handdator

Visa fullständig version : Uppehåll från kosttillskott?


pdc9
2005-06-04, 21:40
Jag är ny när det gäller kosttillskott då jag använt mig av super mass fuel i ca 2 månader... det jag undrar är om jag kan fortsätta med det i stort sett dagligen eller om det är bra för kroppen att ta ett uppehåll på någon veckan kanske från det ??

Jag har hört att man t.ex. med kreatin bör ta uppehåll ... så jag undrar om det också gäller super mass fuel som jag nu använder..

kan ju också tillägga att jag inte använder särskilt mycket... tar en halv skopa före träningen och andra halvan efter ... på burken reckomenderar dem två skopor så jag tar väl ganska lite kan man säga...

Langster
2005-06-04, 21:49
Det finns ingen anledning att inte ta den typen av kostillskott som du äter varje dag du tränar, året om. Det är bara kolhydrater, protein och lite vitaminer i den, alltså likadana näringsämnen som du får av din vanliga kost.

En halv skopa av super mass fuel är väldigt lite. Ta åtminstonde en skopa innan och två skopor efter träningen.

mangemani
2005-06-04, 21:49
nu är jag ingen höjdare på twinlabs produkter,men super mass fuel är väl en gainer(?) och då ska du inte ta den dagligen(om du nu inte tränar varje dag dvs).
ta gainern enbart på träningsdagarna,dvs halva drinken innan och resten efter passet.

det står att man ska ta 2 dl utav min gainer efter träningen,men det räcker inte för mej,det krävs mer för mej,så det som står på förpackningen behöver inte vara det du ska gå efter.räkna ut hur mycke kolhydrater du ska ha i dej efter ett pass,samt proteiner.


nej,du behöver inte ta nått uppehåll drån det.

pdc9
2005-06-05, 11:14
tack för svaren !!

och nej, jag tränar inte varje dag så jag tar inte super mass fuel varje dag heller... menade att jag tog det i samband med träningen, om jag nu var lite otydlig innan...

får väl också se till att kanske öka lite istället för att bara ta en halv skopa före och en halv efter, eftersom ni båda påpekade just det !

King Grub
2005-06-05, 11:18
En gainer är kolhydrat och protein i pulverform. Skillnaden mot "riktig" mat är just pulverformen och upptagshastigheten. Är det nödvändigt för kroppen att göra uppehåll från intag av kolhydrat och protein? Nej. ;)

MilkmaN
2005-06-05, 11:33
Jag käkar bara mitt tillskott (Rapid Recovery) efter tunga pass när jag känner att jag måste återhämta mig snabbt och den vanliga kosten kanske inte räcker till. Främst är detta av ekonomiska skäl då det inte är så billigt med kosttillskott och jag är en fattig gymnasieelev.

Ekonom
2005-06-05, 11:40
tar en halv skopa före träningen och andra halvan efter ... på burken reckomenderar dem två skopor så jag tar väl ganska lite kan man säga...

Kom igen nu, en halv skopa före och efter? två skopor ger 25g. protein & 50g. kolhydr. du tar altså 6 gram protein och 12.5 g. kolhydrater? före resp. efter? Varför? Då är det ju bättre att spara pengarna och göra något annat för dem... Det ger ju inget med den doseringen, varför inte ta iaf. 1,5 skopa före resp. 2 efter eller nåt?

pdc9
2005-06-05, 12:38
det var ord och inga visor :D ... jag får väl öka doseringen då *flex*