handdator

Visa fullständig version : Är du glad att vara svensk?


Bjorne
2005-06-06, 12:54
DN's artikel idag;
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=423541&previousRenderType=6


Nå, är ni glada över att vara svenskar?


Gillar Bräck's svar :)

"Vad innebär att vara "svensk" för dig?
- Att ge det mesta man tjänar till staten…"

Karate_kid
2005-06-06, 12:56
jo. Jag är ju inte ledsen.

Grisen
2005-06-06, 13:01
Jag är glad att jag föddes här istället för ett extremt fattigt land men jag är inte "glad att vara svensk" i någon vidare bemärkelse. Jag tycker Sverige är ett fint land och så men jag är inte stolt över Sverige eller att jag är svensk, vad ska jag vara stolt över? Att jag av en slump föddes just här, vad är det att vara stolt över?

Spannmål
2005-06-06, 13:03
Bättre än många länder, sämre än många. Kan tänka mig minst ett dussin länder jag hellre varit född i.

Big_Vik
2005-06-06, 13:05
Jag är glad att jag föddes här istället för ett extremt fattigt land men jag är inte "glad att vara svensk" i någon vidare bemärkelse. Jag tycker Sverige är ett fint land och så men jag är inte stolt över Sverige eller att jag är svensk, vad ska jag vara stolt över? Att jag av en slump föddes just här, vad är det att vara stolt över?

Du ville bli född som blatte i Compton under tidigt 70:tal med andra ord? ;)

Dumleman
2005-06-06, 13:06
Jag är en glad svensk. Jag är jäkligt glad att vara svensk också eftersom vi har det så bra här uppe i norden :).

Karate_kid
2005-06-06, 13:09
Bättre än många länder, sämre än många. Kan tänka mig minst ett dussin länder jag hellre varit född i.


eritrea ? Somalia ? Nord korea?

mela
2005-06-06, 13:12
Jag är glad över att vara svensk. Har egentligen inget speciellt att klaga på
förutom skatterna :P
Och vädret just nu.. vart är min sommar ? *cry*

hasse36
2005-06-06, 13:19
Jag är glad över att vara svensk. Har egentligen inget speciellt att klaga på
förutom skatterna :P
Hur mycket skatt har du betalat det senaste året.
Hur mycket skulle skolan kosta dig om du tex bodde i USA?

Grisen
2005-06-06, 13:21
Du ville bli född som blatte i Compton under tidigt 70:tal med andra ord? ;)


Ööh va?

Karate_kid
2005-06-06, 13:22
Ööh va?

exakt så är det grisen.

mela
2005-06-06, 13:23
Hur mycket skatt har du betalat det senaste året.
Hur mycket skulle skolan kosta dig om du tex bodde i USA?

Jag tjänade 2000 förra året och fick betala 700.
Inga större summor men *wohoo*
Skolan hade vart gratis även med lägre skatter.
Vi har världens högsta skatter idag och vad läggs pengarna på?
Inta fan läggs det på "vård, skola & omsorg" som sossarna
går ut med. Utan på massa onödiga projekt som mjölktåg
som åker fram och tillbaka mellan två orter med mjölk
(mjölken lämnas inte nånstans utan åker samma resa om
och om och om igen)

Grisen
2005-06-06, 13:24
Jag tjänade 2000 förra året och fick betala 700.
Inga större summor men *wohoo*
Skolan hade vart gratis även med lägre skatter.
Vi har världens högsta skatter idag och vad läggs pengarna på?
Inta fan läggs det på "vård, skola & omsorg" som sossarna
går ut med. Utan på massa onödiga projekt som mjölktåg
som åker fram och tillbaka mellan två orter med mjölk
(mjölken lämnas inte nånstans utan åker samma resa om
och om och om igen)

Om man tjänar under 14-16 tusen (vet inte exakt) behöver man inte betala skatt.

mini_Arnold
2005-06-06, 13:25
Ööh va?
Håller med grisen.
Jag är glad över att jag föddes i Sverige men jag känner ingen stolthet över det.
Hände av en slump.
No offence svenneballar

mela
2005-06-06, 13:25
Om man tjänar under 14-16 tusen (vet inte exakt) behöver man inte betala skatt.

Jo om det är på pengar man har på banken. Det va på fonder och dylikt.

Karate_kid
2005-06-06, 13:27
.
Jag är glad över att jag föddes i Sverige men jag känner ingen stolthet över det.
.
No offence svenneballar


okey. du är inte svensk då eller ?

kimonque
2005-06-06, 13:30
Jo om det är på pengar man har på banken. Det va på fonder och dylikt.

Pengar som du slitit ihop mao :)

ja jag är mkt klad att vara svensk

mini_Arnold
2005-06-06, 13:30
okey. du är inte svensk då eller ?
Jag känner mig svensk, uppför mig som en också och lever efter svenska regler och följer lagen så gott jag kan, jo jag är svensk :)

mela
2005-06-06, 13:32
Pengar som du slitit ihop mao :)

ja jag är mkt klad att vara svensk

sa inte att jag slitit ihop:P sa att jag tjänat

Trance
2005-06-06, 13:33
Japp, riktigt glad.

kimonque
2005-06-06, 13:33
sa inte att jag slitit ihop:P sa att jag tjänat

jo men jag mena pengarna du hade i fonder o så, fast du kanske har tjänat ihop dem också

mela
2005-06-06, 13:37
jo men jag mena pengarna du hade i fonder o så, fast du kanske har tjänat ihop dem också

Mjo.. jobbat massa skitjobb (skura toaletter och dylikt)
dock svart... har ärvt en hel del med.

Karate_kid
2005-06-06, 13:38
Jag känner mig svensk, uppför mig som en också och lever efter svenska regler och följer lagen så gott jag kan, jo jag är svensk :)


ok no offence svenneballar.

kimonque
2005-06-06, 13:46
Mjo.. jobbat massa skitjobb (skura toaletter och dylikt)

jaså, jaja, jag som var bergis att få mina fördomar bekräftade *flex*

mela
2005-06-06, 13:47
[QUOTE=mela]Mjo.. jobbat massa skitjobb (skura toaletter och dylikt)[QUOTE]

jaså, jaja, jag som var bergis att få mina fördomar bekräftade *flex*

vad har du för fördomar ? *flex*

kimonque
2005-06-06, 13:49
vad har du för fördomar ? *flex*

du var väl aktiv moderat, sånt där sitter djupt

mela
2005-06-06, 13:50
du var väl aktiv moderat, sånt där sitter djupt

jo.. men moderaterna står ju för att man ska jobba för att
tjäna sina pengar ? *screwy*

kimonque
2005-06-06, 13:52
jo.. men moderaterna står ju för att man ska jobba för att
tjäna sina pengar ? *screwy*

Gör de säkert :)

reinholdsson
2005-06-06, 13:53
Eller få av sina rika föräldrar *innocent*

hasse36
2005-06-06, 13:53
Mjo.. jobbat massa skitjobb (skura toaletter och dylikt)
dock svart... har ärvt en hel del med.Förespråkar du negativ skatt?

mela
2005-06-06, 13:54
Förespråkar du negativ skatt?

nej.. men är man 12 så får man inte så mkt andra jobb

Zakath
2005-06-06, 13:56
Ja jag är glad över att vara svensk. Jag kan inte tänka mig att jag skulle ha det bättre i något annat land, kanske lika bra, men inte bättre. Jag kan i princip leva precis hur jag vill och det är jag mer än nöjd med!

Biceps
2005-06-06, 13:57
Sverige är HELT OK och jag är glad att vara född här och inte i djupaste KONGO

Johan_P
2005-06-06, 14:00
Jo om det är på pengar man har på banken. Det va på fonder och dylikt.

Tänker du inte på något annat nu? ... även kallat ränta och sådant. Har inte så mycket med skatten att göra väl?

edit: ontopic: jag är glad att jag lever och bor här i Sverige. Vad är egentligen Sveriges brister, förklara gärna :)

mela
2005-06-06, 14:06
Tänker du inte på något annat nu? ... även kallat ränta och sådant. Har inte så mycket med skatten att göra väl?

Man får ränta på pengarna. Sedan får man betala skatt på räntan.
Eller nått sånt. Det står iaf i deklarationen att det är skatt.

Bjorne
2005-06-06, 14:17
Klart man kan vara stolt över att vara svensk, stolt över att man är av samma kött och blod som folket som byggde upp landet. Inte för att jag nu är speciellt stolt...

Ser bara ett folk som tror sig veta bättre än andra.

Shadow Warrior
2005-06-06, 14:18
Ja jag är glad över att vara svensk. Jag kan inte tänka mig att jag skulle ha det bättre i något annat land, kanske lika bra, men inte bättre. Jag kan i princip leva precis hur jag vill och det är jag mer än nöjd med!

Precis, sverige ut ur EU och en fet revolution så :thumbup:

För övrigt så bryr jag mej inte så mycket men visst jag skulle inte villja vara neger om vi säger så, men ibland önskar jag att jag var född japan i japan :D

Fettecke
2005-06-06, 14:19
Man får ränta på pengarna. Sedan får man betala skatt på räntan.
Eller nått sånt. Det står iaf i deklarationen att det är skatt.

Jo, precis så är det... pengarna du tjänar på räntan ska du skatta.

har precis som dig... fick betala en ganska fet summa i skatt på mina pengar jag fick från en dödsförsäkring...
blev av med runt 90´000 - 100´000:- där i skatt allt som allt.

sedan den som jobbar och har ett normalbetalt jobb skattar ju bort 6´000-8´000 av lönen.
väldigt roligt att veta att sverige sedan pumpar flera miljarder utomlands... där Mina pengar går åt storhelvete....

det går ju att se på olika sätt... men så ser jag det, delvis...

på så sätt är jag inte stolt svensk... å andra sidan så har vi det ju bra här... så då e de ju inte fel att vara svensk.

mela
2005-06-06, 14:20
Jo, precis så är det... pengarna du tjänar på räntan ska du skatta.

har precis som dig... fick betala en ganska fet summa i skatt på mina pengar jag fick från en dödsförsäkring...
blev av med runt 90´000 - 100´000:- där i skatt allt som allt.

sedan den som jobbar och har ett normalbetalt jobb skattar ju bort 6´000-8´000 av lönen.
väldigt roligt att veta att sverige sedan pumpar flera miljarder utomlands... där Mina pengar går åt storhelvete....

det går ju att se på olika sätt... men så ser jag det, delvis...

på så sätt är jag inte stolt svensk... å andra sidan så har vi det ju bra här... så då e de ju inte fel att vara svensk.

ja precis... sverige är bra annars... men bort med persson så är det ännu bättre ;)

Laan
2005-06-06, 14:33
ja precis... sverige är bra annars... men bort med persson så är det ännu bättre ;)


Fan vad jag är trött på ditt gnäll

mela
2005-06-06, 14:34
Fan vad jag är trött på ditt gnäll

ta inte allt så seriöst..dammit

rymdrattan
2005-06-06, 15:01
Jag är berädd att hålla med, jag är egentligen inte moderat men tänker i nästa val rösta på moderaterna för dom har störst chans att peta bort sossarna från tronen. Sverge håller tack vara dom på att gå utför! :sleep:

Karate_kid
2005-06-06, 15:02
ja vet, kan vi inte spåra ur i alla trådar så det leder till politik, för det är jätte kul.

Gabriel_
2005-06-06, 15:22
Ja väldigt.. med tanke på hur mina släktingar i ryssland har det!

Shadow Warrior
2005-06-06, 15:28
Jag är berädd att hålla med, jag är egentligen inte moderat men tänker i nästa val rösta på moderaterna för dom har störst chans att peta bort sossarna från tronen. Sverge håller tack vara dom på att gå utför! :sleep:

Så du tror att moderaterna hade lyckats bättre under samma tidsperiod? Problemet heter EU och det kostar miljarder varje år, sen så blir inte välfärden bättre av privatiseringar vilket moderaterna mf vill ha i ännu större utsträckning.

rymdrattan
2005-06-06, 15:30
Så du tror att moderaterna hade lyckats bättre under samma tidsperiod? Problemet heter EU och det kostar miljarder varje år, sen så blir inte välfärden bättre av privatiseringar vilket moderaterna mf vill ha i ännu större utsträckning.

Japp defenitvit och inget EU devesterar ett land så mkt som socialdemokratism gör. Men om du vill skylla att under socialdemokraterns makt sverige går åt helvete. Att det är EU's fel? hmm... okej?

z_bumbi
2005-06-06, 15:34
Mjo.. jobbat massa skitjobb (skura toaletter och dylikt)
dock svart... har ärvt en hel del med.

Om alla betalade skatt på det som de tjänar skulle man kunna sänka skatterna, det har aldrig slagit dig?

z_bumbi
2005-06-06, 15:35
Förespråkar du negativ skatt?

Negativ skatt? Vad är det?

mela
2005-06-06, 15:36
Om alla betalade skatt på det som de tjänar skulle man kunna sänka skatterna, det har aldrig slagit dig?

Hur många jobb utöver svartjobb tror du att man får som 12 åring?
Om skatterna inte hade varit så höga så hade man inte tjänat på
att jobba svart.

reinholdsson
2005-06-06, 15:37
Man tjänar ju alltid på att jobba svart sålänge skatterna inte är 0 %.. och hur ett land ska gå runt på det vet jag inte.

Wain
2005-06-06, 15:38
Negativ skatt? Vad är det?

Google är din bästa vän:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22negativ+skatt%22&meta=

mela
2005-06-06, 15:38
Man tjänar ju alltid på att jobba svart sålänge skatterna inte är 0 %.. och hur ett land ska gå runt på det vet jag inte.

Inte om man tänker på alla negativa delar.
Ingen försäkring och dylikt.

Shadow Warrior
2005-06-06, 15:38
Japp defenitvit och inget EU devesterar ett land så mkt som socialdemokratism gör. Men om du vill skylla att under socialdemokraterns makt sverige går åt helvete. Att det är EU's fel? hmm... okej?

Så det finns bara två val? Du måste vara en svensson... *rolleyes*

Dumleman
2005-06-06, 15:48
Shit en svartjobbande moderat som klagar på höga skatter på dennes stora arv :laugh:! Vattentät logik upphöjt i två!

Shadow Warrior
2005-06-06, 15:50
Shit en svartjobbande moderat som klagar på höga skatter på dennes stora arv :laugh:! Vattentät logik upphöjt i två!

Vad är det för konstigt med den logiken? Anser man att var och en får klara sej själv så....

z_bumbi
2005-06-06, 15:59
Google är din bästa vän:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22negativ+skatt%22&meta=

Tackar.

z_bumbi
2005-06-06, 16:02
Hur många jobb utöver svartjobb tror du att man får som 12 åring?

De som du arbetsmiljömässigt får jobba på? Skulle du inte jobba svart så skulle du förhoppningsvis inte heller bryta mot arbetsmiljölagen, någon annan som är äldre och får ta de arbetsuppgifterna kan istället jobba vitt osv.

rymdrattan
2005-06-06, 16:14
Så det finns bara två val? Du måste vara en svensson... *rolleyes*

Jag är allt utom en svensson men som jag skrev (om jag inte missminner mig :confused:) så skrev jag att moderaterna har störst chans att få bort socialdemokraterna från tronen där persson sitter med spira å krona. Men jag är givetvis inte moderat i blodet. Dock hellre det än socialdemokraterna, hänger du med? T.ex. centern kan ju lycka till att slå socialdemokraterna. Man måste taktikrösta för att få nått vettigt igenom.

Allan
2005-06-06, 16:29
Ni är inte mer stolta över det här landet än att ni tycker att den här tråden ska bli en diskussion om SKATTER? Låt mig säga att det ser illa ut! Själv är jag vanvettigt nöjd med att få bo här och se mina barn växa upp här. Att man sedan även får klaga är även det en lyx, som de flesta verkar ta för given.


allan

Shadow Warrior
2005-06-06, 16:33
Jag är allt utom en svensson men som jag skrev (om jag inte missminner mig :confused:) så skrev jag att moderaterna har störst chans att få bort socialdemokraterna från tronen där persson sitter med spira å krona. Men jag är givetvis inte moderat i blodet. Dock hellre det än socialdemokraterna, hänger du med? T.ex. centern kan ju lycka till att slå socialdemokraterna. Man måste taktikrösta för att få nått vettigt igenom.

Då tycker jag du ska se mer långsiktigt på det hela och inte välja mellan pest och kolera.

Tolkia
2005-06-06, 16:34
Om alla betalade skatt på det som de tjänar skulle man kunna sänka skatterna, det har aldrig slagit dig?
z_bumbis klarsyn vare härmed än en gång bevisad.
Eller, med andra ord: Word.

För egen del är jag f.ö. glad att jag haft turen att födas i ett land där de flesta kan äta sig mätta varje dag, där jag får säga i stort sett vad jag vill utan att bli stoppad i fängelse, där alla får rösta, t.o.m. de idioter som anser att den allmänna rösträtten borde avskaffas, där jag får bekänna mig till vilken religion jag vill, där det finns vård att få om jag blir sjuk (och även om Lodis-Lennart eller Utvecklingsstörde Urban på boendet BjörkeBo skulle bli det), där alla barn får gå i skolan, där det är olagligt att trycka ned kvinnor bara på basis av att de är kvinnor, och där galningar får skriva hur mycket crap som helst på diskussionsfora på internet utan repressalier - för att bara nämna några saker. Jag är medveten om att det finns massor som INTE fungerar även i Sverige, men det finns alldeles för mycket som faktiskt fungerar för att jag skall kunna komma på särskilt många länder där jag hellre velat födas.

Stolt svensk? Nej, för det är knappast något jag genom prestation gjort mig förtjänt av. Men glad svensk? Definitivt.

rymdrattan
2005-06-06, 16:55
Då tycker jag du ska se mer långsiktigt på det hela och inte välja mellan pest och kolera.

Långsiktigt är just det jag gör, du tror väl inte på fullaste allvar att jag
kommer rösta blått nästa gång igen om nu moderaterna skulle få makten
efter nästa val? Den rätta vägen är aldrig en rak linje med målet i sikte.
Man måste bryta ner för att bygga upp...

rymdrattan
2005-06-06, 16:57
Om alla betalade skatt på det som de tjänar skulle man kunna sänka skatterna, det har aldrig slagit dig?

Så du menar på fullaste allvar att det är så många som jobbar svart så att
om dom skulle jobba vitt så skulle skatten sjunka flera procent, 5,,.. kanske
tom 10??.. Nu vet jag inte hur det är utanför Kalmar men så mkt svartjobbare
finns det inte här i trakterna iaf.

Frantic
2005-06-06, 16:59
Tolkia: :thumbup:

Crystal
2005-06-06, 17:13
100% ryss, men jag är glad att jag bor i sverige.

High1ander
2005-06-06, 17:23
Visst Sverige är OK och man kan vara stolt, men skulle smällt högre att vara Amerikan :D
Ignorance is a bliss!

fjutten
2005-06-06, 17:57
Jag är inte svensk medborgare men jag kan ju säga att jag tycker att alla vi som bor här visst har orsak att vara stolta! Det är alla vi i detta landet som får projektet Sverige att gå runt och som tillsammans försöker hitta en väg för Sverige i framtiden. Klart att det måste finnas lite laganda! För fan!

Jag blir helt svag av att höra att svenskar inte kan vara stolta över sitt land och alla som bor här! Folk undrar varför man ska vara stolt över att vara svensk....Varför skulle man INTE vara det är min fråga, det blir så mycket lättare då. :hbang:

titanic
2005-06-06, 17:58
Ja, jag är mycket glad över att vara svensk, men det finnns MYCKET att förbättra!

Jet
2005-06-06, 18:03
Jag är glad att jag hann bli någorlunda vuxen i detta landet, att jag har lyckats spara ihop en hyfsad ekonomisk buffert, som med lite tur och en del skicklighet kan bli en hel del pengar de närmaste åren.

För tyvärr tror jag inte att ålderdomen för mig själv, och de runt mig kommer att bli lika fröjdefull som t.ex den varit för mina mor-, och farföräldrar.

Sverige är fortfarande ett av de bättre länderna i västvärlden, men att sitta och slå oss på bröstet hur jävla duktiga vi är kan vi bara lägga ner....

10-15 år till, sen drar jag....

CZa
2005-06-07, 21:19
japp ja är glad att ja är svensk, men iofs så ha ja ju inget att jämföra med!

kalle_banan
2005-06-07, 23:03
att vara svensk spelar ingen roll, vad som spelar roll är var man bor, jag hade hellre bott i ngt utopiskt land som inte finns, eller jo, det kallas Holland tror jag... fast jag kan inte flamländska...
bemushroomed...

Biceps
2005-06-07, 23:11
10-15 år till, sen drar jag....

Vart?? Monaco?
:thumbup:

Jet
2005-06-08, 00:30
Vart?? Monaco?
:thumbup:

Thailand

Tolkia
2005-06-08, 07:44
... jag hade hellre bott i ngt utopiskt land som inte finns, eller jo, det kallas Holland tror jag...
Ja, du har nog helt rätt där - mer rätt än du kanske ville ha. Den syn på Holland som många svenskar (då företrädesvis de som endast varit där som turister eller bara har någon kompis kompis som varit där) har, har inte sådär alldeles, alldeles jättemycket med verkligheten att göra. Eller skall vi säga har tagit en liten holländsk detalj och blåst upp den till Grejen Nr. 1.

Gabber
2005-06-08, 07:55
kom till Sverige då jag var 7 år. Kom hit för att det var krig. Inget jag bestämde. Föräldrarna blev tvunga att ta sig ut och de hade hört bra saker om Sverige.

nu efter många år så är det just detta jag är mest tacksam för och tackar föräldrarna att de kom till Sverige och inget annat land. Varför, jo det är ett bra land. Finns det bättre länder?

Det finns bättre länder men då ändras alla förutsättningar. Hade jag varit miljonär hade jag inte flyttat till USA eller någon Ö utan jag hade ändå varit kvar här.

Och skatterna är inte höga, de är normala. Jag tror inte vi inser hur bra vi egentligen har det här i Sverige. Det är lättare att klaga än att berömma.

Jag blir arg när någon turistjävel eller annan släkt kommer hit från USA t.ex. och snackar skit om att vi har det dåligt här.

Visst kan man önska sig mer pengar i form av lön man jobbar för och mycket bättre väder och mindre störda och svaga människor som gnäller på allt men de problemen kommer finnas överallt.

Jag är inte född här men jag känner mig svensk men är armenier, jag är stolt över de båda.

Tricklev
2005-06-08, 10:10
Är glad över att vara svensk :thumbup:

Och för övrigt vill jag Worda; bumbi och tolkia *yourock*