handdator

Visa fullständig version : Sätt att forcera energisvinn?


Rataxes
2005-06-04, 00:07
Konstigt formulerat kanske, men undrar om det överhuvudtaget finns några relativt oskadliga förhållanden där kroppens förmåga att ta vara på ett energiintag inte är helt hundraprocentigt? Ett sätt ska ju tydligen vara att helt enkelt äta extremt mycket, som t ex några tusen kcal vid ett tillfälle eller 10 000+ kcal under ett dygn (ok, inte direkt oskadligt), men finns det andra?

Undrar främst hur det är med överätande av kolhydrater timmarna efter träning. O ena sidan ska det vara tvärt omöjligt för kroppen att lagra kolhydrater som kroppsfett, o andra sidan ska "energi in - energi ut" gälla precis som vanligt, men finns det inte en motsägelse här?
Om man efter träning ger kroppen mer kolhydrater än vad den klarar av att lagra in som glykogen, exakt vad händer med energin från dessa överblivna kolhydrater? Stannar de kvar i kroppen tills de kan lagras in som fett, eller blir det energisvinn?

King Grub
2005-06-04, 05:15
När du äter en gigantisk mängd kolhydrat på en gång minskar det fettförbränningen bra många timmar och kroppen använder kolhydraterna som bränsle i stället. Visades redan för över 20 år sedan. Men stora mängder av kolhydraterna går till glykogendepåerna efter träning. Fettsyntesen ökar inte, om det handlar om ett enskilt jättekolhydratmål.

"Fat synthesis from CHO will not exceed fat oxidation after one high-carbohydrate meal, even if it is uncommonly large. When a single high-carbohydrate meal is consumed, dietary CHO merely has the effect of reducing the rate of fat oxidation."

Metabolism. 1982 Dec;31(12):1234-40. Glycogen synthesis versus lipogenesis after a 500 gram carbohydrate meal in man.

Rataxes
2005-06-04, 10:09
Alltså, om man efter träning äter mer kolhydrater än vad kroppen kan lagra som glykogen kommer kroppen förbränna och använda denna överskottsenergi istället för kroppsfett, noll energisvinn med andra ord?

Tolkia
2005-06-04, 10:21
Det kan hända att jag missförstår dig nu, men i alla fall ...
Grejen är väl, vilket jag har för mig att Grub (för att öka min egen tveksamma trovärdighet lite ...) också brukar skriva, att energibalans - och dess effekter på vikten - är en långtidsfråga. Om du stoppar i dig så mycket efter träning att ditt totala energiintag under dagen blir större än din förbränning kommer du att öka i vikt oavsett eventuella - i det långa loppet inte så stora - "fönstereffekter". Kroppen har haft några år på sig att evolvera fram en ämnesomsättning som är effektiv ur överlevnadssynpunkt, och där ingår INTE att missa livsviktiga kalorier genom att stänga av upptaget hur som helst. Man kan laborera med förutsättningarna och få vissa effekter - i synnerhet i kontrollerad, experimentell miljö - men i praktiken är det väldigt svårt att lura fysiologin.

Rataxes
2005-06-04, 10:52
Kroppen har haft några år på sig att evolvera fram en ämnesomsättning som är effektiv ur överlevnadssynpunkt, och där ingår INTE att missa livsviktiga kalorier genom att stänga av upptaget hur som helst. Man kan laborera med förutsättningarna och få vissa effekter - i synnerhet i kontrollerad, experimentell miljö - men i praktiken är det väldigt svårt att lura fysiologin.
Inget missförstånd, perfekt svar på min fundering.

King Grub
2005-06-04, 12:12
När du äter en massiv kolhydratmåltid efter hård fysisk aktivitet minskar inte fettförbränningen lika mycket som om samma mängd kolhydrat äts i vila.

"When the meal was ingested following exercise, fat oxidation was significantly higher and glucose oxidation was significantly lower than following the period of rest."

Eur J Clin Nutr. 2003 Sep;57(9):1107-15. Metabolic response to a large starch meal after rest and exercise: comparison between men and women.

Varken i vila eller efter träning lagras själva kolhydraterna in som kroppsfett, om det rör sig om en enstaka kolhydratöverätning.

"No net whole-body de novo lipogenesis was observed in any group in any situation (postrest and postexercise)."

mangemani
2005-06-04, 14:00
och vad är et stort mål med kolhydrater?hur mycket kolhydrater räknas som ett stort mål?
själv käkar jag uppåt 50-60 gr kolhydrater i "bas" måltiderna...är detta för mycket?

King Grub
2005-06-04, 14:04
Studierna ovan gav 479 respektive 284 gram kolhydrat. Inte normala mängder, alltså.

mangemani
2005-06-04, 16:08
jisses,284 gr kolhydrater,ja då är det nog lugnt.
fan den som käkar så mycket kolhydrater i ett mål mat måste väl spendera dom närmaste timmarna på toan och spy eller nått=/