handdator

Visa fullständig version : Träna tidigt på morgonen


tuffe_viktor11
2005-06-02, 13:01
Jag hade tänkt att flytta min träningstid från eftermiddag/kväll till tidig morgon i sommar.

Vaknar 05.30
Frukost 05.45
Tränar på gymmet 06.30, precis när de öppnar

Frukosten består av gröt och frovt bröd.

Är det något särskilt man ska tänka på när man tränar så tidigt på morgonen?
Mat? Skador? Uppvärmining??

Eller är det som vanligt? Bara att man är mycket tröttare ;)

Trevlig sommar
//Viktor

BobTheBuilder
2005-06-02, 13:03
Uppvärmning i första hand. Annars som vanligt, men se till o käka innan.

Sheogorath
2005-06-02, 13:40
Jag tränar alltid på morgon (0700) och ser följande fördelar med det:

- Det är inte lika många personer på gymmet, vilket medför bättre fokus samt ingen eller lite väntan på redskap.
- Huvudet är tomt från intryck då gårdagen blivit bearbetad under natten. Man tänker alltså inte på något annat än träningen, för huvudet är "tomt" -> bättre fokus.
- Man har maximalt med tid från avslutat pass till nästa natts fasta -> mer mat in i kroppen -> bättre återhämtning.

Negativa sidor:

- Man måste äta rejält med kollisar innan man hoppar i bingen för att vara laddad till nästa morgonpass -> risk att lägga på sig fett.
- Man kan inte göra morgonpromenader samma dagar som man gymmar, eftersom det antingen blir alldeles för tidig uppgång eller alldeles för nära inpå gymmandet, som då blir lidande.

Sen skulle man kunna argumentera i stil med "att man är svagare på morgonen och det är ju inte kul", men sånt skiter jag i, eftersom vikterna på gymmet bara är referenser till vad man ska slå nästa gång man sätter sin fot där. Vill man testa sin maxstyrka kan man göra det någon annan gång.

Det absolut viktigaste att tänka på tycker jag är att man laddar rejält innan man går och lägger sig. Jag ser till att få i mig ungefär 51 g protein, 90 g kolhydrater och nu när jag pausar deffen också runt 23 g fett (allt som allt 810 kcal). Jag tar det i form av en halvliter standardmjölk med 3 dl (115 g) snabbhavregryn och en kasein-baserad proteindrink. Dessutom äter jag en del på morgonen också: en halvliter minimjölk och 80 g snabbhavregryn samt post-workout-laddning i form av 45 g druvsocker och 14-g vassle-protein.

tuffe_viktor11
2005-06-02, 14:24
Tror ändån att det tuffaste blir att komma upp, är omänskligt trött på morgonen..oavstett när jag gått och lagt mig.
Men det är bara att bita i det sura äpplet :-)

Tack för svar

//Viktor

TCOG
2005-06-02, 14:35
(allt som allt 810 kcal).

är du säker?!?! ska det inte vara 812,8 kcal?!?!

*whatever*

Wooch
2005-06-02, 16:15
Vissa dagar gillar jag att träna på morgone och vissa gånger senare på kvällen. Tycker att båda fungerar bra, men det gäller att kroppen är med på det också.