handdator

Visa fullständig version : Sockerfritt lösgodis

KIRE
2005-06-03, 19:58
Jag hittade detta på willys. Tyckte det lät bra eftersom jag trodde att det därmed skulle ha lika låg kolhydrathalt som lightsaft/läsk. Men så verkar
inte vara fallet. Tyvärr fanns det bara en oduglig innehållsförteckning där
inget sades om energimängd. Det enda som specificerades var att godisen
innehåller sötningsmedlet mannitol. Har aldrig hört talas om detta innan.
Vad innehåller egentligen mannitol? Vilka är hälsoriskerna?
Hur metaboliseras mannitol?

Jag tycker dessutom att det är kass av willys att skriva sockerfritt
när det trots allt innehåller förmodligen lika mkt energi i form av kolhydrat som vanligt lösgodis. Kan även meddela att det var gott som f-n.

King Grub
2005-06-03, 20:07
Mannitol en polyol som framställs genom hydrogenering av glukossiraper. Den ger 1.6 kcal per gram och ett betydligt lägre insulinsvar än sackaros. The Joint Food and Agriculture Organization och World Health Organization Expert Committee on Food Additives anser att mannitol är säkert och har satt ett ADI på 50 mg/kg kroppsvikt och dag. Mannitol tas upp som andra kolhydrater men metaboliseras inte fullständigt. Bakterier i grovtarmen metaboliserar en del av mannitolen som inte tagits upp, och det kan ge lite gaser och magbesvär hos känsliga.

Spannmål
2005-06-03, 20:07
Det innehåller inte kolhydrat. Däremot brukar det vara sötat av energigivande sockeralkoholer, vilka ger nästan lika mkt energi som kolhydrat. Fanns det energifritt godis vore deffen en dans på rosor.

Sverker
2005-06-04, 06:58
Jag tycker dessutom att det är kass av willys att skriva sockerfritt

Det är ju ett bra argument till föräldrar som är rädda om sina barns tänder.
Finns ju många anledningar till att undvika socker/sackaros, en heter karies.

Lizzie
2005-06-04, 12:48
Det innehåller inte kolhydrat. Däremot brukar det vara sötat av energigivande sockeralkoholer, vilka ger nästan lika mkt energi som kolhydrat. Fanns det energifritt godis vore deffen en dans på rosor.

Mannitol är som sagt en sockeralkohol, och sockeralkoholer ger väl knappt någon energi och minimalt insulinpåslag!

Lizzie
2005-06-04, 12:55
...när det trots allt innehåller förmodligen lika mkt energi i form av kolhydrat som vanligt lösgodis. Kan även meddela att det var gott som f-n.

Det innehåller ju inget socker och därför skriver de att det är sockerfritt - det är väl inte lögn? Att ett sockerfritt godis inte skulle innehålla sötningsmedel förstår man väl!! Sockeralkoholer som sötningsmedel tycker jag är bra - bättre än de syntetiskt framställda ialla fall.
Atkins bars tycker jag är ett bra alternativ om man bli toksugen på godis. Mycket lite kolhydrater (nettokolhydrater 2 g) och det används Maltitol som sötningsmedel - vilket går igenom tarmarna utan att ge energi och det ger inte någon laxerande effekt som vissa sockeralkoholer kan ge. De innehåller inget mättat fett heller!

Sen om man tror att ett godis kan vara nyttigt är man helt fel ute.

Spannmål
2005-06-04, 12:59
Mannitol är som sagt en sockeralkohol, och sockeralkoholer ger väl knappt någon energi och minimalt insulinpåslag!

Jag vill minnas att de ger nästan lika mkt energi som kolhydrat. 2,8 kcal/g har jag läst. Skulle tro att det varierar mellan sockeralkoholerna.

Sallae
2005-06-04, 13:25
Jag vill minnas att de ger nästan lika mkt energi som kolhydrat. 2,8 kcal/g har jag läst. Skulle tro att det varierar mellan sockeralkoholerna.

Mannitol ger 1.6 kcal per gram

*slap*

King Grub
2005-06-04, 13:52
Sockeralkoholerna har inget fixerat energivärde; det ändras beroende på "tillverkningsprocessen". Allt från 1.5-3 kcal per gram är inga omöjliga siffror.

B-jay
2005-06-04, 14:14
Jag har tesat godiset och det smakar verkligen ingenting! Även om det inte hade innehållt någon energi så hade det inte stillat mitt sötsug!

Schroder
2011-04-16, 17:02
varför tillverkas det inte lösgodis utan socker. Och då menar jag nu inte de med sockeralkholer de liknade som finns i tuggummi osv som ger magbesvär efter några stycken. Utan aspartam, sukralos eller något liknande.

King Grub
2011-04-16, 17:03
Vad skulle bulkmedlet vara då? Det som ger volymen? Det kan inte vara lika stor volymmängd aspartam som socker. Något måste man använda. Och om det måste vara kalorifritt - vad? Sågspån?

Eddie Vedder
2011-04-16, 17:07
varför tillverkas det inte lösgodis utan socker. Och då menar jag nu inte de med sockeralkholer de liknade som finns i tuggummi osv som ger magbesvär efter några stycken. Utan aspartam, sukralos eller något liknande.

Det har man såklart testat, idén är troligtvis inte ny inom produktutvecklingen. ;) Att låta sötningen komma från Stevia har jag sett forskning på men det var ju fortfarande kaloririka bars med fett och bulkmedel för att överhuvudtaget göra det ätbart. Gelatin och aspartam känns knappast som en hit bland konsumenter.

Schroder
2011-04-16, 17:09
vem har pratat om sågspån. ryck upp dig pojk. det är lördag ,var lite glad. godiset måste ju inte vara i samma storlek,form och ha samma mängd ingredinser osv. allt går väl att utveckla bara efterfrågan finns. Måste finnas andra substitut i sötningsmedelsbranschen än just det som finns/sälj nu som ger upphov till magproblem.

King Grub
2011-04-16, 17:11
vem har pratat om sågspån. ryck upp dig pojk. det är lördag ,var lite glad. godiset måste ju inte vara i samma storlek,form och ha samma mängd ingredinser osv. allt går väl att utveckla bara efterfrågan finns. Måste finnas andra substitut i sötningsmedelsbranschen än just det som finns/sälj nu som ger upphov till magproblem.

Men vad menar du att man skall använda, om det inte skall ge energi och det inte får vara sockeralkoholer?

Maltodextrin skulle fungera, men det blir inte något kalorisnålare alternativ, och det kan jag inte tänka mig att det skulle sälja.

Schroder
2011-04-16, 17:11
tack eddie för vettigt svar. jag förstår att det säkert har forskats en hel del i detta av företagen, även de jag pratat med. var mer en fråga jag ville ställa och se vad svaret var och det fick jag. så tack så mkt.

Schroder
2011-04-16, 17:12
grub: jag ställer ju frågan för jag inte själv har svaret. sem om inte du heller vet så säg det, sluta ge massa glopord etc. ställde bara en fråga. hoppas inte det var hets mot folkgrupp eller nåt.

King Grub
2011-04-16, 17:13
Glåpord? Var?

Schroder
2011-04-16, 17:14
aspartam,sucralos,stevia. oligofruktos -aspartam. ja listen kan nog göras lång. Mer dom jag syftade på. som inte vad jag vet ger magproblem.

Eddie Vedder
2011-04-16, 17:14
grub: jag ställer ju frågan för jag inte själv har svaret. sem om inte du heller vet så säg det, sluta ge massa glopord etc. ställde bara en fråga. hoppas inte det var hets mot folkgrupp eller nåt.

Men snälla, då var vi där igen. Jag och KG svarar på typ 30 miljarder frågor om dagen. Det gör vi för att vara schyssta. Men man kanske inte orkar linda in alla inlägg i bomull med fem smileys varenda gång.

King Grub
2011-04-16, 17:16
Man måste uttryckligen gulla med svaren, annars uppfattas det som aggressivt och förolämpande.

Fugly
2011-04-16, 17:47
Skulle äggvita göra något? Kanske tsm med aspartam, gelatin blad och en massa aromer?

Edit: eller varför inte protein lösgodis?

Schroder
2011-04-16, 17:57
vem har bett om svar från någon av er två ens? sluta ta massa beröm . ställde väl inte en specifik fråga till just er två, finns flertal andra på detta forum med goda kunskaper som också kan prata för sig. brukar ju bli en annan nivå av samtalspedagogik när andra lägger sig i era diskutioner så som grandmaster. då blir det gärna massa smilys och finare ord från er sida. Bad som sagt bara om lite åsikter och hade en fråga att ställa, bad inte om massa smilyes eller bittra ord från er.

King Grub
2011-04-16, 18:04
Oj oj vilken reaktion. Ibland undrar man vad folk läser in i det dom ser egentligen. Bli helt hysterisk för ingenting. :confused:

Inge Enveten
2011-04-16, 18:06
vem har bett om svar från någon av er två ens? sluta ta massa beröm . ställde väl inte en specifik fråga till just er två, finns flertal andra på detta forum med goda kunskaper som också kan prata för sig. brukar ju bli en annan nivå av samtalspedagogik när andra lägger sig i era diskutioner så som grandmaster. då blir det gärna massa smilys och finare ord från er sida. Bad som sagt bara om lite åsikter och hade en fråga att ställa, bad inte om massa smilyes eller bittra ord från er.

Vänta och låt någon annan svara då om du är missnöjd med deras svar alternativt gör klart i slutet av inlägget att du inte önskar svar från någon av de nämnda personerna. Problemet löst.

King Grub
2011-04-16, 18:22
gör klart i slutet av inlägget att du inte önskar svar från någon av de nämnda personerna

Sådana önskemål behöver ingen följa, om det inte är en moderator som kräver att ett störande element håller sig borta. Öppet forum. Bara att svara ändå.

Eddie Vedder
2011-04-16, 18:37

Jag tog inget beröm, vem berömde mig? Och att en diskussion med Grandmaster oftare genererar fler ord är ju att diskussionen oftast är lite intressantare än random standardsvar. Om Grandmaster mot förmodan skulle ställa samma fråga som du just gjorde så skulle jag svara lika kort och koncist.

Alla kan ha dåliga dagar och jag dömer dig inte. :)

Schroder
2011-04-17, 13:06
bra

juulia_
2011-04-17, 13:12
Skulle äggvita göra något? Kanske tsm med aspartam, gelatin blad och en massa aromer?

Edit: eller varför inte protein lösgodis?

Eller så vispar man ihop lite aspartam, äggvita, vatten och gelatin, strör över lite kakao och kokos och vips så har man sockerfria mums-mums....