handdator

Visa fullständig version : Surround ?


precis
2005-06-03, 22:29
På min stereo som har utgång för 2 högtalare eller 1 par hörlurar finns möjligheten att ha "surround". Vad sjutton menas? Man kan väl inte ha mer än stereo?

Plus, dagens tips: åk inte studentflak i din finaste kavaj och skjorta *screwy*

s_himself
2005-06-03, 23:53
Stereo förstärkare = 2 kanal = no surround. Finns ju 4 kanal också, men det blir ju inte surround för det.

Du får köpa dig en Hemmabio reciever 5.1 6.1 eller 7.1.

Xponent
2005-06-04, 00:00
Heter det något i stil med virtual surround?
Man kan skapa "ljup" i ljudbilden via fasskillnader mellan respektive kanal vid 2-kanalsljud.

s_himself
2005-06-04, 00:07
Heter det något i stil med virtual surround?
Man kan skapa "ljup" i ljudbilden via fasskillnader mellan respektive kanal vid 2-kanalsljud.


Hmm, jo du kan ju som du säger skapa en "låtsas" surround. Farsan har en sån gammal pjäs, den är typ 40 år gammal, den vissualiserar fram surround då du har en liten dosa med joystick på. så har du de fyra kanalerna inställda i "hörnen" på joysticken, så kan man ju fada ut dom bakre lite grand osv. satte mig aldrig in i det hela, men dyr va den som fan när han köpte den :) Tydligen en av de allra första i sitt slag.

Men den va ju som sagt 4 kanalig och inte 2. Så jag vet inte om det är samma vi pratar om.

aliquis
2005-06-04, 01:54
Kommer inte ihåg hur det fungerar, men ja, den modifierar ljudet så det skall låta som att det är större spridning (typ eko av respektive kanal i den andra eller något). Allt som ändrar på ljudet förstör väl så det får bli en tummen ner, kör stereo.