handdator

Visa fullständig version : Dags för skroten...


Cupofcoffee
2005-06-05, 23:15
Jag ville delge er en liten historia. Något jag var med om idag, och som någon där uppe måste tyckt var fasligt roligt. För att ni ska förstå poängen så måste jag först berätta lite om min bil.

Jag kör för tillfället en Volvo 850 automat. Den var svart en gång i tiden, men den tvingas tjänstgöra som tidningsbil och är därför fullständigt överdammad och nerkletad med lera. Den har rullat lite mer än 69 000 mil. Bagageluckan slamrar hur du än stänger den. Förardörren kräver en knuff med höften och ett bestämt ryck för att öppnas. Om du stänger av bilen innan den gått några kilometer så får du inte igång den på en-två timmar, såvida du direktkopplar batteriet till startmotorn. Slår du på bakrutetorken så lossnar den. ACn är död. Fläktsystemet fungerar inte längre, utan fläkten startas via en hårdmoddad strömbrytare på instrumentpanelen, som matar 12v direkt ifrån batteriet. Drivknutarna knackar mer än ett par Jehovas en söndagsmorgon. Automatlådan växlar inte såvidda den inte fått värma upp några kilometer i lågväxel. Det är - kort sagt - en satans skruttbil.

Jag hade parkerat precis utanför gymmet i stan, och jag var på väg hem efter ett spinningpass. Jag låser upp dörren, hoppar in i bilen och när jag vrider om nyckeln så slår larmet igång. Biljäveln börjar tjuta som om himlen skulle falla ner över oss.

Jag vrider tillbaka nyckeln, stänger och öppnar dörren, fipplar med växelspaken och har mig.

Till slut tystnar hon, men eftersom att tändningen inte verkade gå igång (ett vanligt problem med denna min utslitna trotjänare) så fick jag öppna huven för att trycka igång henne därifrån.

Startmotorn går ett varv, och så går larmfanskapet igång igen.

Så där står jag, men nävarna i motorummet på en larmande bil mitt i stan. Och det enda jag känner är den brännande skammen. Rodnaden på kinderna när det pinsamma i situationen blir klart för mig; Hur desperat måste jag inte verka, som står och försöker sno en sån här skitbil?

(Jag insåg att bilen inte fattat att jag låst upp dörren, så jag gav henne ett nytt försök, varpå hon gladeligen lät sig tjuvkopplas och tog mig hem.

Nu är det nära till skroten för den här damen...)

Yankeee
2005-06-05, 23:39
Sälj den? :naughty:

hum
2005-06-06, 02:39
Äsch, säg till när du tröttnat så köper jag den gladeligen. Lät ju så gott som felfri i jämförelse med mina ex-bilar.. :)

Brisk Snu Garvo
2005-06-06, 09:15
Du får klappa bilen lite och inte vara så hård mot den, eller tvärtom ge den fett med stryk och byt batteri också.

s_himself
2005-06-06, 09:31
Haha, men matar du kylfläkten med 12V utan nån säkring? :)

Så gjorde en kompis på sin Saab 9000. Well, en dag skulle han slita ur stereon från den för han skulle sälja lite stereokabel.. Nu va det så att han hade lånat en stereokassett från mig för hans hade gått sönder. och den va ju inte direkt anpassad för hans Huvudenhet så den bråka lite när hna skulle ha ut den. så han sliter till, kapar den något klantiga kabeldragningn från kylfläkten till instrumentpanelen. Det blir kortslutning och det börjar brinna :D

Menigar
2005-06-06, 09:32
Vad är det för årsmodell på pärlan?

Tomten
2005-06-06, 10:07
Det som skrämmer mig är att du fortfarande har larm på en bil som gått 69.000 mil.

Herkulez
2005-06-06, 11:11
haha vilken jävla bil, gör den en tjänst och gör slut på hans lidande.

rememberence
2005-06-06, 11:20
haha vilken jävla bil, gör den en tjänst och gör slut på hans lidande.
håller med där :p

Johan_P
2005-06-06, 11:25
Drivknutarna knackar mer än ett par Jehovas en söndagsmorgon.

Hahaha! Jag skrattar :D Rolig historia :)

Fartman
2005-06-06, 12:17
det lät som en riktig chillbil :thumbup:

Cupofcoffee
2005-06-06, 13:13
Haha, men matar du kylfläkten med 12V utan nån säkring? :)

[...]

Nej, där sitter en säkring emellan. Poängen är att fläkten alltid går på maxvarv, eller inte alls. Det blir hyfsat jobbigt en regnig/kall/varm dag.

s_himself
2005-06-06, 14:06
Nej, där sitter en säkring emellan. Poängen är att fläkten alltid går på maxvarv, eller inte alls. Det blir hyfsat jobbigt en regnig/kall/varm dag.


men dåså.. min käre vän använde sig inte av någon säkring.. dom tyckte kabeln va så smal att den skulle hinna brinna av innan någon hände ;)

rememberence
2005-06-06, 14:42
cupofcoffe vet verkligen hur man gör en pimp my ride

strong-man
2005-06-06, 18:32
Har du hört talas om Mercedes då sliper man sånadär problem 69000 mil är ju ingenting för en mercedes alltså :D

Popeye
2005-06-06, 19:49
INTE skrota.
Om du vill bli av med den så säljer du den. Även om bilen är riktig skit så finns det gott om reservdelar att plocka från den.

hum
2005-06-06, 21:00
Om du seriöst funderar på skrotning så skicka ett pm, jag köper den.