handdator

Visa fullständig version : (Video) Polisens agerande - Rätt eller fel?


thomast
2005-06-02, 08:51
http://www.palmbeachpost.com/news/content/news/video/taser_video3a.html

Titta igenom alla videor för att skaffa er en uppfattning. Gjorde poliserna rätt när de sköt henne med el-pistolen? Med "rätt" menar jag utifrån er personliga uppfattning.

Där har ni ett annat forum som disskuterat filmerna, kanske kan vi här på kolo hålla en något höre nivå på det hela.
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=496046

skaparn
2005-06-02, 08:56
Det är ju inte så lätt att se vad hon gjorde inne i bilen, men samtidigt är det konstigt att två vuxna män ska behöva använda så mycket våld för att få ut en kvinna ur bilen. De kunde gott ha försökt med diplomatiska medel en längre stund. Eller är polisen så stressad att minsta motstånd snabbt måste kuvas med våld för att inte spilla tid? Då är det illa ställt.

Det kanske är ett problem med dessa "icke-dödliga" vapen. Tröskeln är inte så hög att använda dem så de riskerar att användas för ofta.

thomast
2005-06-02, 08:59
Tänkte bara fylla på mitt ursprungliga inlägg:
Det går att lyssna på motiveringar för varför de inte valde att dra ut henne/ använda batongen. Det är "ljudfilerna" på sidan, omöjligt att missa tror jag.

Niclaaas
2005-06-02, 09:15
första gången tycker jag det var rätt. hon vägrade gå ur fordonet trots säkert tio tillsägelser och varningar om att han skulle skjuta.

Det är ju inte så lätt att se vad hon gjorde inne i bilen, men samtidigt är det konstigt att två vuxna män ska behöva använda så mycket våld för att få ut en kvinna ur bilen. De kunde gott ha försökt med diplomatiska medel en längre stund.

håller inte med. vad har det med saken att göra att de är två män och hon är kvinna? skulle du bara gått in i bilen och dragit ut henne? vem som helst kan dra fram ett vapen, du skulle bli knivhuggen eller värre till slut. själv tycker jag att de försökte med "diplomatiska medel" tillräckligt.

-----------------------------------------------

andra gången han skjuter är det svårare att avgöra för då är det svårt att både se och höra vad som händer men det ser ut som att hon är oskadliggjord och att det är rätt onödigt att skjuta igen imo

inte dåligt vad hon kunde låta förresten ;)

Griip
2005-06-02, 09:17
andra gången var verkligen onödig men första får hon ju skylla sig själv

J_Hells
2005-06-02, 09:18
Trodde först att jag skulle ha sympatier för den som blev grillad... Men det blev visst tvärtom istället. Så jäkla dryg attityd att hon förtjänade den första, den andra är mer tveksam.

skaparn
2005-06-02, 09:31
håller inte med. vad har det med saken att göra att de är två män och hon är kvinna? skulle du bara gått in i bilen och dragit ut henne? vem som helst kan dra fram ett vapen, du skulle bli knivhuggen eller värre till slut. själv tycker jag att de försökte med "diplomatiska medel" tillräckligt.

Det har med saken att göra på så sätt att vi kan anta att de är fysiskt överlägsna och att omhändertagande därför borde kräva mindre våld än annars. Men visst, det finns alltid en risk att hon tar fram ett vapen som du säger, poliserna vet om det och just av den anledningen blir många situationer våldsammare än nödvändigt just på grund av den stress detta medför.

Jag ogillar bara inställningen att hon fock några försök och när hon inte lydde så fick man ta till en massa våld. Det finns gott om människor i samhället som av olika anledningar inte lyder blixtsnabbt utan att ha ont uppsåt, dessa förtjänar skydd de också. Sen är kanske frågan om det bara verkade våldsamt bara för att hon skrek så förtvivlat, att greppa henne och brotta ner hade kanske medfört ännu mer skada. Jag har aldrig blivit tazead så jag vet inte vad det gör med kroppen. Behagligt verkar det inte iallafall.

jwzrd
2005-06-02, 09:35
Hon verkar ju rätt cp i skallen. "Ja den här polisen står och skriker åt mig, han verkar cp och har en el-pistol. Jag ignorerar honom och fortsätter snacka med min väninna". Vaffan hände med självbevarelsedriften? Ville du bli skjuten dumjävel?

Chopsuey
2005-06-02, 09:36
Vad har egen uppfattning med ngt att göra?

Dom gjorde rätt utifrån deras utbildning och kunskaper.



Jag tycker man ska få ladda ner mp3 helt fritt men snart får man inte det.

Min personliga uppfattning säger att det är fel, precis som att skjuta volt i den där bruden. :(

jwzrd
2005-06-02, 09:38
Vad har egen uppfattning med ngt att göra?

Dom gjorde rätt utifrån deras utbildning och kunskaper.



Jag tycker man ska få ladda ner mp3 helt fritt men snart får man inte det.

Någon som vill toppa den? :thumbup:

skaparn
2005-06-02, 09:39
Vad har egen uppfattning med ngt att göra?

Dom gjorde rätt utifrån deras utbildning och kunskaper.



Jag tycker man ska få ladda ner mp3 helt fritt men snart får man inte det.

Så din uppfattning om vad som är rätt och fel vill du inte ska influera hur poliser uppför sig mot folk?

Chopsuey
2005-06-02, 09:42
Så din uppfattning om vad som är rätt och fell vill du inte ska influera hur poliser uppför sig mot folk?


Det jag tycker kommer inte påverka ett skit vad dom gör i USA. *rolleyes*

Bjorne
2005-06-02, 09:43
Hade hon gjort som de sagt, hade hon inte hamnat i den situationen. Hon får helt enkelt skylla sig själv och tycker helt klart att det var bra gjort av poliserna, våga agera, inget daltande.

TrasMannen
2005-06-02, 09:48
Rätt åt henne, skjut henne. Dom hade kaanske hade kunnat vara lite snällare i början. Men hon verkar rätt slut i huvudet.

WTF, om polisen säger att "gå ur biljäveln annars grillar vi dig" då räcker det väl med en IQ på 70 för att fatta att man borde gå ut.

JJ
2005-06-02, 09:49
Har man låg IQ lever man farligt. Sen ser det nog värre ut än det är, det är inte säkert att "fysiskt" våld skulle vara mildare. Fan, jag fick lust att skjuta henne själv.

skaparn
2005-06-02, 09:51
Det jag tycker kommer inte påverka ett skit vad dom gör i USA. *rolleyes*

Ja, för den här diskussionen är ju inte bara allmänt principiell utan den förs även för att USA sedan kommer att följa vårt enhälliga beslut.

Inga "himlande ögon-smileys" tack!

bedlam
2005-06-02, 09:53
hmm. jag mår bara dåligt av att se sånt här.
Jag tycker poliserna betedde sig helt sjukt. Poliser skall enligt mig alltid skall sträva efter att använda så minimalt med våld som möjligt, och enligt mig försökte dom inte prata henne tillrätta tillräckligt länge.
man kan säga att hon hade lågt IQ eller vad som helst, visst hon borde ha fattat att hon inte skulle tjaffsa emot, men inget hon gjorde tycker jag rättfärdigar vad dom gjorde.
Nu ser man ju som sagt inte vad hon gör inne i bilen men ändå.

Piranha
2005-06-02, 09:54
Jag tycker inte synd om henne , Hon vart tillsagd ett flertal tillfällen att stiga ur bilen med skiter helt i vad poliserna säger , som sagt alternativen att tvinga henne ut bilen med våld gör nog mer fysisk skada än att bli skjuten med elpistol.

Sen att hon ligger kvar i 10 min och låter som en stucken gris ser jag mer som skådespeleri , jag har själv provat en 275.000 volts elpistol , och jag kan säga att det är riktigt obehagligt, men de där är att överdriva till max.

Niclaaas
2005-06-02, 09:57
Det har med saken att göra på så sätt att vi kan anta att de är fysiskt överlägsna och att omhändertagande därför borde kräva mindre våld än annars.

varför kräver omhändertagandet mindre våld för att de är fysiskt överlägsna? de kan ju ändå inte utnyttja detta. som sagt så får de inte gå in i bilen och dra ut henne. jag pratar alltså endast om delen att få ut henne ur bilen.

Men visst, det finns alltid en risk att hon tar fram ett vapen som du säger, poliserna vet om det och just av den anledningen blir många situationer våldsammare än nödvändigt just på grund av den stress detta medför.


precis. istället för att göra som han säger börjar hon käfta emot och skrika. han varnar henne gång på gång på gång och till slut gör han vad han sagt att han ska göra hela tiden.

Jag ogillar bara inställningen att hon fock några försök och när hon inte lydde så fick man ta till en massa våld. Det finns gott om människor i samhället som av olika anledningar inte lyder blixtsnabbt utan att ha ont uppsåt, dessa förtjänar skydd de också. Sen är kanske frågan om det bara verkade våldsamt bara för att hon skrek så förtvivlat, att greppa henne och brotta ner hade kanske medfört ännu mer skada. Jag har aldrig blivit tazead så jag vet inte vad det gör med kroppen. Behagligt verkar det inte iallafall.

pröva massor av försök. vad är din lösning? om hon nu skulle ha någon anledning till att inte lyda så måste det ju vara hennes skyldighet att förklara varför hon inte gör det. det är ju inte som att det finns så mycket poliser att de har tid att stå och diskutera och medla med varenda fortkörare för att de ska göra som de säger

Niclaaas
2005-06-02, 09:58
hmm. jag mår bara dåligt av att se sånt här.
Jag tycker poliserna betedde sig helt sjukt. Poliser skall enligt mig alltid skall sträva efter att använda så minimalt med våld som möjligt, och enligt mig försökte dom inte prata henne tillrätta tillräckligt länge.
man kan säga att hon hade lågt IQ eller vad som helst, visst hon borde ha fattat att hon inte skulle tjaffsa emot, men inget hon gjorde tycker jag rättfärdigar vad dom gjorde.
Nu ser man ju som sagt inte vad hon gör inne i bilen men ändå.

vad är din lösning?
vad är din lösning när de försökt pratat henne tillrätta i tio minuter till men hon fortfarande inte lyder?

Piranha
2005-06-02, 10:00
En sak man kan ha i baktanke , i de där j****a landet USA så stämmer folk varandra till höger och vänter , allvarligt så tror jag folk medvetet kan häckla poliser för att de skall ta till övervåld och såsätt kan personen i fråga tjäna en slant ..

Sjukt , men långt ifrån omöjligt.

Chopsuey
2005-06-02, 10:05
Ja, för den här diskussionen är ju inte bara allmänt principiell utan den förs även för att USA sedan kommer att följa vårt enhälliga beslut.

Inga "himlande ögon-smileys" tack!

*rolleyes*

Det var ju ungefär det du frågade, och ja visst, men nej tyvärr är det inte så.
Folk borde inse att det som beslutas på Kolo e OPTIMALT. :thumbup:

lill biffen
2005-06-02, 10:07
Sen att hon ligger kvar i 10 min och låter som en stucken gris ser jag mer som skådespeleri , jag har själv provat en 275.000 volts elpistol , och jag kan säga att det är riktigt obehagligt, men de där är att överdriva till max.

Men när du testade el-pistolen var du ju med på det. Hon kom antagligen i ett otroligt chocktillstånd och därför skrek hon bara.

palme
2005-06-02, 10:08
Det är inte som i lilla Sverige där borta. Lyder du inte får du smaka och det med all rätt imo.

Piranha
2005-06-02, 10:08
Men när du testade el-pistolen var du ju med på det. Hon kom antagligen i ett otroligt chocktillstånd och därför skrek hon bara.

Möjligt hon är , men ja tycker fortf inte ett dugg synd om henne.

bedlam
2005-06-02, 10:12
vad är din lösning?
vad är din lösning när de försökt pratat henne tillrätta i tio minuter till men hon fortfarande inte lyder?

Bra fråga, allt jag vet är att det måste finnas sätt att få ut någon ur en bil utan att använda en tazer. Vid någon punkt måste ju något extremt göras för att klara upp situationen, men jag tycker att peronen i fråga skall vara våldsam för att motivera bruket av både en tazer och en pepparspray.

Visst, man kan få lite skrubbsår här och var om man försöker få ut henne ur bilen för hand, men för fan, dom arbetar som polis inte inom hemtjänsten.
Sitta utanför bilen och campa tills hon ger upp är en annan lösning som inte kräver något våld för fem öre. :)

iNCREDiBLE
2005-06-02, 10:17
Personligen skulle jag vilja ge en eloge till alla poliser. Jag tycker de gör ett så jävla bra jobb. Det kan inte vara lätt att handskas med en massa drägg varje dag eller att få arrestera en och samma brottsling ett flertal gånger under samma år. Inte alls konstigt att polisen emellanåt klår upp någon stackars sate, kanske bara för att han käftar emot eller något liknande. Som Grynet säger "ta ingen skit", även polisen borde få gå efter det. Men jag tycker att det är bra att vi ifrågasätter och granskar polisens handlingar. Men just i detta fall finns det, enligt min åsikt, inget att ifrågasätta förutom hennes handlingar. Det är ju uppenbart att hon inte har någon som helst respekt för polismännen i fråga.

I demokratin har det sedan grekernas tid för över två tusen år formulerats i den klassiska frågan vem vaktar väktarna? Vem vaktar poliser och militärer i deras maktutövning? Frågan i sig verkar djup, men svaret är faktiskt väldigt banalt. Vi måste alla vakta väktarna och väktarna måste vakta varandra, precis som vi alla måste vakta varandra, på jobbet, på fritiden, i organisationslivet, i familjen. Direktörer måste vakta varandra, företagsägare, journalister, lärare, ja, alla alla måste vakta både sig själva och andra för att skapa och upprätthålla en hygglig grad av tillit i samhället.

Det är just vid sådana här fall man inte ska sympatisera med "offret" så att personen i fråga förstår att den handlade fel.

magicteddy
2005-06-02, 10:18
polisen varnade henne 3 gånger men hon hade tydligen ett väldigt viktigt samtal och kunde tydligen inte lägga på.. hon får helt enkelt skylla sig själv.. och så där ont gör det verkligen inte att bli grillad av en elpistol. *screwy* *screwy*

Niclaaas
2005-06-02, 10:26
Bra fråga, allt jag vet är att det måste finnas sätt att få ut någon ur en bil utan att använda en tazer. Vid någon punkt måste ju något extremt göras för att klara upp situationen, men jag tycker att peronen i fråga skall vara våldsam för att motivera bruket av både en tazer och en pepparspray.

Visst, man kan få lite skrubbsår här och var om man försöker få ut henne ur bilen för hand, men för fan, dom arbetar som polis inte inom hemtjänsten.
Sitta utanför bilen och campa tills hon ger upp är en annan lösning som inte kräver något våld för fem öre. :)

1. man kan få mer än skrubbsår, t.ex en kniv i magen. det är därför polisen inte går in och drar ut henne. det är helt enkelt för farligt. förr eller senare drar någon fram ett vapen

2. seriöst? sitter de och campar kommer många försöka smita och du tror väl inte allvarligt att polisen har tid att göra så med varje liten fortkörare? ny fråga isåfall: vad är din lösning när de sitter och campar och dricker kaffe om de får larm om ett nytt , allvarligare brott. "nej vi kan inte ta det vi campar utanför en fortkörares bil". folk klagar ju alltid på att det inte finns poliser och att de kommer för sent osv

Griip
2005-06-02, 10:27
Kollade bara på det länkade klippet först, om man kollar på alla så förstår man. Fortkörning, trasig ruta och trasig baklampa(?) blev hon stoppad för. Först trodde jag hon blev stoppad för ingenting då kan man förstå att hon är lite tjurig men så var ju verkligen inte fallet.

Brisk Snu Garvo
2005-06-02, 10:30
Hon såg ut att vara en jävla kokainsniffande överklassbitch och fick bara vad hon förtjänade. Frågan är väl hur långt tålamod en polis måste ha ???

aliquis
2005-06-02, 10:40
Klart det var fel, med tanke på hur hon låter efteråt. Tasern är väl ett alternativ istället för att riskera att skjuta ihjäl någon? Det är väl ingen nej-nu-är-du-inte-tyst-o-lyder-grej-så-jag-skall-minsann-slappa-dig-med-min-e-penis.

Efterblivet, och amerikanerna på det andra forumet är lika efterblivna.

Kanske skall tillägga att jag tycker det är svårt att höra vad de säger, och att jag bara orkade se början på the arrest, orka titta i 30min på någon dynga.

Niclaaas
2005-06-02, 10:49
Klart det var fel, med tanke på hur hon låter efteråt. Tasern är väl ett alternativ istället för att riskera att skjuta ihjäl någon? Det är väl ingen nej-nu-är-du-inte-tyst-o-lyder-grej-så-jag-skall-minsann-slappa-dig-med-min-e-penis.

Efterblivet, och amerikanerna på det andra forumet är lika efterblivna.

Kanske skall tillägga att jag tycker det är svårt att höra vad de säger, och att jag bara orkade se början på the arrest, orka titta i 30min på någon dynga.

kan inte ni som tycker det var fel ge lite konkreta förslag på hur de borde agerat då? att hon skriker ser inte jag direkt som något bevis för att det var felaktigt agerat

-----------------------------------------------

är det nåt mode att man måste lägga in penis, k*k, ballar, pung, kulor osv i varje inlägg även fast det inte har något med saken att göra förresten? låter flashigt?

Patriarch K
2005-06-02, 10:52
En lagens väktare sa att hon skulle gå ut ur bilen, hon vägrade, polisen sa det igen och igen och igen men hon vägrade. Han tog fram pistolen och sa "i'm gonna use the teaser" tre gånger, inte ens då förstod hon. Därför får hon skylla sig själv. Han sa faktiskt vad han skulle göra och varför ljuga om att använda den?

Axon
2005-06-02, 14:04
Den polisen borde ha haft mycket mycket mer tålamod än vad han hade. *screwy*

Destra
2005-06-02, 14:06
Är hon så jä*la dum *screwy* att hon inte går ur bilen och släpper telefonen trots att polisen upprepade gånger säger åt henne, då får hon f*n ta och skylla sig själv.

Wain
2005-06-02, 14:22
Helt rätt agerat. Finns en gräns för när det är dags att nyttja "mildare" former av våld, som exmpelvis elpistolen, och hon var långt över den.

aliquis
2005-06-02, 14:30
kan inte ni som tycker det var fel ge lite konkreta förslag på hur de borde agerat då? att hon skriker ser inte jag direkt som något bevis för att det var felaktigt agerat
är det nåt mode att man måste lägga in penis, k*k, ballar, pung, kulor osv i varje inlägg även fast det inte har något med saken att göra förresten? låter flashigt?
Tja, vet inte, om inte annat hade de väl fått väntat tills hon var klar, så jäkla bråttom har de väl inte.
Eller som ena alternativet var satt fast henne med handklovar så hade hon ju inte kunnat dragit iaf.

Griip
2005-06-02, 14:32
Dem skulle helt klart haft mer tålamod men man kan inte förvänta sig att poliserna alltid ska orka med hur mycket som helst, min slutsats är nog att hon får skylla sig själv även ifall det var lite väl grovt straff hon fick ;)

rQx
2005-06-02, 14:32
(P)Step out of the vehicle

(P)put your phone down.

(B)No, I'm calling someone

(P)I'm gonna tell you one more time, put your phone down.

(B)Mark, the police pulled me over and he says he's goint to arrest me.

(B)He's arresting me.

(B)Stop. Don't tusch me.

(B)You gonna shot me?

(B)He's got a gun and gonna shot me

(P)Get out of the car now or I'm gonna tase you.

(P)Get out of the car now or I'm gonna tase you.

(P)I'm gonna tell you one more time

(B)You gonna tase me?

(P)I'm gonna tell you one more time

(P)Get out of the car or I'm gonna tase you.

(P)Get out of the car

(P)put...

Vad är det hon inte fattar? ;)

Han kan skylla sig själv. Visa lite respekt för polisen.

Dumleman
2005-06-02, 14:39
Polisen hade aningen kort stubin men nästa gång lyssnar hon nog på vad de säger :).

Yankeee
2005-06-02, 14:40
De gör helt rätt. Skulle gärna vilja se de personer som säger tvärtom sträcka sig in i en okänd bild för att försöka dra ut en person. Det KANSKE finns en anledning till att de gör som de gör? Men som vanligt så är det väldigt mycket snack från personerna som tycker att det är ok att polisen ska stå och vänta på att en person ska prata klart medans någon annan blir våldtagen. Hur kommer det sig att man aldrig ser ER som poliser?

jwzrd
2005-06-02, 14:41
De gör helt rätt. Skulle gärna vilja se de personer som säger tvärtom sträcka sig in i en okänd bild för att försöka dra ut en person. Det KANSKE finns en anledning till att de gör som de gör? Men som vanligt så är det väldigt mycket snack från personerna som tycker att det är ok att polisen ska stå och vänta på att en person ska prata klart medans någon annan blir våldtagen. Hur kommer det sig att man aldrig ser ER som poliser?

Exakt hur kom våldtäkten och polisyrket in i det hela lol?

Yankeee
2005-06-02, 14:43
Exakt hur kom våldtäkten och polisyrket in i det hela lol?

Något exempel måste jag ta?

Polisyrket kom in i det hela pga att vissa uppenbarligen tycker att det är så enkelt att lösa alla situationer utan våld, varför ser man aldrig dem ute på fältet?

Nej, jag menar inte att alla poliser ser våld som enda lösningen.

jwzrd
2005-06-02, 14:43
Något exempel måste jag ta?

Polisyrket kom in i det hela pga att vissa uppenbarligen tycker att det är så enkelt att lösa alla situationer utan våld, varför ser man aldrig dem ute på fältet?

Du antyder att det är våldsamma personer som blir poliser?

Yankeee
2005-06-02, 14:44
Du antyder att det är våldsamma personer som blir poliser?

Se edit.

jwzrd
2005-06-02, 14:46
Se edit.

Något bättre. Jag uppfattar ändå alla poliser som extremt toleranta. Det är den typen av människor som lyckas bli poliser. Hetägg och socialt handikappade personer misslyckas och blir dörrsluskar istället. Kolla hur en polis i sverige hanterar en situation på tex någon tågstation med bråkande snorisar på kvällen och jämför med hur en dörrslusk utanför någon sur sylta gör.

Yankeee
2005-06-02, 14:47
Du antyder att det är våldsamma personer som blir poliser?

Från början är det förmodligen inte det. Men om jag får gissa så tror jag att man kommer på att det snabbaste och mest effektiva sättet är att använda våld. Det är knappast så att de hinner stå och snacka i 45 minuter för att få någon att gå ur en bil. Men vad prioriterar man mest?

Yankeee
2005-06-02, 14:49
Något bättre. Jag uppfattar ändå alla poliser som extremt toleranta. Det är den typen av människor som lyckas bli poliser. Hetägg och socialt handikappade personer misslyckas och blir dörrsluskar istället. Kolla hur en polis i sverige hanterar en situation på tex någon tågstation med bråkande snorisar på kvällen och jämför med hur en dörrslusk utanför någon sur sylta gör.

Jo, men det är ju lite skillnad i sverige och usa också. I sverige kan man vara hyfsat säker på att bråkande snorisar inte drar upp en pistol. Det är ju en helt annan hotbild i usa. Det finns ju som sagt en anledning till att de gör som de gör. Sen kan man diskutera hur det har blivit så som det är.

jwzrd
2005-06-02, 14:52
Japp, men det är samma snorisar som polisen och som dörrsluskar har att göra med. Dörrsluskarna väljer långt oftare det ointelligenta och våldsamma sättet att sköta det hela. (Samma metod jag hade valt, jag påstår inte att jag handlat annorlunda. Jag hade nog lackat snabbare :D).

Yankeee
2005-06-02, 14:54
Japp, men det är samma snorisar som polisen och som dörrsluskar har att göra med. Dörrsluskarna väljer långt oftare det ointelligenta och våldsamma sättet att sköta det hela. (Samma metod jag hade valt, jag påstår inte att jag handlat annorlunda. Jag hade nog lackat snabbare :D).

Jo, självklart. Jag håller med dig, när det gäller sverige.

jwzrd
2005-06-02, 14:59
Jo, självklart. Jag håller med dig, när det gäller sverige.

Vad är vi oense om när det gäller omgwtfbbqusa?

Yankeee
2005-06-02, 15:01
Vad är vi oense om när det gäller omgwtfbbqusa?

Vet inte? :)

jwzrd
2005-06-02, 15:02
Vet inte? :)

Jag tycker den andra polisen var sötare, vad tycker du? :em:

Yankeee
2005-06-02, 15:03
Jag tycker den andra polisen var sötare, vad tycker du? :em:

Jag tycker att du är söt *popcorn*

jwzrd
2005-06-02, 15:03
Jag tycker att du är söt *popcorn*

:em: Inte lika söt som du är *kissass*

Yankeee
2005-06-02, 15:05
:em: Inte lika söt som du är *kissass*

Vet :naughty:

jwzrd
2005-06-02, 15:06
Vet :naughty:

Bjotch :D *slap*

Jet
2005-06-02, 16:01
Hur många har ens ett yrke där de blir bemötta av våld, eller ibland tvingas att bruka våld härinne?

Kan berätta en rolig anekdot:

En person blir nekad på krogen, han är ganska liten, runt 1.70m och väger nog ca 80kg. Han beslutar sig för att tjurrusa mot en entrevärd i samma storlek. Brottningsmatch uppstår och personen är riktigt tjackad och slut i skallen. Vi är 5 stora killar för att hålla ner honom på ett säkert sätt, vad många inte fattar är att det är bättre att vara många på en, båda vad det gäller den andres säkerhet, precis som våran egen.

Killen bankar huvudet i marken och gapar och skriker, en mängd vittnen är på plats, de flesta på vår sida, några kärringar gapar och skriker om hur synd det är om killen.
Jag lackar ur och skriker till kärringen att håller hon inte tru--- så släpper vi upp honom, så kan hon lösa det hela själv.... Hon fortsätter mala, och vi släpper upp killen....

Han är fullständigt galen, gör utfall mot människor runtomkring, och tar till slut och slänger sig själv rakt in i ett "Metro.ställ" så glaset yr omkring... Då packeterar vi honom igen.... Kärringen är inte riktigt lika fräck längre, utan står och gråter en bit bort....

I rättegången var personen ifråga också åtalad för att ha misshandlat en landsman med cykelkedja på öppen gata, hoppat honom i huvudet, slagit en taxidörr upprepade ggr i huvudet på killen när han försökte fly, samt misshandlat taxiföraren samt en förbipasserande som försökte stoppa misshandeln.

Läs ovanstående, och väg faktumet att en elpistol hade använts direkt......

Vad hade blivit bäst tror ni?

jwzrd
2005-06-02, 16:06
Hur många har ens ett yrke där de blir bemötta av våld, eller ibland tvingas att bruka våld härinne?

Kan berätta en rolig anekdot:

En person blir nekad på krogen, han är ganska liten, runt 1.70m och väger nog ca 80kg. Han beslutar sig för att tjurrusa mot en entrevärd i samma storlek. Brottningsmatch uppstår och personen är riktigt tjackad och slut i skallen. Vi är 5 stora killar för att hålla ner honom på ett säkert sätt, vad många inte fattar är att det är bättre att vara många på en, båda vad det gäller den andres säkerhet, precis som våran egen.

Killen bankar huvudet i marken och gapar och skriker, en mängd vittnen är på plats, de flesta på vår sida, några kärringar gapar och skriker om hur synd det är om killen.
Jag lackar ur och skriker till kärringen att håller hon inte tru--- så släpper vi upp honom, så kan hon lösa det hela själv.... Hon fortsätter mala, och vi släpper upp killen....

Han är fullständigt galen, gör utfall mot människor runtomkring, och tar till slut och slänger sig själv rakt in i ett "Metro.ställ" så glaset yr omkring... Då packeterar vi honom igen.... Kärringen är inte riktigt lika fräck längre, utan står och gråter en bit bort....

I rättegången var personen ifråga också åtalad för att ha misshandlat en landsman med cykelkedja på öppen gata, hoppat honom i huvudet, slagit en taxidörr upprepade ggr i huvudet på killen när han försökte fly, samt misshandlat taxiföraren samt en förbipasserande som försökte stoppa misshandeln.

Läs ovanstående, och väg faktumet att en elpistol hade använts direkt......

Vad hade blivit bäst tror ni?


Var det "hon" i bilen menar du? Annars förstår jag inte hur det hör hit öht. Ingen här ifrågasätter nädvändigheten med att möta våld med våld. Eller att bitchen i bilen nog förtjänade minst hälften av det hon fick smaka.

Jet
2005-06-02, 16:07
Japp, men det är samma snorisar som polisen och som dörrsluskar har att göra med. Dörrsluskarna väljer långt oftare det ointelligenta och våldsamma sättet att sköta det hela. (Samma metod jag hade valt, jag påstår inte att jag handlat annorlunda. Jag hade nog lackat snabbare :D).

Du kan inte göra den jämförelsen.. En entrevärd/OV har en långt större vana vid konflikthantering än vad en polis har, det erkänner de flesta poliser som jobbat några år. En dörrvakt står där från början på tjafset tom att han ligger bojad på marken, alternativt har gått därifrån.. En polis kommer i 9 fall av 10 när det mesta redan är överstökat, och "städar" upp.
Jag ska skita i denna diskussionen eftersom de flesta härinne inte har en susning om varesig hur det är att jobba som dörrnisse eller polis, de bygger sina åsikter på egna/andras fyllehistorier

Men om någon har ett genuint intresse för hur det är att stå i dörren, så åk ner till ett ställe och fråga om ni får stå bredvid en hel kväll, så får ni uppleva verkligheten rakt upp och ner.

Jet
2005-06-02, 16:09
Var det "hon" i bilen menar du? Annars förstår jag inte hur det hör hit öht. Ingen här ifrågasätter nädvändigheten med att möta våld med våld. Eller att bitchen i bilen nog förtjänade minst hälften av det hon fick smaka.

Vad jag menade var att bara för att det "ser ut" som om våldet inte är befogat, så kan det i allra högsta grad vara det. Det vet oftast bara de som är på plats, allt annat är bara subjektivt tyckande.
Är man däremot en smula eftertänksam så kan man omvärdera sina handlingar efteråt, och ta lärdom av dem.

jwzrd
2005-06-02, 16:11
Vad jag menade var att bara för att det "ser ut" som om våldet inte är befogat, så kan det i allra högsta grad vara det. Det vet oftast bara de som är på plats, allt annat är bara subjektivt tyckande.
Är man däremot en smula eftertänksam så kan man omvärdera sina handlingar efteråt, och ta lärdom av dem.

Jag säger inte emot dig på något av det du säger. Undrade bara hur ditt exempel hörde hit. Minst högst subjektiva syn på poliser kontra vakter är dock fortfarande att poliser oftare hanterar situationer utan våld än sina vaktkollegor.

Jet
2005-06-02, 16:14
Jag säger inte emot dig på något av det du säger. Undrade bara hur ditt exempel hörde hit. Minst högst subjektiva syn på poliser kontra vakter är dock fortfarande att poliser oftare hanterar situationer utan våld än sina vaktkollegor.

Beroende på att poliser mer sällan möts av våld.

Dumleman
2005-06-02, 16:15
poliser oftare hanterar situationer utan våld än sina vaktkollegor.
Generalisera mera!

jwzrd
2005-06-02, 16:16
Beroende på att poliser mer sällan möts av våld.

Egentligen borde jag försöka göra någon poäng av att man blir bemött som man osv osv. Men skitsamma.

jwzrd
2005-06-02, 16:16
Generalisera mera!

Citera sämre!

Jet
2005-06-02, 16:19
Egentligen borde jag försöka göra någon poäng av att man blir bemött som man osv osv. Men skitsamma.

Fulla eller påtända människor i krogköer...

Fulla eller påtända människor på tågstationer, köpcentra etc

Uteliggare

Undrar var det finns mest våld.....

Citerar chefen för SGI i Stockholm: "En vanlig fredag i Stockholm finns det 4ggr så många ordningsvakter i tjänst som poliser"...

jwzrd
2005-06-02, 16:21
Fulla eller påtända människor i krogköer...

Fulla eller påtända människor på tågstationer, köpcentra etc

Uteliggare

Undrar var det finns mest våld.....

Citerar chefen för SGI i Stockholm: "En vanlig fredag i Stockholm finns det 4ggr så många ordningsvakter i tjänst som poliser"...

Tippar på att det finns mest våld där det finns flest människor som "måste" vara på samma plats. Krogkön är ett säkert kort :)

Fatalist
2005-06-02, 16:23
Jag tycker de gjorde rätt. Tasers borde finnas i svensk polis standardutrustning

Nismo
2005-06-02, 16:24
Dumma jävla kvinna.
Helrätt.

dantheman
2005-06-02, 17:54
Du kan inte göra den jämförelsen.. En entrevärd/OV har en långt större vana vid konflikthantering än vad en polis har, det erkänner de flesta poliser som jobbat några år.

Hur vanligt är det att entrevärdar är ordningsvakter?

Dipshit
2005-06-02, 18:13
Helt j-a rätt! Som sagt hon är varnad flera ggr, o beter sig riktigt pissigt..


Sen blir man ju ännu mer lack på käringen när hon spelar invalid senare..
Efter polisen säger att hon bara spelar blir hon sur och droppar teatern.. *rolleyes*

Karate_kid
2005-06-02, 18:14
poliserna var rasister.usch

palme
2005-06-02, 18:17
Hur vanligt är det att entrevärdar är ordningsvakter?

2 skilda saker.

Men de möter samma tjaffs.


Bra skrivet jet. The man, the myth, the legend.

Dumleman
2005-06-02, 19:05
Sen blir man ju ännu mer lack på käringen när hon spelar invalid senare..
Efter polisen säger att hon bara spelar blir hon sur och droppar teatern.. *rolleyes*
Tror inte man behöver spela så mycket teater när man fått två sånna där. Har du sett klippet med aktuelltreportern som testar hur det känns att bli skjuten en gång av en sådan? :)

Nismo
2005-06-02, 19:12
Kung Robert Aschberg testade detta och blev helt handlingsförlamad i någon minut, tillräckligt för att sätta på handfängsel. Efter någon minut var han igång igen, det enda symptomet var lite ömhet i benet.

Så meeeeeeeer stunguns åt polisen!!

Jense
2005-06-02, 19:52
han varnade henne typ 5 gånger. dumfucket får väl skylla sig själv.


förlåt, han ber henne gå ut ur bilen 7 gånger. han varnar henne för stöten 5 gånger.

ante
2005-06-02, 19:53
Hur hälsosamt är det för en epileptisk eller hjärtsjuk person, att bli skjuten med en elpisol?


Tycker att poliserna kunnat agera lite mer diplomatiskt...

Jet
2005-06-02, 20:06
Hur vanligt är det att entrevärdar är ordningsvakter?

/ / / / / / / / / / / / / / / - Såg du tecknet nu?

rememberence
2005-06-02, 20:22
man kanske skulle skaffa en sån stungun :D :devil:

dantheman
2005-06-02, 23:51
/ / / / / / / / / / / / / / / - Såg du tecknet nu?

Jag såg det första gången också...det var väl just därför jag ställde frågan :confused: Känns lite främmande att tala om vana av konflikthantering och därvid nämna ordningsvakter och entrevärdar i samma mening. Men du kanske tycker att entrevärdar kan liknas vid ordningsvakter i det hänseendet? Är du "entrevärd" kanske *rolleyes* ?

Jet
2005-06-02, 23:53
Jag såg det första gången också...det var väl just därför jag ställde frågan :confused: Känns lite främmande att tala om vana av konflikthantering och därvid nämna ordningsvakter och entrevärdar i samma mening. Men du kanske tycker att entrevärdar kan liknas vid ordningsvakter i det hänseendet? Är du "entrevärd" kanske *rolleyes* ?

Nä, OV... Beroende på ställe så är det OV eller entrevärden som tar tjafset, jag är inte "förmer" för att jag är OV, OV/Entrevärd är ett bra samspel

dantheman
2005-06-02, 23:56
Nä, OV... Beroende på ställe så är det OV eller entrevärden som tar tjafset, jag är inte "förmer" för att jag är OV, OV/Entrevärd är ett bra samspel

Ok, då kanske du också håller med om att uteställenas "entrevärdar" kanske inte väljs just för sin enastående förmåga i "konflikthantering".

Jet
2005-06-02, 23:56
Ok, då kanske du också håller med om att uteställenas "entrevärdar" kanske inte väljs just för sin enastående förmåga i "konflikthantering".

De väljs ut till det de gör av den enkla anledningen att de behövs, svårare än så är det inte :em:

Jense
2005-06-03, 05:03
Ok, då kanske du också håller med om att uteställenas "entrevärdar" kanske inte väljs just för sin enastående förmåga i "konflikthantering".


avvisa 5 fulla personer som är skitsura och verkligen vill straffa någon. med en liten konversation om vädret

Proteus
2005-06-03, 14:00
Vilken jävla gnällkärring

Bamse
2005-06-04, 01:50
Hur funkar en sån där elpistol?

Manowar
2005-06-04, 03:25
Vafan här kommer man hem mitt i natten & klickar på länken till filmen men går in i duschen. Har HÖG VOLYM på. Så medans man står i duschen så hör man en kärring skrika som en satans gris. Grannarna vaknar & stampar man själv blir TOKIG & går upp till grannen & SKRIKER KAN JAG RÅ FÖR ATT HOROR SKRIKER PÅ INTERNET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

klockan var 4på natten eller morgonen då.

Yankeee
2005-06-04, 08:51
öööh?

rememberence
2005-06-04, 08:52
Vafan här kommer man hem mitt i natten & klickar på länken till filmen men går in i duschen. Har HÖG VOLYM på. Så medans man står i duschen så hör man en kärring skrika som en satans gris. Grannarna vaknar & stampar man själv blir TOKIG & går upp till grannen & SKRIKER KAN JAG RÅ FÖR ATT HOROR SKRIKER PÅ INTERNET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

klockan var 4på natten eller morgonen då.
du får nog ta det lugnt lite grann

Bjorne
2005-06-04, 09:44
Vafan här kommer man hem mitt i natten & klickar på länken till filmen men går in i duschen. Har HÖG VOLYM på. Så medans man står i duschen så hör man en kärring skrika som en satans gris. Grannarna vaknar & stampar man själv blir TOKIG & går upp till grannen & SKRIKER KAN JAG RÅ FÖR ATT HOROR SKRIKER PÅ INTERNET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

klockan var 4på natten eller morgonen då.
:D

Dipshit
2005-06-04, 10:45
Tror inte man behöver spela så mycket teater när man fått två sånna där. Har du sett klippet med aktuelltreportern som testar hur det känns att bli skjuten en gång av en sådan? :)
har du sett klippet längre upp i tråden? :)
först ligger hon o bara skriker, sen kan hon inte gå... och skriiiker..
sen säger han "äh, fan lägg av.. jag har blivit tasad o jag vet att det inte är så farligt".. då blir hon "wtf nigga" och lägger ner teatern..



bra kämpat, manowar! :laugh:

Axon
2005-06-05, 09:56
Haha jag undrar verkligen hur många av er hade tänkt "Det var rätt åt henne" om detta hade varit eran flickvän som blev owned av den polisen. :sleep:

Pudzianovski
2005-06-05, 10:12
Haha jag undrar verkligen hur många av er hade tänkt "Det var rätt åt henne" om detta hade varit eran flickvän som blev owned av den polisen. :sleep:

Har man en flickvän som är så jävla pantad så är det nog läge att tänka om.

Tricklev
2005-06-05, 11:18
Vafan här kommer man hem mitt i natten & klickar på länken till filmen men går in i duschen. Har HÖG VOLYM på. Så medans man står i duschen så hör man en kärring skrika som en satans gris. Grannarna vaknar & stampar man själv blir TOKIG & går upp till grannen & SKRIKER KAN JAG RÅ FÖR ATT HOROR SKRIKER PÅ INTERNET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

klockan var 4på natten eller morgonen då.

Är du korkad?

Tricklev
2005-06-05, 11:19
Har man en flickvän som är så jävla pantad så är det nog läge att tänka om.

Word :thumbup:


Klart som fan jag hade varit mer subjektiv om det var min flicka, men fyfan, har jag en sådan korkad/dryg jävla idiot till tjej skulle jag skämmas.

Lizard
2005-06-05, 11:29
Jösses!

För mig är det hela glasklart:
Flickan har en trasig bil och pladdrar i telefon trots tillsägelse.
Polismannen kan ju knappast ha uppfattat henne på annat sätt (av vad jag kan se av filmen) än som självupptagen.
Alltså inte hotfull.
Situationen är alltså att en person är ohörsam och förmodligen barnslig men inte vare sig hotfull eller känd som våldsverkare (av informationen kring filmen nota bene).
Det är knappast ett skäl till att göra henne illa.
Lättast hade varit att ta ut bilnycklarna och ringa på en bärgare som hade kört henne dit de ville eller att bara vänta ut henne tills hon gav upp.
Att larva sig med dragen pistol och upprepa varningarna med förhoppning att bli omdelbart åtlydd verkar ju tom ännu infantilare än flickans beteende.
För mig är det två skitungar som bråkar, den ene i uniform.
Den där tortyrpistolen ska användas för att inte behöva skjuta med en vanlig, inte som en ny, och lägre, nivå för när man får skjuta över huvud taget. I alla fall om lagstiftningen i USA påminner om våran. Fast det gör den kanske inte?


Lizard

Pudzianovski
2005-06-05, 11:30
Jösses!

För mig är det hela glasklart:
Flickan har en trasig bil och pladdrar i telefon trots tillsägelse.
Polismannen kan ju knappast ha uppfattat henne på annat sätt (av vad jag kan se av filmen) än som självupptagen.
Alltså inte hotfull.
Situationen är alltså att en person är ohörsam och förmodligen barnslig men inte vare sig hotfull eller känd som våldsverkare (av informationen kring filmen nota bene).
Det är knappast ett skäl till att göra henne illa.
Lättast hade varit att ta ut bilnycklarna och ringa på en bärgare som hade kört henne dit de ville eller att bara vänta ut henne tills hon gav upp.
Att larva sig med dragen pistol och upprepa varningarna med förhoppning att bli omdelbart åtlydd verkar ju tom ännu infantilare än flickans beteende.
För mig är det två skitungar som bråkar, den ene i uniform.
Den där tortyrpistolen ska användas för att inte behöva skjuta med en vanlig, inte som en ny, och lägre, nivå för när man får skjuta över huvud taget. I alla fall om lagstiftningen i USA påminner om våran. Fast det gör den kanske inte?


izard

Du kanske skulle ändra åsikt om du jobbade som polis i USA några månader.

Lizard
2005-06-05, 11:35
Du kanske skulle ändra åsikt om du jobbade som polis i USA några månader.

Ja, det kanske jag skulle.
Men jag undrar om lagstiftaren tycker att polisen har rätt att utdöma "straff" för ohörsamhet mot tjänsteman på plats på det där viset?

Vet du?

Lizard

Pudzianovski
2005-06-05, 11:39
Ja, det kanske jag skulle.
Men jag undrar om lagstiftaren tycker att polisen har rätt att utdöma "straff" för ohörsamhet mot tjänsteman på plats på det där viset?

Vet du?

Lizard

Jag vet inte.

Däremot står det på sidan: http://www.palmbeachpost.com/news/content/news/video/taser_video3a.html
Att vapnet användes korrekt istället för de andra alternativ som står uppräknade där. Så jag antar att de handlat enligt amerikanska polisens regelverk.

Yankeee
2005-06-05, 12:34
Jösses!

För mig är det hela glasklart:
Flickan har en trasig bil och pladdrar i telefon trots tillsägelse.
Polismannen kan ju knappast ha uppfattat henne på annat sätt (av vad jag kan se av filmen) än som självupptagen.
Alltså inte hotfull.
Situationen är alltså att en person är ohörsam och förmodligen barnslig men inte vare sig hotfull eller känd som våldsverkare (av informationen kring filmen nota bene).
Det är knappast ett skäl till att göra henne illa.
Lättast hade varit att ta ut bilnycklarna och ringa på en bärgare som hade kört henne dit de ville eller att bara vänta ut henne tills hon gav upp.
Att larva sig med dragen pistol och upprepa varningarna med förhoppning att bli omdelbart åtlydd verkar ju tom ännu infantilare än flickans beteende.
För mig är det två skitungar som bråkar, den ene i uniform.
Den där tortyrpistolen ska användas för att inte behöva skjuta med en vanlig, inte som en ny, och lägre, nivå för när man får skjuta över huvud taget. I alla fall om lagstiftningen i USA påminner om våran. Fast det gör den kanske inte?


Lizard

Som sagt så finns det GARANTERAT en anledning till att de inte sträcker sig in i bilen. Och som sagt, vad ska de göra? Stå och vänta på att hon babblar klart? Tycker du att det är ok att andra får vänta för att någon inte gör som hon blir tillsagd?

Lizard
2005-06-05, 15:06
Som sagt så finns det GARANTERAT en anledning till att de inte sträcker sig in i bilen. Och som sagt, vad ska de göra? Stå och vänta på att hon babblar klart? Tycker du att det är ok att andra får vänta för att någon inte gör som hon blir tillsagd?

Det jag vänder mig mot är inte att polisen ber henne sluta prata utan förhållandet mellan att prata i telefon - skjuten med ett paralyseringsvapen.

Jag tror mig veta att en äldre och mer erfaren polisman hade valt ett mindre prestigefyllt alternativ än att ställa sig i en situation där han drar fram vapnet för att visa att han menar allvar och sedan hamnar i konfliktens återvändsgränd - han tvingas använda det.
För att hon pratar i telefon....?!
Jag tycker inte våldet är rimligt på långa vägar och, dristar jag mig till, ett resultat av brist på insikt och tålamod. Det är dagsljus, hon är ensam och de är två.
Han kunde t ex förklarat för henne att han skulle bli tvungen att tillgripa våld, i värsta fall teasern om hon trilskades vidare. Tjatat lite.
Teasern är, så vitt jag tolkat det, ett förstahandsvapen som ska ersätta skjutvapnet och inte ett vapen som ska underlätta kommunikationen och öka respekt och åtlydnad för polismannen. Polismannen skulle med andra ord sakna lagrum för att använda krutpistolen, so wtf is it doing there?
Själv hade jag som sagt tagit nycklarna ur låset och ringt en bärgare. Det gjorde den svenska polisen i en liknande situation med en inlåst berusad diplomat för några år sedan.
Brottet är en trivialitet - trasig bil, och att hon sedan babblar i telefon är ju olyckligt, men jag törs käka upp min hatt på att om det var en advokat, eller någon annan som kan lagens tolkning och innebörd, som suttit i bilen så hade de tvingats göra som jag säger, i alla fall ta sig en funderare innan de hivat fram pickadollen.


Lizard

Yankeee
2005-06-05, 15:09
Brottet är en trivialitet - trasig bil, och att hon sedan babblar i telefon är ju olyckligt, men jag törs käka upp min hatt på att om det var en advokat, eller någon annan som kan lagens tolkning och innebörd, som suttit i bilen så hade de tvingats göra som jag säger, i alla fall ta sig en funderare innan de hivat fram pickadollen.


Lizard

Jo, men nu vet ju tom jag utav den breda kunskapen man får av att kolla på vad det nu heter police videos på ztv att de har flertalet gånger har stannat folk som klassas som ofarliga för att sedan få en pistol i ansiktet.

Och jag tycker inte att heller att våldet är befogat, men de lär veta betydligt bättre än oss vad som fungerar och vad som inte gör det. Jag ser iaf hellre att de får ut personen från bilen snabbt så att de kan hjälpa andra istället.

Dessutom varnar han henne flera gånger, som jag har sagt ett par gånger i tråden nu finns det garanterat en anledning till att de inte varken vill röra henne eller på något sätt entra bilen.

Bjorne
2005-06-05, 15:12
Det jag vänder mig mot är inte att polisen ber henne sluta prata utan förhållandet mellan att prata i telefon - skjuten med ett paralyseringsvapen.

Jag tror mig veta att en äldre och mer erfaren polisman hade valt ett mindre prestigefyllt alternativ än att ställa sig i en situation där han drar fram vapnet för att visa att han menar allvar och sedan hamnar i konfliktens återvändsgränd - han tvingas använda det.
För att hon pratar i telefon....?!
Jag tycker inte våldet är rimligt på långa vägar och, dristar jag mig till, ett resultat av brist på insikt och tålamod. Det är dagsljus, hon är ensam och de är två.
Han kunde t ex förklarat för henne att han skulle bli tvungen att tillgripa våld, i värsta fall teasern om hon trilskades vidare. Tjatat lite.
Teasern är, så vitt jag tolkat det, ett förstahandsvapen som ska ersätta skjutvapnet och inte ett vapen som ska underlätta kommunikationen och öka respekt och åtlydnad för polismannen. Polismannen skulle med andra ord sakna lagrum för att använda krutpistolen, so wtf is it doing there?
Själv hade jag som sagt tagit nycklarna ur låset och ringt en bärgare. Det gjorde den svenska polisen i en liknande situation med en inlåst berusad diplomat för några år sedan.
Brottet är en trivialitet - trasig bil, och att hon sedan babblar i telefon är ju olyckligt, men jag törs käka upp min hatt på att om det var en advokat, eller någon annan som kan lagens tolkning och innebörd, som suttit i bilen så hade de tvingats göra som jag säger, i alla fall ta sig en funderare innan de hivat fram pickadollen.


LizardVarför ska polisen hålla på att dalta med en vuxen kvinna?

Grisen
2005-06-05, 15:17
Vafan här kommer man hem mitt i natten & klickar på länken till filmen men går in i duschen. Har HÖG VOLYM på. Så medans man står i duschen så hör man en kärring skrika som en satans gris. Grannarna vaknar & stampar man själv blir TOKIG & går upp till grannen & SKRIKER KAN JAG RÅ FÖR ATT HOROR SKRIKER PÅ INTERNET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

klockan var 4på natten eller morgonen då.

Hehe, problem med grannarna som vanligt?

On topic: Jag håller med Lizard!

Pingu
2005-06-05, 15:18
Ingen hade brytt sig om det var en man som hade vägrat och blivit "skjuten".
Bara för att det är en kvinna så ska hon inte kunna bete sig hur som helst.
Man ber om det när man kaxar mot polisen.
Alltså så gjorde dom helt rätt

Yankeee
2005-06-05, 15:23
Jag undrar bara om ni som tycker att de gjorde fel skulle tycka att det var acceptabelt att vänta på hjälp pga att polisen ska "prata ur" en person ur en bil.

Grisen
2005-06-05, 15:26
Jag undrar bara om ni som tycker att de gjorde fel skulle tycka att det var acceptabelt att vänta på hjälp pga att polisen ska "prata ur" en person ur en bil.

Jag tror det knappast gick snabbare med hjälp av "tasern", nu fick poliserna i stället vänta på att kvinnan skulle grina klart, hjälpa henne upp, eventuellt ta henne till stationen och så vidare.

Alternativet är enligt mig att de båda polismännen helt enkelt skulle dragit ut henne ur bilen om hon inte lydde order efter upprepade tillsägelser.

Yankeee
2005-06-05, 15:31
Jag tror det knappast gick snabbare med hjälp av "tasern", nu fick poliserna i stället vänta på att kvinnan skulle grina klart, hjälpa henne upp, eventuellt ta henne till stationen och så vidare.

Alternativet är enligt mig att de båda polismännen helt enkelt skulle dragit ut henne ur bilen om hon inte lydde order efter upprepade tillsägelser.

Kanske inte, men förhoppningsvis lärde hon sig till nästa gång.

Som sagt, det finns en anledning till att de inte vill närma sig henne i bilen.

Grisen
2005-06-05, 15:45
Kanske inte, men förhoppningsvis lärde hon sig till nästa gång.

Som sagt, det finns en anledning till att de inte vill närma sig henne i bilen.

Självklart finns det en anledning men frågan är om det är en vettig anledning eller ej. En vettig anledning kan ha varit att hon t ex hade ett vapen till hands eller att de lär sig genom utbildningen att aldrig dra ut folk genom bilar, medans en dum/oförnuftig anledning kan vara att polisen led att tjejbacills-skräck.

Vi vet inte vad som pågick utom bild men av vad jag kunde se utifrån filmen tycker jag att händelsen kunde skötas på ett mycket smidigare sätt. Ska polisen skjuta med elpistol på alla som är uppkäftiga och har begått ett brott? Det tycker inte jag, det är domstolars uppgift att fälla och straffa.

skaparn
2005-06-05, 17:37
Jag undrar bara om ni som tycker att de gjorde fel skulle tycka att det var acceptabelt att vänta på hjälp pga att polisen ska "prata ur" en person ur en bil.

Nu verklighetsflyr du inte tillräckligt. Om vi ska diskutera det rent principiella så kan man väl inte säga att polisen, pga resursbrist, har rätt att åsidosätta rättssäkerhet genom att döma och straffa på plats? Eller om man inte är så illvillig; använda mer våld än nödvändigt.

Yankeee
2005-06-05, 17:42
Nu verklighetsflyr du inte tillräckligt. Om vi ska diskutera det rent principiella så kan man väl inte säga att polisen, pga resursbrist, har rätt att åsidosätta rättssäkerhet genom att döma och straffa på plats? Eller om man inte är så illvillig; använda mer våld än nödvändigt.

Ja, antingen det eller strunta i det.

Yankeee
2005-06-05, 17:45
Självklart finns det en anledning men frågan är om det är en vettig anledning eller ej. En vettig anledning kan ha varit att hon t ex hade ett vapen till hands eller att de lär sig genom utbildningen att aldrig dra ut folk genom bilar, medans en dum/oförnuftig anledning kan vara att polisen led att tjejbacills-skräck.

Vi vet inte vad som pågick utom bild men av vad jag kunde se utifrån filmen tycker jag att händelsen kunde skötas på ett mycket smidigare sätt. Ska polisen skjuta med elpistol på alla som är uppkäftiga och har begått ett brott? Det tycker inte jag, det är domstolars uppgift att fälla och straffa.

Med tanke på att jag nog aldrig har sett en polis sträcka sig in i bil förutom då de har sett att personen har sträckt sig efter något så lär det vara det de lär sig under utbildningen.

Nästan alla situationer kan skötas på smidgare sätt. Personligen tycker jag inte att polisens tid ska slösas på en kärring som inte förmår sig till att göra som hon blir tillsagd.

Grisen
2005-06-05, 19:40
Med tanke på att jag nog aldrig har sett en polis sträcka sig in i bil förutom då de har sett att personen har sträckt sig efter något så lär det vara det de lär sig under utbildningen.

Nästan alla situationer kan skötas på smidgare sätt. Personligen tycker jag inte att polisens tid ska slösas på en kärring som inte förmår sig till att göra som hon blir tillsagd.

Ja, att du inte sett det är ett väldigt säkert tecken på att de lär sig det under utbildningen. Hur gjorde de innan de hade elpistoler, sköt dem direkt med hagelgevär för att inte slösa tid?

Och jag hävdar fortfarande att de inte sparade en massa tid genom att använda ett vapen som faktiskt har och kan döda människor. Kvinnan i bilen gjorde inte som hon blev tillsagd och var jäkligt dryg men hon kanske var förvirrad av någon anledning eller bara väldigt dum. Jag tror inte ett överdrivet och förhastat användande av vapen, varken gynnar polisen eller samhället i övrigt.

Yankeee
2005-06-05, 19:44
Ja, att du inte sett det är ett väldigt säkert tecken på att de lär sig det under utbildningen. Hur gjorde de innan de hade elpistoler, sköt dem direkt med hagelgevär för att inte slösa tid?

Och jag hävdar fortfarande att de inte sparade en massa tid genom att använda ett vapen som faktiskt har och kan döda människor. Kvinnan i bilen gjorde inte som hon blev tillsagd och var jäkligt dryg men hon kanske var förvirrad av någon anledning eller bara väldigt dum. Jag tror inte ett överdrivet och förhastat användande av vapen, varken gynnar polisen eller samhället i övrigt.

Uhm, ja? Hur de gjorde innan? Antagligen drog de väl fram pistolen. Det kan ju mycket väl ha varit så att kvinnan inte förstod innebörden av att bli skjuten med elpistol. Hade han dragit den vanliga pistolen hade hon förmodligen inte tvekat en sekund med att gå ut.

Denna gången kanske de inte sparade tid, men genom bla denna filmen vet förmodligen fler vad det innebär att bli skjuten med elpistol vilket gör att färre sätter sig på tvären.