handdator

Visa fullständig version : Köpa från eBay, enorma problem


Depzon
2005-06-06, 17:17
Nån som brukar köpa kosttillskott på eBay (från säljare i USA)? Jag har vunnit typ 4-5 auktioner, betalat, men grejerna kommer för fan aldrig fram!

Jag har eBayat en jäkla massa genom åren, och nästan aldrig haft problem. Men just vad det gäller kosttillskott, så kommer grejerna helt enkelt aldrig fram! Ingenting annat har tagit så lång tid som dessa satans tillskott alltså. Är det så att tullen snor det i tron om att det är anabola eller? Eller är säljare av kosttillskott av någon anledning mindre pålitliga än säljare av andra saker? Haha

reinholdsson
2005-06-06, 17:41
Det är inte så att de skickar grejerna med ground-mail då? Kan ju ta upp till 10 veckor har jag hört.

Depzon
2005-06-06, 17:45
I ett fall var det snack om 2-3 dagar, det har gått ca en vecka. I ett annat fall var det snack om 5-7 dagar, har gått över två veckor. I de andra fallen minns jag inte vad det var snack om, för det var så länge sen :( Grov övertid på allting i alla fall.

Man and Machine
2005-06-06, 18:26
Kanske dags att lugna sig så det inte helt plötsligt står 100 kilo prott utanför dörren ;)

Det är väl inte ovanligt att leverans tiden blir längre än uttalat. Har iofs aldrig bestället från e-Bay men jag har nog aldrig fått mina grejor i tid.

Prankie
2005-06-06, 18:37
Tullen är djävulens påfund. Första gången var det en rustning från Korea jag beställde. Valde extra snabb leverans så det skulle ta en vecka. Mycket riktig så kom det till stockholm efter 5 dagar, sen var paketet där i en månad av nån anledning. Telefonsamtal från tillbaka gav inte heller så mycket. Senare kostillskott från USA, extra snabb leverans där också. 4dagar till stockholm, 13 dagar extra plus 41% pålägg...

Depzon
2005-06-06, 20:05
Prankie, jag tror inte grejerna har nog stort värde för att det ska bli någon tullavgift på dem. Men är det vanligt att de öppnar paket bara sådär utan vidare?

hantel11
2011-04-06, 16:25
Beställde detta idag, 2 pund för 30 dagars doser. Vad tror ni?

mangemani
2011-04-06, 16:46
det kan inte vara så enkelt att du har blivit lurad?du betalar men dom skickar inget.

kaffekopp
2011-04-06, 17:17
det kan inte vara så enkelt att du har blivit lurad?du betalar men dom skickar inget.

karln som salde det dar som vad lankat ovanfor hade runt 99.4% possitiv feedback fran nastan 600 personer, later inte troligt att han skulle utfora 600 transaktioner for att kunna blasa nagon pa 2 pund ;)

jag gissar pa tullen eller nagon sorts forsening!

agazza
2011-04-06, 17:21
Klart tullen granskar endel paket, har du köpt något du inte får ta in i landet och det blir granskat får du hem ett brev angående det.

Vad har du beställt då? Kan tänka mig att öppnar dom ett paket med kosttillskott kan de bli liggande ett tag

Lillleif
2011-04-06, 19:33
Stod det hur grejerna skulle skickas? Air mail går i regel rätt snabbt, kan ta några dagar om man har tur. Ground mail har jag väntat på i upp till 2 månader i extrema fall.

Fjällbrynt
2011-04-06, 21:24
Prankie, jag tror inte grejerna har nog stort värde för att det ska bli någon tullavgift på dem. Men är det vanligt att de öppnar paket bara sådär utan vidare?

Kollar dom de så kan du få betala moms etc. om de inte har skickat paketet som "Gift".

KniveN
2011-04-06, 23:14
Antar att han redan har fått svar om det var en blåsning eller inte, tråden startades för 6 år sen.. :D

larander
2011-04-07, 06:43
Antar att han redan har fått svar om det var en blåsning eller inte, tråden startades för 6 år sen.. :D

Eller också är tullen/posten extrem seg :D

Tror att tullen kollar extra på kosttillskott.
Jag har aldrig varit med om längre leveranstid än 3 veckor från USA/eBay.
Har dock aldrig köpt kosttillskott från utlandet.

Jontez
2011-04-07, 08:19
Är det helt random vilka paket som tullen tar? Har köpt lite blandat såsom skidglasögon, klockor osv utan problem. Ända gången jag fått ett paket som fastnat var när jag och en kompis beställde 4st CoC, då blev det strafavgift och pålägg av moms eller vad det var

agazza
2011-04-07, 09:04
Är det helt random vilka paket som tullen tar? Har köpt lite blandat såsom skidglasögon, klockor osv utan problem. Ända gången jag fått ett paket som fastnat var när jag och en kompis beställde 4st CoC, då blev det strafavgift och pålägg av moms eller vad det var

Japp, dom kan inte kolla alla paket. Paket från vissa länder granskas mer än andra dock.

larander
2011-04-07, 10:44
Är det helt random vilka paket som tullen tar? Har köpt lite blandat såsom skidglasögon, klockor osv utan problem. Ända gången jag fått ett paket som fastnat var när jag och en kompis beställde 4st CoC, då blev det strafavgift och pålägg av moms eller vad det var

Det är väldigt random.
Sedan tror jag även det beror på vilket fraktbolag som används.
Jag har beställt från olika företag i USA som använt olika fraktbolag, ibland har saker för tusentals kronor kommit fram utan tull/skatt/moms och postens underbara påslag. Paketet har gått direkt till min post

Andra gånger har jag beställt för några futtiga hundralappar (tror det är under 500SEK som är moms/tullfritt) och det har fastnat hos posten och fått påslag och avgifter.
Posten tar ju ut 100SEK bara för att... ja administrera eller vad det nu är.