handdator

Visa fullständig version : Svårt att öka i volym.


carlsm
2005-06-06, 13:17
Hej,

Jag har tränat över ett år nu (ca 15 månader) och kört 3 gånger i veckan, långa pass 1½-2h med mycket styrka och kompletterad med kondition. Har lagt ned mycket tid på att få bröstmusklerna att öka i volum och kört mycket hantelpress (lutande, plan, uprätt och även diverse flyes) men tycker inte volymen ökat i proportion till styrkan. Senaste månaderna har jag regelbundet använt 80-Whey vassleprotein också.
Jag känner mig lite missnöjd med muskeltillväxten.
Hur vet man hur mycket musklerna bör växa eller har jag taskiga gener?

Officer
2005-06-06, 13:22
Är det bara brösten du är missnöjd med? Växer allt annat i otakt eller?


Mer muskler får du genom rätt träning och tillräckligt (och några procent extra) med mat.

Testa träna lättare på brösten, dra bak axlarna mer under pressarna, se till att få kontakt och inte bara puckla på axlaran och triceps genom fel teknik.

JoelR
2005-06-06, 13:51
Har du ökat nåt i kroppsvikt?

carlsm
2005-06-06, 15:03
Tjena...menade inte att kapa någons tråd förut, ursäkta.

Hmm nja, det är nog mest brösten jag e missnöjd med. Att magrutor och ryggmuskler inte sysns så väl beror nog mest på underhudsfett.
Är 170 cm och väger 69.
Deffade ner mig inför/under förra sommaren till 64 så jag har ju gått upp till normalvikt sen dess.
Jag misstänker kanske att jag delvis inte haft helt rätt teknik hela tiden, frågade "en biff" nyligen som sa att jag skulle justera men bara lite.
Kanske skulle prova lite lättare vikter och försöka få till/känna ett riktigt drag.

Kör normalt 3st set á 6-7 reps med 26 kilos hantlar. Körde med de minsta 11k i början.

Shadow Warrior
2005-06-06, 15:48
Sattsa på att bygga styrka, massan kommer den om du sköter kosten, samtidigt.
Med styrka menar jag inte att du ska singla utan prova istället tex 5reppare och kör fler set på "maxvikten".

carlsm
2005-06-06, 23:23
Hade för mig att "Max OT" eller åtminstone idéerna bakom, dvs 3 set á 4-6reps med vikten avpassad så man går till failure på sista setet skulle bygga mest? Men det finns ju så många teorier...

Brukar iafl hoppa ner ett snäpp efter i vikt till 23,5 kilosarna och köra 3 reps á 6-7 reps för att ytterligare träna musklerna. Sen kör jag lutande press i smithmaskin eller med hantlar (21kg), sittande press i smith eller med hantlar och flyes i kabelmaskin eller med hantlar. Har nyligen lagt till armhävningar 3*20 med fötterna på en pall på kvällen samma dag.

Så alles in alles ett bröstpass med 5 övningar och jag brukar oftast känna kontakt eller kontraktion i övningarna. Därefter mage och kondition. Detta som ett av mina tre pass i veckan. Proteinshake med 40g rent protein direkt efter och ofta pasta eller annan kolhydratkälla när jag kommit hem. Bröstmått 105cm spänt men ej sprängfyllt med luft.
Men å andrsa sidan läser jag lite att man är "nybörjare" i flera år typ så jag kanske bara är otålig. Hur som helst - lite trist är det.

Grisen
2005-06-06, 23:30
Tjena...menade inte att kapa någons tråd förut, ursäkta.

Hmm nja, det är nog mest brösten jag e missnöjd med. Att magrutor och ryggmuskler inte sysns så väl beror nog mest på underhudsfett.
Är 170 cm och väger 69.
Deffade ner mig inför/under förra sommaren till 64 så jag har ju gått upp till normalvikt sen dess.
Jag misstänker kanske att jag delvis inte haft helt rätt teknik hela tiden, frågade "en biff" nyligen som sa att jag skulle justera men bara lite.
Kanske skulle prova lite lättare vikter och försöka få till/känna ett riktigt drag.

Kör normalt 3st set á 6-7 reps med 26 kilos hantlar. Körde med de minsta 11k i början.

Hur mycket massa förväntar du dig med de låga vikterna?

pellepedal
2005-06-07, 07:56
Ät mer, sov mer, träna hårdare med tunga basövningar för HELA kroppen.

Spinkot
2005-06-07, 09:21
En liten pik: du kör med ungefär samma vikter som jag och jag har tränat 3månader på gym

TrasMannen
2005-06-07, 09:24
En liten pik: du kör med ungefär samma vikter som jag och jag har tränat 3månader på gym
Tja, alla har inte samma grundförutsättningar. Och alla kör inte lika isolerat.

Jag kör tex samma vikt i hantelpress som jag körde när jag var 19. Men jag kör ultrastrikt och kör hantelpressar som extraövning istället för huvudövning.

carlsm
2005-06-07, 19:36
>> Grisen: har ingen aning. Kör bestämt på mina set & reps. Ser dumt ut med folk som bara gör ett set med några reps och håller på att skita ner sig samtidigt.

>> slipknot: gött för dig, det är bara till att grattulera. Hur stor är du, vikt & längd?

johnnytex
2005-06-07, 20:02
En liten pik: du kör med ungefär samma vikter som jag och jag har tränat 3månader på gym

Hur mycket tillför det när du påpekar hur duktig du är? Och hur duktig känner du dig nu?

För övrigt tycker jag det är helt okey vikt för att väga så lite som trådskaparen gjorde. Det är inte så imponerade när 100-kilos fettot går in och säger det reppar på högre vikter...

Spinkot
2005-06-07, 20:17
>> slipknot: gött för dig, det är bara till att grattulera. Hur stor är du, vikt & längd?

188cm lång
73kg lätt
väldigt låg bf% därav "Spinkot"