handdator

Visa fullständig version : Den mest spridda särskrivningen


hasse36
2005-06-03, 10:26
Det kan vara läge i dessa dagar att påminna om att det heter "Sjungom studentens lyckliga dag" inte "Sjung om studentens lyckliga dar". Observera även att skall vara dag - inte dar.

jwzrd
2005-06-03, 10:33
OOo så analt! Nu blir jag lite halvsugen :D

Piranha
2005-06-03, 10:35
Jisses är de många språklärare här på forumet ?

jwzrd
2005-06-03, 10:36
Jisses är de många språklärare här på forumet ?

Det är de nog. Vilka de tänkte du på? :D

Jet
2005-06-03, 10:37
Jisses är de många språklärare här på forumet ?

Jag är duktig på skånska om någon behöver hjälp.....

Piranha
2005-06-03, 10:39
Det är de nog. Vilka de tänkte du på? :D


Hasse36 har ju svammlat om särskrivningar i evigheter , även du kan vara lite språkfaschist ibland.


Jag har inte förstått varför allting skall vara så korrekt , huvudsaken är väl att budskapet går fram , okej i vissa fall kan jag förstå då innebörden blir helt fel, men kom loss nu , vi skriver ju inte juridiska dokument här.

jwzrd
2005-06-03, 10:41
Hasse36 har ju svammlat om särskrivningar i evigheter , även du kan vara lite språkfaschist ibland.


Jag har inte förstått varför allting skall vara så korrekt , huvudsaken är väl att budskapet går fram , okej i vissa fall kan jag förstå då innebörden blir helt fel, men kom loss nu , vi skriver ju inte juridiska dokument här.

Skillnaden mellan SATA och SCSI är inte så stor. Bara tre bokstäver. Typ lika många fel som du har i din text... skillanden mellan de (dvs dom) och det är jävligt stor. "Hur kom de sig" == "Hur kom dom sig". Vad betyder den meningen?

Är det inte lite ironiskt att hacka på språkfascism om man ändå inte bryr sig om annat än budskapet, tycker du inte?

Jet
2005-06-03, 10:43
Skillnaden mellan SATA och SCSI är inte så stor. Bara tre bokstäver. Typ lika många fel som du har i din text... skillanden mellan de (dvs dom) och det är jävligt stor. "Hur kom de sig" == "Hur kom dom sig". Vad betyder den meningen?

Är det inte lite ironiskt att hacka på språkfascism om man ändå inte bryr sig om annat än budskapet, tycker du inte?

Men han är snyggare än dig, oavsett.....

Piranha
2005-06-03, 10:45
Skillnaden mellan SATA och SCSI är inte så stor. Bara tre bokstäver. Typ lika många fel som du har i din text... skillanden mellan de (dvs dom) och det är jävligt stor. "Hur kom de sig" == "Hur kom dom sig". Vad betyder den meningen?

Är det inte lite ironiskt att hacka på språkfascism om man ändå inte bryr sig om annat än budskapet, tycker du inte?


Menar du dina budskap eller allmänt ?

Jag tycker du skall sniffa upp inlägg är såpass felstavade på detta forum så innebörden blir en helt annan och sen posta dem här ..

De kommer bli en kort lista.

jwzrd
2005-06-03, 10:47
Menar du dina budskap eller allmänt ?

Jag tycker du skall sniffa upp inlägg är såpass felstavade på detta forum så innebörden blir en helt annan och sen posta dem här ..

De kommer bli en kort lista.

Jag tycker du är lite intolerant nu. Du borde ha förstått att mitt budskap var i all välmening. Var inte så anal med hur jag skriver och vad jag säger nu pirre. Låt oss skriva hur vi vill!

jwzrd
2005-06-03, 10:48
Men han är snyggare än dig, oavsett.....

Ja :( *cry*

hasse36
2005-06-03, 10:48
Hasse36 har ju svammlat om särskrivningar i evigheter , även du kan vara lite språkfaschist ibland.Du skall veta att jag försöker att hålla igen. Sitter och tuggar på tangentbordet mest hela dagarna.

Dessutom heter det "svamlat" och "språkfascist" *grr27*

Piranha
2005-06-03, 10:49
Jag tycker du är lite intolerant nu. Du borde ha förstått att mitt budskap var i all välmening. Var inte så anal med hur jag skriver och vad jag säger nu pirre. Låt oss skriva hur vi vill!

Tack jag är med helt på din linje , man skriver fel jämmt och här orkar jag inte ens korrekturläsa mitt eget svammel *kissass*

Piranha
2005-06-03, 10:51
Du skall veta att jag försöker att hålla igen. Sitter och tuggar på tangentbordet mest hela dagarna.

Dessutom heter det "svamlat" och "språkfascist" *grr27*


He he he, jag skojjar inte nu , men varför är de så viktigt att jämt stava rätt , förrutom att de dämpar dina ticks lite ?

Är de av välmening emot andra , eller är de kontroll till varje pris ?

Jet
2005-06-03, 10:52
Du skall veta att jag försöker att hålla igen. Sitter och tuggar på tangentbordet mest hela dagarna.

Dessutom heter det "svamlat" och "språkfascist" *grr27*

Hur är det med "kontrollfanatiker"?

jwzrd
2005-06-03, 10:52
He he he, jag skojjar inte nu , men varför är de så viktigt att jämt stava rätt , förrutom att de dämpar dina ticks lite ?

Är de av välmening emot andra , eller är de kontroll till varje pris ?

Du verkar inte vara med mig dock. Om du vill ha friheten att härja med mellanstadiesvenska så vill ja ha friheten att vara överanal när jag känner för det!

Hades
2005-06-03, 10:53
He he he, jag skojjar inte nu , men varför är de så viktigt att jämt stava rätt , förrutom att de dämpar dina ticks lite ?

Är de av välmening emot andra , eller är de kontroll till varje pris ?
Finns det någon anledning till att inte stava rätt?

Piranha
2005-06-03, 10:54
Finns det någon anledning till att inte stava rätt?


Ja slippa korrekturläsa ..


Nu är ni samlade .. alla 3 språkpoliser i samma tråd ..

Wooohoooooo fram med donutsen ..

Jet
2005-06-03, 10:56
Är det möjligtvis avsaknad av kontroll i verkliga livet som gör att en del blir fanatiska när det gäller språket?

En känsla av utanförskap och press från yttervärlden?

Hades
2005-06-03, 10:58
Ja slippa korrekturläsa ..


Nu är ni samlade .. alla 3 språkpoliser i samma tråd ..

Wooohoooooo fram med donutsen ..
Å andra sidan måste jag ibland läsa dina meningar flera gånger för att förstå vad du menar. Så totalt sett sparas ingen tid.

jwzrd
2005-06-03, 11:01
Är det möjligtvis avsaknad av kontroll i verkliga livet som gör att en del blir fanatiska när det gäller språket?

En känsla av utanförskap och press från yttervärlden?

Men samtidigt sitter du och Pirre nu och försöker kontrollera vårt samlade kontrollbehov. Ironiskt? Är det möjligtvis avsaknad av kontroll i verkliga livet som gör att en del blir fanatiska när det gäller andras sätt att föra sig?

Herkulez
2005-06-03, 11:02
Å andra sidan måste jag ibland läsa dina meningar flera gånger för att förstå vad du menar. Så totalt sett sparas ingen tid.
ja då är det nog din läsförmåga som står på spel här :D

har då aldrig behövt läsa det han skriver mer än engång.

Jet
2005-06-03, 11:03
Å andra sidan måste jag ibland läsa dina meningar flera gånger för att förstå vad du menar. Så totalt sett sparas ingen tid.

En person som tycker Linda ****** är smart har tyvärr förbrukat sitt mandat *cry*

Piranha
2005-06-03, 11:03
Men samtidigt sitter du och Pirre nu och försöker kontrollera vårt samlade kontrollbehov. Ironiskt? Är det möjligtvis avsaknad av kontroll i verkliga livet som gör att en del blir fanatiska när det gäller andras sätt att föra sig?


Tillåt mig asgarva , mitt liv är allt annat än kontrollerat.
så ja de är helt rätt.

Jet
2005-06-03, 11:05
Men samtidigt sitter du och Pirre nu och försöker kontrollera vårt samlade kontrollbehov. Ironiskt? Är det möjligtvis avsaknad av kontroll i verkliga livet som gör att en del blir fanatiska när det gäller andras sätt att föra sig?

Eftersom tråden startade med infallsvinkeln att en del människor skriver tokigt, och därför måste korrigeras så är det knappast jag och Pirre som förespråkar kontrollen.

Tolkia
2005-06-03, 11:09
He he he, jag skojjar inte nu, men varför är de så viktigt att jämt stava rätt, förrutom att de dämpar dina ticks lite ?
Blev inte det ganska tydligt med exemplet "hur kom de/det sig?"

- "Hur kom det sig": Ingen tvekan om betydelsen
- "Hur kom de sig": Betydelsen måste gissas utifrån sammanhanget; betyder "de" verkligen "de" (några tidigare nämnda personer/prylar/företeelser i flertal), eller är det en felskrivning av "det"?

Det senare alternativet är ju klart jobbigare för läsaren, särskilt omfel av samma typ förekommer ofta i samma text, och medför dessutom större risk för missuppfattningar. Jag säger inte att man skall avrätta alla dyslektiker eller att man alltid måste skriva perfekt, på alla nivåer riktig svenska (inte ens att man borde banna alla som inte kan stava från Kolozzeum ...) men jag tycker att det är lite larvigt att försöka FÖRSVARA att man stavar fel för att man inte kan stava bättre/ids kontrollera bättre med att det inte spelar någon roll hur man stavar i vilket fall som helst. Bara för att folk orkar kämpa sig igenom t.o.m. den mest värdelösa text och försöka gissa sig till dess innebörd om de är tillräckligt motiverade behöver man ju inte GÅ IN FÖR att göra det jobbigt för läsaren .

Hades
2005-06-03, 11:10
En person som tycker Linda ****** är smart har tyvärr förbrukat sitt mandat *cry*
Trist för dig att du tydligen missade poängen med det inlägget. Men det var väl kanske inte helt oväntat.

Piranha
2005-06-03, 11:13
Blev inte det ganska tydligtm ed exempelt "hur kom de/det sig?"

- "Hur kom det sig": Ingen tvekan om betydelsen
- "Hur kom de sig": Betydelsen måste gissas utifrån sammanhanget; betyder "de" verkligen "de" (några tidigare nämnda personer/prylar/företeelser i flertal), eller är det en felskrivning av "det"?

Det senare alternativet är ju klart jobbigare för läsaren, särskilt omfel av samma typ förekommer ofta i samma text, och medför dessutom större risk för missuppfattningar. Jag säger inte att man skall avrätta alla dyslektiker eller att man alltdi måste skriva perfekt, på alla nivåer riktig svenska (inte ens att man borde banna alla som inte kan stava från Kolozzeum ...) men jag tycker att det är lite larvigt att försöka FÖRSVARA att man stavar fel för att man inte kan stava bättre/ids kontrollera bättre med att det inte spelar någon roll hur man stavar i vilket fall som helst. Bara för att folk orkar kämpa sig igenom t.o.m. den mest värdelösa text och försöka gissa sig till dess innebörd om de är tillräckligt motiverade behöver man ju inte GÅ IN FÖR att göra det jobbigt för läsaren .

Jag tror ingen medvetet här går in för att göra livet surt för läsaren , men exemplen som tagits upp har jag aldrig sett förekomma här , sen var det särskrivningar som diskuterades och inte stavfel , de förekommer tom i din text här ovan.

Hades
2005-06-03, 11:13
ja då är det nog din läsförmåga som står på spel här :D

har då aldrig behövt läsa det han skriver mer än engång.
Ja, jag är ju inte helt van vid Lunarstorm-svenska, så du har nog rätt.

Herkulez
2005-06-03, 11:15
Ja, jag är ju inte helt van vid Lunarstorm-svenska, så du har nog rätt.
nope är nog din läsförståelse som det felar på :thumbup:

Jet
2005-06-03, 11:17
Trist för dig att du tydligen missade poängen med det inlägget. Men det var väl kanske inte helt oväntat.

Du tyckte att det var smart det hon gjorde, för det förde henne dit "hon ville"... Ja, det är ju en bra syn tycker jag.... Så om man vill bli "sedd" är det bara att bli porrskådis, maken till uppmärksamhet är ju svårt att få.

Dessutom så tyder dina nedlåtande kommentarer till oliktänkande på något du borde bearbeta inom dig själv, men du har ju tid på dig, du är väl runt 20år, så du har hela livet framför dig...

palme
2005-06-03, 11:30
Om ni stog och prata med någon skulle ni anmärka på fel då oxå? Eller vågar ni bara göra det internet?

Tänk på att pirre och jet väger mer än er och är mycket snyggare samt har haft sex minst en gång i sina liv.

Piranha
2005-06-03, 11:41
Om ni stog och prata med någon skulle ni anmärka på fel då oxå? Eller vågar ni bara göra det internet?

Tänk på att pirre och jet väger mer än er och är mycket snyggare samt har haft sex minst en gång i sina liv.


Den enda gång jag haft sex var med en man på Uppsala centralstation , jag minns det och doften av Chorus sitter kvar än idag .. .

Kärlek ..

hasse36
2005-06-03, 11:53
He he he, jag skojjar inte nu , men varför är de så viktigt att jämt stava rätt , förrutom att de dämpar dina ticks lite ?

Är de av välmening emot andra , eller är de kontroll till varje pris ?Det handlar nog i de flesta fall om det du kallar "ticks". Om du kan höra om någon sjunger falskt så förstår du vad jag menar. Särskrivningar skär i ögonen.

Men av mina 345 inlägg på det här forumet handlar nog bara några få procent om språkvård. Den här tråden skapades mer som "visste ni att ...". Jag tycker att språkfrågor är intressanta. Som tex att "rackare" på 1600-talet betydde hästslaktare och bödelsdräng. Tänk om Piranhas barnbarnbarnbarnbarnbarnbarn kommer att kalla sin 3-årige son för "din lille rövknullare" när han har busat.

Ett exempel till:
Norrländskans "Jo men visst" var en gång i tiden att åkalla de tre vise männen - en oerhörd hädelse.


Naturligtvis är innehållet viktigare än formen. Jag missar aldrig ett inlägg från Sverker eller Lizard trots att de ofta gör språkliga fel. Allan gör sällan språkliga fel men *gäsp* vad han är gaggig.

Till sist, det finns ett tillfälle då man verkligen missar något pga felstavningar och särskrivningar - när man gör sökningar.

Piranha
2005-06-03, 12:05
Det handlar nog i de flesta fall om det du kallar "ticks". Om du kan höra om någon sjunger falskt så förstår du vad jag menar. Särskrivningar skär i ögonen.

Men av mina 345 inlägg på det här forumet handlar nog bara några få procent om språkvård. Den här tråden skapades mer som "visste ni att ...". Jag tycker att språkfrågor är intressanta. Som tex att "rackare" på 1600-talet betydde hästslaktare och bödelsdräng. Tänk om Piranhas barnbarnbarnbarnbarnbarnbarn kommer att kalla sin 3-årige son för "din lille rövknullare" när han har busat.

Ett exempel till:
Norrländskans "Jo men visst" var en gång i tiden att åkalla de tre vise männen - en oerhörd hädelse.


Naturligtvis är innehållet viktigare än formen. Jag missar aldrig ett inlägg från Sverker eller Lizard trots att de ofta gör språkliga fel. Allan gör sällan språkliga fel men *gäsp* vad han är gaggig.

Till sist, det finns ett tillfälle då man verkligen missar något pga felstavningar och särskrivningar - när man gör sökningar.


Bra skrivet , jag köper delvis din motivering , även om de för många av oss
går helt förbi vad de gäller felstavningar iaf, alla är olika, mig skär det mer i ögonen om någon tex på gymmet kör bänkpress med studs eller om de skriker som en gris när de tar i.


Ibland får jag dock känslan av många akademiker speciellt dem under utbildning etc skall visa sig märkvärdiga etc, bara för att de hanterar språket på ett bättre sätt än oss utan 6 år strudier på Universitet, och då i min mening petitesser som stavfel då detta är ett forum för träning.
Sen vill jag inte heller få mitt budskap sågat för textningen är fel, och tro mig de finns dem som gnäller om språket och sen inte bryr sig om budskapet i den.


Jag förtår helt poängen och om min avkomma refererar till mig som rövknullare så anar de föga om hur rätt de har. men nu inte mer om det.

Hades
2005-06-03, 12:12
Du tyckte att det var smart det hon gjorde, för det förde henne dit "hon ville"... Ja, det är ju en bra syn tycker jag.... Så om man vill bli "sedd" är det bara att bli porrskådis, maken till uppmärksamhet är ju svårt att få.

Dessutom så tyder dina nedlåtande kommentarer till oliktänkande på något du borde bearbeta inom dig själv, men du har ju tid på dig, du är väl runt 20år, så du har hela livet framför dig...
Du verkar fortfarande inte riktigt förstå vad jag menade med det inlägget.
Minns inte exakt hur jag formulerade mig, men poängen var att det är smart att göra de saker som krävs för att man ska nå sitt mål. Linda har uppenbarligen som mål att vara mediafnask så det är väl smart av henne att bete sig som ett sådant? Däremot kanske de flesta andra tycker det är osmart att vilja vara ett mediafnask, men i slutändan handlar det mesta om hur man själv mår och känner. Att jag använde Linda R som exempel var bara för att göra det tydligt hur jag menade, men det var tydligen ett dåligt drag.

Jag var inte nedlåtande för att du var oliktänkande, utan för att du uppenbarligen inte var intresserad av att försöka förstå vad jag skrev; du var bara ute efter att håna mig.

Herkulez
2005-06-03, 12:17
Tänk om Piranhas barnbarnbarnbarnbarnbarnbarn kommer att kalla sin 3-årige son för "din lille rövknullare" när han har busat.

.
:laugh:


du har en poäng :thumbup:

jwzrd
2005-06-03, 12:17
Eftersom tråden startade med infallsvinkeln att en del människor skriver tokigt, och därför måste korrigeras så är det knappast jag och Pirre som förespråkar kontrollen.

Du är här och käftar om att pirre minsann ska få stava som han vill. Om du inte brydde dig om vad och hur folk skriver så skulle du inte gjort det. Faktumet att du gör det gör dig till en lika stor kolsupare. Förespråkar man tolerans så bör man vara det själv också.

jwzrd
2005-06-03, 12:24
:laugh:


du har en poäng :thumbup:


Det har du rätt i din lille rövknullare :thumbup:

Piranha
2005-06-03, 12:31
Du är här och käftar om att pirre minsann ska få stava som han vill. Om du inte brydde dig om vad och hur folk skriver så skulle du inte gjort det. Faktumet att du gör det gör dig till en lika stor kolsupare. Förespråkar man tolerans så bör man vara det själv också.

Klart han bryr sig om att avdelningen för språkförmynderiet här är lite väl på ibland, och de var nog inte Hasses inlägg heller.

jwzrd
2005-06-03, 12:31
Klart han bryr sig om att avdelningen för språkförmynderiet här är lite väl på ibland, och de var nog inte Hasses inlägg heller.

Vad var inte Hasses inlägg?

Piranha
2005-06-03, 12:33
Vad var inte Hasses inlägg?

Han är som du, gillar att munhuggas.

jwzrd
2005-06-03, 12:34
Han är som du, gillar att munhuggas.

Då är vi fyra nu då? Du, jag, Hasse och Jet.

Brisk Snu Garvo
2005-06-03, 12:39
Ni språkpoliser är patetiska med era anmärkningar på alla.. Om det är så jävla svårt för er att läsa annat än perfekt stavad och gramatisk riktig uppbyggd mening så kanske ni ska börja skriva på ett jävla universitetsforum.. eller nåt...

Detta är en svår mening att läsa "a me fan orka br4 sej, ja ba sket i allt o stack 4ever yeee2 aiiiight "

Denna mening har dem flesta inga problem med (utom språkfascister) " och vad mena du med de..."

jwzrd
2005-06-03, 12:47
Ni språkpoliser är patetiska med era anmärkningar på alla.. Om det är så jävla svårt för er att läsa annat än perfekt stavad och gramatisk riktig uppbyggd mening så kanske ni ska börja skriva på ett jävla universitetsforum.. eller nåt...

Detta är en svår mening att läsa "a me fan orka br4 sej, ja ba sket i allt o stack 4ever yeee2 aiiiight "

Denna mening har dem flesta inga problem med (utom språkfascister) " och vad mena du med de..."

Att du inte förstår ironin i att du nu kommer här och härjar om hur du tycker att alla borde vara är bara för bra. Antingen är du tolerant och skiter i hur ALLA andra skriver, pratar och för sig - ELLER så är du precis lika mycket en fascist själv! Hur ska du ha det din klantskalle? :D

Brisk Snu Garvo
2005-06-03, 12:49
Att du inte förstår ironin i att du nu kommer här och härjar om hur du tycker att alla borde vara är bara för bra. Antingen är du tolerant och skiter i hur ALLA andra skriver, pratar och för sig - ELLER så är du precis lika mycket en fascist själv! Hur ska du ha det din klantskalle? :D
Jag är med fascist fast på ett annat sätt bara *kissass*

Piranha
2005-06-03, 12:49
Att du inte förstår ironin i att du nu kommer här och härjar om hur du tycker att alla borde vara är bara för bra. Antingen är du tolerant och skiter i hur ALLA andra skriver, pratar och för sig - ELLER så är du precis lika mycekt fascist själv! Hur ska du ha det din klantskalle? :D



HAAAAAAAA HAAAAAAAA DU SKREV FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL !!!!!!!!!!!!!!

*slap*

jwzrd
2005-06-03, 12:49
Jag är med fascist fast på ett annat sätt bara *kissass*

Men då så. Fascister gillas! :D

jwzrd
2005-06-03, 12:50
HAAAAAAAA HAAAAAAAA DU SKREV FEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL !!!!!!!!!!!!!!

*slap*

Läs igen Lucky Luke.

Piranha
2005-06-03, 12:50
Läs igen Lucky Luke.


Jo du va snabbt in och editerade .. men jag var snabbare ..

Tuff luck Watsson ..

jwzrd
2005-06-03, 12:52
Jo du va snabbt in och editerade .. men jag var snabbare ..

Tuff luck Watsson ..

Så vad för fel gjorde jag då menar du? Jag läste genom det jag skrivit för att se om det fanns några allvarliga fel. Korrigerade det jag såg först.

J.Saarela
2005-06-03, 12:53
*screwy* muppar

Piranha
2005-06-03, 12:56
Så vad för fel gjorde jag då menar du? Jag läste genom det jag skrivit för att se om det fanns några allvarliga fel. Korrigerade det jag såg först.

Du gjorde inget fel alls , precis som den ordbajsare du är korrigerade du ditt fel fort som fan och hoppades på ingen skulle se ..

Trance
2005-06-03, 12:58
Vanlig särskrivning är enligt mig skitroligt och liknande. Är ofta det står "skit bra" eller "skit roligt" osv.

Annars är jag väl rätt fascistisk när det gäller språk, vilket är väldigt ironiskt eftersom jag är kass på att stava själv. Men jag försöker. :)

jwzrd
2005-06-03, 13:00
Du gjorde inget fel alls , precis som den ordbajsare du är korrigerade du ditt fel fort som fan och hoppades på ingen skulle se ..

Nej jag korrigerade det för att det var fel, inte för att jag oroade mig för att göra fel inför andra. Jag editerar ofta mina poster för att folk ska fattad vad jag skriver (även om det oftast ändå inte hjälper :D).

Piranha
2005-06-03, 13:02
Nej jag korrigerade det för att det var fel, inte för att jag oroade mig för att göra fel inför andra. Jag editerar ofta mina poster för att folk ska fattad vad jag skriver (även om det oftast ändå inte hjälper :D).

Got it Ulf Elwing ..

jwzrd
2005-06-03, 13:02
Got it Ulf Elwing ..

Bra där Klabbe!

Dumleman
2005-06-03, 13:03
Du skall veta att jag försöker att hålla igen. Sitter och tuggar på tangentbordet mest hela dagarna.

Dessutom heter det "svamlat" och "språkfascist" *grr27*
Ja alla har vi våra perversa böjelser :). Men du som språkpolis borde veta att man får skriva precis hur man så länge som de som läser det förstår vad man skriver, det finns inget rätt eller fel.

jwzrd
2005-06-03, 13:05
Ja alla har vi våra perversa böjelser :). Men du som språkpolis borde veta att man får skriva precis hur man så länge som de som läser det förstår vad man skriver, det finns inget rätt eller fel.

Så varför hackar du på Hasse om det inte finns något "rätt eller fel" ?

Dumleman
2005-06-03, 13:08
Så varför hackar du på Hasse om det inte finns något "rätt eller fel" ?
Tycker inte att jag hackar på honom. Varför hackar du på mig? *oändlig loop varning*

jwzrd
2005-06-03, 13:10
Tycker inte att jag hackar på honom. Varför hackar du på mig? *oändlig loop varning*

Jag har inga bekymmer med att vara anal och fascistisk, det förstår man snabbt bara man hänger på kolozzeum ett längre tag. Det var en oändlig rekursion du var ute efter; är det någon den drabbar så är det väl dig?

"Jag stör mig på alla som stör sig"-människorna i den här tråden får härmed en eloge av mig.

J.Saarela
2005-06-03, 13:11
Got it Ulf Elwing ..


Hahahah Dom e fan lik iaf frisyrerna *kissass*

Piranha
2005-06-03, 13:12
Jag har inga bekymmer med att vara anal och fascistisk, det förstår man snabbt bara man hänger på kolozzeum ett längre tag. Det var en oändlig rekursion du var ute efter; är det någon den drabbar så är det väl dig?

"Jag stör mig på alla som stör sig"-människorna i den här tråden får härmed en eloge av mig.


Jo du var ju 2'a spelaren in på isen så de torde vara självskrivet.

jwzrd
2005-06-03, 13:13
Jo du var ju 2'a spelaren in på isen så de torde vara självskrivet.

Vad torde vara självskrivet?

Piranha
2005-06-03, 13:14
Vad torde vara självskrivet?

Att du är anal och fascistisk

jwzrd
2005-06-03, 13:15
Att du är anal och fascistisk

Det var ju det jag sa i min post ja ..

Piranha
2005-06-03, 13:17
Det var ju det jag sa i min post ja ..

Kan jag återkomma ja går å tar en joint på parkeringen.

Myten
2005-06-03, 13:19
Det verkar som Needles 4 life kapat tråden....

J.Saarela
2005-06-03, 13:23
Det verkar som Needles 4 life kapat tråden....


Vilka är dom?

Brisk Snu Garvo
2005-06-03, 13:31
Jag hejar på Pirre *popcorn* ( eftersom jag blev ägd av Jwzrd så har jag stallt mej bredvid med popcorn och läsk och tittar nu på matchen istället).

*popcorn*

jwzrd
2005-06-03, 13:32
Jag hejar på Pirre *popcorn* ( eftersom jag blev ägd av Jwzrd så har jag stallt mej bredvid med popcorn och läsk och tittar nu på matchen istället).

*popcorn*

Äter du alla dom popcornen så blir du snart lika fet som jag är och sen Pirre!

Pudzianovski
2005-06-03, 13:36
Jag stavar inte perfekt alltid. Men jag stör mig på folk som skriver mycket fel som tex detta inlägg:

"det skilljer bilderna 7 kg immelan
och ja jag har laggt på mig en dell hull men det ingår i att bli grov"

Då har jag nästan problem att utläsa. Klart jag förstår men man tänker en gång extra.

/Stålt språkpålis (nr 5 eller nogot i troden) :D

Brisk Snu Garvo
2005-06-03, 13:37
Äter du alla dom popcornen så blir du snart lika fet som jag är och sen Pirre!
Jag ska gnälla bort kalorierna senare... Föresten vart är trådskaparen ?

Han kanske sitter och flinar åt oss alla och äter popcorn han med..

Myten
2005-06-03, 13:48
Vilka är dom?


Use your Illusion!

jwzrd
2005-06-03, 13:50
Use your Illusion!

I eller II?

Piranha
2005-06-03, 13:50
Use your Illusion!


Nej , berätta nu vi vill höra ..

Myten
2005-06-03, 13:52
Nej , berätta nu vi vill höra ..


Samma godislevrantör va?
:D

Piranha
2005-06-03, 13:54
Samma godislevrantör va?
:D

Jag förstår fortfarande inte vad du menar.

*** är ett brödraskap för främjandet av inbördes beundran.

Det som du snackar om får du nog ta och utveckla lite.

Myten
2005-06-03, 13:55
Jag förstår fortfarande inte vad du menar.

*** är ett brödraskap för främjandet av inbördes beundran.

Det som du snackar om får du nog ta och utveckla lite.


Vad är det ni beundrar?
Stora mukkler?

Piranha
2005-06-03, 13:57
Vad är det ni beundrar?
Stora mukkler?


Inbördes beundran = varandra , vi är lite blyga av oss och är mycket tuffare i grupp.

Åter nu till min fråga till dig.

jwzrd
2005-06-03, 13:57
Vad är det ni beundrar?
Stora mukkler?

Ok, inget mer gratiscrack till dig. Nästa gång betalar du för dig själv!

Myten
2005-06-03, 13:59
Ok, inget mer gratiscrack till dig. Nästa gång betalar du för dig själv!


I'm aint got no fucking change MAN!

jwzrd
2005-06-03, 14:00
I'm aint got no fucking change MAN!

Men du antyder alltså att *** är en klubb för försäljning av steroider till dom i den här tråden, den slutsatsen drog du för att medlemmarna har stora muskler och gillar att prata med varandra på ett kroppsbyggarforum?

Myten
2005-06-03, 14:01
Men du antyder alltså att *** är en klubb för försäljning av steroider till dom i den här tråden, den slutsatsen drog du för att medlemmarna har stora muskler och gillar att prata med varandra på ett kroppsbyggarforum?


:laugh: :laugh:
Är det så?

Herkulez
2005-06-03, 14:02
:laugh: :laugh:
Är det så?
haha ja dom har tänkt ta över kolo och göra den till en ny svart marknad för steroidförsäljning, fan dartagnan har knäckt koden :laugh:

Pez och jarod är bakom allt.

Myten
2005-06-03, 14:03
Rena rama JFK!

Piranha
2005-06-03, 14:05
Oj oj oj , här dräller fördomar fram ..

jwzrd
2005-06-03, 14:08
:laugh: :laugh:
Är det så?

Det har jag svårt att tro att det är, men tydligt att du antyder det. Du går som en lam katt kring het gröt med konstiga antydningar. Om du vill anklaga någon för dopning alt. försäljning så får du lov att göra det coolare än så. Tex: "Pirre: hur stora är dina pungkulor egentligen?" Eller jwzrd: "får man ha så där högt hårfäste utan att bli bötfälld för förtidigt åldrande?"

Myten
2005-06-03, 14:19
jwzrd: "får man ha så där högt hårfäste utan att bli bötfälld för förtidigt åldrande?"

jwzrd
2005-06-03, 14:27
jwzrd: "får man ha så där högt hårfäste utan att bli bötfälld för förtidigt åldrande?"

Nej det är för att jag köper pallvis med testosteron från ***!

zanzi
2005-06-03, 14:29
Myten: Jag tolka det som jwzrd jag med.

jwzrd: Får man ha så där högt hårfäste utan att bli bötfälld för förtidigt åldrande? ;)


OnT: Jag har nog alltid (minst) ett stavfel i mina post's och ni får gärna rätta mig men jag tror inte jag kommer bli bättre på att stava för det men visst, känner ni att ni får ut nått av att rätta så varsågod.

Edit: Lite sen med "skämtet". :D

Myten
2005-06-03, 14:30
Nej det är för att jag köper pallvis med testosteron från ***!



Då vet jag!

Tolkia
2005-06-03, 14:35
Jag tror ingen medvetet här går in för att göra livet surt för läsaren ...
Nej, det tror jag inte heller, det var en retorisk fras. Vad jag menade förstod du nog - liksom att det inte handlade om huruvida någon verkligen skrivit just "hur kom de sig" eller inte, just här.
... sen var det särskrivningar som diskuterades och inte stavfel , de förekommer tom i din text här ovan.
Jag tror att det får alltför många som säger emot mig om jag påstår att tråden ganska fort övergick från att handla om särskrivningar till att handla om huruvida det är vettigt att försöka skriva vettigt i största allmänhet eller inte - respektive hur puckade folk är som a) på ett eller annat sätt inte "kan" skriva eller b) stör sig på och rättar andras sätt att skriva.

Vad beträffar stavfelen får jag be ödmjukast om ursäkt för att jag just var slapp och inte orkade läsa igenom texten (speciellt med tanke på vilken text det var). De är nu bortediterade för att inte störa känsliga själar.

Fast egentligen tror jag att du störde dig på mitt inlägg mindre för att det gnällde på folk som stavar fel, och innehöll chockerande felstavningar och än för att jag klev in i vad som i själva verket inte var en tråd utan ett spontanarrangerat litet banka-varandra-i-skallen-möte i gubbklubben - vilket är den bästa av anledningar till att orka kasta bort tid på att skriva ett drygt svar ... :thefinger

Piranha
2005-06-03, 14:39
Nej, det tror jag inte heller, det var en retorisk fras. Vad jag menade förstod du nog - liksom att det inte handlade om huruvida någon verkligen skrivit just "hur kom de sig" eller inte, just här.

Jag tror att det får alltför många som säger emot mig om jag påstår att tråden ganska fort övergick från att handla om särskrivningar till att handla om huruvida det är vettigt att försöka skriva vettigt i största allmänhet eller inte - respektive hur puckade folk är som a) på ett eller annat sätt inte "kan" skriva eller b) stör sig på och rättar andras sätt att skriva.

Vad beträffar stavfelen får jag be ödmjukast om ursäkt för att jag just var slapp och inte orkade läsa igenom texten (speciellt med tanke på vilken text det var). De är nu bortediterade för att inte störa känsliga själar.

Fast egentligen tror jag att du störde dig på mitt inlägg mindre för att det gnällde på folk som stavar fel, och innehöll chockerande felstavningar och än för att jag klev in i vad som i själva verket inte var en tråd utan ett spontanarrangerat litet banka-varandra-i-skallen-möte i gubbklubben - vilket är den bästa av anledningar till att orka kasta bort tid på att skriva ett drygt svar ... :thefinger


hi hi hi , nåja . jag stör mig inte så hårt på inläggen , jag får min fredag att gå här på jobbet.. :D , du anar inte hur långrandigt de är här på jobbet ibland.

Piranha
2005-06-03, 14:42
Nej, det tror jag inte heller, det var en retorisk fras. Vad jag menade förstod du nog - liksom att det inte handlade om huruvida någon verkligen skrivit just "hur kom de sig" eller inte, just här.

Jag tror att det får alltför många som säger emot mig om jag påstår att tråden ganska fort övergick från att handla om särskrivningar till att handla om huruvida det är vettigt att försöka skriva vettigt i största allmänhet eller inte - respektive hur puckade folk är som a) på ett eller annat sätt inte "kan" skriva eller b) stör sig på och rättar andras sätt att skriva.

Vad beträffar stavfelen får jag be ödmjukast om ursäkt för att jag just var slapp och inte orkade läsa igenom texten (speciellt med tanke på vilken text det var). De är nu bortediterade för att inte störa känsliga själar.

Fast egentligen tror jag att du störde dig på mitt inlägg mindre för att det gnällde på folk som stavar fel, och innehöll chockerande felstavningar och än för att jag klev in i vad som i själva verket inte var en tråd utan ett spontanarrangerat litet banka-varandra-i-skallen-möte i gubbklubben - vilket är den bästa av anledningar till att orka kasta bort tid på att skriva ett drygt svar ... :thefinger


Sen tror ja hur hårt du anstränger dig så kommer du tyvärr inte upp i Gaywrrds kapacitet på dryghet.

jwzrd
2005-06-03, 14:43
Sen tror ja hur hårt du anstränger dig så kommer du tyvärr inte upp i Gaywrrds kapacitet på dryghet.

Tror inte någon här kan tävla med mig där :D

Jet
2005-06-03, 15:09
Nu har jag sovit lite eftermiddag, så nu ska ni få allihop :MrT:

Jet
2005-06-03, 15:12
Du är här och käftar om att pirre minsann ska få stava som han vill. Om du inte brydde dig om vad och hur folk skriver så skulle du inte gjort det. Faktumet att du gör det gör dig till en lika stor kolsupare. Förespråkar man tolerans så bör man vara det själv också.

Du menar att jag borde vara tolerant alltså.....


"Käftar", är det ett korrekt ord i det svenska språket?

jwzrd
2005-06-03, 15:15
Du menar att jag borde vara tolerant alltså.....


"Käftar", är det ett korrekt ord i det svenska språket?

Är det felstavat på något vis menar du?

Jet
2005-06-03, 15:16
Det verkar som Needles 4 life kapat tråden....

Såså, inte vara avundsjuk nu. Du kan ju starta en egen liten klubb *popcorn*

Jet
2005-06-03, 15:18
Är det felstavat på något vis menar du?

Det borde du veta om du nu är så bevandrad inom det språkliga.

jwzrd
2005-06-03, 15:20
Det borde du veta om du nu är så bevandrad inom det språkliga.

Nej DU borde veta som ifrågasätter. Leta upp alla fel jag gjort i den här tråden så kan vi stå på samma sida om fascist-repet sen.

J.Saarela
2005-06-03, 15:23
Samma godislevrantör va?
:D



*slap*

J.Saarela
2005-06-03, 15:29
Såså, inte vara avundsjuk nu. Du kan ju starta en egen liten klubb *popcorn*


Ingen vill va med i hans klubb....G4L *kissass*

Jet
2005-06-03, 15:30
Nej DU borde veta som ifrågasätter. Leta upp alla fel jag gjort i den här tråden så kan vi stå på samma sida om fascist-repet sen.

Jag vet det, men jag låter dig själv se det, det hjälper dig kanske framöver med fascismen *popcorn*

Tolkia
2005-06-03, 15:33
... jag får min fredag att gå här på jobbet.. :D , du anar inte hur långrandigt de är här på jobbet ibland.
Mja, med tanke på att jag också är på jobbet kanske jag gör det ändå ... :D

Myten
2005-06-03, 15:34
http://s97971777.onlinehome.us/TA-SU4nin/chriscapulong/TA-SUlivejournal/LJ_junglestudio05/JeanClaudeVanDamme1.jpg

Ingen vill va med i hans klubb....G4L *kissass*

jwzrd
2005-06-03, 15:36
Jag vet det, men jag låter dig själv se det, det hjälper dig kanske framöver med fascismen *popcorn*

Se vad? Det är inget fel på "käfta". Ett verb och slangord.

30cm
2005-06-03, 15:37
Har inte läst igenom tråden men om min fråga redan är besvarad är det bara att säga det så letar jag upp det.

När använder man dem, dom respektive de?

Fatalist
2005-06-03, 15:38
Har inte läst igenom tråden men om min fråga redan är besvarad är det bara att säga det så letar jag upp det.

När använder man dem, dom respektive de?

dem = ackusativobjekt; pluralform av han/hon/den
de = nominativ; pluralform av han/hon/den

dom är något domaren ger dig när du begått ett brott

edit: stavfel!!!!!

jwzrd
2005-06-03, 15:40
dem = ackusativobjekt; pluralform av han/hon/den
de = nominativ; pluralform av han/hon/den

dom är något dommaren ger dig när du begått ett brott

Dom är även helt rätt att skriva och kan användas som både de och dem. Ett ledigare språk.

Fatalist
2005-06-03, 15:42
Dom är även helt rätt att skriva och kan användas som både de och dem. Ett ledigare språk.

Kan stämma, men är från början rent talspråk

jwzrd
2005-06-03, 15:42
Kan stämma, men är från början rent talspråk

De/dem är snarare just skriftspråk eftersom talspråket kom långt före.

hasse36
2005-06-03, 15:44
Har inte läst igenom tråden men om min fråga redan är besvarad är det bara att säga det så letar jag upp det.

När använder man dem, dom respektive de?Det har inte diskuterats.

Jag antar att du kan lite engelska :D

They = de
Them = dem

"Dom" är talspråk för både "de" och "dem".

Vill man i skrift markera talspråk så kan man väl skriva "dom".

Trance
2005-06-03, 15:47
Dom är även helt rätt att skriva och kan användas som både de och dem. Ett ledigare språk.

Vad är du för fascist egentligen.

Allan
2005-06-03, 15:57
Vad är du för fascist egentligen.


?


allan

30cm
2005-06-03, 16:00
dommaren

domaren menar du? :)

För övrigt säger min mormor att numera är det korrekt att skriva dom.

edit: tack för hjälpen också!

Allan
2005-06-03, 16:00
För övrigt vill jag i all välmening påpeka att de flesta förbättrar sin förmåga att skriva korrekt om de får gnida på ett tag. Det kan ses här på forumet - vissa skulle nog ha betecknats som hopplösa fall men femtusen poster senare skriver de näst intill oanstastligt. Vilket är kul.

Jag är övertygad om att små påpekanden från Hasse (eller från mig eller andra petimetrar) faktiskt fyller en funktion. På sikt i varje fall.


allan

30cm
2005-06-03, 16:04
På sikt i varje fall.


Vilket är kul.
Vad är det där för meningar? Dem är inte korrekta iallafall. Det är lite kul att vara språkpolis :).

jwzrd
2005-06-03, 16:04
Vad är det där för meningar? Dem är inte korrekta iallafall. Det är lite kul att vara språkpolis :).

DE är inte korrekta.

hasse36
2005-06-03, 16:12
DE är inte korrekta. :D :D :D

Spetsa ögonen 30cm:
They are not correct.
Well, correct them.

They = de
Them = dem

Trance
2005-06-03, 17:03
?


allan


Jag menade i och med att han tillät "dom" i skrift. ;)

Fatalist
2005-06-03, 17:17
De/dem är snarare just skriftspråk eftersom talspråket kom långt före.

Jag trodde vi pratade om just skriftspråk eftersom vi sitter på ett internetforum?

Hur något uttalas är ganska ointressant när vi endast kan kommunicera med text...

Fatalist
2005-06-03, 17:18
domaren menar du? :)

För övrigt säger min mormor att numera är det korrekt att skriva dom.

edit: tack för hjälpen också!

hehe :cool:

Wain
2005-06-03, 17:23
Dom är även helt rätt att skriva och kan användas som både de och dem. Ett ledigare språk.

Dom!?
:furious: *screwy* *grr27* *whatever* :insane:

hasse36
2005-06-03, 18:13
Dom!?
:furious: *screwy* *grr27* *whatever* :insane:jwzrd ä freun skeune å dom i huve ä han åsså.

jwzrd
2005-06-03, 18:35
Dom!?
:furious: *screwy* *grr27* *whatever* :insane:

Du kan gorma om du vill, det är en accepterad form av de/dem.

Hasse, bah!

Allan
2005-06-03, 18:56
Vad är det där för meningar? Dem är inte korrekta iallafall. Det är lite kul att vara språkpolis :).

DEM är inte korrekta?


Det är de. Vilket skulle bevisas!

Och Gee-Wizard är inte från Skåne - han kommer från ett hemskare ställe än så....


allan

jwzrd
2005-06-03, 18:57
DEM är inte korrekta?


Det är de. Vilket skulle bevisas!

Och Gee-Wizard är inte från Skåne - han kommer från ett hemskare ställe än så....


allan

Don't fux0r with enköping! :D

Yankeee
2005-06-03, 19:00
Don't fux0r with enköping! :D

Inavel, naturligtvis!

30cm
2005-06-03, 21:34
Spetsa ögonen 30cm:


doh! :em:

Wain
2005-06-03, 22:03
Du kan gorma om du vill, det är en accepterad form av de/dem.


Inte i min värld.

Antar att du då även accepterar samtliga av följande?

mej, sej, dej
våran, vårat
nån, nåt, nåra
sån, sånt, såna
:nono:

Allan
2005-06-03, 23:35
Inte i min värld.

Antar att du då även accepterar samtliga av följande?

mej, sej, dej
våran, vårat
nån, nåt, nåra
sån, sånt, såna
:nono:


Svensla språknämnden gör det. Du låter som min farbror som anser att hans studentuppsats från 1950 är nån slags riksnorm för hur svenska språket skall skrivas.

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/help%5Ckategorier.htm

allan

Bolio
2005-06-04, 02:15
Även om jag älskar Hades så håller jag tyvärr inte med honom. Jag förstår, olyckligt nog ibland, allt Piranha skriver. Jag tycker inte att han har några problem med att göra sig förstådd. Däremot finns det en hel del andra som det är lite sämre med...

Förövrigt visste jag inte hur de/dem funkade. Tack för tipset.

Wain
2005-06-04, 09:31
Svensla språknämnden gör det. Du låter som min farbror som anser att hans studentuppsats från 1950 är nån slags riksnorm för hur svenska språket skall skrivas.


Haha, tack för komplimangen. :)

Jag vet att det är "officiellt" godtaget, men samtidigt så är det många som inte accepterar att man skriver "talsspråksmässigt". Nyttjande av talspråk i exempelvis en arbetsansökan ökar risken drastiskt att denna ansökan blir bortsållad direkt. Å andra sidan så bryr jag mig egentligen inte överdrivet mycket om hur folk skriver på ett internetforum för träning - förutom när det dyker upp roliga trådar som denna.

Allan
2005-06-04, 10:24
Haha, tack för komplimangen. :)

Jag vet att det är "officiellt" godtaget, men samtidigt så är det många som inte accepterar att man skriver "talsspråksmässigt". Nyttjande av talspråk i exempelvis en arbetsansökan ökar risken drastiskt att denna ansökan blir bortsållad direkt. Å andra sidan så bryr jag mig egentligen inte överdrivet mycket om hur folk skriver på ett internetforum för träning - förutom när det dyker upp roliga trådar som denna.

Om man i övrigt skriver ett korrekt och prydligt språk tror jag inte ett eller annat grammatikfel som smyger sig in, kommer att betyda något. Om så vore fallet skulle man ju få börja glo på interpunktion och satsbyggnad. Dessutom, med tanke på hur svenska språket förflackats i dagstidningarna under senaste åren, är det väl tveksamt om ens de som läser ansökningarna kan elementa.

Jag blir mer hysterisk över ord som "igentligen" eller än värre, "egenkligen". För att inte tala om "asseptera"....Eller detta "aja" som flertal verkar börja sina meningar med (är ni invandrare ni som skriver så, och i såna fall varifrån?)


allan

Wain
2005-06-04, 10:36
Om man i övrigt skriver ett korrekt och prydligt språk tror jag inte ett eller annat grammatikfel som smyger sig in, kommer att betyda något. Om så vore fallet skulle man ju få börja glo på interpunktion och satsbyggnad. Dessutom, med tanke på hur svenska språket förflackats i dagstidningarna under senaste åren, är det väl tveksamt om ens de som läser ansökningarna kan elementa.


Beror ju självklart på typ av sökt arbete. Talade i går med en person som ansvarade för anställningen av en ny informatör. De hade fått in ca 160 kvalificerade ansökningar och då blir det lätt så att man sållar bort på oerhört lösa grunder.