handdator

Visa fullständig version : Har folk missförstått dieten?


Levrone
2005-06-06, 14:29
Jag undrar bara om det verkligen är nödvändigt att dieta eller (deffa) när man är 175cm och väger 74kg t.e.x? Jag vet att alla killar och tjejer har olika mål med träningen men det ser lite lustigt ut när det nästan inte finns nån massa under det där minimala fett lagret, och ändå pratas det om deffning. jag själv väger en bit över hundra och är inte specielt fet men jag tro inte det blir nån diet före 115 i alla fall. om det så tar 6-7 tills den vikten är nådd.

Popeye
2005-06-06, 14:35
Håller med. Det verkar gå inflation i deffarna.
Men det följer ju med trenden att så länge man är smal så är allt bra.
Iofs går jag själv på diet just nu men då vägde jag också lite över 100kg när jag började.

jwzrd
2005-06-06, 14:36
Om man inte är överviktig eller fet helt enkelt innan man tränat en 3-4 år så finns det ingenting att deffa fram för någon. Vill man se bra ut på stranden så kan man ju klart öka på cardio-träning och så, men att deffa gör bara att man slänger bort en massa muskelmassa och mår sämre än man behöver göra.

Baan
2005-06-06, 14:37
egentligen skulle ju alla bara bygga vettigt ändå tills man har tävlingsplaner (eller om man nu ens får några någon gång) och aldrig deffa, finns ingen poäng egentligen förutom just följa massa smal och muskulös trender osv

Popeye
2005-06-06, 14:38
Men jwzrd... har du inte förstått nånting? ;)
Stranden är ju allt och att skaffa sig mycket muskler är ju både jobbigt och fult.

Sheogorath
2005-06-06, 14:38
En indiepoppare vill kanske se ut som en speta, och vem är du eller jag att säga att "det är fult, så kan du väl inte se ut?"

Levrone
2005-06-06, 14:39
Exakt har man inte varit där nere(gymmet) och slitit i några år finns ju inget att dieta fram.

Levrone
2005-06-06, 14:44
En indiepoppare vill kanske se ut som en speta, och vem är du eller jag att säga att "det är fult, så kan du väl inte se ut?"
Jag tittade på dina bilder och du har en atletiskt fysik, och som jag sa vi har olika mål med träningen men om du vill väga 92 i scen form varför väntar du inte med dieten tills du väger runt 105-110kg?

AFanatic
2005-06-06, 14:44
Jag har en kompis som slutade med styrketräningen efter cirka en månad. Orsak? Hon tyckte hon blev för bred över ryggen...(Skratta eller gråta?)

Vilket för mig osökt in på, att många tänker inte på att man går upp i vikt av mer muskler...har man då ett fettlager så kanske man bara ser fetare (fast många är tunnisar) ut...Då får de panik och tokdeffar och tror att det ska hjälpa...Hepp! Tillbaka på ruta ett. Grattis.

Sheogorath
2005-06-06, 14:55
Jag tittade på dina bilder och du har en atletiskt fysik, och som jag sa vi har olika mål med träningen men om du vill väga 92 i scen form varför väntar du inte med dieten tills du väger runt 105-110kg?

Därför att jag vill känna mig attraktiv på vägen dit, också. Så enkelt var det med det.

Edit: eller, så enkelt är det inte. Jag vill ha nyttiga erfarenheter av hur min kropp svarar på energiunderskott, och lära mig hur man deffar. Har lärt mig sjukt mycket under den här perioden faktiskt, som kommer att hjälpa mig oerhört mycket nu när jag ska bygga.

Jax
2005-06-06, 15:04
Varför förutsätter ni att folk vill stå på scenen? Jag tycker att det verkar som att de flesta här inne tränar för utseendets skull, även om det kanske inte är dom som hörs mest.

Låt de som vill deffa göra det, även om det kanske snarare skulle kallas för banta. Träningsmässigt sett är det i de flesta fall förkastligt, men det troliga är väl ändå att personen i fråga är ute efter ett visst utseende. Alla tycker inte att en massa muskler är det perfekta utseendet.

Åh det är så skönt att man bara tränar för att det är roligt och inte för att se bra ut på beachen.

jwzrd
2005-06-06, 15:08
Varför förutsätter ni att folk vill stå på scenen? Jag tycker att det verkar som att de flesta här inne tränar för utseendets skull, även om det kanske inte är dom som hörs mest.

Låt de som vill deffa göra det, även om det kanske snarare skulle kallas för banta. Träningsmässigt sett är det i de flesta fall förkastligt, men det troliga är väl ändå att personen i fråga är ute efter ett visst utseende. Alla tycker inte att en massa muskler är det perfekta utseendet.

Åh det är så skönt att man bara tränar för att det är roligt och inte för att se bra ut på beachen.

Ingen förbjuder någon att deffa...

Det jag säger är att i och med att det är utseendet det handlar om så fattar jag inte varför man vill krympa sig själv utan att se annorlunda ut (förutom att man är mindre). Man får runt och är hungrig ett tag och efter är skillnaden att man ser lite fler revben.

Fettecke
2005-06-06, 15:11
Varför förutsätter ni att folk vill stå på scenen? Jag tycker att det verkar som att de flesta här inne tränar för utseendets skull, även om det kanske inte är dom som hörs mest.

Låt de som vill deffa göra det, även om det kanske snarare skulle kallas för banta. Träningsmässigt sett är det i de flesta fall förkastligt, men det troliga är väl ändå att personen i fråga är ute efter ett visst utseende. Alla tycker inte att en massa muskler är det perfekta utseendet.

Åh det är så skönt att man bara tränar för att det är roligt och inte för att se bra ut på beachen.

Jag är med dig mannen...
perfekt...
själv tränar jag för att bli stark, inte för att se ut som ett V... att formen kommer med resultaten, är ju en positiv bieffekt :D... men... framförallt... det är grymt kul den biten som rör träningen... dvs. hela dygnet runt!

MrBoris
2005-06-06, 15:13
Vissa kanske vill kunna byta om utan att någon ska kommentera ens stora mage varje gång (som man fått av en massa byggande och ätande). Efter 9månaders bygge och viktuppgång på 13kg tycker jag helt enkelt att det är tid för en liten minideff på 2månader (5-6promenader i veckan + 3 intervall/joggningspass). Sen blir det bygga av igen :D *flex*

Levrone
2005-06-06, 15:14
Ingen förbjuder någon att deffa...

Det jag säger är att i och med att det är utseendet det handlar om så fattar jag inte varför man vill krympa sig själv utan att se annorlunda ut (förutom att man är mindre). Man får runt och är hungrig ett tag och efter är skillnaden att man ser lite fler revben.
:laugh: Du säger vad jag tänker bara det att jag kan inte formulera mig som du, tack för hjälpen :hbang:

Jax
2005-06-06, 15:16
Ingen förbjuder någon att deffa...

Det jag säger är att i och med att det är utseendet det handlar om så fattar jag inte varför man vill krympa sig själv utan att se annorlunda ut (förutom att man är mindre). Man får runt och är hungrig ett tag och efter är skillnaden att man ser lite fler revben.
Och det jag säger är att då vill väl personen antagligen se mindre ut. Man får väl ändå hoppas att de inser att musklerna inte växer av att deffa. Låt barnen leka och exprimentera sig fram. De tröttnar nog snart när polarna tar en pizza. :D

bear.flowertwig
2005-06-06, 15:39
Tycker det finns lika mycket motsatser till deffande "streck" på gymmen: de konstant överbulkiga som tror att de är stora för att de är feta. Och som ALDRIG är i form trots år av träning. Manboobs...

Zakath
2005-06-06, 16:39
Om man inte är överviktig eller fet helt enkelt innan man tränat en 3-4 år så finns det ingenting att deffa fram för någon. Vill man se bra ut på stranden så kan man ju klart öka på cardio-träning och så, men att deffa gör bara att man slänger bort en massa muskelmassa och mår sämre än man behöver göra.



Håller VERKLIGEN INTE med dig i den sista meningen, personligen har jag bara kört en lite "test deff" på 4 veckor, men jag mådde bara mycket bättre av det. Och det var en deff, så sluta upp med generaliseringarna tack.

Annars håller jag iof med dig om att det är rätt fjantigt med alla som ska "deffa", men det beror ju egentligen på individernas erfarenhet eller brist på det...

AFanatic
2005-06-06, 16:51
Håller VERKLIGEN INTE med dig i den sista meningen, personligen har jag bara kört en lite "test deff" på 4 veckor, men jag mådde bara mycket bättre av det. Och det var en deff, så sluta upp med generaliseringarna tack.

Annars håller jag iof med dig om att det är rätt fjantigt med alla som ska "deffa", men det beror ju egentligen på individernas erfarenhet eller brist på det...


4 veckor ja...ska man gå efter strikta "regler" så är det ca 2 kg, right? Ska man räkna med vattenförlust så blire kanske max 4 kg. I vilket fall som helst är det ingen vidare lång deff. Alltså hinner du inte känna av det där med att må dåligt.

sunkan
2005-06-06, 16:53
Det finns ju både för och nackdelar med att deffa, så är det ju bara. Fördelar: synligare muskler(om du nu har några) Nackdelar: om jag har lite muskler så visst jag får synligare muskler, men jag ser fan så mycket klenare ut ändå :cryout: Jag skulle gärna deffa för att få synligare muskler till sommaren, men jag ser ingen mening med det än så länge när jag har så lite musklemassa. Men så resonerar jag.

Sheogorath
2005-06-06, 16:58
Det finns ju både för och nackdelar med att deffa, så är det ju bara. Fördelar: synligare muskler(om du nu har några) Nackdelar: om jag har lite muskler så visst jag får synligare muskler, men jag ser fan så mycket klenare ut ändå :cryout: Jag skulle gärna deffa för att få synligare muskler till sommaren, men jag ser ingen mening med det än så länge när jag har så lite musklemassa. Men så resonerar jag.

Jag tycker snarare att smal-feta personer ser bra mycket klenare ut än smal-smala. Synliga muskler (på killar) tycker jag nästan alltid ger ett starkare intryck än dess bulkigare dito.

Spannmål
2005-06-06, 16:59
4 veckor ja...ska man gå efter strikta "regler" så är det ca 2 kg, right? Ska man räkna med vattenförlust så blire kanske max 4 kg. I vilket fall som helst är det ingen vidare lång deff. Alltså hinner du inte känna av det där med att må dåligt.

Under en bra upplagd deff mår man inte dåligt. Rätt mat i rätt mängder vid rätt tider håller dig mätt. Isf handlar det om att man inte längre kan trycka pizza och smågodis ohämmat, men frånvaron av det är ju knappast negativt.

bubbe
2005-06-06, 17:00
tror det är en missuppfattning i samhället i övrigt som orsakar dessa deff inlägg, man börjar träna och för att träningen ska vara lyckad så ska men se ut som vår kära Brad och detta tror man ska lyckas genom att få ner lite fett från kroppen samt träna på gym samtidigt för att få musklerna.

bear.flowertwig
2005-06-06, 17:06
Fördelar: synligare muskler(om du nu har några) Nackdelar: om jag har lite muskler så visst jag får synligare muskler, men jag ser fan så mycket klenare ut ändå :cryout:

Då har du ju inte sett dig själv i riktigt bra form(låg bf). Du skulle bli förvånad över hur mkt bättre/större du ser ut. Mindre definierade muskler ser större ut än mer och bulkigare(inom vissa gränser så klart). Men det är knappats något nytt.

AFanatic
2005-06-06, 17:08
Under en bra upplagd deff mår man inte dåligt. Rätt mat i rätt mängder vid rätt tider håller dig mätt. Isf handlar det om att man inte längre kan trycka pizza och smågodis ohämmat, men frånvaron av det är ju knappast negativt.


Gjorde misstaget att använda mig av Zakaths ord.

Det jag syftar på är att ändrar man kosten under en fyraveckorsperiod så kommer det inte hända allt för mkt. Naturligtvis kommer man må bättre då man kanske äter bättre mat. Fyra veckor är inte en lång tid för en deff och kroppen hinner inte kännas sliten och man blir inte trött (som många blir)...på så kort tid. Med att "må dåligt" syftade jag snarare på den slitna känslan man kan få och tröttheten efter att ha legat på minus en lång tid (>8 veckor), och med mycket och tung träning.

jwzrd
2005-06-06, 17:17
Håller VERKLIGEN INTE med dig i den sista meningen, personligen har jag bara kört en lite "test deff" på 4 veckor, men jag mådde bara mycket bättre av det. Och det var en deff, så sluta upp med generaliseringarna tack.

Annars håller jag iof med dig om att det är rätt fjantigt med alla som ska "deffa", men det beror ju egentligen på individernas erfarenhet eller brist på det...

Er.. du gör generaliseringen att just på grund av att du åt stekt grisskit och mådde röv innan du började din "test deff" på 4 veckor; men jag får inte generalisera? Knappast särskillt nydanande att komma på att man faktiskt mår bra av att äta bra kost. Det vi diskuterar nu är huruvuda det är en bra ide för folk som knappt hunnit börja träna ska lägga sig på ett kaloriunderskott och därmed tappa det lilla dom ökat, eller om dom ska ligga på ett kaloriöverskott och bygga mer muskler.

bubbe
2005-06-06, 17:19
man borde lära folk att träna samt äta nyttigt, inte som dom tror idag träna och äta lite.

jwzrd
2005-06-06, 17:22
man borde lära folk att träna samt äta nyttigt, inte som dom tror idag träna och äta lite.

Eller för den delen: folk måste lära sig att det är dom sista 5-10%:en man laborerar med när man är och tallar på proteinpulver, kreatin och sen andra exostiska (men i det fallet oftast värdelösa) kosttillskott.

Allan
2005-06-06, 17:23
Kort och gott - vill man ha en vältränad kropp? Fine, sköt din kost, deffa periodvis, bli vältränad. Vill du bli groooov - ÄT!!!! Dieta kan man göra sen!


allan

Zakath
2005-06-06, 17:23
Er.. du gör generaliseringen att just på grund av att du åt stekt grisskit och mådde röv innan du började din "test deff" på 4 veckor; men jag får inte generalisera? Knappast särskillt nydanande att komma på att man faktiskt mår bra av att äta bra kost. Det vi diskuterar nu är huruvuda det är en bra ide för folk som knappt hunnit börja träna ska lägga sig på ett kaloriunderskott och därmed tappa det lilla dom ökat, eller om dom ska ligga på ett kaloriöverskott och bygga mer muskler.



Har jag sagt att jag åt stekt grisskit och mådde röv innan? Nej, jag levde "nyttigt" också då, skillnade var främst att jag bröjade köra mer cardio och gick massa trevliga promenader :) Tyvärr kunde jag inte fortsätta på grund av knäskada... Jag kanske skrev mitt förra inlägg med lite väl aggresiv framtoning, men jag har precis sträckläst en bok skriven någon gång på 1800 talet i över 6 timmar, så lite grinig får jag väl vara? ;)

Det som skulle diskuteras i tråden behöver väl knappt diskuteras, det är ju ganska självklart, men att det förs fram i ljuset är väl bra.

jwzrd
2005-06-06, 17:27
Har jag sagt att jag åt stekt grisskit och mådde röv innan? Nej, jag levde "nyttigt" också då, skillnade var främst att jag bröjade köra mer cardio och gick massa trevliga promenader :) Tyvärr kunde jag inte fortsätta på grund av knäskada... Jag kanske skrev mitt förra inlägg med lite väl aggresiv framtoning, men jag har precis sträckläst en bok skriven någon gång på 1800 talet i över 6 timmar, så lite grinig får jag väl vara? ;)

Det som skulle diskuteras i tråden behöver väl knappt diskuteras, det är ju ganska självklart, men att det förs fram i ljuset är väl bra.

Men du vill ändå tillföra allt positivt du ärfor under dina fina fyra veckor deffen? Jag skulle säga: grattis; du kom på att man faktiskt mår bra av att äta, träna varierat och målinriktat. Kör nu vidare på samma sak och släng inte det du nyss lärde dig.

Zakath
2005-06-06, 17:28
Gjorde misstaget att använda mig av Zakaths ord.

Det jag syftar på är att ändrar man kosten under en fyraveckorsperiod så kommer det inte hända allt för mkt. Naturligtvis kommer man må bättre då man kanske äter bättre mat. Fyra veckor är inte en lång tid för en deff och kroppen hinner inte kännas sliten och man blir inte trött (som många blir)...på så kort tid. Med att "må dåligt" syftade jag snarare på den slitna känslan man kan få och tröttheten efter att ha legat på minus en lång tid (>8 veckor), och med mycket och tung träning.



Det jag försökte säga är att en välplanerad deff inte behöver vara av ondo, vem säger att man inte får "deffa" i 4 veckor? Om så bara för psykets skull, det finns väl inget som säger att man måste gå in i någon halvårsperiod med tävlingsinriktad deff bara för att man ska "deffa" och kanske inte har tränat så länge? Det kan vara en bra möjlighet att lära sig nya saker och få ett avbrott i det vanliga, kanske också en liten boost (i huvudet) inför strandformen :)

Hoppas jag inte råkat säga emot mig själv nu *popcorn*

Zakath
2005-06-06, 17:30
Men du vill ändå tillföra allt positivt du ärfor under dina fina fyra veckor deffen? Jag skulle säga: grattis; du kom på att man faktiskt mår bra av att äta, träna varierat och målinriktat. Kör nu vidare på samma sak och släng inte det du nyss lärde dig.



Ja jag tror nog att vi kom överens tillslut, det var det jag ville säga, du kan ju läsa mitt nästa inlägg och kontrollera att jag inte sagt något annat konstigt :cheers:

Popeye
2005-06-06, 17:43
Det är ju bara att inse hur mkt svårare det är att äta bra på en "bulk" jämfört med en deff.
För att få i sig tillräckligt med mat (på +kCal) när man enbart äter nyttigt så blir det en ruskig massa mat. Man gör inget annat än slavar vid spisen, äter och tränar.
Sååååå mkt enklare att klämma en chokladkaka och vips var kaloriöverskottet fixat. ;)

E.S
2005-06-06, 18:28
Tycker i allmänhet att folk på forumet borde ha lite mer överseende med folk som har anorlunda skönhetsidéal. Själv tycker jag det är högst motbjudande när jag ser bilder på proffesionella builders, men jag klagar inte på folk som sträver mot ett sådant utseende. Själv kämpar jag för att bli av med min undervikt och bli lite 'vältränad', dock skulle jag aldrig komma på idén att deffa. Däremot har jag sett många bilder på folk som jag tycker ser rätt snygga ut rent kroppsmässigt, väldefinerade muskler utan att vara 'biffiga'. Sådana får ofta kommentarer som 'lägg på dig mer massa förhelvete' eller 'återkom om 3 års träning'. Alla har inte samma idéal och jag tycker att folk borde ta större hänsyn till det. Förutsatt att man håller sig innan för hälsans gränser så borde ju allt vara ok.

Sheogorath
2005-06-06, 18:30
Tycker i allmänhet att folk på forumet borde ha lite mer överseende med folk som har anorlunda skönhetsidéal. Själv tycker jag det är högst motbjudande när jag ser bilder på proffesionella builders, men jag klagar inte på folk som sträver mot ett sådant utseende. Själv kämpar jag för att bli av med min undervikt och bli lite 'vältränad', dock skulle jag aldrig komma på idén att deffa. Däremot har jag sett många bilder på folk som jag tycker ser rätt snygga ut rent kroppsmässigt, väldefinerade muskler utan att vara 'biffiga'. Sådana får ofta kommentarer som 'lägg på dig mer massa förhelvete' eller 'återkom om 3 års träning'. Alla har inte samma idéal och jag tycker att folk borde ta större hänsyn till det. Förutsatt att man håller sig innan för hälsans gränser så borde ju allt vara ok.

Det finns hopp :thumbup:.

Jorgen
2005-06-06, 18:52
Det skojiga är att många av 70-kiloskillarna som skall deffa i nästa post frågar hur dom skall göra för att bli så stora som möjligt, och det fort.

För min del får gärna hela landet gå på deff, kvittar mig, men jag anser att man inte skall deffa förrän man är så stor som man vill vara.
Först träna och äta, för att sen deffa (om man nu känner för det). Varför man skall stanna upp byggandet innan man är nöjd, under x-antal månader varje år är för mig obegripligt.

//Jörgen

sunkan
2005-06-06, 19:03
Då har du ju inte sett dig själv i riktigt bra form(låg bf). Du skulle bli förvånad över hur mkt bättre/större du ser ut. Mindre definierade muskler ser större ut än mer och bulkigare(inom vissa gränser så klart). Men det är knappats något nytt.

Jag tycker att det ser bättre ut att ha lagom bf och se hyffsat stor ut än att vara rippad och se ut som en tarm :thumbup:

Mikeee
2005-06-06, 19:47
Många tränande inser nog tyvärr inte själva hur de ser ut när de år ut och år in går på kcal+. Själv tycker jag en lite lättare viktminskning runt sena våren och början på sommaren fungerar fint för att senare kunna ligga på ett plus igen under hösten. Och vad bränner egentligen bort mest muskelmassa; fyra enmånaders viktminskningar eller en fyra månaders deff vart fjärde år?

bear.flowertwig
2005-06-06, 19:58
Jag tycker att det ser bättre ut att ha lagom bf och se hyffsat stor ut än att vara rippad och se ut som en tarm :thumbup:

Nä, Iggy Pop är idealet :thumbup:

autowah
2005-06-06, 20:28
Det är väl lite "inne" att deffa inför beachsäsongen, och så ska alla göra det oavsett om det behövs eller ej. Själv tror jag mer på att äta rätt långsiktigt kombinerat med konditionsträning och försöka hålla en lagom bra form. Tycker att deff är mest för de som tävlar, och att vara extremt deffad är inte bra för kroppen. Huvudsaken är att man mår bra och trivs med sig själv, sen spelar det mindre roll hur man ser ut, alla har ju olika ideal och förutsättningar.

Levrone
2005-06-06, 20:49
jag tror också att det är lite inne att"deffa" sen kanske det inte är nödvädigt för många, men alla har ju inte samma mål som jag och tur är väll det, det skulle va lite tråkigt om alla skulle sträva efter samma mål.

AFanatic
2005-06-06, 21:11
Det jag försökte säga är att en välplanerad deff inte behöver vara av ondo, vem säger att man inte får "deffa" i 4 veckor? Om så bara för psykets skull, det finns väl inget som säger att man måste gå in i någon halvårsperiod med tävlingsinriktad deff bara för att man ska "deffa" och kanske inte har tränat så länge? Det kan vara en bra möjlighet att lära sig nya saker och få ett avbrott i det vanliga, kanske också en liten boost (i huvudet) inför strandformen :)

Hoppas jag inte råkat säga emot mig själv nu *popcorn*


Ingen säger att man inte "får" göra vad som helst. Alla får göra vad de vill. Förhoppningsvis är ingen deff av ondo, hur kort eller lång den än är, däremot kan man fråga sig hur effektivt det är i långa loppet vad man väljer.

jwzrd skrev "och mår sämre än man behöver göra.", varpå du skrev "... deff" på 4 veckor, men jag mådde bara mycket bättre av det."

Klart du mådde bättre...bra käk och regelbundna måltider. Det innebär dock inte att du hade mått lika bra efter 8-12 veckor, menar jag. Och med "må dåligt" så menar jag då kroppslig trötthet och sliten känsla i kroppen. Hoppas du förstår vad jag menar... :)

Zakath
2005-06-06, 21:15
Ingen säger att man inte "får" göra vad som helst. Alla får göra vad de vill. Förhoppningsvis är ingen deff av ondo, hur kort eller lång den än är, däremot kan man fråga sig hur effektivt det är i långa loppet vad man väljer.

jwzrd skrev "och mår sämre än man behöver göra.", varpå du skrev "... deff" på 4 veckor, men jag mådde bara mycket bättre av det."

Klart du mådde bättre...bra käk och regelbundna måltider. Det innebär dock inte att du hade mått lika bra efter 8-12 veckor, menar jag. Och med "må dåligt" så menar jag då kroppslig trötthet och sliten känsla i kroppen. Hoppas du förstår vad jag menar... :)



Ja jag förstår nu :)

Peace :love:

sunkan
2005-06-06, 21:17
Nä, Iggy Pop är idealet :thumbup:
:laugh: näe inte de inte :D

Big_Vik
2005-06-06, 21:33
Därmed byter vi namn på min deff till bantning! :thumbup:

Råkade bulka riktigt överjävla hårt i höst, vinter och våras, så jag siktade först på att gå ner från 94 till 75 (89 nu) till i höst någon gång. Men lite realistisk får man ändå vara, eftersom man är så pass klen som man ändå är skulle man inte se något vidare grov ut. :( Nu har jag ändrat målet till ca 80 kg, alternativt hårdare än träningskompisen. :naughty: Sa det i någon journal igår: Att bulka hårt är som att kissa i sandlådan, väldigt skönt medan du gör det, men efteråt känns det bara otrevligt och äckligt på alla sätt! :thumbup:

Bjorne
2005-06-06, 21:44
Man behöver inte ha speciellt mycket muskelmassa, ifall man har tillräckligt lågt underhudsfett, för att få en "beach-duglig" kropp som de flesta icke redan så stora skulle vara nöjda med...

sunkan
2005-06-06, 21:47
Nån som har n¨gra ungifärliga siffror på hur hög/låg bf% man bör ha för att muskelutvecklingen inte ska bli lidande? eller gäller det bara att ligga på ungifär lite över +-0kcal?

Mikeee
2005-06-06, 21:49
Man behöver inte ha speciellt mycket muskelmassa, ifall man har tillräckligt lågt underhudsfett, för att få en "beach-duglig" kropp som de flesta icke redan så stora skulle vara nöjda med...

Sant det, se på herr Pitt, han är ju inte direkt stor, men med hans bf tycker folk han ser bitig ut.

Grisen
2005-06-06, 22:05
Därmed byter vi namn på min deff till bantning! :thumbup:

Råkade bulka riktigt överjävla hårt i höst, vinter och våras, så jag siktade först på att gå ner från 94 till 75 (89 nu) till i höst någon gång. Men lite realistisk får man ändå vara, eftersom man är så pass klen som man ändå är skulle man inte se något vidare grov ut. :( Nu har jag ändrat målet till ca 80 kg, alternativt hårdare än träningskompisen. :naughty: Sa det i någon journal igår: Att bulka hårt är som att kissa i sandlådan, väldigt skönt medan du gör det, men efteråt känns det bara otrevligt och äckligt på alla sätt! :thumbup:

Du är fortfarande tyngre än mig *slap*

Wooch
2005-06-06, 22:12
Eftersom folk har olika mål med sin träning, så är det inte så konstigt att man försöker nå det genom en deff till exempel. Sedan så finns det även folk som kanske inte har erfarenheten ovh kunskapen för att avgöra när det behövs en deff. Personligen försöker jag hålla mig i hyffsad form året runt då jag är som mest nöjd på det sättet.

jwzrd
2005-06-06, 22:55
Man behöver inte ha speciellt mycket muskelmassa, ifall man har tillräckligt lågt underhudsfett, för att få en "beach-duglig" kropp som de flesta icke redan så stora skulle vara nöjda med...

Vissa vill se stora och starka ut med och utan kläder; andra vill spela på illusionen. Lite som att pula ner en strumpa i kalsongerna för att spela på illusionen.

JAM
2005-06-06, 23:36
Nä, Iggy Pop är idealet :thumbup:
Han har dock tydligare ådror på bröstet än vad jag har! :laugh:
http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00149/afp_iggy_pop_149639a.jpg

Rataxes
2005-06-06, 23:44
Så länge man klarar av att deffa på ett hälsosamt sätt är det helt upp till var och ens personliga målsättning och kroppsideal om det är "rätt" att deffa eller inte. Undantaget skulle väl vara om en person ligger nära gränsen för hälsosam fettnivå, men hur många, om ens några, av alla "tunnisar" som dagligen får skäll för att de vill tappa några fettkilon, ligger i närheten av 5-6% BF?

Tigerkotten
2005-06-07, 00:19
Det skojiga är att många av 70-kiloskillarna som skall deffa i nästa post frågar hur dom skall göra för att bli så stora som möjligt, och det fort.

För min del får gärna hela landet gå på deff, kvittar mig, men jag anser att man inte skall deffa förrän man är så stor som man vill vara.
Först träna och äta, för att sen deffa (om man nu känner för det). Varför man skall stanna upp byggandet innan man är nöjd, under x-antal månader varje år är för mig obegripligt.

//Jörgen

Fungerar det inte bra att ligga på ca 12% bf och lite kcal + och bygga på det?
Det är mitt mål just nu iaf, ligga på en % som jag anser är snyggt. Sedan växa tills jag är nöjd.

leopoldi
2005-06-07, 01:06
Intressantast med denna tråden är att så många bryr sig om vad andra gör.

Alla har vi olika mål med träningen o olika ideal. Man behöver inte väga 115kg o tränat i 10 år för att deffa. Ibland kan det vara helt rätt att göra sig av med lite BF. Eller varför inte som Sheoagorath (eller hur det nu stavas) skriver att det kan vara intressant o lära sig hur deff fungerar o hur kroppen svarar på den. Dessutom o se om man klarar av att hantera en deff. Deff kräver disciplin vilket kanske inte alla har (mig inkluderat)

Men precis som ngr skriver är det säkert många som deffar i onödan eller kansk inte riktigt vet vad det innebär o när, var o hur man skall göra det.

Man skall vara väldigt försiktig med att döma ut folk.

Jense
2005-06-07, 02:32
jag vet inte riktigt vad jag ska säga, i slutändan gör man precis som man själv vill och jag tycker det visas ganska klart och tydligt här. men vissa deffar för de tror de kommer se sjukt krampiga ut efter, när alla andra ser att de är benrangel med en hög fettprocent. där kan man tillrättavisa på att vänligt sätt och nämna att de inte är så stora som de tror , vill dom sen deffa iaf är det ju deras val, som allt annat

jwzrd
2005-06-07, 06:24
Helt otroligt att det fortfarande kommer lirare och tror sig läsa: buhuu gefan i att deffa föffan. Det står inte så i tråden! Det står: VARFÖR deffa innan det finns något att deffa fram? Det som händer är att man missar en massa rolig träning och en del muskelmassa! Ingen förbjuder någon något, ingen tvingar på någon annan några andra ideal.

AFanatic
2005-06-07, 09:13
Helt otroligt att det fortfarande kommer lirare och tror sig läsa: buhuu gefan i att deffa föffan. Det står inte så i tråden! Det står: VARFÖR deffa innan det finns något att deffa fram? Det som händer är att man missar en massa rolig träning och en del muskelmassa! Ingen förbjuder någon något, ingen tvingar på någon annan några andra ideal.


Att det ens behövde förtydligas...

Tricklev
2005-06-07, 09:30
Äsh, var och en får väll deffa om dom vill, sålänge dom blr nöjda med resultatet så :thumbup:

Rataxes
2005-06-07, 10:21
VARFÖR deffa innan det finns något att deffa fram?
För att man vill bli av med fettkilon. Något ytterligare "varför?" är en fråga om målsättning och kroppsideal.

pellepedal
2005-06-07, 10:39
Att bulka hårt är som att kissa i sandlådan, väldigt skönt medan du gör det, men efteråt känns det bara otrevligt och äckligt på alla sätt! :thumbup:

Det där var ju faktiskt rätt roligt sagt.

För övrigt stör jag mig inte så mycket på alla tidiga deffar. Tycker det är mer oroväckande med alla som bara blir fetare och fetare av att träna på gym.

Lucas
2005-06-07, 11:13
nu tar jag bara å "deffar" eller dietar för att tappa ngt kilo av praktiska orsaker

känner skillnad på att springa milen då jag vägde 93 och då jag väger 86 (som jag gör nu) deff får man dock inte bli, bara mindre lönnig.

JAM
2005-06-07, 16:55
Jäklar, det här är tydligen ett ämne som berör! :)

Men så tokigt är det väl inte att ligga på kcalöverskott största delen av året för att sedan ligga på underskott resterande tid?

Jag har gått upp nästan sju kilo sedan i augusti och självklart är det mesta fett. Ska jag fortsätta i den takten i flera år för att sedan ta bort 30 kg i en smäll? Nä, då tycker jag att det är vettigare att deffa lite varje år, förutsatt att man har lagt på sig något att deffa bort förståss.

Levrone
2005-06-07, 17:00
Jäklar, det här är tydligen ett ämne som berör! :)

Men så tokigt är det väl inte att ligga på kcalöverskott största delen av året för att sedan ligga på underskott resterande tid?

Jag har gått upp nästan sju kilo sedan i augusti och självklart är det mesta fett. Ska jag fortsätta i den takten i flera år för att sedan ta bort 30 kg i en smäll? Nä, då tycker jag att det är vettigare att deffa lite varje år, förutsatt att man har lagt på sig något att deffa bort förståss.
Jag förstår inte varför du ska gå upp sju kg mestadels fet som du själv sa,
borde det inte va bättre att inte bli så fet från början, utan att istället skynda långsamt?

pellepedal
2005-06-07, 17:02
Jag förstår inte varför du ska gå upp sju kg mestadels fet som du själv sa,
borde det inte va bättre att inte bli så fet från början, utan att istället skynda långsamt?

Allan har ju sagt till dom att de kan lyfta tyngre vikter om de har lit eövervikt på kroppen. ;)

Sheogorath
2005-06-07, 18:12
Allan har ju sagt till dom att de kan lyfta tyngre vikter om de har lit eövervikt på kroppen. ;)

Det är för att det blir kortare rörelselängd i bänken :D.

pellepedal
2005-06-07, 19:12
Det är för att det blir kortare rörelselängd i bänken :D.

ok. Heja! :thumbup:

JAM
2005-06-07, 22:49
Jag förstår inte varför du ska gå upp sju kg mestadels fet som du själv sa,
borde det inte va bättre att inte bli så fet från början, utan att istället skynda långsamt?
Nu får du förklara dig. Det är väl inte alls hög takt? Sju kg på åtta månader är ju ungefär två hekto i veckan, dvs. drygt 200 kcal+ varje dag. Vad ligger du på?

EDIT: Och varför det mesta är fett? Ja, vad ska det annars vara tror du? Efter att snart ha tränat i tre år (jaja, inte mycket i vissas ögon) lägger man ju knappast på sig mer än något kg muskler på ett år. Om två kg är muskler och fem är fett är jag nöjd. :)

EDIT igen: För vi är väl ändå överens om att ett kcalöverskott krävs för att det ska vara möjligt att bygga något överhuvudtaget...?

Levrone
2005-06-07, 23:19
Nu får du förklara dig. Det är väl inte alls hög takt? Sju kg på åtta månader är ju ungefär två hekto i veckan, dvs. drygt 200 kcal+ varje dag. Vad ligger du på?

EDIT: Och varför det mesta är fett? Ja, vad ska det annars vara tror du? Efter att snart ha tränat i tre år (jaja, inte mycket i vissas ögon) lägger man ju knappast på sig mer än något kg muskler på ett år. Om två kg är muskler och fem är fett är jag nöjd. :)

EDIT igen: För vi är väl ändå överens om att ett kcalöverskott krävs för att det ska vara möjligt att bygga något överhuvudtaget...?
Jag har dålig koll på hur mycket jag äter , men det blir nio gånger om dagen så det räcker hoppas jag. men som du säger så borde man få i sig lite mer energi än vad man gör av med för att bygga, men jag kan säga att i din takt går det inte för mig, jag kanske lägger på mig 4-5kg om år.

Chandler
2005-06-08, 06:48
För min del får gärna hela landet gå på deff, kvittar mig, men jag anser att man inte skall deffa förrän man är så stor som man vill vara.
Först träna och äta, för att sen deffa (om man nu känner för det). Varför man skall stanna upp byggandet innan man är nöjd, under x-antal månader varje år är för mig obegripligt.

//Jörgen

Å andra sidan kanske alla inte är intresserade av resultatet av att ligga på kaloriplus år efter år. Även ett moderat kaloriöverskott blir ju en imponerande mängd fett efter några år. Och det är ju inte snyggt, hälsosamt eller ens optimalt med tanke på muskelbygge. ;)

z_bumbi
2005-06-08, 07:56
Å andra sidan kanske alla inte är intresserade av resultatet av att ligga på kaloriplus år efter år. Även ett moderat kaloriöverskott blir ju en imponerande mängd fett efter några år. Och det är ju inte snyggt, hälsosamt eller ens optimalt med tanke på muskelbygge. ;)

Målet för många är att de ska bli stora och då ska man utnyttja tiden väl och inte slösa bort halva året på att deffa.
Det är ju inte helt ovanligt att läsa om 16 och 17-åringar som har tränat i 6 månader, som väger "normalt" för sin ålder eller t o m lägre och nu ska deffa, skulle de strunta i det skulle de fortsätta öka ett bra tag utan att lägga på sig några större mängder fett och det kan ske under år och inte månader som en del verkar tro, om man lägger ner energin som man skulle satsa på deffen på att äta på rätt sätt så kan resultaten fortgå längre än om man bara äter lite slumpvis.
Är man 16/17 så har man inte ens lärt sig att utföra övningarna något så när och nu plockar de bort ett element som gör att de måste lära om övningen igen när de väl börjar äta igen nämligen stabiliteten i kroppen vilket förhindrar att man tränar så tungt som man kan.

Av någon anledning får Allan gliringar för att han säger åt folk att äta om de ska träna men jag ser det som så självklart att jag inte har funderat på varför han säger det. Vet man något om att bli stark och att få nybörjare att få resultat så vet man att maten är a och o plus några bokstäver till och Allan är väl en av de som instruerat flest människor här inne för med målet att få resultat av någon typ på gymet.

Jag blir även orolig när någon som väger "normalt" överhuvudtaget talar om att deffa i den åldern, det är inte nyttigt att begränsa kalorierna när man fortfarande växer och det kan straffa sig senare då kroppen istället överkompenserar på flera områden. Inte så farligt vid en moderat deff för att få lite rutor men många går så mycket längre än då vid unga år och då är det inte bra på något sätt.

Jag har några färska exempel på vad tillräcklig mattillförsel kan ge för resultat när man är junior men det jag kan säga så här på nätet är att om man går två viktklasser uppåt utan att bli fetare på ett år bara för att man äter bättre så finns det hopp för de flesta om att man inte måste begränsa käket.

Tolkia
2005-06-08, 08:12
Jag blir även orolig när någon som väger "normalt" överhuvudtaget talar om att deffa i den åldern, det är inte nyttigt att begränsa kalorierna när man fortfarande växer och det kan straffa sig senare då kroppen istället överkompenserar på flera områden. Inte så farligt vid en moderat deff för att få lite rutor men många går så mycket längre än då vid unga år och då är det inte bra på något sätt.
Z_bumbi sammanfattar ungefär vad jag upplevde var essensen i tråden - alltså inte, som någon redan påpekat "buhu gefan i att deffa föffan", utan iakttagelsen att folk som inte behöver deffa för att de inte har speciellt mycket att deffa bort envisas med att tro att de ändå måste göra det, och frågan om många inte kallar allt som innebär viktreduktion, även när det snarare liknar vilket program från ViktVäktarna som helst för "deff". Deff trodde jag var när man nöter bort de där "sista få kilona" som krävs för att få fram "definitionen", alltså för att få underliggande muskler att synas tydligt. Att banta bort en halv människa eller så är väl tveksamt om det kan räknas som "deff". Och att banta ned sig när man inte har något att deffa bort, kanske rent av är underviktig, vilket var det som jag uppfattade att trådskaparen reagerade på, vet jag inte heller om jag vill kalla "deffa". Det vill jag snarare kalla saker som "beteende på gränsen till manifest ätstörning". Det sista tycker jag inte verkar vara alltför ovanligt, speciellt bland yngre- både killar och tjejer, fast det är väl kanske vanligare att man pratar om just "deff" bland killar. Vi har sett dem här, vi har sett dem i verkligheten.

Det är en JÄDRA skillnad på att gå in för att äta nyttigt och ha någorlunda koll på kosten och att - i regel i tron att man verkligen ÄR jättenyttig - försöka svälta ned sig till något slags "utpräglad senighet". Visst är det bra att ha kontroll, men inte att ha en kontrollfixering.

Chandler
2005-06-08, 08:38
Håller helt och hållet med dig z_bumbi, men jag står likväl fast vid det jag tidigare skrev; det är ju knappast motsägelsefullt?

pellepedal
2005-06-08, 10:02
Av någon anledning får Allan gliringar för att han säger åt folk att äta om de ska träna men jag ser det som så självklart att jag inte har funderat på varför han säger det. Vet man något om att bli stark och att få nybörjare att få resultat så vet man att maten är a och o plus några bokstäver till och Allan är väl en av de som instruerat flest människor här inne för med målet att få resultat av någon typ på gymet.

Jag antar att du syftar på det jag skrev. Jag tror jag uttryckte mig konstigt.
Det jag menade var att många småkillar missuppfattar det Allan skrivit, och tror att det är ok att lägga på sig hur mycket fett som helst för att kunna lyfta tyngre. Det blir som en ursäkt för att tappa all kontroll på kosten.
Jag tycker det är ganska skrämmande att se små killar lägga på sig massor med kilon av fett för att kunna lyfta tungt i sin jakt efter större kropp.
Det är väldigt många av dess killar som aldrig klarar av (eller bryr sig om) att bränna bort detta fett sen. De blir och förblir feta av att träna på gym. Det är ju trots allt meningen att vi ska må bra av vår träning. Inte skaffa oss en kropp som mår dåligt pga onödig övervikt.

Det var inte min mening att klaga på Allan, men det är ganska många som missuppfattat det han skrivit.

Tolkia
2005-06-08, 10:22
Det är ju som om allt som sägs av någon med stor erfarenhet/kunskap alltid skall överdrivas in absurdum. Jämför med när Grub talar om att lakrits sänker testosteronnivåerna (lite, lite, lite ...) och folk plötsligt skall sluta käka lakrits på livstid för att inte förvandlas till impotenta tjockisar med "bitch-tits". Eller när ingen tordes äta morötter eller knäckabröd längre, eftersom det visat sig att de hade så höga GI-värden. När Allan då uppmanar "ät träna och väx" tolkas det till "tryck i dig allt du kan komma över så blir du jättestark ..."

Chandler
2005-06-08, 10:36
Jämför med när Grub talar om att lakrits sänker testosteronnivåerna (lite, lite, lite ...) och folk plötsligt skall sluta käka lakrits på livstid för att inte förvandlas till impotenta tjockisar med "bitch-tits".

Med risk för att j*vlas, så är det ju inte "lite, lite, lite" utan nivåerna sjunker till hälften på en vecka genom att äta så lite som 7g/dag, om jag inte kommer ihåg helt fel.

I övrigt :thumbup:.


- Chandler som har på tok för lite att göra på jobbet

Tolkia
2005-06-08, 10:38
Med risk för att j*vlas, så är det ju inte "lite, lite, lite" utan nivåerna sjunker till hälften på en vecka genom att äta så lite som 7g/dag, om jag inte kommer ihåg helt fel.
"Ägd", eller vad de brukar säga. Erkänner att det var ett dåligt exempel jag tog till i brist på inspiration. Dock står jag fortfarande för åsikten att diskussionen kring det hela var kraftigt överdriven.

Chandler
2005-06-08, 10:43
"Ägd", eller vad de brukar säga. Erkänner att det var ett dåligt exempel jag tog till i brist på inspiration. Dock står jag fortfarande för åsikten att diskussionen kring det hela var kraftigt överdriven.

Jo, jag håller som sagt med dig i övrigt; hoppas att du inte missade glimten i mitt öga. Den kanske försvann någonstans i cyber-rymden? :D

Tolkia
2005-06-08, 11:54
Den kanske försvann någonstans i cyber-rymden? :D
Nädå, den överfördes med all önskvärd tydlighet. :D

JAM
2005-06-08, 12:48
Det är ju som om allt som sägs av någon med stor erfarenhet/kunskap alltid skall överdrivas in absurdum.
Ja, visst är det så. Troligtvis är det för att alla tar det som just skrivs så otroligt ordagrant, medan de förmodligen inte lagt samma vikt vid det om någon snubbe på gymet sagt samma sak.

dude
2005-06-08, 17:50
Om man nu skulle upp och tävla som ni säger är det väl smart och ha testat att deffa så man inte gör sin första deff till tävlingen. Man har mkt att lära sig om hur man reagerar under deff osv. Så jag tycker det bara är bra att ha deffat lite. Jag har kanske deffat 3ggr under min träningstid eller nåt likande och jag tycker jag har gjort rätt bra framsteg endå..

JAM
2005-06-08, 22:50
Om man nu skulle upp och tävla som ni säger är det väl smart och ha testat att deffa så man inte gör sin första deff till tävlingen. Man har mkt att lära sig om hur man reagerar under deff osv. Så jag tycker det bara är bra att ha deffat lite. Jag har kanske deffat 3ggr under min träningstid eller nåt likande och jag tycker jag har gjort rätt bra framsteg endå..
Nu ser i och för sig just du är att vara är jävligt bra form, men de flesta här som "deffar" (inkl. mig själv) kommer ju inte ens i närheten av att vara tävligshårda. 70-kiloskillarna som deffar blir ju bara smala, inte riktigt hårda. Visst, nu generaliserar jag friskt, men jag tror nog att det stämmer rätt väl.

Mats J
2005-06-09, 09:54
Visst, att deffa de första åren av träning är tämligen bortkastat, MEN samtidigt anser jag att det kan vara ett misstag att bara öka och öka i vikte hela tiden. Jag har tränat länge nu, 16 år, och endast deffat 1 gång, det gjorde jag efter 8 år av träning, kan lova att det inte var roligt. Hade en fett% på ca 30 och det krävdes 8 månader av stenhård deff för att ta sig i kanonform (6 i fett %). Efter den deffen har jag forsatt att äta mycket bra mat och kör morgonpromenader/löpning 3-4 ggr veckan. Har legat på ett blygsamt kaloriöverskott och gått upp ca 4 kg per år, men nu efter ytterligare 8 år av träning har jag totalt gått upp ca 35 kg och är återigen lönnfet (ca 25 i fett%). OK jag är rejält grov, men att deffa 8 månader igen för att komma i form känns inte direkt kul.

Så jag tycker inte att det är fel att i mellanåt deffa för att ta bort det värsta, dessutom - när tror ni man tappar mestr muskler, vid en deff på 3-5 kg eller 30 kg???

pellepedal
2005-06-09, 10:15
Visst, att deffa de första åren av träning är tämligen bortkastat, MEN samtidigt anser jag att det kan vara ett misstag att bara öka och öka i vikte hela tiden. Jag har tränat länge nu, 16 år, och endast deffat 1 gång, det gjorde jag efter 8 år av träning, kan lova att det inte var roligt. Hade en fett% på ca 30 och det krävdes 8 månader av stenhård deff för att ta sig i kanonform (6 i fett %). Efter den deffen har jag forsatt att äta mycket bra mat och kör morgonpromenader/löpning 3-4 ggr veckan. Har legat på ett blygsamt kaloriöverskott och gått upp ca 4 kg per år, men nu efter ytterligare 8 år av träning har jag totalt gått upp ca 35 kg och är återigen lönnfet (ca 25 i fett%). OK jag är rejält grov, men att deffa 8 månader igen för att komma i form känns inte direkt kul.

Så jag tycker inte att det är fel att i mellanåt deffa för att ta bort det värsta, dessutom - när tror ni man tappar mestr muskler, vid en deff på 3-5 kg eller 30 kg???
Word! :thumbup:

Slartibartfast
2005-06-09, 10:51
Lyle McDonald säger att det är smart att först deffa ner sig till ca 10% sen bulka till 15% och sen deffa ner sig till 10% igen. Håller man på så borde man öka på massan sakta men säkert.