handdator

Visa fullständig version : Före/efter-träningsdrink


Nils.R
2005-06-06, 09:07
För tillfället tar jag en drink efter träning bestående av ca. 40g protein och 65g kolhydrater.
Tänkte nu göra som så att jag tar både drink före och efter träning.
Hur är det då bäst att göra,ska man ta lika stor mängd efter träningen fortfarande och halva innan, dvs 20p/30k innan och 40p/65k efter eller ska man ta hälften innan och hälften efter,20p/30k både före och efter?
Hur lång tid innan ska man ta fördrinken?

King Grub
2005-06-06, 09:20
Det har ingen negativ effekt att ta två fullstora. Det som får avgöra är om du har plats att lägga så mycket energi på socker.

Hur lång tid innan ska man ta fördrinken?

Omedelbart innan, eller t o m dricka under början av passet.

Nils.R
2005-06-06, 10:24
Hur är det att ta 2 fullstora när man deffar då?

E.S
2005-06-06, 10:27
Hur lång tid innan ska man ta fördrinken?

Omedelbart innan, eller t o m dricka under början av passet.

Är det bra eller dålig att dricka 'fördrinken' före och under hela passet? Jag brukar göra det eftersom jag vet att det tar 15-20 min efter jag slutat träna tills jag kommer hem och kan dricka efterdrinken. På så sätt har jag ständig tillförsel?
:confused: *rolleyes* *slap* :confused:

Slartibartfast
2005-06-06, 10:36
Hur är det att ta 2 fullstora när man deffar då?

Du måste ju räkna in det i det totala intaget. Om det ryms är det ju ok. Annars inte.

King Grub
2005-06-06, 10:43
Är det bra eller dålig att dricka 'fördrinken' före och under hela passet? Jag brukar göra det eftersom jag vet att det tar 15-20 min efter jag slutat träna tills jag kommer hem och kan dricka efterdrinken. På så sätt har jag ständig tillförsel?
:confused: *rolleyes* *slap* :confused:

Det låter finfint.

En fråga bara: om du kan ta med dig fördrinken till gymmet... vad hindrar dig från att ta med dig torrvaran till efterdrinken?

E.S
2005-06-06, 11:11
Jag brukar springa till/från gymmet, och då vill jag ha så lite barlast som möjligt, eftersom jag måste hålla allt i händerna när jag springer. Jag blandar fördrinken innan jag går hemmifrån och springer med shakern i handen. Har ingen smaksatt gainer heller utan kör med funlight+protein(naturell)+dextropur, och blir ett jäkla jobb att få med sig allt det.

Kan i och för sig ta med mig protein och dextropur, men då smakar det verkligen *spy* *spy*, då väntar jag hellre och dricker den direkt när jag kommer hem.

Davil
2005-06-06, 11:14
Det låter finfint.

En fråga bara: om du kan ta med dig fördrinken till gymmet... vad hindrar dig från att ta med dig torrvaran till efterdrinken?

Jag brukar blanda en dubbel-sats och dricka halva direkt innan så låter jag den andra färdigblandade halva gainern ligga under träningspasset (ca 1timme). Det är så lätt att göra på det sättet om man är slö som jag och inte orkar ha med sig 2st separata gainers...och jag hoppas på att det inte finns några större nackdelar med att göra på det sättet? Hinner proteinet förstöras under en timme?

mvh.

E.S
2005-06-06, 11:17
Intressant idé, men det skulle innebära att jag får i mig mindre dextropur efter träning? Jag brukar köra 25g före, 45g efter, men dricker man halva före, halva efter blir det ju 35/35? Spelar det stor roll?

EiseltUK
2005-06-06, 12:21
Är det bra eller dålig att dricka 'fördrinken' före och under hela passet? Jag brukar göra det eftersom jag vet att det tar 15-20 min efter jag slutat träna tills jag kommer hem och kan dricka efterdrinken. På så sätt har jag ständig tillförsel?
:confused: *rolleyes* *slap* :confused:

Den ständiga tillförseln är bra, men det finns en del forskning som tyder på att det är just den snabba höjningen av aminosyror (eaa) i blodet som stimulerar proteinsyntes. I så fall så ger den ständiga tillförseln troligen en mer anti-katabol effekt. Bäst är givetvis att försöka minimera nedbrytningen och maximera uppbyggnaden för att få en så positiv nettouppbyggnad som möjligt.

I någon studie har man tillfört en hög och jämn dos av aminosyror under sex timmar efter träning och sett att det bara var under de två första timmarna som proteinsyntesen stimulerades, dvs när koncentrationen steg så ökade proteinsyntesen i två timmar men sen avtog den trots att det fanns en relativt hög koncentration av aminosyror i blodet.

Man måste givetvis ta hänsyn till att proteinsyntesen kommer igång ändå efter kanske 4-6 h och sen håller i sig i minst 24 h så även om man missar exakt tajming/mängd och sort av näringstillförsel så kan man uppnå bra resultat genom att bara äta bra och utspritt under dagen.

/ Henrik

E.S
2005-06-06, 15:43
Har jag tolkat dig rätt, att jag borde 'svepa' proteindrinken, direkt före, och direkt efter träning? För att få en snabb höjning?

EiseltUK
2005-06-06, 15:59
Har jag tolkat dig rätt, att jag borde 'svepa' proteindrinken, direkt före, och direkt efter träning? För att få en snabb höjning?

Ja för att få mer markant ökning av aminosyror i blodet. Tänk på att vassle inte är så extremt snabbt i såna här sammanhang. Du bör troligen ta drinken ca 30 minuter innan träningen. Förmodligen räcker ca 20 gr protein per dos. Ta en före, en direkt efter och ännu en ca 1 h efter träningen.

Kolhydraterna skulle jag dricka både före, under och efter träningspasset då det finns studier som tyder på attt den anti-muskelnedbrytande effekten av t ex maltodextrin är långsam.

Som sagt svårt att säga om resultatskillnaden blir märkbar, men det skadar ju inte att testa!


/ Henrik

E.S
2005-06-06, 17:52
Verkar lite väl krångligt att ha 5 olika drycker. Jag brukar även äta 1h efter träning, och vad jag vet så postade Grub en studie om att det inte spelade någon roll vilket sorts protein som fick i sig efter träning. Så i så fall kan jag köra:
30 min innan träning: Protein
Under träning: Druvsocker
Efterträning: Mycket druvsocker + protein
1h efter: Riktig mat

EiseltUK
2005-06-07, 11:29
Verkar lite väl krångligt att ha 5 olika drycker. Jag brukar även äta 1h efter träning, och vad jag vet så postade Grub en studie om att det inte spelade någon roll vilket sorts protein som fick i sig efter träning. Så i så fall kan jag köra:
30 min innan träning: Protein
Under träning: Druvsocker
Efterträning: Mycket druvsocker + protein
1h efter: Riktig mat


Skillnaden på ditt upplägg och mitt är en drink, men eftersom du äter mat 1 h efter träningen så går det ganska jämt ut. Tajmingen av proteindrinkarna som jag angav är nog mer intressant när det gäller produkter med peptider eller fria aminosyror.

/ Henrik

E.S
2005-06-07, 11:38
Jag använder American Whey, den innehåller lite strö aminosyror, ingen aning om de är 'fria'.

Edit: ingen länkning.

EiseltUK
2005-06-07, 12:12
Nej det är inte fria aminosyror eller peptider.

/ Henrik

Från websidan:

"100% Kallt filtrerat vassle(whey) isolat, Ion Exchange Vassle(whey) protein, naturella smakämnen och sötningsmedel"

E.S
2005-06-07, 14:16
Ok, vad menar du med timingen igentligen? Att jag skulle ta proteinet 30 min före? Ska jag ta -mitt- protein direkt före eller spelar det ingen roll?

EiseltUK
2005-06-07, 14:38
Det spelar nog inte så stor roll så länge skiten kommer ned. :D

Om du vill testa så skulle jag rekommendera en drink 30 min före träning. Detta för att aminosyrorna ska hinna ut i blodbanan och då kan ge dig en extra effekt på aminosyratransport och upptag samt ökad proteinsyntes.

/ Henrik

King Grub
2005-06-07, 14:50
I studien där Tipton och Wolfe visade på större anabolt gensvar från EAC före träning än efter, var det omedelbart före som aminosyrorna och kolhydraterna gavs.

"During the PRE trial, the EAC drink was consumed immediately before initiation of the exercise bout"

Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise, Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E197-E206, 2001.

EiseltUK
2005-06-07, 17:14
Jag tog hänsyn till att det troligen tas i varje fall 30 minuter tills vasslet har peakat.

/ Henrik

King Grub
2005-06-07, 19:38
Man kanske har ätit mat någon timme innan passet så man har aminosyror i omlopp i alla fall?

Om man tar vasslet direkt innan passet börjar och det tar 30 minuter innan det peakar, vore inte det rätt perfekt, om det blir en backe upp som toppar mitt i passet, om passet tar ungefär en timme?

Snabba kolhydrater så lång tid som 30 min före passet är i alla fall inte lyckad, vilket alla som provat vet = :sleep:

MilkmaN
2005-06-07, 19:58
Grub, för att inte säga OPTIMALT? *rolleyes*

EiseltUK
2005-06-07, 20:01
Man kanske har ätit mat någon timme innan passet så man har aminosyror i omlopp i alla fall?

Om man tar vasslet direkt innan passet börjar och det tar 30 minuter innan det peakar, vore inte det rätt perfekt, om det blir en backe upp som toppar mitt i passet, om passet tar ungefär en timme?



Jag vet inte hur träningen påverkar digestion och absorbtion när träningen väl har börjat?

En medelmåttig peak är bättre än ingenting. :)

/ Henrik

King Grub
2005-06-07, 20:07
Om vi tar samma studie som tidigare - EAC direkt innan passet:

"Ingestion of EAC resulted in significant hyperaminoacidemia in both the PRE and POST trials. Mean phenylalanine concentration increased by ~67% in the first 10 min of exercise and was significantly increased over resting levels by 10 min after exercise during the PRE trial. Phenylalanine concentration increased further after cessation of exercise and peaked ~30 min postexercise at levels ~135% above basal. Phenylalanine concentration declined from 30 min postexercise until 120 min postexercise."

Det verkar bli en stegring som ökar under hela passet och som toppar efteråt - och det är väl därför en drink före har en så stor anabol effekt... efter passet.

EiseltUK
2005-06-07, 20:31
Att ta hänsyn till är att man i studien använde fria EAA, inte ett intakt vassleprotein.

Om jag inter missminner mig så var transporten av fenylalanin bättre under passet samt Phe-nettobalansen?

/ Henrik

King Grub
2005-06-07, 20:36
Ja, och fenylalaninupptagen är, mer så än oxiderande leucin, det som visar muskelproteinbalansen.

"The uptake of phenylalanine can be considered indicative of the true response of muscle protein balance. Phenylalanine is not oxidized in the muscle, so the only metabolic fate for phenylalanine taken up by the muscle is for protein synthesis."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Tipton igen.

Ett intakt protein peakar väl knappast snabbare än fria EAA?

EiseltUK
2005-06-07, 21:32
...
Ett intakt protein peakar väl knappast snabbare än fria EAA?

Nej precis. Det är därför man troligen inte kan göra korrekta paralleller mellan EAA och vassleprotein.

/ Henrik

King Grub
2005-06-07, 21:38
En slutsats kan man väl dra: om EAA peakar 30 minuter efter passet, om man intar dom innan man börjar träna, så kan vasslet inte ha en peaktid på 30 minuter, i och med att det är söligare?

Ekonom
2005-06-07, 21:51
Väldigt intressant att läsa era inlägg här, Eiselt och Grub!!

Sitter här och drar en "icke-forskningsbaserad-lekmanna-fundering": Om intaget av fria EAAs verkade optimalt att inta precis före passet, vore det inte rätt logiskt om man helt enkelt "la till" den extra tiden som det tar för ett intakt vasslepulver att tas upp före passet?? Altså om det tar tex. 30 min längre för intakt vassle att absorberas jämfört med de fria aminosyrorna som tydligen användes i studien, då ta en proteindrink (inte innehållandes snabba kolhydrater) 30 min före passet? etc.??

EiseltUK
2005-06-08, 00:28
En slutsats kan man väl dra: om EAA peakar 30 minuter efter passet, om man intar dom innan man börjar träna, så kan vasslet inte ha en peaktid på 30 minuter, i och med att det är söligare?

30 minuter är väldigt optimistiskt för vassle. Vad jag vet så kan man se en peak i leucinkoncentrationen efter vassleintag efter ca 1 timme. Då är leucin den aminosyra som troligen peakar snabbast. Tiptons studier visar att fenylalanin peakar efter ca 30 minuter efter intag av fria EAA (om man inte tar det före träning). Så om man tar vasslet innan träning så peakar det kanske 30-60 minuter efter träning (spekulation)? Helt okej, men jag tror att det är en fördel att ta vassle lite tidigare än direkt innan så kan man få en bättre NB både under och efter träningen. Tar man vasslet direkt innan så kanske man missar fördelarna med att ha höga plasamnivåer av EEA under träningen. Resultatmässigt sett kanske inte skillnaden är enorm.

Peaken när man tar EAA före träningen (PRE) kommer senare - efter träningen - troligen pga av att blodflödet och transporten av fenylalanin till musklerna under träningspasset ökar. Transporten av fenylalanin till musklerna mer än halveras en timme efter träning.

"During PRE, NB changed from negative at rest to positive values during exercise and the 1st h postexercise. "

/ Henrik

EiseltUK
2005-06-08, 00:31
Väldigt intressant att läsa era inlägg här, Eiselt och Grub!!

Sitter här och drar en "icke-forskningsbaserad-lekmanna-fundering": Om intaget av fria EAAs verkade optimalt att inta precis före passet, vore det inte rätt logiskt om man helt enkelt "la till" den extra tiden som det tar för ett intakt vasslepulver att tas upp före passet?? Altså om det tar tex. 30 min längre för intakt vassle att absorberas jämfört med de fria aminosyrorna som tydligen användes i studien, då ta en proteindrink (inte innehållandes snabba kolhydrater) 30 min före passet? etc.??

Jo det var det jag menade. :hbang: Det är inte säkert att träningsresultaten påverkas så speciellt mycket. Proteinsyntesen är lite klurig eftersom det du inte får direkt kan du mycket väl få senare.

/ Henrik