handdator

Visa fullständig version : Gryn (gröt)


Chandler
2005-06-06, 12:03
Havregrynen är slut, så det blir att handla idag. Eftersom jag nu ändå är på väg, så tänkte jag passa på och fråga vad det löns att välja ur hyllan; utbudet är ju enormt. Hittills har jag använt helt (?) vanliga havregryn, men finns det bättre? Hur är det t.ex. med fyrkornsflingor etc.?


Och när vi nu befinner oss vid den hyllan, så på samma gång: vilka flingor passar bäst som efterträningsmål? Är det bara att plocka ut den sliskigaste chokladsorten eller finns det några riktiga GI-bomber att rekommendera?

Och vad gällde den andra ytterligheten, så var väl All Bran Plus det bästa valet?


Och till slut; vad ska man kolla efter i sökandet efter en bra müsli? Lågt sockerinnehåll är väl ganska självklart, men sedan? Det finns ju allt från ypperliga till värdelösa?!

Tolkia
2005-06-06, 12:35
Rågflingor är juste både smak- och näringsmässigt, de ger en "tuggigare" konsistens åt gröten också. Måste dock koka lite längre än havregryn. "Grynblandning"/flerkornsflingor är inte heller helt fel.

När det gäller müsli är jag själv för de mindre raffinerade varianterna, alltså typ Sunt & Gott och dess kusiner av olika märken (Konsums basmüsli etc.). En del är mindre goda än andra; ibland kan det vara värt det att betala en krona extra per kilo (Frebacos Müsli lätt är något av lågvattenmärket i min smak - havregryn och skräpcornflakes, typ). Men jag har förstått av diskussionerna här att många anser att även sådan müsli är värdelös av en eller annan anledning (GI mest, tror jag), så min rekommendation skall kanske tas med en nypa salt.

Gillar man inte när filet och müslin blir för "smetigt" i tallriken skall man passa sig för sorter som innehåller puffat ris, det finns inget som blir så geggigt som uppblött ris (örk!).

Chandler
2005-06-06, 13:02
Tack för dina tips!

Rågflingor? Kanske värt att testa! Men hur mycket längre behöver de koka? Även om de slår havregryn näringsmässigt är jag inte beredd att stiga upp kl. 4.00 och koka. :) Annars kanske en mix av råg och havre blir bra.

Konsumsprodukter kan man nog glömma att hitta här*, men basmüsli var det. Skall försöka hitta något sådant!


----
*Jag har bokstavligt talat gått igenom ett helvete för att få tag på Arlas smaksatta Keso. När jag var som ursinnigast övervägde jag allvarligt att skriva en anekdot om vad jag fått utlida för att komma över det. *grr27*

Tolkia
2005-06-06, 13:13
Rågflingor? Kanske värt att testa! Men hur mycket längre behöver de koka? Även om de slår havregryn näringsmässigt är jag inte beredd att stiga upp kl. 4.00 och koka.
Oj, nä vem är det. :D Det måste röra sig om minuter.
Konsumsprodukter kan man nog glömma att hitta här* ... *
Ojdå, hade inte kollat varifrån du skriver. Tanken infinner sig hur det möjligen skulle gå om jag försökte beställa motsvarande "finska konsumprodukter" här ... :D

Snorkfröken
2005-06-06, 18:38
Rågflingor? Kanske värt att testa! Men hur mycket längre behöver de koka? Även om de slår havregryn näringsmässigt är jag inte beredd att stiga upp kl. 4.00 och koka. :) Annars kanske en mix av råg och havre blir bra.

En mix av råg och havre är jättegott! Jag brukar ofta blanda 50/50 och koka härligheten 3 minuter. Jag kör med Aamunhyvä snabbhavregryn - kan rekommenderas. Har inte märkt någon som helst skillnad med rågflingor, så Pirkka, Nalle, Myllyn Paras, ja vad du nu än hittar blir kanon. Nalle kuntokaura är också jättegod, men dyr (så klart *grr27* )


Konsumsprodukter kan man nog glömma att hitta här*, men basmüsli var det. Skall försöka hitta något sådant!


Jag älskar mysli så länge som det finns massa frukt i. Mina absoluta favoriter är fruktmyslin från Axa och Lidl :eating: Pirkkas fruktmysli är också helt OK.


Jag har bokstavligt talat gått igenom ett helvete för att få tag på Arlas smaksatta Keso. När jag var som ursinnigast övervägde jag allvarligt att skriva en anekdot om vad jag fått utlida för att komma över det. *grr27*
:D Konstigt... Här i Åbo finns de t.o.m. i de minsta affärerna. Gå igenom ett helvet till nästa gång du går och handla så kanske du gör några Keso-fynd.

Max
2005-06-06, 18:42
Jag förespråkar krossat bovete som kokas till gröt, påminner lite om risgrynsgröt i smaken. Lågt GI och bra näringsvärde och allt det där bra också för dom som vill.

Wooch
2005-06-06, 22:26
Annars kan man även göra musli själv genom att blanda olika gryn och flingor och annat som man tycker passar.

Chandler
2005-06-07, 07:04
En mix av råg och havre är jättegott! Jag brukar ofta blanda 50/50 och koka härligheten 3 minuter. Jag kör med Aamunhyvä snabbhavregryn - kan rekommenderas. Har inte märkt någon som helst skillnad med rågflingor, så Pirkka, Nalle, Myllyn Paras, ja vad du nu än hittar blir kanon. Nalle kuntokaura är också jättegod, men dyr (så klart)


Vad ser jag; finska märken! Kul med flera finländare här; snart tar vi över brädan! :devil:


Snabbhavregryn? Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men har de inte ganska mycket högre GI? Köpte förresten Euroshoppers havregryn igår; löjligt billiga! Ett litet 500g paket hade lägre kilopris än Elovenas 2kg's säckar! Nallen kuntokaura? Kanske man borde lyxa litet någongång och testa den isf!

Men jag vågade mig fortfarande inte på att plocka ut ett paket rågflingor ur hyllan; men det blir nog att pröva ett paket nästa gång jag ska handla! :thumbup:



Jag älskar mysli så länge som det finns massa frukt i. Mina absoluta favoriter är fruktmyslin från Axa och Lidl Pirkkas fruktmysli är också helt OK.


Lidl och Pirkka? Låter som socker med litet müsli ovanpå? :D Men kanske Axa skulle vara något...


Konstigt... Här i Åbo finns de t.o.m. i de minsta affärerna. Gå igenom ett helvet till nästa gång du går och handla så kanske du gör några Keso-fynd.

Ahh, kanske jag borde ge en nerkortad, censurerad version...

Till helvetet och tillbaka - Chandler shoppar keso

Det hela började för kanske 1½ månad sedan, när jag fick för mig att jag skall ha tag på Arlas Keso och beger mig när till den lilla kvartersbutiken. Där lovar man att beställa och det skall komma i slutet av veckan. När jag sedan kommer dit i slutet av veckan säger de bara att de inte skickats till butiken. Och? De kommer inte att göra det heller... Förklaringar var tydligen överflödiga..

Med blodad tand försöker jag vid supermarketen. Där lovar man också att beställa; inga problem! Kom tillbaka i slutet på veckan! När jag kommer dit har ingen beställt och ingen känner till något... Han som sköter mjölkdisken har gått hem, men jag blir uppmanad att själv ringa honom imorgon. Sagt och gjort; beställer tre burkar grillad paprika och tre lök. Kom tillbaka i slutet på nästa vecka! Väl tillbaka kan jag konstatera att det finns två grillad paprika i hyllan... Trots att jag är väldigt sympatisk/flegmatisk/apatisk, så börjar jag se rött i det här skedet. Biträdet kollar upp det med chefen för mjölkdisken, som i misstag satt ut mina reserverade burkar till försäljningen, utom löken då, som han helt missat att beställa... Jag uppmanas komma tillbaka nästa vecka.. Jag vet inte om jag skall fara eller ej; med tanke på mina sargade nerver.. Pricken över i:t var när en gubbe ropar "nånnånå!" när jag cyklar mot rött på vägen hem. Det var närmast att se som en bön om eutanasi... Eller egentligen var pricken över i:t när min kära mor senare meddelar att hon hittat keso i butiken och passat på och köpt sex burkar... Så nu är kylen full.

Snorkfröken
2005-06-07, 07:31
Vad ser jag; finska märken! Kul med flera finländare här; snart tar vi över brädan! :devil:

Akta dig så vi inte blir bannlysta här :laugh:

Snabbhavregryn? Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu, men har de inte ganska mycket högre GI? Köpte förresten Euroshoppers havregryn igår; löjligt billiga! Ett litet 500g paket hade lägre kilopris än Elovenas 2kg's säckar! Nallen kuntokaura? Kanske man borde lyxa litet någongång och testa den isf!
Jo, jag vet, GI är säkert skyhögt *lite ironi* men de är bara SÅ goda - och billiga. 50 c/500 g! Men har inte testat Euroshoppers - måste plocka med ett paket nästa gång.

Lidl och Pirkka? Låter som socker med litet müsli ovanpå? :D Men kanske Axa skulle vara något...
Lidl är ändå bäst :thumbup: Massa flingor av olika slag och så 45 % frukt (om jag inte minns hel fel). Förstås en del socker iom frukten, men inget tillsatt i alla fall... tror jag. Dessutom finns det en som är ännu lyxigare - med både frukt och nötter i. Eftersom jag håller på att avvänja mig från min nötallergi har jag inte vågat testa den än.

NU förstår jag vad du menar med keso-söknings-helvetet. Lät verkligen inte alls kul... Att du orkade! Så gör en äkta Keso-fantast! Själv skulle jag ha blivit fly förpepprad redan första gången *grr27* och knappast gått tillbaka mer... Eller jo, det skulle jag väl nog... Inget går upp mot en stor tallrik pastaröra med massa skinka och grillad paprika keso.

/Snorkis

cheesian
2005-06-07, 09:21
Finns ju fiberberikade havregryn från AXA

Davil
2005-06-07, 09:55
Jag förespråkar krossat bovete som kokas till gröt, påminner lite om risgrynsgröt i smaken. Lågt GI och bra näringsvärde och allt det där bra också för dom som vill.

Var hittar man krossat bovete? Låter intresant ! Finns det på tex willys,coop,ica ?

mvh

Max
2005-06-07, 20:56
Var hittar man krossat bovete? Låter intresant ! Finns det på tex willys,coop,ica ?

mvh
Brukar finnas vid hälsokosten, Risenta brukar ha bönor/gryn/frön osv. i något hörn i butikerna.

Helea
2005-06-07, 21:05
Ha vetegroddar i gröten! BRA med protein! & gott :D

Sverker
2005-06-08, 05:54
Ha vetegroddar i gröten! BRA med protein! & gott :D

Vetegroddar är klart underskattat bland tränande.
Fantastisk källa till E-vitamin och massor med zink upptäckte jag för någon dag sedan:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=44980

Chandler
2005-06-09, 07:46
Müslihyllan var verkligen en djungel. Vände och klämde på varenda paket och tyckte att de verkade ha ungefär samma innehåll allihop. Och då kändes det inte riktigt motiverat att betala 5-6 gånger mer för någon sort, så jag slog till och köpte åter Euroshopper... *rolleyes*

Max
2005-06-09, 21:34
Müslihyllan var verkligen en djungel. Vände och klämde på varenda paket och tyckte att de verkade ha ungefär samma innehåll allihop. Och då kändes det inte riktigt motiverat att betala 5-6 gånger mer för någon sort, så jag slog till och köpte åter Euroshopper... *rolleyes*
Jag tycker deras fruktmüsli (har dom nån annan?) är väldigt prisvärd och god. Att den känns nyttig är ett plus i kanten.

Chandler
2005-06-10, 05:28
Jag tycker deras fruktmüsli (har dom nån annan?) är väldigt prisvärd och god. Att den känns nyttig är ett plus i kanten.

Det var iaf den jag köpte. Prisvärd är den väl tveklöst och riktigt ätbar med, men känns den bara nyttig, eller är den faktiskt det? :) Jag tyckte som sagt åtminstone att den innehöll i princip samma saker i någorlunda samma proportioner som betydligt dyrare märken, som t.ex. Axa.

Chandler
2005-06-17, 10:56
Jag tycker deras fruktmüsli (har dom nån annan?) är väldigt prisvärd och god. Att den känns nyttig är ett plus i kanten.

Undersökte innehållet lite noggrannare och konstaterade att den b.la. innehåller solrosfrön och linfrön; inte illa med tanke på priset! Finns det någon orsak att välja annat märke?!

Max
2005-06-17, 21:46
Vill man inte ha en fruktmüsli kan man köpa Eldorados nötter och russin, mindre frukt, mer frön/nötter och lika prisvärd.

YTS
2005-06-17, 22:42
Jag brukar blanda rågkross, vetekross, havrekross och korngryn (=kornkross), att koka gröt på tar 20 minuter 5 dl vatten och 100 g kross, ställ sedan ner grytan i kallt vatten i diskhon 5 minuter, så blir det ätvarmt snabbare. Serveras med hallonsylt och mjölk.

Yngve

BigForre
2005-06-18, 18:51
Brukar köra på axas sporthavregryn, de tycker jag är goda...någon som har nått positivt / negativt att säga om dessa?