handdator

Visa fullständig version : Kan jag köra benspark?


Gladiatorerna
2001-11-27, 16:13
Jag har varit hoss läkaren idag pga av smärta i knäna. Han sa att jag har en inflamation och att jag har mycket vatten. Han gav mig ett recept på voltaren och sa att jag ska vila 7-20 dagar. Men jag vill inte vila helt från benträningen för att det var länge sedan jag körde ben. Så nu till min fråga: Jag kan köra benspark utan att det skadar knäna?
Mycket tacksam för svar

JJ
2001-11-27, 16:19
Ingen kan svara på detta över nätet. Jag skulle göra som läkaren rekommenderade, annars kan du få "vila" flera månader.
Hoppas det ordnar sig snabbt.

GipseT
2001-11-27, 17:13
lyd läkaren! inflamationer är inte att leka med...

Arne Persson
2001-11-27, 18:55
Benpress är utan tvekan den skonsammaste benövningen för knäna. Tänk dock på att ha fötterna lite högre upp på plattan för att minska knävinkeln!
Benspark är oftast ganska ansträngande för knäleden då många maskiners biomekanik är lite si och så. Nordic Gym´s legextension är i så fall att rekommendera.

fiddebeast
2001-11-28, 15:16
Tjenare!!
Förmodar att du fått inflamation i antingen
ledbanden eller en slitning i korsbandet...
Som Arne sa det är i sådana fall bara benpress du kan köra men vila ett tag först
så att svulnaden går ner.
Jag har en hel del erfarenhet av detta med knäskador. Opererats 4 ggr. två i varje knä.
Det ända voltarenen gör är att dra ner smärtan (svullnaden av inflamationen)
är som ca:2 Ipren 2 Treo förutom att voltataren är lite mer just på imflamationen.
Men BENSPARK är förbjudet om du har ont i fram sidan på knäet plus under, för i sådana fall är det korsbandet.
Det finns ingen övning som sliter så mycket på korsbandet som benspark, jo en till om du kör fel i knäböj.....

Hälsn. Fredrik

-=RebeL=-
2001-12-03, 19:12
Hejsan..

Förmodligen så är det bara en inflamation i knäet och mycket vätska. Men om det är som fredrik skrev att du skulle kunna ha en slitning i korsbandet så är det ganska alvarligt. :mad: Själv har jag inget bakrekorsband men kan ändå göra alla benöveningar. Men ta den vila läkarna ordinerar för knä problem är bland det värsta som finns... Hoppas du tillfrisknar..
MVH: Johan

Gladiatorerna
2001-12-04, 07:00
Tack så mycket för alla svar jag fått *ler*

Detta kanske är en dum fråga men var sitter korsbandet?

Peter
2001-12-04, 08:31
Du har två korsband, ett främre och ett bakre. De sitter inne i knät och går diagonalt (framifrån/bakifrån bildar de ett kors tillsammans).

Det finns många andledningar till att ha ont fram på knät mer än korsbandsskador några ex schlatter, patellar tendinit och hopparknä. Hur Fredrik kunde uttala sig så säkert om att det är korsbandet om det gör ont på ett visst sätt får han själv svara på.

Ett råd som sjukgymnaster och läkare ger är att aldrig träna med vatten i knäna.

Precis som Arne sa belastar benpressar knäna betydligt mindre än benspark eftersom det aktiva trycket stabiliserar leden jämfört med i benspark där leden "dras isär".

Peter

Åse Columbus
2001-12-06, 16:56
En bild av bakre korsband...
http://eduserv.hscer.washington.edu/hubio553/atlas/knligpost.html

hoppas länken hjälper ;)

Åse :cool:

Åse Columbus
2001-12-06, 16:59
Det var ju inte det röda ligamentet ...utan de i mitten av knät....inne i leden..... :o

Men det fatta du säkert själv!!!! ;)

Åse :cool:

Peter
2001-12-07, 13:54
Med risk för att vara petig måste jag påpeka att det röda ligamentet är en muskel.

Peter

Danne
2001-12-07, 14:19
Varför får man schlatter knä ? jag har det på höger knä.

Peter
2001-12-09, 13:22
Det är nästan bara pojkar i tonåren som får schlatter. Det beror på att senan från lårmusklen är starkare än benet där senan fäster in under knäskålen. Det är alltså frågan om lokal överbelastning. För de som drabbas av schlatter i tonåren brukar man bara vänta på att det ska läka ut av sig självt när benet blir starkare och har växt klart.

Tror att man ibland gipsar benet i några veckor för att låta det läka men det är ovanligt. Undviker man moment som orsakar smärta brukar det som sagt läka ut av sig själv hos ungdomar, vet inte hur det är med vuxna.

Peter

Petrus
2001-12-09, 22:15
Vill avråda ALLA från att köra benspark!!! Kan fan inte gå efter dagens pass, och det känns som om det kommer vara så nästkommande 7 månader... :D

Åse Columbus
2001-12-10, 08:01
Jaaaaaaaaaaaa Peter ...skrev lite fel där!!!

Men det som är så bra är att det finns såna som du som är vaken :D :D !!!!!!!

Snart är det jul...och vila!!!!!!!!!!

Åse :cool:

Bamse
2002-05-27, 20:31
Arne Persson: Tror det är Nordic Gym´s legextension vi har på vårt gym. Har aldrig haft känningar i knät tidigare, men idag kändes det konstigt i samband med att jag ökade vikten. Det smärtade inte direkt, men kändes som att det skulle kunna börja göra det när som helst. Känns lite konstigt i knät nu ikväll också. Ingen värk, men en lite "svullen" känsla.

Vad ska man tänka på för att skona knäna så gott det går när man kör benspark?

Arne Persson
2002-05-27, 21:47
Bamse: Jag tycker att du helt skall skippa bensparken om problemet förvärras. Kolla upp om det är vår benspark ni har. Som benspark betraktat är Nordic's benspark faktiskt mycket skonsam för knäleden. Kör istället flerledsövningar som benpress och knäböj istället. Värm gärna upp med lårcurl.

En utmärkt övning för speciellt korsbandskador är att i olika riktningar gå upp för en trappa. Därefter gör man likadant nedåt fast man går ner baklänges istället. Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

laMaz
2002-05-27, 22:46
mitt råd e ju att du ska vila vet själv hur det e med sånt osv inte bra o träna blir bara värre.

-=RebeL=-
2002-05-27, 23:40
SJälv tycker jag att bensparken är en mycket bra övning och jag har själv aldrig haft problem efter den. Men jag läste i en tråd för någon dag sedan om personer som gav råd om att man skulle vrida fötterna innåt och massa andra saker. Detta ska man absoulut inte göra skapa konstigavinklar blir aldrig bra. Men nu till min fråga en kompis genomgick en ortoskopi i knäet idag och slipade i samband med detta bort en del av menisken. Vad kan man få för följder av detta?

lappenking
2002-05-28, 05:19
skulle nog avråda dig från att träna ben, hade själv samma problem fast med axeln, tänkte precis som du att man kan köra lite lungt bara.....jo jo det vet vi ju alla hur det är med att ta det lungt på ett gym....helt omöjligt..

kunde inte träna bröst eller axel på 4 mån tappade 5Kg inte så bra va..,.,
så ta det lite lungt ett tag och kolla om det finns någon kiropraktikerer (eller vad det heter) som kan behandla med ultra ljud det hjälpte för mig lite.
lycka till och hoppas att det går bra

jonte :p

Sverker
2002-05-28, 10:09
Kan inte tillföra något om " ont i knät ".

Men Gladiatorerna tog upp att hon ( han ? ) hade fått Voltaren utskrivet för att motverka inflamationen, vilket intresserar mig.

Vad har Ni andra för erfarenhet av inflamationshämmare ?

Känner mig själv som en usel mäniska, oförmågen att lösa mina egna problem så nu använder jag Pronaxon
:D
Visst lindrar den smärta men hjälper de mot inflamationen ?

( Pronaxon ungefär samma som Voltaren )

JJ
2002-05-28, 10:13
Jag har provat Voltaren och även starkare grejjer (köpta i Iran!!!) och de funkar... INTE! På mig vill säga. Men jag har pratat med folk som fått resultat, värt att prova, antagligen är det bäst med en stark dos från början.

Bamse
2002-05-28, 10:15
Arne Persson: Är 95 % säker på att det var en Nordic. Tycks ha tänkt: "Aha - Arne!" när jag satte mig där :)

Knöböjen har jag (peppar, peppar) inte haft några problem med än. Anl. till att jag även kör bensparken är för att jag vill ta ut mig rejält, vilket jag tycker är svårt i knäböjen eftersom hjärnan :eek: tar slut före benen där.

Vi har två benpressar hos oss tror jag. En vanlig, sån här:
http://www.*******.se/bilder/leg_press_bottom.jpg

.. men även en annan där man ligger med mera rak rygg och där plattan är lodrät jämfört med golvet. Vad är det den heter? 90-graders benpress eller? Är den OK, eller helt förkastlig jämfört med vanliga benpressen?

[ 28 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Bamse ]

psyko_bob
2002-05-28, 11:50
Voltaren är utmärkt i ett syfte; botar baksmälla. Man tar 2 st. tillsammans med en massa vatten precis innan läggdags. Polarn är läkare och han hade en fin förklaring, som jag inte kommer ihåg, varför det var så effektivt mot baksmälla.

JJ
2002-05-28, 12:00
Hmmm, Voltaren är mindre bra för levern, så var lite försiktig med det.

psyko_bob
2002-05-28, 12:08
Jämnför man voltaren mot alkohol så är voltaren i princip ofarligt mot levern. Syftet var att bota baksmälla efter ett karftigt alkoholintag så levern mår ju inte så bra endå :-).

JJ
2002-05-28, 12:12
Nä ,tänkte mest på att det blir 2 smällar för levern. Själv kör jag med 2 Alka Setzer, brustabletter. Funkar suveränt.

Gladiatorerna
2002-05-29, 14:44
Som ni ser så skrev jag den här tråden den 27 Novenber då jag var skadad och undrade om jag kunde köra benspark.Nu är jag helt frisk från inflamationen i knäna och jag kör benspark med fötterna inåtvända utan några som helst problem. Man man ska alltid vara försiktig när det gäller knän och ryggar osv.Vill också tilläga att jag inte fick min inflamation genom att köra benspark utan det var hackliften.

JP
2002-05-29, 15:07
Ursprungligen skickat av Arne Persson:

En utmärkt övning för speciellt korsbandskador är att i olika riktningar gå upp för en trappa. Därefter gör man likadant nedåt fast man går ner baklänges istället. Jag hoppas ni förstår vad jag menar.[/QB]

Instämmer! Har testat själv och även använt den till klienter. Snabbare läkning och bättre stabilitet utlovas. Men checka först med vaktis och de boende i fastigheten. Det kan av vissa tolkas som en mycket långt gången (!!!) perversion... ;)

z_bumbi
2002-05-29, 16:24
Arne Persson & JP: Är det lämpligt att slänga in lite trappövningar i den vanliga träningen bara för att stärka knäna i allmänhet ?

Arne Persson
2002-05-29, 17:49
Varför inte?

z_bumbi
2002-05-29, 21:41
Arne Persson: Då kommer nästa fråga (Oväntat), hur bör man göra ? Bara gå upp och ned (baklänges) i olika vinklar mot trappan ex normalt 90 grader , traversera i 30-60 graders vinkel, sidled 0 grader.

Arne Persson
2002-05-29, 22:15
z_bumbi: Helt riktigt! Gå upp och ned (baklänges!) i alla möjliga vinklar (0-90°).

Huldagranat
2002-06-10, 18:35
Har du (Arne) några fler bra övningar för korsband? Sitter nämligen här med ett söndrigt främre korsband å väntar på operation.
Har för övrigt pajat meniskarna me... :(

Pure
2002-06-11, 20:24
Då ska man nog helst inte vara allt för full när man går och lägger sig! Voltaren o sprit verkar som en dålig kombo! Men jag är ingen läkare...

Vad det gäller benspark så är det viktigt att man får "ut" underbenet från sittplattan så att man får ett ca 3cm mellanrum, annars skjuts underbenet fram och knäleden dras isär vid startpositionen(nedre läget). Sen ska man som alltid köra strikt och fokuserat. Dom allra flesta jag ser på gymen lastar på alldeles för mkt och kastar upp benen för att sedan "tappa" vikten på tillbakavägen, oförmögna att hålla emot! Det ger fler skador än muskelutveckling!
Nej, stanna helt i övre läget och släpp sen sakta tillbaka. Det är främst Vastus Medialis dvs muskeln som syns precis ovanför knät på insidan av låret( hoppas att ni förstår vilken jag menar )man vill träna med bensparken, så prova att lägga handen på den och känn att den får jobba!

Gladiatorerna: Jag skulle inte ha kört benspark om jag vore du, bättre att vänta ut inflammationen annars får du alldeles säkert större problem än du önskar! :)

Man kan faktiskt vinkla en aning både inåt och utåt, tror jag mig veta, men överdriv inte. Försök dessutom att alltid slappna av i fotleden el fötterna så att säga.

Pure
2002-06-11, 20:27
Sorry, lite trött, läste bara första sidan innan jag skrev det där!