/SE_sv/Modular-Cooktops.do

Varfan hittar man såna? Var extremt jävla snyggt.

MacLeod
2005-06-07, 23:23
Säljs via Bosch/Siemens här i Sverige. 08-7341200.
Finns att beskåda i deras showroom i Sundbyberg, samt kanske vid HTH-kök.
Ligger ett stenkast från Handels uppe vid Hagagatan/Sveavägen.

Megatuttarna
2005-06-07, 23:28
Säljs via Bosch/Siemens här i Sverige. 08-7341200.
Finns att beskåda i deras showroom i Sundbyberg, samt kanske vid HTH-kök.
Ligger ett stenkast från Handels uppe vid Hagagatan/Sveavägen.

Ja det vore nåt, vad ligger prisnivån på? Är de lika bra som de är designade?

bosse_brutal
2005-06-07, 23:47
Nej, varken koppar eller rostfritt funkar tror jag. Gjutjärn kanske?

så länge kastrullerna är magnetiska (=innehåller järn)så ska det funka, rostfritt och gjutjärn funkar med andra ord, men inte koppar och aluminium.
fick höra om induktionshällen förra veckan och det lät intressant så jag var tvungen och kolla upp det, men jag hittade inte så mycket om själva uppbyggnaden och tekniken bakom, kanske nån här som sitter på lite länkar?

EDIT: röstar lätt för nån typ av häll, blir grymt snyggt:thumbup:

MacLeod
2005-06-07, 23:53
Ja det vore nåt, vad ligger prisnivån på? Är de lika bra som de är designade?


Självklart är det bra krejjer! Det höjer priset på lyan oxå. Finns det Gaggeanu, Smeg eller Poggenpohl så står det alltid i annonserna.
Men det är Gagg man ska ha.

Megatuttarna
2005-06-07, 23:55
Självklart är det bra krejjer! Det höjer priset på lyan oxå. Finns det Gaggeanu, Smeg eller Poggenpohl så står det alltid i annonserna.
Men det är Gagg man ska ha.

Naknåiemo det kommer bli bra Mac. När jag jobbar på Mannheimer & Swartling ska du få inreda min lägenhet i city.

MacLeod
2005-06-07, 23:58
Har du rätt krejjer så blir du headhuntad till Mannheimer!

Megatuttarna
2005-06-08, 00:01
Har du rätt krejjer så blir du headhuntad till Mannheimer!

Fy fan vad dryg man ska vara då. Det är nåt jag ser fram emot, att vara dryg mot allt. T o m dryg mot lyktstolpar, dryg mot min mat, hahaaaaaaa dryg mot allt. Dryg mot Jenses juggemorsa.

Näfan larvar mig bara, blir nöjd ifall jag ens tar examen med hyfsade betyg. Vad sysslar du med Mac?

MacLeod
2005-06-08, 00:28
-Jag ger lektioner
förklarar funktioner
för personer
som missat poängen
dissat hela svängen
stajlar på klubbar
som den värsta mannekängen

mitt motto är som lotto
jag håller drömmen vid liv
planerar mina kliv
i livets stafett
vill ha en förstaklassbiljett
göra rätt köra fett
dricka whiskey
med en maltetikett

Megatuttarna
2005-06-08, 00:36
-Jag ger lektioner
förklarar funktioner
för personer
som missat poängen
dissat hela svängen
stajlar på klubbar
som den värsta mannekängen

mitt motto är som lotto
jag håller drömmen vid liv
planerar mina kliv
i livets stafett
vill ha en förstaklassbiljett
göra rätt köra fett
dricka whiskey
med en maltetikett

Soooft mannen, du är Petter.

Jag gillar mer:

Min egen afrodite, en prinsessa utan like
ditt hjärta för ett rike, du är en gudinna som Nike
som jag inte trodde fanns, du sätter mig i trans
hur du rör dig, hur du för dig, med vacker elegans