handdator

Visa fullständig version : Ni som kör många set


Metal_boy_
2005-06-02, 10:31
Är det så att det är många set på schemat för att ni pumpar ur lättare mycket? Eller går ni lika tungt och hårt i varje set?

Otto GROV
2005-06-02, 10:36
ja kör hyffasat många sett, i går körde ja cirrka 20sett framsida ben.
o långt ifrån alla sett är till faliure i tunga basövningar är det oftast en pyramid uppåt som gäller.
i går tex

började med 5sett front-squats pyramid uppåt,
sen samma sak med vanliga knäböj.

sen körde jag 5sett utfall på samma vikt alla sett, sen 5sett benspark på samma vikt, på bensparken var alla sett till failiure.

jwzrd
2005-06-02, 10:39
Är det så att det är många set på schemat för att ni pumpar ur lättare mycket? Eller går ni lika tungt och hårt i varje set?

Jag kör så tungt det bara går att göra och så många set jag sen orkar på den vikten. Ofta blir det en trappa runt dom tyngsta vikterna.

kirch
2005-06-02, 10:41
5-6 set, alltid till failure

Honn
2005-06-02, 10:52
Jag brukade köra 15+ set till fail. Nu kör jag de flesta set utan fail för att kunna köra mer reps på samma vikt. Om jag kör till fail så klarar jag t.ex serien 10,7,5 på en viss vikt medans om jag inte kör till fail så klarar jag 8,8,8.

AngelLove
2005-06-02, 11:39
Vad är många set ?? Börja med att definiera det så kanske du får svaren du vill ha..

Ligger väl mellan 11/12-15/16set beroende på muskelgrupp och alla är så tungt som det går. Försökt periodisera (12-8-5reps) och det skall inte gå att lyfta vikten +1rep någon gång. Går det så ökar man vikt bara :)

lauria
2005-06-02, 11:44
Jag köra ganska många set, och reps antalet beror på vilken musklegrypp det är och hur jag känner mig.

Timme
2005-06-02, 12:47
Jag brukade köra 15+ set till fail. Nu kör jag de flesta set utan fail för att kunna köra mer reps på samma vikt. Om jag kör till fail så klarar jag t.ex serien 10,7,5 på en viss vikt medans om jag inte kör till fail så klarar jag 8,8,8.


Jag tror att det är dåligt att köra till failure. Det är mycket bättre att göra som honn gör. Jag skulle tro att Honn fick bättre resultat efter att Honn slutade träna till failure. Är det inte så?


/Timme

Honn
2005-06-02, 13:06
Jag tror att det är dåligt att köra till failure. Det är mycket bättre att göra som honn gör. Jag skulle tro att Honn fick bättre resultat efter att Honn slutade träna till failure. Är det inte så?


/Timme
Så är det.
Lite svårt att säga om musklerna växer mer pga att jag mysdeffar för tillfället. Återhämtningen vet jag däremot är bättre, då jag kan köra fler set än vanligt utan att vara sliten passet efter. Kör jag allt till fail så fungerar inte mer än 8 set under diet medans jag nu klarar 15 set utan att kroppens känns nedbruten.

AnimalGen
2005-06-02, 14:53
Vad är många set ?? Börja med att definiera det så kanske du får svaren du vill ha..
16+ räknas som högvolume
Och, ja jag kör hårt på alla set

Wooch
2005-06-02, 16:11
För det mesta kör jag så hårt det bara går, och vissa perioder kör jag inte till failure.

hasse36
2005-06-02, 17:28
Vad menas egentligen med failure?

Är det när jag kroknar efter tex 5 reps och inte fixar den 6:e eller är det när jag inte klarar en enda repetion.

Baan
2005-06-02, 17:30
Vad menas egentligen med failure?

Är det när jag kroknar efter tex 5 reps och inte fixar den 6:e eller är det när jag inte klarar en enda repetion.

både och :) som det låter, tills man misslyckas att reppa mer, så isätllet för att köra t ex 8 reps så går man hela vägen och slutar först när man inte klarar mer. en lång förklaring av ett enkelt begrepp ;)

själv blandar jag, oftast är det väl inte till failure, men inte långt ifrån heller