handdator

Visa fullständig version : Basta när man är förkyld


wintzell
2005-06-06, 16:23
Jag är lite småförkyld fortfarande. Är det bra eller dåligt att basta i mitt tillstånd? Jag är väldigt sugen på att basta, men min mor trodde inte att det var bra för att bakterierna skulle frodas, någon som vet hur det ligger till?

ArnoldOnLehmä
2005-06-06, 16:40
Det ligger till så här. Antingen är du helt frisk efteråt eller så kommer det att förvärras och du får även feber. Så är det iallafall för mig och flera av mina polare. Så det är lite ryskroulette över det hela. Men om du bastar lugnt så är det nog bara lugnt. Inga 130 grader

Sheogorath
2005-06-06, 16:47
Kroppen höjer temperaturen (du får feber) just för att bakterierna eller viruset INTE kan reproducera maximalt vid högre temperatur. Feber är kroppens försvar mot infektion. Så att bastu skulle få infektionen att förvärras av den anledningen är utesluten.

Mental
2005-06-06, 16:48
Det ligger till så här. Antingen är du helt frisk efteråt eller så kommer det att förvärras och du får även feber. Så är det iallafall för mig och flera av mina polare. Så det är lite ryskroulette över det hela. Men om du bastar lugnt så är det nog bara lugnt. Inga 130 grader

bastu är artificiell feber. och feber är en försvarsmekanism som hjälper kroppen bekämpa infektioner mm eller? usch vad jag misn dåligt


edit: hepp. 1 min sen :em:

precis
2005-06-06, 17:17
"Att bada bastu botar inte heller en förkylning, även om det kan kännas skönt med värmen. Om man bastar ska man i varje fall avstå från att duscha iskallt efteråt. Det stressar kroppen i onödan. "

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=14120&PreView=

Mr Zero
2005-06-06, 18:22
Jag tycker att det är kanon att basta när jag är lite förkyld.
Lättar upp ev nästäppa och gör att jag känner mig friskare efteråt.

takjens
2005-06-06, 20:14
Jag bastar då 4-6 ggr i veckan och då även när jag är förkyld

Underbart skönt!