handdator

Visa fullständig version : Putmage - snabba kolhydrater


bear.flowertwig
2005-06-04, 18:14
I höstas började jag på allvar med efterträningsdrinkar som bestod av 1g malto/kg, i mitt fall 97g malto, tillsammans med proteinet. Iofs styrde jag upp kosten bättre rent generellt(vilket mest innebar att äta mer) men jag undrar om inte framför allt ökningen av snabba kolhydrater är boven till att jag numera känner mig konstant uppblåst och putmagad...

Tycker mig också se inlägg rätt ofta om just putmage och jag undrar om det verkligen är träning i alla fall som är problemet och inte den hysteriska, ibland närmast religösa tilltro, till massor med snabba kolh efter passen. Funderar på hur kroppen mår av det i längden egentligen. Inte minst så här års då jag själv ökar träningsdosen till förbränning- och gymträning, ofta på samma dag. Mkt vätska och socker som skvalpar runt i magen då.

Samtidigt har man ju blivit så "hjärntvättad" här själv så man vet ju knappt om man vågar avstå maltot, kanske krymper ihop till ett russin då *rolleyes*

Bara en reflektion.

Wooch
2005-06-04, 18:37
Jag upplever ungefär samma sak. Undrar också ifall det är snabba kolhydrater som bidrar till det hela. Efter träning händer det att magen sticker ut lite, men det har antagligen med mitt snabba intag att göra.Hoppas det kommer något bra svar.

johnnytex
2005-06-04, 18:47
Jag trodde det var all vatten man fått i sig samt att mycket blod samlas runt omkring magen för att ta hand om all näring man trycker i sig?

King Grub
2005-06-04, 19:41
Jag trodde det var all vatten man fått i sig samt att mycket blod samlas runt omkring magen för att ta hand om all näring man trycker i sig?

Antagligen (vattnet).

I övrigt är det energibalansen över hela dygnet som avgör, som vanligt. Och kolhydrat efter träning är så gott som omöjliga att lagra in som fett.

En känslig mage kan säkert reagera med svullenhet och uppkördhet av att tryckas i mängder på kort tid, särskilt efter aktivitet. Men det är ingen permanent inlagring det handlar om.

Tolkia
2005-06-04, 21:03
... att mycket blod samlas runt omkring magen för att ta hand om all näring man trycker i sig?
Nja. Borde man inte svimma av lågt blodtryck i hjärnan om omfördelningen till matsmältningsorganen skulle var så våldsam att man kunde SE den som en svullen mage? Men en liter vatten extra INUTI tarmpaketet syns ju, såklart.

J_Hells
2005-06-05, 10:00
I höstas började jag på allvar med efterträningsdrinkar som bestod av 1g malto/kg, i mitt fall 97g malto, tillsammans med proteinet. Iofs styrde jag upp kosten bättre rent generellt(vilket mest innebar att äta mer) men jag undrar om inte framför allt ökningen av snabba kolhydrater är boven till att jag numera känner mig konstant uppblåst och putmagad...

Tycker mig också se inlägg rätt ofta om just putmage och jag undrar om det verkligen är träning i alla fall som är problemet och inte den hysteriska, ibland närmast religösa tilltro, till massor med snabba kolh efter passen. Funderar på hur kroppen mår av det i längden egentligen. Inte minst så här års då jag själv ökar träningsdosen till förbränning- och gymträning, ofta på samma dag. Mkt vätska och socker som skvalpar runt i magen då.

Samtidigt har man ju blivit så "hjärntvättad" här själv så man vet ju knappt om man vågar avstå maltot, kanske krymper ihop till ett russin då *rolleyes*

Bara en reflektion.

Det där kan jag skriva under på. :thumbup: