handdator

Visa fullständig version : Omega-3


råkkare
2005-06-04, 16:22
upplever en fruktansvärd fisk smak i munnen flera timmar efter intag av omega-3... rapar fisk,finns det något man kan ta tillsammans med omega-3 som lindrar denna hemska smak
tack för tips

Sverker
2005-06-04, 16:44
Jag skulle byta märke till en produkt med mindre fisksmak.




Annars så skull jag ta kapslarna tillsammans med en måltid som innehåller lite annat fett. Det kan binda till sig den värsta smaken i magen.

Tolkia
2005-06-04, 21:44
Det finns ju kapslar som man sväljer hela, de smakar ingenting. Dock är de förmodligen dyrare än oljan.

Edit: Missade slutet på Sverkers inlägg; jag antog att du körde med "oförpackad" fiskolja. Ta hursomhelst inte kapslarna "ensamma "på fastande mage, det är att BE om att börja rapa konstigt.

mela
2005-06-05, 13:01
Sry om jag lånar tråden lite.
Finns det nånstans där man kan köpa stora burkar
med OMega 3 kapslar utan att bli pank ?

Frazze
2005-06-05, 13:06
Sry om jag lånar tråden lite.
Finns det nånstans där man kan köpa stora burkar
med OMega 3 kapslar utan att bli pank ?
Här t.ex. (www.kolozzeum.com)

Arwen
2005-06-06, 10:19
finns ett företag på nätet som ofta har "köp 2, betala för 1" deras Omega 3 är helt OK, smakar inte illa om man förvarar dom i kylen.

packade med mig på en tj.resa, glömde stoppa dom i kylen på hotellet, så jag luktade & rapade gammal fisk resten av veckan :(

W-NetAlm
2005-06-06, 22:45
ta kapslar istället för flytande form .. ingen större prisskillnad :)

shadowfire
2010-01-24, 15:36
Bumpar en gammal tråd för att se om någon kommit på något smart?
Jag köper numera lite bättre kapslar än vad jag gjorde inledningsvis, men jag har fortfarande samma problem. Tar alltid kapseln i samband med måltid, men ändå rapar jag fiskleverskiten i över en timme efteråt och går omkring o luktar fisk i munnen... nog för att det är helg, men ändå :D

Finns det något annat ämne som man kan ta i samband med omegakapslarna, som skulle kunna hämna rapandet?

eiri
2011-02-05, 00:43
Om mina fettkällor ska bestå av valnötter och omega3 kapslar hur mycket nötter/kapslar ska jag ta? tänkte ligga runt 40g fett från dessa, 60g fett totalt med övrig kost.

50g valnötter och 6 kapslar ? blir 2:1~ omega6/omega3 om jag inte räknat fel?

jontet
2011-02-05, 16:40
Om mina fettkällor ska bestå av valnötter och omega3 kapslar hur mycket nötter/kapslar ska jag ta? tänkte ligga runt 40g fett från dessa, 60g fett totalt med övrig kost.

50g valnötter och 6 kapslar ? blir 2:1~ omega6/omega3 om jag inte räknat fel?

låter rätt korkat då valnötter är rikt på omega6, välj hellre smör, grädde, rapsolja osv istället. omega3 täcker du på 1-3 kapslar.

Eddie Vedder
2011-02-05, 17:18
låter rätt korkat då valnötter är rikt på omega6, välj hellre smör, grädde, rapsolja osv istället. omega3 täcker du på 1-3 kapslar.

Nej det är inte alls korkat. Han kommer äta ganska lite fett totalt och då tycker jag det är klokt att försöka få i sig EFA och dessutom med en balanserad fördelning. Om mängden eller fördelningen är det väsentliga tvistas det om men att kalla upplägget korkat är nog lite överdrivet. ;)

Dock kan jag nog hålla med om att det utan problem skulle kunna minskas ner och det ger ju dessutom utrymme för andra nyttigheter som ägg och ost. :) Och att välja valnötter före rapsolja är också en bra idé tycker jag, det är ju gott. :)

eiri
2011-02-05, 17:23
jo har funderat på rapsolja med, får bli genom majonnäs isf.