handdator

Visa fullständig version : Dator problem


Ame
2005-06-04, 21:01
Har lite problem med min dator och har ingen aning om hur jag skall lösa det. Det som händer är att den inbland börjar hacka under kanske 5-10sek och sedan blir normal igen. Först trodde jag att det berodde på det nya ljudkortet då problemen började ungefär när jag bytte. Men efter att ha bytt tillbaka så är problemen fortfarande kvar. Innan jag bytte tillbaka så har jag provat att formatera datorn, virus scanna, installera alla uppdateringar för windows(tydligen inte service pack 2 upptäckte jag nu... installerar det nu). Tror ni det hjälper med att installera Sp2? Borde jag formatera om datorn igen nu efter att ha bytt tillbaka till det gamla ljudkortet och se om det fungerar då?
datorn kan börja hacka även om jag bara använder words och winamp och verkar hacka ännu mer om man sätter igång ett spel(även om det är ett gamalt spel som inte är ett dugg krävande för datorn...).
Så någon som har några råd tillmmig är rätt kass på sånthär och supporten har gått ut... :(

aliquis
2005-06-04, 21:21
Ingen aning, det är inte så att du har för lite minne? minne är billigt.
Säger det än en gång, formattering är ju bara tramslösning.

Köp 512MB mer ram o se om det fortsätter.

Yankeee
2005-06-04, 21:26
Säger det än en gång, formattering är ju bara tramslösning.

Köp 512MB mer ram o se om det fortsätter.

Skitsmart att köpa ny hårdvara innan man vet vad felet är.

Ame
2005-06-04, 21:34
Har svårt att tro att det är det som är felet. Har 512MB som det är nu, och problemet uppkom när jag hade betydligt mindre saker på datorn än vad jag hade tidigare.

Cupofcoffee
2005-06-05, 02:14
Hur menar du "hacka"? Snackar vi om grafik eller ljud, eller att maskinen bara slutar svara/blir enormt trög?

En trolig orsak är att du fått en IRQ-konflikt när du tryckte in ditt nya ljudkort. Har du ett inbyggt ljudkort på moderkortet så se till att det är deaktiverat - antingen med jumper på mobot, i bios eller i WinXPs kontrollpanel.

XP brukar vara jävligt effektivt med IRQ-hantering, så om ovanstående inte hjälper ska du kolla om ditt BIOS försöker sabba för dig. Slå över alla inställningarna för IRQ-addressering på automagiskt och låt XP göra sitt jobb.

Du kan också testa att rensa CMOS och låta maskinen "återupptäcka" hårdvaran. Du kan behöva deaktivera ett eventuellt inbyggt ljudkort igen efter detta steget (såvida det inte göra med en jumper såklart).

Om du kommit så här långt och inget annat hjälp så ska du testa att flytta ljudkortet till någon annan port.

Jag tar för givet att du installerat de absolut senaste drivisarna för all hårdvara i ditt system.

Brisk Snu Garvo
2005-06-05, 06:20
Processorn kanske blir för varm, känn på den.

Shadow Warrior
2005-06-05, 06:34
Jag har fått samma problem nu nyligen, datorn "knastrar" och låser ser, går varken att röra mus eller något annat bara stänga av skiten om den inte kommer ingång efter 10sec.... den börjar bli gammal i och för sej antar att den avlider snart :(

s_himself
2005-06-05, 10:37
Processorn kanske blir för varm, känn på den.


ja verkligen, håller med.. ta bort fläkten och känn på processorn om den är varm :D

blekfet2
2005-06-05, 10:59
Processorn kanske blir för varm, känn på den.


ja heja vad smart peta med slappa fingrar på processorn.....att kolla tempraturen på processorn genom bioses måste juh vara helt galet...eller?!!!!!!!! ;)

Cupofcoffee
2005-06-05, 15:47
Om det vore ett värmeproblem så hade datorn inte slutat hacka efter 5-10 sek. Om det hade med värme att göra så blir det inte bättre förrän problemkällan kylts av.

En överhettad processor leder i 99% av alla fall till att maskinen kraschar totalt. Det krävs mycket för att nå dit, men när en prolle är överhettad så blir den inte långsam eller trög - den slutar fungera (om än temporärt).

Shadow Warrior - jag hade testat att byta ramstickor och se om det hjälper. I windows hade taskigt ram oftast inneburit en blåskärm, men det är inte alltid det skyddsnätet fungerar (och ibland tar det väldigt lång tid för den att droppa, så du kanske stänger av innan den dyker upp?). Det finns givetvis flera orsaker till sådana symptom som du beskriver, men om du ändå har en annan maskin så testa att byta stickor emellan och se om det blir bättre.

Förutom RAM så kan sletna IDE-hårdiskar och/eller tråkiga IDE-kablar innebära att maskinen får mycket trams att hantera och kan leda till krasch/hack/hängning. SATA är normalt inte så uppenbart eftersom att en större del av hanteringen sker i supportkretsar istället för direkt i CPU'n.

Prankie
2005-06-05, 16:27
Det låter som Ram-minne dumpar cache filer till HDD och blir full, då måste windows dumpar filer samtidigt som den ändra storleken på växlingsfilen vilket gör datorn "fryser" ett par sekunder.

Ame
2005-06-05, 17:36
Det låter som Ram-minne dumpar cache filer till HDD och blir full, då måste windows dumpar filer samtidigt som den ändra storleken på växlingsfilen vilket gör datorn "fryser" ett par sekunder.
Vad kan man göra åt det?

Cupofcoffee
2005-06-05, 19:16
Så mycket minnesdump på en fräsh XP-installation med 512MB RAM? Det låter osannolikt.

Det är lätt att testa iaf. Gå in i Kontrollpanelen -> System -> Avancerat -> Prestandalternativ -> Avancerat -> (virtuellt minne) Ändra. Välj: Ingen växlingsfil och starta om.

Ifall din maskin uppför sig nu så har du problem med för lite RAM/för mycket processer igång samtidigt. Om du inte kör många program själv så bör du nog söka igenom maskinen efter skit som käkar prestanda för dig.

Om du kör NTFS så har du också en anledning till att datorn kan bli lite trög emellanåt. Filsystemet gillar att skyffla runt data på disken så att det du använder ofta ligger "längst fram" på skivan. På en maskin med stor disk/många små filer/stor filaktivitet kan det plåga datorn rätt rejält. Det brukar dock gå över rätt snabbt, efter tre, fyra starter ifrån installationen så är filsystemet optimerat till 90%, allting efter det är bara finjusteringar.

Prankie
2005-06-05, 19:35
Om det händer direkt efter en ominstallation utan att köra så många program så är det nog hårdvarofel. Men kan du beskrevia exakt när det?

Ame
2005-06-06, 11:40
Om det händer direkt efter en ominstallation utan att köra så många program så är det nog hårdvarofel. Men kan du beskrevia exakt när det?
Jag provade att formatera om datorn och bara installera olika windows uppdateringar och drivrutiner och ett spel och ändå uppstår problemen när man spelar... Innan så har det ju kommit även om jag bara haft winamp och words igång samtidigt.

Bjorne
2005-06-06, 11:51
Överhettad processor är det inte.
För lite ram är det inte.

Så mycket skulle jag våga säga vara fall. Skulle snarare säga att det är hårddisken som kanske står inställd i pio-läge eller drivrutiner till någon hårdvara som är kass.