handdator

Visa fullständig version : -30 och ska ner 30 till.


Lemon
2005-06-05, 11:18
Hej på er!

Ska dra historiken lite kort.
Senaste åren har jag gått ner från ca 160 kg till 129 idag.
Är 29 år och 190 cm. Målet jag har nu är ner till 100 kg.

Tränat på gym sedan 1998, 4 ggr/veckan. Efter träningen brukar jag gå på gåband i 20 minuter.

Tar morgonpromenader ca 5-6 ggr/veckan i 50-60 minuter före frukost.

I dagsläget äter jag mat med lågt GI, bara "bra" fett och väger allt jag äter och för in det i programet Trainers Lab. Började med det den 18:e april och har gått ner från 136.7 till 129 kg. Försöker äta det mesta av kolhydraterna vid frukost och lunch. Äter regelbundet, alltså var tredje timme ungefär.
Fukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, och slutligen bara protein.
Mellanmålet före lunch är 44 gr protein ( två skopor, därav just "44" )
Efter lunch så blir det ofta en banan eftersom jag tränar 2½-3 timmar senare.

Började en kreatinkur för några veckor sedan och har gått upp ett par kg sedan dess. Brukar göra det med kreatinet, det binder ju upp en hel del vätska.

Försöker ligga på 2700 kcal/dagen och fördelar fett, kolhydrater och protein med 33% var. Dom dagar jag tränat och tar gainer ( tar proteinpulver och 100 gr rent socker ) så blir det + 400 kcal. Men det är samtidgt direkt efter träning och bör inte påverka resten av dagen.

Tar idag zink, selen, multivitamin, magnesium, omega-3, pyruvate samt krom.
Koffein tar jag före jag går ut på morgonen samt före träning.
Har även 4 veckor kvar på min kratinrunda.

Det jag undrar över är om 2700 kcal om dagen är lagom med tanke på hur mycket jag tränar?

/Lemon

Fultjack
2005-06-05, 11:20
kan tyvärr inte svara på din fråga, ville bara säga att det är starkt jobbat :thumbup: keep on fighting :hbang:

King Grub
2005-06-05, 11:30
Hej!

Starkt jobbat som sagt!

I vilket takt går du ner i vikt i dag? Ligger du runt ett halvkilos viktnedgång per vecka är energiintaget alldeles utmärkt för dig.

Du får allt räkna med 3100 kcal med gainern. Gainern skall definitivt räknas med i energiintaget.

Lemon
2005-06-05, 11:37
Tack!

Har gått ner ungefär runt 0.8 - kilot i veckan.

King Grub
2005-06-05, 11:53
Utmärkta resultat. Med tanke på att du varit så tung som du varit är det inte för snabbt nedgångstakt, skulle jag tro. Så länge det fortsätter som det gör behöver du säkert inte göra några drastiska förändringar. :thumbup:

Johan_P
2005-06-05, 12:33
Imponerade minst sagt :thumbup: Fortsätt kämpa!

Lemon
2005-06-05, 15:50
Tack tack! :)

negative
2005-06-05, 23:31
( tar proteinpulver och 100 gr rent socker )
Det jag undrar över är om 2700 kcal om dagen är lagom med tanke på hur mycket jag tränar?

/Lemon


Tar du vanligt strösocker ?

blekfet2
2005-06-05, 23:45
fan vad grymt bra jobbat....-30 pannor är en jävla massa....

Bjorne
2005-06-06, 00:06
Skillnaden måste vara enorm? Tänk då vid 100kg ^^

mela
2005-06-06, 09:02
Grymt. Fortsätt så *yourock*

ArooN
2005-06-06, 20:22
Hej på er!

Ska dra historiken lite kort.
Senaste åren har jag gått ner från ca 160 kg till 129 idag.
Är 29 år och 190 cm. Målet jag har nu är ner till 100 kg.

Tränat på gym sedan 1998, 4 ggr/veckan. Efter träningen brukar jag gå på gåband i 20 minuter.

Tar morgonpromenader ca 5-6 ggr/veckan i 50-60 minuter före frukost.

I dagsläget äter jag mat med lågt GI, bara "bra" fett och väger allt jag äter och för in det i programet Trainers Lab. Började med det den 18:e april och har gått ner från 136.7 till 129 kg. Försöker äta det mesta av kolhydraterna vid frukost och lunch. Äter regelbundet, alltså var tredje timme ungefär.
Fukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, och slutligen bara protein.
Mellanmålet före lunch är 44 gr protein ( två skopor, därav just "44" )
Efter lunch så blir det ofta en banan eftersom jag tränar 2½-3 timmar senare.

Började en kreatinkur för några veckor sedan och har gått upp ett par kg sedan dess. Brukar göra det med kreatinet, det binder ju upp en hel del vätska.

Försöker ligga på 2700 kcal/dagen och fördelar fett, kolhydrater och protein med 33% var. Dom dagar jag tränat och tar gainer ( tar proteinpulver och 100 gr rent socker ) så blir det + 400 kcal. Men det är samtidgt direkt efter träning och bör inte påverka resten av dagen.

Tar idag zink, selen, multivitamin, magnesium, omega-3, pyruvate samt krom.
Koffein tar jag före jag går ut på morgonen samt före träning.
Har även 4 veckor kvar på min kratinrunda.

Det jag undrar över är om 2700 kcal om dagen är lagom med tanke på hur mycket jag tränar?

/Lemon
Hej!
Riktigt starkt jobbat! :thumbup:

Det är sånt här som aftonbladet skall skriva om i sina artiklar hur man går ner i vikt på RIKTIGT, och hur man bygger upp en livsstil som gör att man kan behålla den vikten precis sålänge man vill!
Ingen fjantig mirakelkur detta inte, utan ren motivation mixat med disciplin! :hbang:

Får man fråga hur viktnedgången påverkat dig?
Mer än att du säkert fått köpa en helt ny garderob med nya kläder :D

Langster
2005-06-06, 23:36
Hej!
Riktigt starkt jobbat! :thumbup:

Det är sånt här som aftonbladet skall skriva om i sina artiklar hur man går ner i vikt på RIKTIGT, och hur man bygger upp en livsstil som gör att man kan behålla den vikten precis sålänge man vill!
Ingen fjantig mirakelkur detta inte, utan ren motivation mixat med disciplin! :hbang:
Håller med!

Fortsätt kämpa Lemon. Alltid kul att höra om folk som tar tag i sina liv och verkligen gör förändringar. :thumbup: Fan 0,8 kg i veckan, då når du ju snart ditt mål!
Men gå inte ner mer sen, en riktig man ska väga runt 100. :D

Lemon
2005-06-10, 22:20
Tack ska ni ha! Det värmer att få höra det ni säger.

Jag började gå upp i vikt redan i 5-6 års åldern.
Ärftliga anlag, dålig ämnesomsättning är säkert bara några få orsaker.

Men det finns en röd tråd i det hela. Jag har alltid haft svårt för att äta frukost.Inte om jag får sova ut men om jag går upp tidigt så gick det bara inte tidigare. Jag kräktes nästan bara på tanken på mat. Det gjorde att jag gick till skolan utan mat i magen, ofta åt jag ingen lunch heller. Så när jag kom hem så var jag helt matt och hungrig. Redan nu inser ni hur fel det är att äta allt och lite till på kvällen.

Nu äter jag en stor frukost varje dag. Efter morgonpromenaden så är man ju ganska hungrig..

Har testat så många metoder att gå ner i vikt kan dra några:

Som 12 åring fick jag laserbehandling mot övervikt. Det skulle "lösa" upp fettet. Det funkade som ni säkert förstår inget vidare. Men ett par kg gick jag ner. I den åldern så vägde jag 10-12 kg mer än de andra killarna i klassen.
Ska säga det direkt att jag har benstomme som heter duga.

Viktväktarna har jag självklart testat. Gick ner en 10 kg under den tiden.
Men där lär man sig inte vad man äter för man räknar points. Dessutom var det ju morsan som lagade maten på den tiden.

Kostcentrum på Sabbatsbergs sjukhus hade ett program som hette "Diet Coach". Där skulle man föra in allt man åt och sedan skriva in det i deras datorer. Men man vägde inte maten själv utan man förde in på ett ungefär.

Det gick dessutom ut på att man endast skulle få i sig max 20 gr fett om dagen. Sen spelade det ingen roll hur mycket socker man fick i sig.
Kommer ihåg att den läkaren sa att det var ok att dricka 2 liter Cola om dagen.. Kan ju säga att det inte var bra.

Nu väger jag ju allt jag äter och för in det i Trainers Lab så dom var ändå lite före sin tid, även om dom var så fel ute med "max 20 gr fett om dagen".


Men på Kostcentrum så mätte dom hela kroppen och den läkaren sa att "Det här är nog den grövsta benstommen jag mätt." Mitt skelett vägde enligt honom 2.5 kilo mer än vad som är normalt för min längd 190 cm.
Det säger inte så mycket kanske men mätverktygen gick nästan inte runt mitt knä osv..

1998 fick jag bara nog. Köpte ett gymkort på ett Nautilus gym och började träna 4 ggr/veckan och det gör jag fortfarande. Körde bara ett år på Nautilus för jag tröttnade på att köra alla maskiner i botten. Sen blev det gym med fria vikter och där är jag fortfarande kvar.

Började läsa Bk vid den tiden och läste allt som Paulun skrev. Även det andra också givetvis men det var så jag lärde mig mer om GI. Det var början på det hela. Men det har tagit tid och det är först dom senaste åren som vikten verkligen minskat.

Även om jag vägt 160 kg så tror inte folk på mig. Nu när jag väger runt 130 så gissar folk på 120 typ. Svårt att förklara men på armarna, vaderna, axlarna så finns det inte så mycket fett kvar.
Hittade en bild på mina vader som jag tog för 1½ år sen ungefär.
Idag är dom mer trimmade, men ni ser vad jag menar.
I måndags mätte jag vaderna till 49 cm. Jag mäter mig en gång i veckan.

http://hem.bredband.net/b101012/x1.jpg

Extra kul är det nu när musklerna kommer fram mer och mer.
Träningen har onekligen gett resultat. Sånt ser man ju inte när man har övervikt.


"Får man fråga hur viktnedgången påverkat dig?
Mer än att du säkert fått köpa en helt ny garderob med nya kläder"

Kläder är ett problem. Det jag hade för 6 månader sedan kan jag inte ha nu.
Visst, det är ju ett trevligt problem men väldigt dyrt.

Jag har mycket mer energi nu mot tidigare. Tänk er att släpa runt på 30 kilo extra. Tänk er då 60 kg. Har inte märkt av så mycket faktiskt annars.
Jag har ju gått ner sakta men säkert. Precis som det kan vara farligt att gå upp för fort är det även illa att gå ner för fort eftersom kroppen inte hinner med att anpassa sig. Jo! Jag har sänkt min vilopuls med 20 slag säkert.
Flåset ökar för varje kilo tycker jag. Ska fundera mer på detta och skriva det här sen.

Just nu är 30 kilo ingen match att klara av och imorgon har jag ätardag!!! :hbang:

Jisses. Det blev en halv roman =)

MilkmaN
2005-06-11, 00:02
Underbart jobbat, roligt att du tar dig tid att skriva hur du gjort osv!
Eftersom mitt förra inlägg blev borttaget av för mig okänd anledning frågar jag igen: Hur mycket tar du i dem tre stora övningarna, om du nu kör dem.

*yourock*

vikingur
2005-06-11, 00:42
Du det är ruskigt bra jobbat tycker jag det är bara att fortsätta jobba på.
Lycka till :whipped:

Lemon
2005-06-11, 11:39
Grejen är att jag tränar alltid själv. Det är min tid efter jobbet och jag vill inte stå och babbla bort den med folk. Låter helt cp men ;)

Så bänkpress har jag aldrig maxat direkt eftersom man gärna vill ha någon som passar. Tror jag inte tagit mer än 140 kg. Kör mest cable cross när jag tränar bröst. Då kör jag 130 kg X 6 rep i 3-4 set.

Knäböj så kör jag mest i smith maskinen eftersom den är lättare att köra ensam i. Sen har jag inget bälte heller, ska köpa ett snart när midjan minskat ännu mer, men jag brukar köra 160-180 kg x 8 rep i 3-4 set.

Vader har jag inte maxat i för det går inte på mitt gym. Dom har en vadpress som jag kör i botten på 125 kg. Sen hänger jag på 6 st 25 kg plattor ovanpå maskinen lägger jag 2 st 15 kg vikter och slutligen på magasinet hänger jag en 20 kg till. Det blir alltså runt 325 kg + mina egna 130 som jag lyfter. Vet inte om man kan räkna in sin egen vikt? Det brukar bli 8-12 rep i 4-5 set. Efter det kör jag sittande vadpress.

Grejen är ju att jag började inte träna för att få muskler utan för att komma igång att röra på mig. Det är ju en fördel för många slutar ju träna när dom inte märker resultat.

MyungChul
2005-06-11, 12:02
jäääkligt nice mannen! keep up the good work! och bli inte nöjd för tidigt :) :thumbup:

Lemon
2005-06-11, 13:39
Skulle vara kul att ligga under 10% kroppsfett någon gång i livet.

Callister
2005-06-11, 16:35
Fortsätt på bara, ligger på -36 kg själv.. men jag behöver nog bara gå ner en 10 kg till.. fixar man till hösten .. =) glöm inte att unna dig ibland

Lemon
2005-06-11, 17:10
Fortsätt på bara, ligger på -36 kg själv.. men jag behöver nog bara gå ner en 10 kg till.. fixar man till hösten .. =) glöm inte att unna dig ibland

Idag är det ätardag! :eating:

Lemon
2005-06-14, 18:33
Idag klev jag ner på 129.5 kg! "Bara" 29.5 kvar men extra roligt eftersom jag gick upp 2-3 kg när jag började med kreatinet igen. Nu brukar jag göra det och det kanske inte är så mycket med tanke på min volym.

Men kul är det :)

MilkmaN
2005-06-14, 21:15
Inga dålig vikter du leker med! Om/när du kommer ner till en 10% bf så kommer du ju få fram en jävligt vältränad kropp, det är ett som är säkert!

Nixta
2005-06-14, 23:21
Verkligen bra jobbat! Du ska vara stolt. :bow:

Lemon
2005-06-15, 09:16
Inga dålig vikter du leker med! Om/när du kommer ner till en 10% bf så kommer du ju få fram en jävligt vältränad kropp, det är ett som är säkert!

Ja det hoppas jag. Lite oroad för vilka grupper som släpat efter. Det vet jag ju inte nu direkt eftersom jag inte har sett dom.

Märker enorm skillnad för varje kilo nu. Axlarna blir mer och mer synliga, precis som vaderna och underarmarna. Det är ju där man har minst fett från början.
Jag fungerar mer som en snögubbe i solksken nu för tiden.

En sak som förändras mest just nu är min energi. Den bara ökar och ökar.
klart att livet i stort blir lättare när man inte släpar runt på extra kilon.

Humöret har verkligen gått som en bergochdalbana. Kan det bero på hormonförändringar i samband med att man går ner i vikt?
Jag brukar normalt inte ha humörsvängningar ( och nej, jag har inte fått mens ;) ).

joonah
2005-06-16, 22:12
Humöret har verkligen gått som en bergochdalbana. Kan det bero på hormonförändringar i samband med att man går ner i vikt?
Jag brukar normalt inte ha humörsvängningar ( och nej, jag har inte fått mens ;) ).

Jag har inte den blekaste om vad det beror på men jag upplevde även enorma humörsvängningar under min viktnedgång. Man skulle nog kunnat klassa det som depressioner då det var som sämst utan att överdriva och sen kom omgångar då allt bara var hur bra som helst. Det har iaf normaliserats nu och jag ligger på en bra mycket jämnare nivå.

Hursomhelst starkt jobbat och keep it up :thumbup:

Benighted
2005-06-17, 01:02
Som alla sagt... strongt jobbat!!!

Har själv gått ner från kring 150 till att nu ligga på 98 (185 lång)... enorm skillnad verkligen... o det är så underbart när man börjar kunna springa o köra övningar som chins o dips o så (det kanske du redan klarar dock?)...

Hade oxo kraftiga humörsvängningar när jag gick ner mycket.. blir väl lite hormonsvängningar när kroppen ändras..

Härligt när man börjar närma sig målvikten.. när blodådrorna börjar synas o musklerna börjar då definintion.... då är det inte svårt att motivera sig.. även om det verkligen är så att de sista kilona är mkt svårare.. mig gick det lätt ner till ca 105-110.... sen började kroppen säga ifrån... blev lätt sjuk o så.. då får man lyssna på den o sakta in tempot på nedgången... men du verkar ju ha koll på det där så du kommer o klara det utmärkt :D

För mig är det som för dig.. fettet försvinner från vader, armar, axlar o sånt först... jag har ju bara lite kvar på mage rumpa o lår... men det försvninner sakta men säkert :)... nu det senaste månaderna har jag börjat bli riktigt smal i ansiktet oxo... kroppen tar på olika ställen vid olika tillfällen... men slutresultatet blir nog utmärkt :D

Lycka till o keep us uppdated!! *yourock*

diceman
2005-06-17, 13:56
Härligt att höra! Själv har jag gått ner från 152kg (sep 2004) tills idag 105 idag! 47 kg. Jag är 194 lång. Jag har inte tränat något mer än promenader på morgon och kväll 4-5 dagar i veckan! Jag har ätit uifrån en kost med lågt-mellan högt GI. Har nu börjat träna och tänkte bli av med dom sista 10 kg. Men jag känner igen det där med humörsvängningar...inte roligt för omgivningen..men, men...! Roligt att läsa att det är fler som lyckas och kämpar mot ett "lättare" och rörligare liv! Tack för spännande läsning och insperation!

Lemon
2005-06-17, 15:00
Kul att höra att fler lyckas!
Vet inte hur många gånger jag hört "Gå ner 60+ kilo, det går ju inte."

Humöret för mig har inte varit depp på det sättet utan mer ledsen för ingenting.
Låter helt skruvat men ni som varit där vet kanske vad jag menar.

Jag har, sedan jag började med detta sett det hela som en tävling.
Dom som deltar i tävlingen förutom jag är Typ 2 diabetes, hjärt/kärl sjukdomar och för tidig död. Vill inte ens komma tvåa. :(

Mart|n
2005-06-17, 15:19
Kul att höra att fler lyckas!
Vet inte hur många gånger jag hört "Gå ner 60+ kilo, det går ju inte."

Humöret för mig har inte varit depp på det sättet utan mer ledsen för ingenting.
Låter helt skruvat men ni som varit där vet kanske vad jag menar.

Jag har, sedan jag började med detta sett det hela som en tävling.
Dom som deltar i tävlingen förutom jag är Typ 2 diabetes, hjärt/kärl sjukdomar och för tidig död. Vill inte ens komma tvåa. :(

Lycka till! Det var ena elaka motståndare du har där. Du får se till att :whipped: dom! :D

Lemon
2005-06-18, 14:17
Ja eller :booty:

joonah
2005-06-19, 23:04
Kul att höra att fler lyckas!
Vet inte hur många gånger jag hört "Gå ner 60+ kilo, det går ju inte."


Klart det går och du ska bli ytterligare en att bevia det :)

Jag fick väl aldrig höra det men satte heller inga såna mål från början. Men man fick ju ofta höra att "du har så kraftig benstomme så du bör nog inte väga under 110" och liknande saker. Känns som att de vill förbereda en på ett misslyckande istället för att ge en det stöd man kunde behöva då det kändes hopplöst...

Det är rätt kul i efterhand då man berättar för någon att man vägt runt 160 och nu väger 95, det är inte många som tror en eller då man träffar någon man inte träffat på ett par år som inte har haft någon aning om att man tappat vikt.

Pellefant
2005-06-19, 23:16
Bra gjort. *flex*

Ned ca 42 kg här (132 -> 90 ) på 1,5-2 år, tio kg kvar eller nått, går väldigt segt nu på slutet.

Lemon
2005-06-20, 07:07
Fan har alla gått ner över 30+ kg här eller!? :D

Tigerarmy
2005-07-02, 14:22
Hur har ni det med slapptskinn?? är inte det ett problem?

blekfet2
2005-07-02, 14:50
Hur har ni det med slapptskinn?? är inte det ett problem?



menar du förhud?

:D

Benighted
2005-07-02, 18:59
Hur har ni det med slapptskinn?? är inte det ett problem?

Mjoo.. lite slappt är det väl, men drar ju ihop sig sakta med tiden så... får se vad som händer med tiden, jag har ju lite fett kvar så man får se när allt är borta om det är kvar och inte försvinner... bara hoppas på det bästa... men bättre än o vara fet i.a.f. *innocent* annars får man träna upp en ronnie coleman mage.. :notme: