handdator

Visa fullständig version : Mage?


Kikki
2005-06-05, 19:12
Vad ska man göra för att det ska kännas i övre delen av magen,strax under brösten? Tycker inte att det känns av nåt där när man kör vanliga crunches...

keZo
2005-06-05, 19:17
Jag tycker det tar jäkligt bra när man gör lutande sit ups och i ändläget, alltså när du lyft upp kroppen, vinklar ner huvudet och överkroppen mot magen. Svårt o förklara exakt, men hoppas du förstår. Jag lovar att du känner om du gör rätt ;)

Utför denna övning utan vikter, då jag tycker det är svår att få till den där slutböjen med vikt mot bröstet.

sanoj
2005-06-05, 19:21
Jag känner av hela magen när jag gör liggande benlyft med vikter på fötterna. Jag lyfter dock inte upp och ner hela tiden utan jag lyfter först upp fötterna ca 15 cm o sedan för jag fötterna mot sidorna, varannan höger varannan vänster.

Jorgen
2005-06-05, 19:35
Vad ska man göra för att det ska kännas i övre delen av magen,strax under brösten? Tycker inte att det känns av nåt där när man kör vanliga crunches...
Du kan inte träna övre eller nedre delen av magen. Hela magen eller inte alls.
Hängande benlyft och cablecrunches är mina magfavoriter, testa någon av dom. Eller kolla i övningsbanken för fler övningar.

//Jörgen

mentzer
2005-06-05, 19:55
Har för mig att grub hade nån studie på att man faktiskt kunde träna olika delar av magen mer eller mindre. Men självklart tränas ju alltid hela magen... mer eller mindre.

Jorgen
2005-06-05, 19:56
Har för mig att grub hade nån studie på att man faktiskt kunde träna olika delar av magen mer eller mindre. Men självklart tränas ju alltid hela magen... mer eller mindre.
Sant.
Men efter det så postade han en studie som visade att man inte kunde det. Sen får man själv välja vad man vill tro på. :)

//Jörgen

mentzer
2005-06-05, 20:02
Sant.
Men efter det så postade han en studie som visade att man inte kunde det. Sen får man själv välja vad man vill tro på. :)

//Jörgen

Alla dessa studier... Visserligen är det samma muskel men samtidigt hör man VÄLDIGT många påstå att de kan känna olika övningar i olika delar av magen, vilket inte behöver betyda att muskelaktiveringen är olika. Ja, vad ska man tro egentligen...

Jorgen
2005-06-05, 20:04
Alla dessa studier... Visserligen är det samma muskel men samtidigt hör man VÄLDIGT många påstå att de kan känna olika övningar i olika delar av magen, vilket inte behöver betyda att muskelaktiveringen är olika. Ja, vad ska man tro egentligen...
Jag läste något att det handlade om mjölksyreansamlingar men sen om det stämmer det vet jag inte.
Jag har iallafall väldigt svårt att tänka mig att man kan träna delar av magen med tanke på hur muskelfibrerna löper.

//Jörgen

Kikki
2005-06-05, 20:10
Du kan inte träna övre eller nedre delen av magen. Hela magen eller inte alls.
Hängande benlyft och cablecrunches är mina magfavoriter, testa någon av dom. Eller kolla i övningsbanken för fler övningar.

//Jörgen


Ok..antog att det inte gick precis som du säger utan hela magen tränas samtidigt.Däremot känner jag inget över naveln och då måste det finnas bättre övningar för att få känslan att hela magen jobbar :) Ska prova dina tips och se vad som händer.

King Grub
2005-06-05, 21:00
Det är möjligt att olika individer har olika möjligheter att aktivera olika delar av magmuskulaturen, men skillnaderna verkar inte vara så stora att det har någon signifikant påverkan.

"However, the possibility exists that some individuals may have a greater ability than others to preferentially activate the different portions of the rectus abdominis muscle, but the extent of this difference in terms of a subject's maximum activation level remains unknown. Reversal of the upper and lower rectus abdominis muscle ratio suggests that preferential recruitment is certainly possible; however, the normalization technique demonstrates that the difference between the portions is small and may have no clinical relevance in the prevention or rehabilitation of injuries."

Physical Therapy Volume 81 · Number 5 · May 2001