handdator

Visa fullständig version : kreatinpyruvate vs "vanligt" kreatin


Antosh
2005-06-05, 16:05
Är kreatinpyruvate värt den högre prislappen?
någon som provat båda och har erfarenheter att dela med sig av får gärna svara *kissass*

ifall någon har länk(ar) till någon eventuell studie om skillnaden mellan kreatin o kreapur så vore det också uppskattat!

Ekonom
2005-06-05, 17:51
Är kreatinpyruvate värt den högre prislappen?
någon som provat båda och har erfarenheter att dela med sig av får gärna svara *kissass*

ifall någon har länk(ar) till någon eventuell studie om skillnaden mellan kreatin o kreapur så vore det också uppskattat!

Tycker skillnaden är rätt marginell, k-p ökar nog "segheten" mer än monohydratet, men på det hela är faktiskt skillnaden rätt liten, ANSER JAG, men alla svarar ju lite olika... Har ett flertal kompisar som tycker k-p fungerar mycket bättre än k-m och därför är värt prislappen, men de svarar samtidigt dåligt på k-m, så förmodligen får non-responders bättre effekt av kreatinpyruvat -malat och -citrat medans det för oss som får bra effekt av monohydrat inte spelar så stor roll.. det är min spekulation.

Finns nån studie som ska ha visat att pyruvatet tas upp 28 % bättre etc. etc. men sånna där procenttal är ju inte alltid så relevanta för verkligheten alla gånger, men du kan säkerligen hitta referensen på eiselts hemsida.

EiseltUK
2005-06-05, 18:23
Studien där man jämförde k-monohydrat, k-citrat och k-pyruvat är inte publicerad. Den visade att k-citrat togs upp 8 % bättre än k-monohydrat men visade inga fördelar effektmässigt men har bättre löslighet i vatten. K-pyruvat togs upp 28 % bättre än k-monohydrat och visade flera fördelar, bl a så höll effekten i sig längre under träningspasset (musklerna återhämtar sig snabbare mellan seten) och styrkan ökade mer. En annan fördel är att du inte behöver ladda upp eller ta det varje dag.

Så det har en del fördelar men om det är värt priset eller inte beror ju på hur pass mycket bättre du upplever att det är samt din budget.

/ Henrik

bubbe
2005-06-05, 18:36
Händer inte så mycket för mig med monohydrat, pyrouvatet däremot funkar riktigt bra orkar med passen betydligt bättre och något mer styrka.

så för mig är pyruovatet prisvärt.

edit:dessutom går det åt mycket mindre kreatin än monohydratet.