Visa fullständig version : Ont i foten igen.
Vänsterfoten uppför sig lite underligt; det ömmar kring fotknölen, närmare bestämt i ett område ungefär som en triangel med toppen på själva knölen. Det är också ömt på undersidan av foten, på insidan fram emot främre trampdynan. Att stå och gå på foten är inga problem, att hoppa (typ "gympa-hopp") känns dock från obehagligt till ont (lite beroende på rörelse) på ett "slitet" vis.
Någon som känner igen symptomen?
obesogen
2005-06-02, 20:59
Vänsterfoten uppför sig lite underligt; det ömmar kring fotknölen, närmare bestämt i ett område ungefär som en triangel med toppen på själva knölen. Det är också ömt på undersidan av foten, på insidan fram emot främre trampdynan. Att stå och gå på foten är inga problem, att hoppa (typ "gympa-hopp") känns dock från obehagligt till ont (lite beroende på rörelse) på ett "slitet" vis.
Någon som känner igen symptomen?
När du menar fotknölen antar jag att du syftar på malleolen. Vilken menar du, laterala eller mediala?
Oj, ibland tänker man inte efter. Mediala.
obesogen
2005-06-03, 06:44
När du menar fotknölen antar jag att du syftar på malleolen. Vilken menar du, laterala eller mediala?
Låter som du överansträngt M. flexor hallucis longus. Den går precis bredvid mediala "fotknölen" och ner och fäster på undersidan av foten på basis ossis metatarsale 1 och os cueiforme mediale. Muskeln har som funktion att supinera och framförallt plantarflektera och det låter som det är i de rörelserna du har ont.
Det verkar väl inte helt orimligt. För att utveckla, så fortskrider historien som att obehaget sprider sig, dels uppåt (ömmar för tryck någon dm upp längs underbenets insida; s.a.s.. långs den "hårda" delen av underbenet/fotleden), dels "bakåt" (ömmar på insidan om man s.a.s. "nyper runt" fotleden precis ovanför hälen), dels vidare under foten. Känns nu även till viss del när jag går, mycket av obehaget känns dock snarare som att det gör ont när skon trycker på foten vid rörelse än som att själva rörelsen gör ont (men det är lite svårt att separera det ena nfrån det andra här). Sämre att gå nedför trappor än att gå uppför.
Jag känner mig benägen att koppla besvären till spinning, eftersom jag kört med spinning än vanligt den här veckan - är det en rimlig slutledning eller är jag helt ute och cyklar (väldigt vitsigt)? Vad är det i så fall som är så särskilt ansträngande med spinningen (eller är det ovana/byte, i stil med den sortens besvär på framsidan av skenbenet som man kan få när man byter skor?)?
Bumpar tråden, för SATAN I GATAN vad jag har ont i foten nu. Det stora problemet är underisdan av foten; ett område ungefär som en triangel med spetsen längst bak på insidan av hålfoten och basen längs med främre trampdynan. Det känns som om hålfoten skulle vara så svullen att "hålet" s.a.s. fyllts ut (gissa om den där puckeln i hålfoten på skon är sjukt obekväm) - om det inte vore för att foten faktiskt inte är svullen när man tittar på den. Att gå på plan mark är OK men att gå nedför en trappa är ett litet helvete.
Frågan är vad jag har gjort för att lyckas åstadkomma detta? I lördags var jag och simmade, 1500 m., vilket tog ungefär en timme, eftersom jag inte behärskar något annat simsätt än regelrätt "kärringsim". Vidare gick jag ner till stan och knallade omkring där en stund; totalt sett ungefär två timmar. Vad var det som blev för mycket för foten, simningen eller traskandet? Så att jag vet vad jag skall undvika ...
obesogen
2005-06-12, 19:07
Bumpar tråden, för SATAN I GATAN vad jag har ont i foten nu. Det stora problemet är underisdan av foten; ett område ungefär som en triangel med spetsen längst bak på insidan av hålfoten och basen längs med främre trampdynan. Det känns som om hålfoten skulle vara så svullen att "hålet" s.a.s. fyllts ut (gissa om den där puckeln i hålfoten på skon är sjukt obekväm) - om det inte vore för att foten faktiskt inte är svullen när man tittar på den. Att gå på plan mark är OK men att gå nedför en trappa är ett litet helvete.
Frågan är vad jag har gjort för att lyckas åstadkomma detta? I lördags var jag och simmade, 1500 m., vilket tog ungefär en timme, eftersom jag inte behärskar något annat simsätt än regelrätt "kärringsim". Vidare gick jag ner till stan och knallade omkring där en stund; totalt sett ungefär två timmar. Vad var det som blev för mycket för foten, simningen eller traskandet? Så att jag vet vad jag skall undvika ...
Hej Tolkia! Ursäkta för att jag inte svarat tidigare.
Svårt att diagnostisera såhär över nätet, jag tycker dina symptom liknar lite av Mortons syndrom som är en nedsjunkning av främre fotvalvet beroende på belastningsaxeln av kroppens tyngdfördelning som kan förorsaka förtunning i några av slemsäckarna oftast mellan tredje och fjärde tån och är en neurologisk klämning. Detta är ett välkänt syndrom som kan orsaka smärtor i främre trampdynan i form av värk med en huggande känsla. Denna åkomma/ dessa besvär är till största delen åldersrelaterade och kan även speciellt drabba dansare.
Eller kanske Plantar fasciit.? Smärtan kommer plötsligt eller smygande och börjar i hälkudden i en punkt på insidan av hälen som kan sträcka sig mot mitten av fotvalvet och bakre delen av vristen. Första tecknet är att det gör ont när man tar de första stegen på morgonen eller efter vila.
Ffa verkar det som du behöver göra en status av ditt fotvalv och kanske skaffa inlägg.
Jag tycker du ska gå och kolla upp det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.