handdator

Visa fullständig version : Målvikt / realistisk ökning.


E.S
2005-06-03, 10:51
Vet inte riktigt var den här posten platsar, men en moderator får gärna flytta den ifall det finns ett lämpligare forum.

Jag tycker att det är lättare att motivera sig om man sätter upp realistiska mål och delmål när man tränar. Lyckas man så stärker det självförtroende och ökar motivationen och misslyckas man så motiverar det att försöka hårdare.

När jag började tränade för 1 månad sedan vägde jag underviktiga 51 kg (167 cm lång), och nu har jag nått mitt delmål, normal startvikt 55 kg. Jag har ganska lågt kroppsfett men är nöjd med det och mitt primära mål är att öka i massa (muskler, leder, vatten etc).

Nu behöver jag hjälp med ett ny målvikt, vad är ett rimlig målvikt för min längd, inräknat att jag har och vill behålla 10%-12% BF? Självklart är personer olika bygd/olika gener, men kanske någon annan med snarlikt längd har erfarenheter av vad som är en rimlig målvikt.

Tilläggas bör att jag sattsar inte på ett 'biffigt' utseende utan snarare 'ej spinkig' och vältränad. (Smaken är som baken).

Vad tror ni är en rimlig (del)-målvikt att sattsa på 58kg? 60kg? Eller till och med mer?

Man kan alltid öka mer i massa, men som sagt, jag finner det mer motiverande om man sätter upp mål. En rimlig tidsperiod kanske är fram till hösten, alltså 2-3 månader till?

[Detaljer:
Ålder: 19
Längd: ~167 cm
Vikt: 55 kg (morgonvikt ;) )
Styrketränar: 3 gånger i veckan]

Lizzie
2005-06-03, 12:30
Delmål är jättebra! Vad jag förstår så är du 'smal och tanig' av naturen, eller har du varit smal pga av sjukdom eller ätstörning? (bara nyfiken..)
Generellt ska man väl säga att kvinnor inte ska ligga under 17 i fett% och ABSOLUT inte under 15 i fett%. Kvinnor som ligger så lågt som under 15 % fett kan mista sin mens pga att kroppen inte kan bära fram ett foster när mamman inte har tillräckligt med fettreserver.
Man kan nog bara säga själv vilken vikt som passar sin kropp men eftersom jag inte är helt olik dig i längden så jämnför jag med mig själv. Jag är 168 cm och väger ca. 57 kg. Då har jag en fett% på 19 och muskel% på 40 Detta trivs jag ypperligt med - jag är lite tanig av naturen så jag kan knappt inte väga mer. Mitt mål är väl att få lite mer muskler, fast jag har faktiskt en hel del nu med, så jag ser inte spinkig ut. Du är ju bara 19 år och inte färdigvuxen så jag tycker du ska tänka på vad du äter och lägg till lite energirika och näringsrika mellanmål och med rätt träning så fixar kroppen resten. Satsa på 58 kg till hösten tycker jag, och se hur du mår. LYCKA TILL!

Lizzie
2005-06-03, 12:32
E.S : För du är väl en tjej??

E.S
2005-06-03, 12:33
E.S : För du är väl en tjej??

Inte senast jag tittade ;)
Kanske skulle ha nämnt det, Kille alltså :cool:. Så mensen har utgått sedan ett tag tillbaka.. *rolleyes*

Anledningen till att jag var underviktig är helt enkelt att jag tycker det är tråkigt att äta, jag måste verkligen kämpa för att äta tillräckligt och tillräckligt ofta. Att deffa skulle för mig vara rena nöjet, tyvärr är det inte så aktuellt. *screwy*

Xtreme-G
2005-06-03, 13:44
Man ska sätta mål som man kan lyckas med. Jag sätter en massa mål och lyckas med kanske var tredje. Å andra sidan tycker jag inte det spelar någon roll. Jag har gått från 62 kg på 181 till 75 kg på 181 sedan i höstas (är förövrigt jämngammal också). Men då gick jag ju in för att bli STOR! (vilket jag givet vis inte är än) Att säga att man inte vill bli så stor är bara meningslöst. Kör hårt och ät bra om du vill bli större! Du blir inte biff över en natt. Om du skulle känna dig nöjd så är det ju bara att trappa ner.

Första månaden går fort. Du kommer inte öka lika snabbt i vikt nu. Jag satte inga delmål i vikt. Bara nivåer jag tyckte var sköna att uppnå. Vill du sätta ett mål så tror jag iaf på under 60 då du verkar ha svårt att få i dig mycket mat.

Lizzie
2005-06-03, 14:04
Hmmm... ja, då var inte mina råd nåt att ha!! ;)
Men 10-12 fett% är ju inte så lågt om du är kille - speciellt inte om du bara väger 55 kg. Nåt fel tror jag.

Spannmål
2005-06-03, 14:23
Varför skulle 10-12% vara mindre för att man väger lite? Och - det är inte särskilt mkt alls. En ganska lagom nivå tycker jag. Vid 10% kan rutorna synas mer än väl.

E.S
2005-06-03, 14:32
Man ska sätta mål som man kan lyckas med. Jag sätter en massa mål och lyckas med kanske var tredje. Å andra sidan tycker jag inte det spelar någon roll. Jag har gått från 62 kg på 181 till 75 kg på 181 sedan i höstas (är förövrigt jämngammal också). Men då gick jag ju in för att bli STOR! (vilket jag givet vis inte är än) Att säga att man inte vill bli så stor är bara meningslöst. Kör hårt och ät bra om du vill bli större! Du blir inte biff över en natt. Om du skulle känna dig nöjd så är det ju bara att trappa ner.

Första månaden går fort. Du kommer inte öka lika snabbt i vikt nu. Jag satte inga delmål i vikt. Bara nivåer jag tyckte var sköna att uppnå. Vill du sätta ett mål så tror jag iaf på under 60 då du verkar ha svårt att få i dig mycket mat.

Vad jag menade med 'vill inte bli stor' var att folk skulle ta hänsyn till det när de hjälpte mig bestämma mål. Annars kan man ju lätt säga 90 kg på 167 cm, 6% BF. Inte speciellt rimligt, men minst sagt biffigt. *rolleyes*

Jag letar alltså efter en målvikt där jag ser vältränad ut, inte spinkig och inte biffig. Sedan så kör man ju på så hårt man kan, inte direkt så att jag är rädd för att bli biffig. Men målet i vikt måst ju överensstämma med det 'estetiska'-målet.

Och ja, 10%-12% BF känns alldeles lagom, skulle till och med kunna tänka mig att deffa ned mig till under 10% när jag väll uppnått en vikt som jag trivs med (men det är ett bra tag tills dess).

58 kg den 1 september kanske låter rimligt? 3 kg på 3 månader, om man inte vill gå upp mer i kroppsfett. Eller kanske 2 månader räcker, i så fall blir jag väl positivt överaskad. :)

aliquis
2005-06-03, 14:47
60+ till jul?

E.S
2005-06-03, 15:20
60+ till jul?

Låter inte dumt, dock vet jag inte hur mycket jag kommer hinna träna på hösten eftersom jag flyttar och börjar på universitetet, eller det är snarare kosten jag är rädd för då. Just nu tar träningen 3h/vecka och att hålla/laga/äta rätt kost tar de övriga 165 h/vecka.

z_bumbi
2005-06-03, 15:30
Hmmm... ja, då var inte mina råd nåt att ha!! ;)
Men 10-12 fett% är ju inte så lågt om du är kille - speciellt inte om du bara väger 55 kg. Nåt fel tror jag.

Jag tycker fettprocenten är ganska låg om man ser till kroppsvikt och längd.

E.S: Ät mer än vad du gör av med idag, du kommer antagligen att upptäcka att du ökar i kroppsvikt på ett ganska bra sätt ett bra tag framöver eftersom du har slarvat med kosten fram till nu.

Målvikt kortsiktigt får du bestämma själv då ingen annan kan säga vad du ska väga och hur hårt du ska satsa på träning och mat.

E.S
2005-06-03, 15:34
Jag tycker fettprocenten är ganska låg om man ser till kroppsvikt och längd.

E.S: Ät mer än vad du gör av med idag, du kommer antagligen att upptäcka att du ökar i kroppsvikt på ett ganska bra sätt ett bra tag framöver eftersom du har slarvat med kosten fram till nu.

Målvikt kortsiktigt får du bestämma själv då ingen annan kan säga vad du ska väga och hur hårt du ska satsa på träning och mat.

Började äta korrekt för c:a 6 veckor sedan, började träna för c:a 4 veckor sedan, också däför jag ökade snabbare i början. Det känns som jag äter ganska lagom nu, förutsatt att jag äter det jag "planerat" av äta så ökar jag ständigt men sakta. Äter c:a 2200 kcal / dag, men då är jag rätt inaktiv utöver styrketräningen. Har försökt gått upp till 2400 kcal / dag, men då blir det ofta att jag slarvar och troligtvis ändå inte får i mig mer än 2200 kcal. Känns bättre att veta exakt vad jag får i mig.

Observera att jag endast gissar mitt BF, samt har använt 'mäta midje'-metoden. Det skulle lika gärna kunna vara 8% eller 14%. Vet tyvärr ingenstans där man kan mäta BF.....gratis.