handdator

Visa fullständig version : hjälp urartad hemmafest


precis
2005-06-05, 03:27
hejsan


sitter nu efter 2 timmars städande och svär över allt mellan himmel och jord

har nyss bjudit på mig själv och min bostad (nåväl, mina föräldrars). Hade hemmafest (jag är 18) och uppslutning var förvisso begränsad, men de lyckades ostadkomma en del skada. Bland annat har de haft sönder 3 stolar, 1 kruka, 1 parsoll, 1 staket, 1 räcke, 1 tvättkorg och massa glas. Inte nog med det fattas den ena trådlösa hemtelefonen.

Jag kände inte de som gjorde skadan, men jag har vänner känner dom. är dock inte helt säker på att de såg exakt vad som hände.

vad ska jag göra egentligen? Mina föräldrar kommer att steka mig levande och skicka mig som hundmat till Korea (antagligen Nord).

Till råga på allt är idioterna yngre än mig, 16-17 år. Dessutom har de stulit sprit från mig..


aaarhghhh jag ska aldrig mer vara värd *grr27*

mina föräldar kommer hem från landet imorgon, visserligen visste de att jag skulle ha fest.. men de har alltid tidigare kunnat lita på mig, faktum är att de är fett stolta över mig. Nu känns det extremt dåligt :(

PS. Ursäkta den för tillfället urusla svenskan. Jag orkade inte skriva ordentligt eller läsa igenom förbi det första språkfelet.

Vänligen,
eder Precis.

Trance
2005-06-05, 03:51
Ge en räkning på allt till de som bjöd dem. Alternativt ring dem och säg att du har låtit en av din fars bekanta titta på allt och han uppskattar skadorna till Xkr, du vill gärna undvika att det skall bli polisärende av det men om det blir det är det inga problem med vittnen.

Annars kan du få psykbryt och bryta dig in där de bor och olla deras tandborstar.

Jense
2005-06-05, 04:17
Bjud inte yngre , oerfarna jävla töntiga fjortismesar på hemma fest då.. du får nästan skylla dig själv.. jag menar, efter att EN stol går sönder så sparkar man ut alla småfolk

så, ta ditt straff

Mart|n
2005-06-05, 06:40
Typiskt fjortisfester ;)

Leon
2005-06-05, 06:59
Håller med Jense, du får passa dig vem du bjuder nästa ggr och spela ledsen hundvalp denna ggr *cry*

Bobbokrull
2005-06-05, 09:01
Precis, som värd för en fest så får man vara beredd att det mesta kan hända. Bjud bara sådana som du känner väl, och så fort festen är på väg att urarta så slänger du ut alla. Nu har du tydligen missat då saker och ting började gå snett? och du får därmed stå ditt kast. Ta det som en lärdom till nästa gång!

Lycka till med päronen! :thumbup:

Allan
2005-06-05, 09:03
Bjud inte yngre tjejer - de släpar alltid med sig en massa oönskade snubbar....


allan

Munter
2005-06-05, 09:05
Aah haha fan va bra... kommer ihåg första hemmafesten man hade, fy vad man var skamsen efteråt då man "torskade". Tror det händer alla första gången att det går sönder en massa saker, Guds sätt att inviga oss i Ansvarstagande!

Nismo
2005-06-05, 09:19
mina föräldar kommer hem från landet imorgon, visserligen visste de att jag skulle ha fest.. men de har alltid tidigare kunnat lita på mig, faktum är att de är fett stolta över mig. Nu känns det extremt dåligt :(

Vänligen,
eder Precis.

Om de visste att du skulle ha fest visste de även om att missöden kan ske. De har också varit unga och har själva hamnat i en liknande situationen.
Nu var det ju inga grejjer som är jättedyra att ersätta. Värre vore om plasman ramlat ner från väggen och gått sönder tex.

Laga det som går att laga. Sedan säger du helt enkelt som det är. Detta och detta har gått sönder. Men att du vet vilka förövarna är och jobbar på att få fram ersättning.

Börjar du komma med undanflykter är det dessa som isåfall gör att dina föräldrar inte fortsätter att lita på dig.

blekfet2
2005-06-05, 09:19
hihihhi

MacLeod
2005-06-05, 09:22
Du måste ju varit en relativt dålig värd som höll dig så pass frånvarande att du inte såg när det hände. En bra värd ska ju hyfsat nykter o med på noterna hela tiden. När jag var i din ålder så hade man alltid äldre bröder eller polare som kunde styra upp sånt där skit om det blev problem. Annars tog man tag i det själv. Att ge igen är annars rätt skoj, utan att dom vet vem det är.

__thastrom__
2005-06-05, 09:23
hahaha varför känner jag igen mig?

AngelLove
2005-06-05, 09:24
Om de visste att du skulle ha fest visste de även om att missöden kan ske. De har också varit unga och har själva hamnat i en liknande situationen.
Nu var det ju inga grejjer som är jättedyra att ersätta. Värre vore om plasman ramlat ner från väggen och gått sönder tex.

Laga det som går att laga. Sedan säger du helt enkelt som det är. Detta och detta har gått sönder. Men att du vet vilka förövarna är och jobbar på att få fram ersättning.

Börjar du komma med undanflykter är det dessa som isåfall gör att dina föräldrar inte fortsätter att lita på dig.

:thumbup: , vet du vad ett gott råd är Blekfet så läser du Nismos inlägg några gånger...

Fatcan
2005-06-05, 10:49
Titta på nån amerikansk highschool/tonårsfilm, det är sånt här dom brukar handla om. Du kanske kan få nått tips där :D

Loke
2005-06-05, 10:52
Konstigt, sånt här har aldrig hänt mig. Jag kanske inte är populär nog för att de tuffa killarna ska vilja komma hem till mig.

Bjorne
2005-06-05, 11:00
Vet du vem som är skyldig till det, så sök upp dem, alternativt ta reda på vilka det var och sedan sök upp dem. Har du någon stor kompis som kan följa med och vara lite skräckinjagande så är det säkert bra. Säg 100kr för ett glas, sedan får du ihop en lite kassa och kan ersätta det andra också.

Menar, pajar man ett glas och dessutom (som det verkar som i din text) inte städar upp det, så kan man knappast klaga på att det är för mycket.

Popeye
2005-06-05, 11:02
Hmm, har aldrig hänt mig heller?
Men det är nog bara att bita i det sura äpplet och erkänna vad som gått snett.

Dipshit
2005-06-05, 11:51
nu har det hänt dig.. och du har förhoppningsvis lärt dig en läxa..
ha ALDRIG hemmafest om du tänker bjuda fler än de allra närmaste..
om du bara bjöd de närmaste och de i sin tur bjöd 100 andra.. skaffa nya närmaste..


mennn.. (måste tillägga), du kanske inte ska bli alltför sur på dina närmaste.. om de är så pass omogna/naiva så de inte fattar va som kan hända när man bjuder 100 pers till sin polares fest..
FÖR ATT, med tanke på eran ålder, så kommer de att mogna.. förhoppningsvis..
förhoppningsvis fick de också en tankeställare efter festen..

(detta va såklart baserat på om dina polare hade sina fingrar med i spelet)

precis
2005-06-05, 11:54
jo precis, man får helt enkelt stå sitt kast, bita i sura äpplet och dra lärdom av det hela.

Klart man ska säga som det var till päronen, tror faktiskt inte att de blir för upprörda, som ni säger har ju de varit unga. Och rövarhistorier har man ju hört från den tiden.

Första gången på ca ett år som jag festat med yngre, aldrig igen.

Förövrigt, var inte helt passiv faktiskt. Slängde ut 2 och gick runt hela tiden, kollade dock inte balkongen =/

Plus att jag hade en styrketränande ryss som nykter vakt, fast han fastnade i ett rum med en tjej - så bra var det.

mangemani
2005-06-05, 12:11
ska man ha hemma fester så ska man ju bjuda sånna som man känner.
inte så kul att det är en massa främlingar som springer omkring i ens hus.

men om det nu var nått som blev stulet så hör efter med dina vänner som känner dom som stal.

Griip
2005-06-05, 12:12
Du ska KOMMA IHÅG ATT INTE GÖRA OM DET! + hitta dem som gjorde det och ge dem en kram eller två

Garnax
2005-06-05, 12:14
Aldrig hänt mig o kommer aldrig hända, i värsta fall går ett glas sönder eller att det spills lite på golvet. Men inget tas eller förstörs.

Dock kan det bero på att jag bara bjuder hem vänner och att jag ställer vissa krav på folk som ska vara mina vänner.

Men låter man vilket skit som helst kliva in för dörren eller låter vad skräp som finns bli en vänner blir det kanske problem...

JAM
2005-06-05, 12:23
hejsan


sitter nu efter 2 timmars städande och svär över allt mellan himmel och jord

har nyss bjudit på mig själv och min bostad (nåväl, mina föräldrars). Hade hemmafest (jag är 18) och uppslutning var förvisso begränsad, men de lyckades ostadkomma en del skada. Bland annat har de haft sönder 3 stolar, 1 kruka, 1 parsoll, 1 staket, 1 räcke, 1 tvättkorg och massa glas. Inte nog med det fattas den ena trådlösa hemtelefonen.

Jag kände inte de som gjorde skadan, men jag har vänner känner dom. är dock inte helt säker på att de såg exakt vad som hände.

vad ska jag göra egentligen? Mina föräldrar kommer att steka mig levande och skicka mig som hundmat till Korea (antagligen Nord).

Till råga på allt är idioterna yngre än mig, 16-17 år. Dessutom har de stulit sprit från mig..


aaarhghhh jag ska aldrig mer vara värd *grr27*

mina föräldar kommer hem från landet imorgon, visserligen visste de att jag skulle ha fest.. men de har alltid tidigare kunnat lita på mig, faktum är att de är fett stolta över mig. Nu känns det extremt dåligt :(

PS. Ursäkta den för tillfället urusla svenskan. Jag orkade inte skriva ordentligt eller läsa igenom förbi det första språkfelet.

Vänligen,
eder Precis.
Grattis! Du har haft en äkta fjortisfest. Nu är det bara att bita i det sura äpplet, tar lärdom och gå vidare. Nästa gång ser du till att (de manliga) fjortisarna inte kommer in i huset. :thumbup:

EDIT: "Manliga", dvs. de som tillhär det manliga könet. I övrigt är de ju inte så värst manliga... :)

wintzell
2005-06-05, 13:12
Håller med de flesta som skrivit innan; du får lite skylla dig själv. Det finns bara en ursäkt för dig och det är om du hamna i något avskilt rum med en tokfräsch brud. Men annars, bjud bara killar du känner och så får ni försöka att skramla ihop brudar till det. Kommer brudarna med killar så säger du bara att killarna inte får komma in, börjar de mucka tar du fram vattenpistolen, och "räddar" tjejerna.

palme
2005-06-05, 13:42
Ojojoj...n00b! På en hemmafest bjuder du bara in de närmaste och släpper inte in nån man inte känner eller som polarn inte kan gå i god för.

Ha det så trevligt i N.Korea!

datorjaevel
2005-06-05, 14:03
Om du hade haft lite balle och folk vetat att du inte är den som tar skit så hade du kunnat besöka de som förstört och skit när ni är nyktra och pratat med dom.

Håller med de tidigare, du får skylla dig själv denna gång.

Joker
2005-06-05, 14:07
Kör lite knäböj så går denna hemska känsla över!!! :hbang:

Tolkia
2005-06-05, 14:35
Vad gäller föräldrarna är mitt råd att du lägger dig platt på en gång - uppenbarligen var det ju inte meningen att det skulle bli som det blev, och du hade inte insett hur stor risken var (vilket jag inte tycker är så konstigt; trots allt tror man ju att ens kompisar är vettiga personer och skall fortsätta att vara vettiga personer även om de blir bjudna på fest och inte förvandlas till lallande galningar - och för den delen att ens kompisars kompisar skall vara vettiga personer eftersom de trots allt är ens kompisars kompisar) att det hela skulle urarta. Och uppenbarligen är du nu verkligen arg och skamsen, så att göra en pudel är inte att ljuga eller göra sig till (är man en pudel behöver man ju inte göra sig til för att se ut som en pudel ...). Dina föräldrar kommer förmodligen att leva om en hel del till att börja med, men lugna ner sig så småningom. Särskilt om du gör ditt för att återställa ordningen i kaos - är du så dum att du inte städar upp och fixar till det som kan fixas får du skylla dig själv ... ;)

Kanske kan du också få lite uppbackning från dina föräldrar när det gäller att kräva dina röjande "kompisar" på ersättning/ursäkter/whatever; det kan var en förbättring eller försämring lite beroende på omständigheterna, men dem känner du ju bäst själv. Kan f.ö. tänkas att det är ett plus för hanteringen av föräldrarna att du visar att du tycker att dina "kompisar" borde ersätta dem/be om ursäkt/etc. oavsett vad som sedan verkligen blir av det.

Tuffa Tuffingars Förening kan ju ta igen sig i hackandet på grabben - hur jäkla lätt är det att som ensam tonårig värd styra upp en fest som gått överstyr p.g.a. att gästerna förvandlats till en armé av packade galningar? Jäkla lätt är det däremot att vara Tuff Tuffing och hävda att andra skall "skylla sig själva" och "visa lite stake" från en plats bakom ett tangentbord i en galax långt, långt borta. :smash:

Fatalist
2005-06-05, 14:38
Vad gäller föräldrarna är mitt råd att du lägger dig platt på en gång - uppenbarligen var det ju inte meningen att det skulle bli som det blev, och du hade inte insett hur stor risken var (vilket jag inte tycker är så konstigt; trots allt tror man ju att ens kompisar är vettiga personer och skall fortsätta att vara vettiga personer även om de blir bjudna på fest och inte förvandlas till lallande galningar - och för den delen att ens kompisars kompisar skall vara vettiga personer eftersom de trots allt är ens kompisars kompisar) att det hela skulle urarta. Och uppenbarligen är du nu verkligen arg och skamsen, så att göra en pudel är inte att ljuga eller göra sig till (är man en pudel behöver man ju inte göra sig til för att se ut som en pudel ...). Dina föräldrar kommer förmodligen att leva om en hel del till att börja med, men lugna ner sig så småningom. Särskilt om du gör ditt för att återställa ordningen i kaos - är du så dum att du inte städar upp och fixar till det som kan fixas får du skylla dig själv ... ;)

Kanske kan du också få lite uppbackning från dina föräldrar när det gäller att kräva dina röjande "kompisar" på ersättning/ursäkter/whatever; det kan var en förbättring eller försämring lite beroende på omständigheterna, men dem känner du ju bäst själv. Kan f.ö. tänkas att det är ett plus för hanteringen av föräldrarna att du visar att du tycker att dina "kompisar" borde ersätta dem/be om ursäkt/etc. oavsett vad som sedan verkligen blir av det.

Tuffa Tuffingars Förening kan ju ta igen sig i hackandet på grabben - hur jäkla lätt är det att som ensam tonårig värd styra upp en fest som gått överstyr p.g.a. att gästerna förvandlats till en armé av packade galningar? Jäkla lätt är det däremot att vara Tuff Tuffing och hävda att andra skall "skylla sig själva" och "visa lite stake" från en plats bakom ett tangentbord i en galax långt, långt borta. :smash:


Men han får skylla sig själv, har man en fest hemma ser man till att ha folk där som hjälper en att dra ut folk om de är bråkiga. Det är det näst vitkigaste, det viktigaste är att se till att bjuda rätt folk / inte släppa in fel folk (här kommer åter igen hjälpredorna in).

datorjaevel
2005-06-05, 15:38
Vad gäller föräldrarna är mitt råd att du lägger dig platt på en gång - uppenbarligen var det ju inte meningen att det skulle bli som det blev, och du hade inte insett hur stor risken var (vilket jag inte tycker är så konstigt; trots allt tror man ju att ens kompisar är vettiga personer och skall fortsätta att vara vettiga personer även om de blir bjudna på fest och inte förvandlas till lallande galningar - och för den delen att ens kompisars kompisar skall vara vettiga personer eftersom de trots allt är ens kompisars kompisar) att det hela skulle urarta. Och uppenbarligen är du nu verkligen arg och skamsen, så att göra en pudel är inte att ljuga eller göra sig till (är man en pudel behöver man ju inte göra sig til för att se ut som en pudel ...). Dina föräldrar kommer förmodligen att leva om en hel del till att börja med, men lugna ner sig så småningom. Särskilt om du gör ditt för att återställa ordningen i kaos - är du så dum att du inte städar upp och fixar till det som kan fixas får du skylla dig själv ... ;)

Kanske kan du också få lite uppbackning från dina föräldrar när det gäller att kräva dina röjande "kompisar" på ersättning/ursäkter/whatever; det kan var en förbättring eller försämring lite beroende på omständigheterna, men dem känner du ju bäst själv. Kan f.ö. tänkas att det är ett plus för hanteringen av föräldrarna att du visar att du tycker att dina "kompisar" borde ersätta dem/be om ursäkt/etc. oavsett vad som sedan verkligen blir av det.

Tuffa Tuffingars Förening kan ju ta igen sig i hackandet på grabben - hur jäkla lätt är det att som ensam tonårig värd styra upp en fest som gått överstyr p.g.a. att gästerna förvandlats till en armé av packade galningar? Jäkla lätt är det däremot att vara Tuff Tuffing och hävda att andra skall "skylla sig själva" och "visa lite stake" från en plats bakom ett tangentbord i en galax långt, långt borta. :smash:


känner mig lite träffad så därför -> Om du hade känt mig så hade du vetat att jag visar stake "irl". Tangentbordstuffingar har jag inte mycket för.

Och gällande som ensam värd och så vidare, det är något man ser till att tänka på i förväg. Skylla sig själv och lära sig en läxa är det som gäller.

Antosh
2005-06-05, 16:57
Tråkigt när sånt händer
ett tips till nästa gång, ifall det blir någon, är att åtminstonde ha en "kärna" av säg...4-5 nära (kill)kompisar som du litar på, så ifall någon/några orsakar problem , kasta ut dom med huvet före :)
du ska alltså ha lite backup på plats så att ni är överlägsna i antalet och kan :whipped: de personer som (för)stör

clash
2005-06-05, 17:10
Du måste ju varit en relativt dålig värd som höll dig så pass frånvarande att du inte såg när det hände. En bra värd ska ju hyfsat nykter o med på noterna hela tiden. När jag var i din ålder så hade man alltid äldre bröder eller polare som kunde styra upp sånt där skit om det blev problem. Annars tog man tag i det själv. Att ge igen är annars rätt skoj, utan att dom vet vem det är.

Exakt! Så hur länge tänker du ruva på hämnden innan vi plockar den där östermalmsslynan som repade ditt parkettgolv med sina stilletklackar? :devil:

johnnytex
2005-06-05, 17:34
Alltså jag blir så ledsen när jag hör sånt. Är själv en liten snorung, 19år, och har därför oxå sett en massa sånt skit när dem ska pajja. Liksom vad är meningen? Kommer man hem till någon annan så ska man fan oxå sköta sig.

Kommer ihåg det var fest hos en tjej, 16, så kom det en massa objudna tuffingar som skulle hålla på. Tjejens akvarie åkte i golvet och det blev plaskedamm inne på vardagsgolvet! Sprit blev stlen, hennes föräldrars sprit that is, och allmänt koas. Jag tyckte så synd om henne. Tycker synd om trådskaparen oxå. Faktiskt. Visst kanske skulle du varit med lite mer på noterna, men har man fest ska det ju vara roligt, inte ska man behöva vara någon gestapo.

Hatar sådana som inte kan sköta sig. Bah!

tonedef
2005-06-05, 18:02
tja.. jag tänkte säga att jag var med om precis samma sak igår, fasst det var jag som röjde mest.. var helt sjukt full och idag har jag helt sjuk ångest.. gjorde massa dumma saker igår.

Kan vara skönt o veta att det finns fler personer som också har ångest :)

Tricklev
2005-06-05, 18:39
tja.. jag tänkte säga att jag var med om precis samma sak igår, fasst det var jag som röjde mest.. var helt sjukt full och idag har jag helt sjuk ångest.. gjorde massa dumma saker igår.

Kan vara skönt o veta att det finns fler personer som också har ångest :)

:laugh:

Jo, men han har ju ångest pga en skitunge som dig ;)

Bjorne
2005-06-05, 18:43
Kan vara skönt o veta att det finns fler personer som också har ångest :)Det är otroligt lättande att veta att man själv inte gjort något dumt eller gjort det värsta. Känsla som är guld värd :)

tonedef
2005-06-05, 19:07
hehe ja.. Men igår var jag värst bland dom som var med igår :)
fick höra att jag var "sjukt rolig" av min kompis, det betyder att jag har varit riktigt pinsam. hade bla. sprungit o jagat tjejer me snoppen och varit särskilt jobbig mot en tjej. En tjej som jag tyckte var söt och gillade igår.. men insåg senare att jag inte hade en channs eftersom hon ragga på en annan kille.. Så då var jag ett jävla drägg mot henne istället..

hehe..

MacLeod
2005-06-06, 01:08
Exakt! Så hur länge tänker du ruva på hämnden innan vi plockar den där östermalmsslynan som repade ditt parkettgolv med sina stilletklackar? :devil:

Fan, det hade jag glömt! Jag blev mest sugen på att ligga med henne. Hon såg ju så farlig ut när hon stod där med sitt hårda yttre.

Pez
2005-06-06, 01:18
Fan, det hade jag glömt! Jag blev mest sugen på att ligga med henne. Hon såg ju så farlig ut när hon stod där med sitt hårda yttre.
Sitt hårda yttre och sina vitpudrade näsvingar menar du väl allt?

Frågan är väl om en person som bjuder in Clash på fest kan anses särskilt relevant i en diskussion om ansvarsfullt värdskap...?

MacLeod
2005-06-06, 10:43
Men till saken var att det fanns folk på festen som kunde ta hand om Clash. I just det här fallet så räckte det ju med en sjukhusfilt och din flickvän.