handdator

Visa fullständig version : Är insulin mest anabolt?


smalisen
2005-06-04, 17:47
Jag fattar inte riktigt, har läst på en del ställen att insulin är ett av de mest anabola hormonerna som finns. Har insulinet inte bara i uppgift att reglera blodsockret? Kan någon förklara eller åtminstone hänvisa till någon bok/sida.

Tacksam för svar.

King Grub
2005-06-04, 18:38
Muskeltillväxt stimulerad av en kombination av belastningsträning och tillförsel av kolhydrat och EAA styrs av ett centralt protein, mTOR, som genom att integrera signaler från cellstatus och påverkande stimuli kontrollerar proteinsyntes och proteinnedbrytning och därmed också celltillväxt. mTOR aktiveras genom insulin, och denna aktivering resulterar i både akut (minuter och timmar efter t ex träning) och kronisk uppreglering av proteinsyntesen genom mRNA-translation och ribosombiogenes.

King Grub
2005-06-04, 18:41
Eller enklare:

Insulin är en buss.

Näringsämnen tar bussen in till muskelcellen.

Tolkia
2005-06-04, 21:15
Är inte insulinet snarare busschauffören i så fall? Eller hisspojken, möjligtvis?

Länk (http://home.student.uu.se/inoh6922/CBB3/Lab-seminarium%20hyperglykemi.doc) med lite fakta kring insulin, glukagon och blodsocker.

zanzi
2005-06-04, 22:53
Eller enklare:

Insulin är en buss.

Näringsämnen tar bussen in till muskelcellen.

Aaaahhhh, nu hängde _jag_ med. :thumbup: :D

King Grub
2005-06-05, 06:00
Okej, busschauffören låter vettigare. :D Sabotera inte min pedagogik här. *grr27*

Men:

Insulin är en busschaufför.

Näringsämnen tar bussen (eller bussarna rättare sagt) in till muskelcellen.

Sverker
2005-06-05, 06:26
Länk (http://home.student.uu.se/inoh6922/CBB3/Lab-seminarium%20hyperglykemi.doc) med lite fakta kring insulin, glukagon och blodsocker.


Tungt med fakta i den länken :thumbup:
Bortser från första stycket. Beta-cellerna sitter på bukspottkörteln.


Hmm... beta-cellerna reagerar på förhöjd glukosnivå och frisätter insulin. Reagerar inte bukspottkörteln fortare än att blodsockret stiger i det artäriella blodet :confused:


Reagerar inte bukspottkörteln på glukos i portådern på något för mig okänt sätt ? Nervöst ? Hjälp !

emmzan
2005-06-05, 10:57
Börjar med att snoka i Physiology of Domestic animals då vi alla är djur.

Insulinfrisättningen stimuleras av hormoner som produceras i magtarmkanalen som bl.a "gastric inhibitory peptide" mfl som frisätts när mat når tunntarmen. Hormonerna stimulerar insulinfrisättning när näringämnena börjar abrsorberas. Därför har betacellerna redan börjat öka insulinutsöndringen då glukos och aminosyrekoncentrationen i blodet börjar öka. Detta förklarar varför insulinutsöndringen är högre vid glukosintag som sker peroralt jämfört med intravenöst.

Doktorn
2005-06-05, 12:30
Var kommer länken ifrån? Föreläsningsanteckningar från vilket program??

Tolkia
2005-06-05, 13:15
Ingen som helst aning; jag "googlade" helt enkelt på kombinationen insulin, glukostransportörer och blodsocker. Av URL:en att döma kommer dokumentet dock från någon student vid Uppsala Universitet; det verkar som om CBB3 (http://www.medcellbiol.uu.se/utbildning/cbb.html#forelasningsanteckningarcbb) är tredje cellbiologiblocket på deras läkarlinje. Borde, inser jag så här i efterhand, kanske ha kontrollerat den lite bättre än vad jag gjorde (d.v.s. i stor sett inte alls) men ibland är man lat ... Min tanke var att det kanske skulle vara ganska lättillgängligt; hoppas bara att inte alltför märkliga saker gjordes tillgängliga på samma gång. :/

Sverker
2005-06-05, 14:25
Min tanke var att det kanske skulle vara ganska lättillgängligt; hoppas bara att inte alltför märkliga saker gjordes tillgängliga på samma gång. :/

Jag förstod den :D