handdator

Visa fullständig version : Hjälp, datorn dog.


johnnytex
2005-06-04, 15:55
Råkade ut för ett litet problem igår :/

När jag satt vid dator så dog den bara helt plötsligt, bara slocknade. Ingen smäll, rök eller lukt. Bara dog.

Nu kan jag inte starta upp den igen. När man trycker på powerknappen så rycker det till lite i fläktarna sedan dör den igen.

Misstänkte att nätagregatet kan ha gått isönder? Har kollat med en voltometer (?) och det går ström från strömkable till nätag. och ut från nätag. till dem andra "sladdarna", så tror inte den är sönder iaf. Men den kan hänga sig lr ngt kanske? Vad kan ha hänt?

Hjälp, vad ska jag göra?

datorjaevel
2005-06-04, 15:56
knäpp en bärs

johnnytex
2005-06-04, 16:01
knäpp en bärs

Kanske två, tom.

Piranha
2005-06-04, 16:30
Hopps , bara att plocka ut alla komponenter ur maskinen och börja med att testa nätagget på ett tomt moderkort ( obs powerkabel och högtalarkabel , processor i ) , ( ta dessutom ur processorn och stoppa i den igen först ) se om den piper och om fläktarna spinner upp.

Spinner den upp så stoppar du i minnen + graffa + pci kort ett och ett i taget och ser om någon av dem felar , sist i med diskar + cd etc.

Stannar maskinen med moderkortet tomt , tar du med lådan till en polare och lyfter ut kablarna ifrån hans nätagg över i din maskin till ditt moderkort , och testar , efter det så vet du på en höft vad som är pajj i maskinen.

johnnytex
2005-06-04, 16:40
Hopps , bara att plocka ut alla komponenter ur maskinen och börja med att testa nätagget på ett tomt moderkort ( obs powerkabel och högtalarkabel , processor i ) , ( ta dessutom ur processorn och stoppa i den igen först ) se om den piper och om fläktarna spinner upp.

Spinner den upp så stoppar du i minnen + graffa + pci kort ett och ett i taget och ser om någon av dem felar , sist i med diskar + cd etc.

Stannar maskinen med moderkortet tomt , tar du med lådan till en polare och lyfter ut kablarna ifrån hans nätagg över i din maskin till ditt moderkort , och testar , efter det så vet du på en höft vad som är pajj i maskinen.

Ah, tack! Det låter vettigt, ska testa det sen efter fotbollen!

johnnytex
2005-06-04, 19:17
Alltså shit. Jag tror knappt jag vet vad allt i burken är för ngt, var ngt fler och snurrigare med alla sladdar än vad jag trodde. Vet inte om jag vågar röra där nu haha. Det finns ingen risk att paja ngt nu då? :/

Allan
2005-06-04, 19:21
Sluta skruva och ring kunnigt folk istället. Det kan bara gå åt helvete


allan
vis av egen erfarenhet

reinholdsson
2005-06-04, 19:22
Jo, om du är statisk kan du ju ha sönder komponenter som inte var trasiga innan.

aliquis
2005-06-04, 20:15
Det senare kan ju lösas med esd-armband eller i nödfall låta sladden till datorn sitta i ett jordat uttag och ta tag i chassit innan man börjar pilla, eller ta tag i typ vattenkranen eller något före... fast vem gör det, det brukar inte gå sönder ;/, inte så att det märks iaf. Får ihop det igen gör du antagligen, men tar saker emot o har sig så undersök att det är rätt istället för att försöka tvinga ihop saker med våld ;)

Bjorne
2005-06-04, 21:09
Stannar maskinen med moderkortet tomt , tar du med lådan till en polare och lyfter ut kablarna ifrån hans nätagg över i din maskin till ditt moderkort , och testar , efter det så vet du på en höft vad som är pajj i maskinen.Eller så kan han ju bara testa att starta nätaggregatet helt för sig själv.

Är bara att sluta grön och svart kabel (från den stora sladdsamlingen), så rullar det igång, går ju snabbt. Blir visserligen utan belastning, men om det inte funkar så vet du vara fall att det är nätaggregatet.