handdator

Visa fullständig version : Apple väljer Intel istället för PowerPC


Coldsmith
2005-06-06, 19:55
Så har det bekräftats. Intel gör de framtida processorerna i apples datorer.

sweclockers.com bekräftar det och mer att läsa finns på

http://live.macobserver.com/article/2005/06/wwdc2005_keynote.shtml

"I have only one question, Steve: What took you so long?" He said this with a laugh, and the audience applauded"

:D

Detta kommer att leda till katastrof i macfanatikernas läger. Deras så länge avgudade PowerPC-processor som skulle vara såå överlägsen och säkert 25 generationer för Intels "skit" blir nu ratade av Apple själva.

Nästan så man måste fnissa lite av skadeglädje, äntligen kanske truten på macfanatikerna täpps till lite grand. Så less på att ständigt höra om PowerPC-processorns överlägsenhet och om hur fantastiska Macar är.

Kwon
2005-06-06, 20:20
*fniss*

zanzi
2005-06-06, 20:32
De "tester" som funnits har visat att PPC:n inte är snabbare.
Sen vad alla fanboys och apple säger ska man nog inte lyssna på för noga (har själv varit en fanboy måste jag erkänna).
Men visst är det skoj att jävlas lite med de allra fanatiska mac-folken (som nu säger att dom ska gå över till linux). :D
Får jävlas med dom när sajterna åker upp igen... många av dom klara inte av trycket från alla som ville skriva nått om det som sades under WWDC (http://keynote.macnytt.se/).

Lite skoj också att apples aktier åkte upp efter annonseringen. Jag som tippa på att de skulle gå neråt. :)

Doctor Snuggles
2005-06-06, 23:21
Äh. Skiter väl i vilken processor som är i burken.
Formfaktorn och OS:et är det som räknas. Särskilt när det gäller mac.

Piranha
2005-06-06, 23:24
Äh. Skiter väl i vilken processor som är i burken.
Formfaktorn och OS:et är det som räknas. Särskilt när det gäller mac.


Helt rätt, offerten går till den som kan kränga de billigaste propparna.

Langster
2005-06-06, 23:43
OS:et avgör som sagt... (även om jag tycker att OSX är överskattat, 9:an var mycket mer stabil) Men en G5 känns ju rätt mycket snabbare än en prestandamässigt likvärdig PC redan nu när man kör layout eller bildbehandling.

Jag tror att det är ett klokt beslut av Apple, eftersom Intel har mer fart på utveckligen och tillverkningen. Även om Macar har varit snabba när de kommer ut har de snart blivit omsprungna av den skenande PC-processormarknaden.

Förresten var det väl liknande hånskratt när de lät IBM göra processorerna?

Och förresten(nr 2), jag är inte någon fanboy. :D Föredrar bara Macen till arbete. Skulle inte vilja ha en Mac hemma.

zanzi
2005-06-07, 03:37
Undra bara om valet med att välja Intel över AMD är rätt (i enlighet med Jobs prestanda/watt jämförelse mellan PPC och Intel på WWCD)?