handdator

Visa fullständig version : Testosteron!! Ebb/flod


HajduMan
2005-06-02, 00:35
Tjenna!
Jag har lite frågor angående vad i naturlig kostväg som "höjer" och "sänker" testosteronet,...exempelvis har jag hört att Lakrits minskar testosteronet?!

Nån som har tips på vad som sänker/höjer testo....
Skriv gärna också lite myter om vad ni hört och ifall det stämmer eller inte stämmer....

ante
2005-06-02, 01:38
Min personliga åsikt är nog att man inte ska ha övertro till att kunna påverka nivåerna i någon större utsträckning.
Övervikt ska däremot inte vara så gynsamt för produktionen.

Angående lakritsundersökningen så kommenterade Stefan Arver (överläkare & endokrinolog) undersökningen i aftonbladet (?) och trodde inte att det i själva verket kunde påverka nivåerna.

King Grub
2005-06-02, 05:05
Det var inte Aftonbladet som gjorde undersökningen... *rolleyes*

Som sagt, du kan inte påverka nivåerna signifikant uppåt naturellt, inte så mycket att det kommer att göra någon skillnad på träningen i praktiken. Sluta ha sex eller väl det närmaste. ;) Träna hårt, vila ordentligt, ät bra, och låt hormonnivåerna ta hand om sig själva.

ante
2005-06-02, 07:37
Va, det har jag väll inte skrivit :confused:

Däremot så kom studien på tal i aftonbladet, och de frågade Arver angående dess möjliga giltighet...

King Grub
2005-06-02, 07:42
Va, det har jag väll inte skrivit :confused:

Klockan 6 gick det att läsa som så. :thumbup:

Hursomhelst har resultaten åstadkommits vid flera tillfällen, av olika forskare i olika studier.

jwzrd
2005-06-02, 09:49
(blahblah)låt hormonnivåerna ta hand om sig själva.

Det blir inte sannare än så. Man kan lägga energi på att hålla produktionen hälsosam genom att inte träna sig in i väggen (som någon ovanan att göra hela tiden) och genom att inte tro att det funkar att deffa hela tiden. Lagom överätning (alltså mer mat än +- 0 energimässigt) med rätt kost (mineraler osv) håller hormonerna där dom bör vara.

Det finns två sätt att trixa sig utöver det, det ena innebär AAS, det andra inenbär en så stor ansträning att det absolut inte är värt det. Dvs inget pökande eller tajjande. I det senare fallet blir man nog slut i kolan innan det lilla extra testot ökat proteinsyntesen nog att bygga fantastiska 3.45g extra muskelprotein på lågt räknat 18 månader typ.

HajduMan
2005-06-02, 11:41
hehe,...jaja då slipper jag få dåligt samvete av lakrits (de få gånger jag äter de)

jwzrd
2005-06-02, 11:57
Det blir så fel när någon lägger ett jättevärde vid att tex lakrits sänker testohalten ett tag. Tillfredsställelsen av att få äta något man gillar gör kanske att man blir mer motiverad att mosa extra hårt på passet. Av alla 3245923485729348752345 faktorer på är med och påverkar muskeltillväxten så grinar tammefan alla småpojkar över en av dom. Testosteron.

ante
2005-06-02, 13:39
[QUOTE=King Grub]Klockan 6 gick det att läsa som så. :thumbup:

QUOTE]


Ok! :D


Instämmer med jwzrd i övrigt!

aliquis
2005-06-02, 14:34
Det var inte Aftonbladet som gjorde undersökningen... *rolleyes*
Som sagt, du kan inte påverka nivåerna signifikant uppåt naturellt, inte så mycket att det kommer att göra någon skillnad på träningen i praktiken. Sluta ha sex eller väl det närmaste. ;) Träna hårt, vila ordentligt, ät bra, och låt hormonnivåerna ta hand om sig själva.
Någon lyftare hade köpt "potenshöjande frön" som han skulle käka, såg ut som sådana större platta vita "turkfrön", som solrosfrön fast något längre och vita. Kanske bara bs det med? Fast varför skulle inte något kunna höja testosteron likagärna som att sänka det, fett höjer väl överhuvudtaget? Sedan kanske det inte gör någon större skillnad, men det gör det ju inte åt något av hållen isf.

Tolkia
2005-06-02, 14:55
Visst finns det saker som både höjer och sänker testosteronnivåerna. Kärnfrågan är dock som vanligt HUR MYCKET? Och svaret blir som vanligt FÖRSUMBART. Vill man laborera med hormonnivåerna och få effekter som har någon större betydelse måste man stoppa in saker i kroppen som definitivt inte är lagliga om man inte fått dem utskrivna av läkare mot någon allvarlig endokrin störning. Och som man - enligt min egen högst personliga och högst moralistiska åsikt - definitivt inte borde vilja stoppa in i kroppen om man kan tänka åtminstone LITE längre än näsan räcker.

LunaSpice
2005-06-02, 16:58
Någon lyftare hade köpt "potenshöjande frön" som han skulle käka, såg ut som sådana större platta vita "turkfrön", som solrosfrön fast något längre och vita. Kanske bara bs det med? Fast varför skulle inte något kunna höja testosteron likagärna som att sänka det, fett höjer väl överhuvudtaget? Sedan kanske det inte gör någon större skillnad, men det gör det ju inte åt något av hållen isf.

Frön överlag, i synnerhet pumpafrön, innehåller mkt zink. Zink är känt som en viktig faktor vid testosteronproduktionen. Kan ha varit det han syftade på. :)

Tolkia
2005-06-02, 21:09
Håller vi oss på den nivån (afrodisiaka i den "dagliga kosten") finns det nog många här som mer eller mindre ovetande redan "toppar". Jag tänker på det i "folkmedicinen" välkända potensmedlet ÄGG ... :D

Edit: Fler exempel på afrodisiaka som hittas i skafferiet snarare än i medicinskåpet:

Mat:
- selleri
- sparris
- vitlök
- ostron (edit: sen igen, ser jag)
- honung

Kryddor:
- muskot
- saffran
- fänkål
- ingefära

Och så förstås CHOKLAD inte att förglömma ...

Max
2005-06-02, 21:14
Ostron, musslor också tror jag. Jordgubbar...

Sverker
2005-06-03, 05:52
Edit: Fler exempel på afrodisiaka som hittas i skafferiet snarare än i medicinskåpet:

Mat:
- selleri
- sparris
- vitlök
- ostron (edit: sen igen, ser jag)
- honung


Det finns massor med studier där man konstaterat att selleri säljer mycket bättre ifall den exponeras stående i grönsaksdisken :D ...istället för snyggt upplagd liggande...undrar varför.

Tolkia
2005-06-03, 07:12
"Dett går licka bra med zelleriiii" elelr hur det nu var ... :laugh:

jwzrd
2005-06-03, 09:35
Det finns massor med studier där man konstaterat att selleri säljer mycket bättre ifall den exponeras stående i grönsaksdisken :D ...istället för snyggt upplagd liggande...undrar varför.

Hahah fulselleri :D

bear.flowertwig
2005-06-04, 18:28
Dvs inget pökande eller tajjande.

Jag trodde det var tjejerna i sig som drog ner testot :mallan: :MrT: Här har man gått i celibat för träningens skull, men förgäves. Nu är det slut på "självhjälpen" också. Siktar på midsommar till att börja med.