handdator

Visa fullständig version : Bra frukost för maximal fettförbränning?

Muraja
2005-06-01, 22:10
Hej!

Jag skulle vilja veta vad jag skall äta till frukost för att få bästa fettförbränningen under dagen!?
Likaså vad jag skall äta sist på kvällen, efter middagen förstås!

/// Maria :eating:

GymTT
2005-06-01, 22:50
Vad du skall äta under dagen för att förbränna vet jag inte, kan säkert King Grub svara på, däremot så målet innan läggdags så skulle jag lägga in lite mindre kolisar (Kolhydrater), var inte rädd för kolhydrater på morgonen då det skall lassas in lite extra sådana vid det tillfället. (Det förbränns under dagen)
Lycka till !

MVH TT

jakke
2005-06-01, 22:52
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Muraja
2005-06-01, 22:56
Vad du skall äta under dagen för att förbränna vet jag inte, kan säkert King Grub svara på, däremot så målet innan läggdags så skulle jag lägga in lite mindre kolisar (Kolhydrater), var inte rädd för kolhydrater på morgonen då det skall lassas in lite extra sådana vid det tillfället. (Det förbränns under dagen)
Lycka till !

MVH TT

TJA!

Jo da...så långt har jag hängt med. Äter 2-3h före läggdags. Detta är ett j**la pussel! :furious: Haha, men har gått ner förr och lär göra det igen! :whipped:

Tack för tipset! :thumbup:

//Maria

Djens
2005-06-01, 23:13
Ät så lågglykemiskt som möjligt, ju lägre blodsocker och insulinnivåer du har desto lättare äre att bränna fett% andel av din energi när du rör på dig efter frukosten. Förutsatt ATT du rör på dig ;)

aliquis
2005-06-02, 00:03
Långsamma näringsrika kolhydrater o protein på morgonen. Bra fett och protein på kvällen.
Varför senast 2-3 timmar före läggdags? sprid ut måltiderna mer och käka lite innan du lägger dig.

(eventuellt är det bättre att få större delen av energiintaget under amdra halvan av dagen)

Muraja
2005-06-02, 07:46
Jag tränar ganska mycket 5ggr i veckan. Jag går ner i vikt på det jag gör nu, men som vanligt så är tålamodet dåligt...så ju snabbare desto bättre! :)

Anledningen till att jag inte äter så nära läggdags är för att inte ha så mkt mat i magen under den tid jag sover då man inte förbränner så många kalorier. (vad jag har fått veta iaf) Äter mellan 6-8ggr om dagen, med jämna mellanrum.

Tänkte då höra om t.ex. 1 ägg + 1 mörkt bröd är bra frukost?
Jag har fastnat på den utomordentligt goda frukosten lättfil och osötad müsli (Finax Sunt & Gott), kanske inte den bästa heller....

King Grub
2005-06-02, 07:51
Din glukostolerans är som bäst på morgonen, så är det något tillfälle du kan och bör äta rejält med kolhydrat är det till frukost. Fil+Sunt&Gott är bättre än en brödskiva och ett ägg.

Du bör dessutom äta så sent som möjligt, innan du går och lägger dig, men äta ett proteinbaserat mål med lite bra fett till. Detta ger aminosyror i omlopp under nattens långa fasta, utan att trycka upp insulinnivåerna och sakta ned fettförbränningen på samma sätt som måna kolhydrater gör. Du behöver inte nolla kolhydratintaget, men dra ned på det. Lättkesella verkar vara populärt innan sängdags och är baserat på det protein som ger den bästa proteinbalansen: kasein. En burk sådan tillsammans med lite grönsaker och en skvätt bra olja över dessa och du har ett perfekt kvällsmål.

Muraja
2005-06-02, 08:03
Din glukostolerans är som bäst på morgonen, så är det något tillfälle du kan och bör äta rejält med kolhydrat är det till frukost. Fil+Sunt&Gott är bättre än en brödskiva och ett ägg.

Du bör dessutom äta så sent som möjligt, innan du går och lägger dig, men äta ett proteinbaserat mål med lite bra fett till. Detta ger aminosyror i omlopp under nattens långa fasta, utan att trycka upp insulinnivåerna och sakta ned fettförbränningen på samma sätt som måna kolhydrater gör. Du behöver inte nolla kolhydratintaget, men dra ned på det. Lättkesella verkar vara populärt innan sängdags och är baserat på det protein som ger den bästa proteinbalansen: kasein. En burk sådan tillsammans med lite grönsaker och en skvätt bra olja över dessa och du har ett perfekt kvällsmål.

Danke Schön! :thumbup:
Ska ge keso en chans till då...sist stod burken i kylen o möglade. :em: Jag älskar ju sallad så det blir kung!

Förresten...om jag ska äta ngt snabbt efter träning, t.ex. då man tränat spinning sent på kvällen (förutom shake, variera med ngt) vad ska man trycka i sig? Ett schysst recept... :bow:

King Grub
2005-06-02, 08:08
Förresten...om jag ska äta ngt snabbt efter träning, t.ex. då man tränat spinning sent på kvällen (förutom shake, variera med ngt) vad ska man trycka i sig? Ett schysst recept... :bow:

Ett vanligt mål mat, gärna baserat på högglykemiska kolhydrater som flingor, vitt ris, nykokt potatis eller mos, cous-cous, vitt bröd, eller liknande, tillsammans med någon fullvärdig proteinkälla. Efter hård fysisk ansträngning på kvällen gäller inte samma sak som vid vila, och att inte tillföra kolhydrat då innebär inte bara utebliven återhämtning, utan sämre fettförbränning.

vrålapa
2005-06-02, 12:07

Enskvätt bra olja, är olivolja en bra olja att skvätta över? Om inte vilken?

vrålapa
2005-06-02, 12:09
Ett vanligt mål mat, gärna baserat på högglykemiska kolhydrater som flingor, vitt ris, nykokt potatis eller mos, cous-cous, vitt bröd, eller liknande, tillsammans med någon fullvärdig proteinkälla. Efter hård fysisk ansträngning på kvällen gäller inte samma sak som vid vila, och att inte tillföra kolhydrat då innebär inte bara utebliven återhämtning, utan sämre fettförbränning.

Borde inte proteinet också vara snabbt? Eller kan man äta ändå äta något i den långsammare stilen?
Tänkte mest på att det kan ju inte vara nån större skillnad mellan styrketräning och spining, spining får benen arbeta en del!

King Grub
2005-06-02, 12:27
Borde inte proteinet också vara snabbt? Eller kan man äta ändå äta något i den långsammare stilen?

Det kommer inte att göra någon skillnad. Inte ens efter styrketräning är det säkert att vassle stimulerar mer proteinsyntes än kasein (om vi tar mjölkproteinerna som exempel).

Wooch
2005-06-02, 16:27
Enskvätt bra olja, är olivolja en bra olja att skvätta över? Om inte vilken?

Olivolja är en bra olja, så det går nog bra. Annars finns rapsolja, linfröolja mm.

nemd
2005-06-02, 17:50
Ett ägg till kesellan, är det bra fett?

vrålapa
2005-06-02, 17:52
Det kommer inte att göra någon skillnad. Inte ens efter styrketräning är det säkert att vassle stimulerar mer proteinsyntes än kasein (om vi tar mjölkproteinerna som exempel).

Det finns inga studier som visar att Vassel är bättre efter träning? Eller är det bara teoretiskt?

vrålapa
2005-06-02, 17:54
Hur bra är det att käka ägg som protein källa på kvällen?

/Muraja från Vrålapas konto

King Grub
2005-06-02, 19:40
Det finns inga studier som visar att Vassel är bättre efter träning?

Nej. Däremot finns det studier som visar att kasein är lika bra.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43481

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43343

King Grub
2005-06-02, 19:48
Hur bra är det att käka ägg som protein källa på kvällen?

/Muraja från Vrålapas konto

Utmärkt. Det är i princip bara vassle och sojaisolat som räknas som snabba proteiner. Kött, fisk, fågel och ägg innehåller långsamma - inte kaseinlångsamma, men långsamma.

vrålapa
2005-06-02, 21:30
Nej. Däremot finns det studier som visar att kasein är lika bra.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43481

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43343
'

Men däremot finns det studier som visar att snabba kolhydrater har en inverkan efter styrketräning! Okej! Tack så mycket!

King Grub
2005-06-02, 21:36
Ja, kolhydratsidan är mycket mer utforskad. Där finns det inga större tveksamheter, vare sig vad gäller styrketräning eller konditionsträning.

vrålapa
2005-06-02, 22:18
Ja, kolhydratsidan är mycket mer utforskad. Där finns det inga större tveksamheter, vare sig vad gäller styrketräning eller konditionsträning.

Tack! :thumbup:

hammer95
2005-06-03, 08:02

Okej om jag lånar tråden lite?
Jag brukar äta lätt kesella innan jag går och lägger mig. Igår somnade jag direkt efter att jag käkat middagen efter träningen och det blev med andra ord ingen kesella för mig ( :sleep: i soffan ca 4 timmar). Efter jag vaknade gick jag i sömnen utan en tanke på att äta något i protein till sängen. Om man inte får något proteinrikt innan sängdags förstörs proteinsyntesen under natten tills man får i sig något proteinrikt på morgonkvisten?

King Grub
2005-06-03, 08:15
Vem har sagt att du måste äta kesella innan du sover? Åt du middag fanns det väl någon form av protein där? :confused: Du behöver inte gå upp och äta om du sover.

hammer95
2005-06-03, 08:22
Vem har sagt att du måste äta kesella innan du sover? Åt du middag fanns det väl någon form av protein där? :confused: Du behöver inte gå upp och äta om du sover.

Okej, kan man dra den slutsatsen att om man käkat middag ca 3 timmar innan läggdags så är det inte nödvändigt med någon form av protein innan man går och :sleep:?

King Grub
2005-06-03, 08:23
Är du vaken är det bra om du petar i dig något, men du låg du ju och sov, så det blev väl bara som en lite längre natt.

hammer95
2005-06-03, 08:30
Är du vaken är det bra om du petar i dig något, men du låg du ju och sov, så det blev väl bara som en lite längre natt.

Okej, tusen tack :thumbup:
Lite extra sömn kan ju bara vara positivt för kroppen :thumbup: