handdator

Visa fullständig version : Kan fett eller protein lagras som glykogen?

Man and Machine
2005-06-05, 22:03
Kan kroppen på något sätt omvandla fett eller protein till glykogen? Låt säga att jag efter mitt träningspass går hem och äter 150 gram nötter. Blir musklerna glada då eller får de inte ta del av energin jag precis stoppat i mig? Var tar energin vägen?

Jag får i mig mina kalorier under dygnet och tränar på kvällen. Efter jag tränat äter jag mina nötter sen går jag till sängs. 10 timmnar senare äter jag frukost. Kosten i övrigt under dygnet består av 3 eller 4 måltider ungefär enligt tallriksmodellen.

Kan man utvecklas muskulärt efter detta upplägg?
Skulle ex. russin+nötter efter träning ge en bättre utveckling?

UPPLÄGGET SUGER MEN VI LEKER I FANTASIN

negative
2005-06-05, 23:24
Kan kroppen på något sätt omvandla fett eller protein till glykogen? Låt säga att jag efter mitt träningspass går hem och äter 150 gram nötter. Blir musklerna glada då eller får de inte ta del av energin jag precis stoppat i mig? Var tar energin vägen?

Jag får i mig mina kalorier under dygnet och tränar på kvällen. Efter jag tränat äter jag mina nötter sen går jag till sängs. 10 timmnar senare äter jag frukost. Kosten i övrigt under dygnet består av 3 eller 4 måltider ungefär enligt tallriksmodellen.

Kan man utvecklas muskulärt efter detta upplägg?
Skulle ex. russin+nötter efter träning ge en bättre utveckling?

UPPLÄGGET SUGER MEN VI LEKER I FANTASIN

Efter träningen är det viktigt att få i sig snabba kolhydrater och protein, Det behövs påfyllning flera gånger efter passet. Nötter är precis det du INTE behöver efter passet du dina nötter är långsamma kolydrater och fett.
Russin och nötter skulle inte ge bättre resultat då du fortfarande saknar en proteinkälla. Russin är bättre än nötter och du tillsätter protein då russin är snabba kolhydrater.
Varför käkar du bara 3-4 mål när du tränar 5 dagar i veckan ? Är var tredje timme, du kommer inte bli fet.

Man and Machine
2005-06-06, 00:40
Efter träningen är det viktigt att få i sig snabba kolhydrater och protein, Det behövs påfyllning flera gånger efter passet. Nötter är precis det du INTE behöver efter passet du dina nötter är långsamma kolydrater och fett.
Russin och nötter skulle inte ge bättre resultat då du fortfarande saknar en proteinkälla. Russin är bättre än nötter och du tillsätter protein då russin är snabba kolhydrater.
Varför käkar du bara 3-4 mål när du tränar 5 dagar i veckan ? Är var tredje timme, du kommer inte bli fet.

Jag antar att min sista rad inte blev tillräckligt tydlig. Det är teoretiskt tänkande än så länge. Jag vet att vassle+malto är bättre men i scenariot har vi inte de förutsättningarna. Samma gäller måltiderna. JAg vet att man borde äta mer än 3-4 gånger men som sagt, andra förutsättningar gäller här.

De aminosyrorna som man får från nötterna borde ju vara bättre än luft? Fettet är den enda energi som finns tillgänglig så kroppen borde ju ta till vara på den på nåt sätt.

Sverker
2005-06-06, 06:11
1. Fett kan inte bli glykogen/glukos. Det frisätts energi när glukos omvandlas till fett ( via pyruvat-dehydrogenas och acetyl-CoA ). Det energisprånget kan kroppen inte komma förbi ifall kroppen skulle vilja bilda glukos från fett ( eg massor acetyl-CoA ).

2. Proteinet kan bli glykogen. En lång omväg men det är teoretiskt möjligt.

Problemet med proteinet i nötterna, jag tänker på jordnötter, är att det är alldeles för lite essentiella aminosyror i nötterna. Det mesta av proteinet blir energi direkt efter träningspasset eftersom det inte finns tillräckligt med glukos/kolhydrat i nötterna.

King Grub
2005-06-06, 06:14
Däremot kan fett brytas ned till glycerol, och glycerol kan i sin tur omvandlas till glukos genom glukoneogenes i levern.

Sverker
2005-06-06, 06:55
Vad blir det mattematiskt, räknat i ATP.

En fettsyra ger 130 ATP. Tre fettsyror på en triglycerid ( fettmolekyl ) blir 390 ATP.
Varje triglycerid innehåller en glycerol. En glycerol är en halv glukos vilket borde ge 16 eller 17 ATP.

Summa 17 / 390+17= 4 % av energin i fettet vi äter kan bli glukos :D

Hmm...undrar ifall jag räknat rätt :confused:

hasse36
2005-06-06, 08:06
Jodå, du räknade rätt men det skall skrivas 17 / (390+17) eftersom division har högre prioritet än addition. Så 17/390+17 = ca 17.

Men mängden glukos beror väl på vilka fettsyror som ingår. Smörsyran är kort och det borde alltså finnas mycket glycerol i smör.

Kan man dricka glycerol? :D

Jag har hällt det på en pump för att den inte skall frysa sönder. Jag har ännu inte testat om det funkade.

Herkulez
2005-06-06, 11:28
Kan man dricka glycerol? :D
.
jepp köp från apoteket, ger bra tryck =)

Baha
2005-06-06, 11:38
editerar eftersom det nog saknade relevans :)

Man and Machine
2005-06-06, 13:31
Äsch...upplägget verkar ju vara förkastligt men vi fortsätter leka.
Nötter borde vara bättre än ingeting efter träning?
Nötter+100 gramrussin borde ju vara ännu bättre, nästan bra? Förutsatt att man får fullvärdigt potein från nötterna. 6 gram protein vill jag minnas ska räcka för att protinsyntesen ska komma igång?

Är det lönt att träna under dessa förutsättningar?

King Grub
2005-06-06, 13:45
Det är EAA som stimulerar proteinsyntes efter träning, dvs essentiella aminosyror. Icke-essentiella är inte nödvändiga. Nötter innehåller inte ens fullvärdigt protein.

Man and Machine
2005-06-06, 14:06
Finns inte chansen att "gamla" aminosyror som redan finns i kroppen kompletterar nötproteinet till fullvärdigt?

King Grub
2005-06-06, 14:26
Oavsett måste du tillföra tillräckligt med EAA för att stimulera proteinsyntes i o m den måltiden, och svaret är dosrelaterat.

hasse36
2005-06-06, 15:28
Det är EAA som stimulerar proteinsyntes efter träning, dvs essentiella aminosyror. Icke-essentiella är inte nödvändiga. Nötter innehåller inte ens fullvärdigt protein.Hur definierar du fullvärdigt? Samtliga aminosyror finns i hasselnöt.

King Grub
2005-06-06, 15:32
Den vanliga definitionen, naturligtvis. Tillräckligt med EAA för kroppens behov. Med mycket få undantag är det bara animaliska proteiner som fyller dom kraven.

Sverker
2005-06-06, 15:46
Hur definierar du fullvärdigt? Samtliga aminosyror finns i hasselnöt.

Vi kan ju titta på hasselnöt i SLVs Livsmedelstabell.

Hasselnöt innehåller 160 mg lysin och 160 mg methionin+cystein, (450 mg leucin ). per gram kväve.

Vassle innehåller 420 mg lysin, 185 mg methionin+cystein ( 630 mg leucin ) per gram kväve.

Nu har vassle visst underskott på methionin+cystein men det är fortfarande högre än hasselnöten.

För att ersätta förlorad leucin måste du äta 1.5 ggr mer protein från hasselnöt än från vassle.Tittar vi på lysin måste du äta 2 - 2.5 ggr mer protein för att nå samma mängd.

Visst, methionin+cystein begränsar fortfarande i båda fallen men lysinet i hasselnöt begränsar mer ;)

Man and Machine
2005-06-06, 15:47
Finns det någon databas där man kan se hur mycket EAA olika varor innehåller?
Om inte, duger tonfisk? Mjölk? Finns det något som duger som "inte lätt far illa", dvs inte kräver något speciellt förhållande för att kunna förvaras en längre tid? Torkat kött?

Jag antar att kroppens behov varierar men finns det någon formel för hur mycket EAA som behövs för att stimulera proteinsyntes?

EDIT: Uppfattade SLV efter sverkers inlägg.

hasse36
2005-06-06, 15:57
Finns det någon databas där man kan se hur mycket EAA olika varor innehåller?SLV (http://www.slv.se/templates/SLV_Page____2815.aspx)

hasse36
2005-06-06, 16:02
Vi kan ju titta på hasselnöt i SLVs Livsmedelstabell.Tack Sverker, men det finns väl någon definition av "fullvärdig". Tex att ingen EAA finns i mindre mängd än 85% av den aminosyraprofil som kroppen behöver.

Man and Machine
2005-06-06, 16:07
Vi kan ju titta på hasselnöt i SLVs Livsmedelstabell.

Hasselnöt innehåller 160 mg lysin och 160 mg methionin+cystein, (450 mg leucin ). per gram kväve.

Vassle innehåller 420 mg lysin, 185 mg methionin+cystein ( 630 mg lysin ) per gram kväve.

Du menar 630 mg leucin? I den andra parentesen.

King Grub
2005-06-06, 16:20
Finns det någon databas där man kan se hur mycket EAA olika varor innehåller?
Om inte, duger tonfisk? Mjölk? Finns det något som duger som "inte lätt far illa", dvs inte kräver något speciellt förhållande för att kunna förvaras en längre tid? Torkat kött?

Jag antar att kroppens behov varierar men finns det någon formel för hur mycket EAA som behövs för att stimulera proteinsyntes?

Mjölkproteiner (kasein och vassle) är rika på EAA.

Det är ett dosrelaterat svar på proteinsyntesstimulering efter intag av EAA. Var gränsen går är inte fastslaget. 6 g EAA ger dubbelt så stort gensvar som 3 g EAA. 40 g EAA ger dock samma gensvar som 20 g EAA.

Sverker
2005-06-06, 16:43
Du menar 630 mg leucin? I den andra parentesen.

Tack Man and Machine. Nu är det fixat. leucin givetvis.
Jag tog med den. Inte för att den är begränsande i vanliga fall men ätr intressant för tränande eftersom musklerna utnyttjar leucin och de andra två grenade aminosyrorna som energi. Sedan har tydligen leucin en extra stark effekt på frisättning av insulin är det ju bra att få i sig rejält med leucin efter träningen.

Man and Machine
2005-06-06, 18:53
SLV (http://www.slv.se/templates/SLV_Page____2815.aspx)

Är det livsmedelsdatabasen? Vilket alternativ ska man klicka i på näringsdata?
Har testat men jag hittar inte den som visar aminosyror.

King Grub
2005-06-06, 19:00
Det alternativet finns nog inte på nätet, utan man får beställa hem den tjocka tabellen.

hasse36
2005-06-06, 19:00
Välj "Aminosyror i livsmedel, mg per 100 g ätlig del".

Hoppas du har Excel installerat.

z_bumbi
2005-06-06, 19:25

Kolla på.
Näringsinnehåll i mat
Specialtabeller
Aminosyror

Cerberus
2005-06-07, 23:55
Har alltid undrat hur fan proffsen kan äta 50g kolhydrater per dag och ändå träna hårt på gymmet, en del av aminosyrorna i proteinet kan ju bli glukos o glukos kan bli glykogen(har jag fel?), byggarna brukar ju få i sig sjukt mkt protein så d e min teori hur d klarar att träna så hårt ändå.