handdator

Visa fullständig version : knarkare vs rik man


kalle_banan
2005-06-01, 13:55
frågeställning: det ligger en rik man livlös på gatan och en livlös knarkare på gatan. varför ni vet att han är rik eller den andra är knarkare är för att ni bara gör det, krångla inte till det. båda männen som ligger på gatan har fallit ihop av _samma_ anledning.

vem hjälper ni?
(ändrar ni på ngt eller lägger till ngt som tex "om knarkaren röker heroin skulle jag skita i honom, men om han röker cannabis skulle jag hjälpa honom" så får ni skapa en egen tråd om detta, ändra inget utav kriterierna)
motivera gärna era svar.

Bolio
2005-06-01, 13:59
Den rika. Knarkare har ju inga pengar att betala mig sen som tack. Dessutom gillar jag inte "knarkare".

jwzrd
2005-06-01, 14:00
Jag hade plockat upp bolio från gatan.

stridis
2005-06-01, 14:01
Skulle nog hjälpa den rike mannen. Givetvis skulle jag ringa efter ambulans för bägge, men jag är en person, blir lite svårt att hjälpa bägge, så jag satsar mina "krafter" på rikingen, han är säkert mindre äcklig att ge mun-mot-mun metoden eller dyl också.

Bolio
2005-06-01, 14:01
Tack.

Bolio
2005-06-01, 14:03
Nä, men on a more serious note. Jag skulle givetvis hjälpa den rika. "Knarkare" (pundare) är oftast nedbrutna stackare som knappt vill leva. Why not help the process?

Tricklev
2005-06-01, 14:03
Den rike ;)

AnimalGen
2005-06-01, 14:15
Hade försökt hjälpa båda men hade nog gjort mer för den rike, desutom är inget liv värdt mer än ett annat.

Matte_Maiden
2005-06-01, 14:16
Den rika. Knarkare har ju inga pengar att betala mig sen som tack. Dessutom gillar jag inte "knarkare".
Precis samma här.

christian
2005-06-01, 14:17
Båda förstås. Först den rike som kanske är lite fräschare och sen får jag han att hjälpa knarkaren så jag inte sticker mig på några sprutor.. :devil:

Matte_Maiden
2005-06-01, 14:19
Hade försökt hjälpa båda men hade nog gjort mer för den rike, desutom är inget liv värdt mer än ett annat.

Beror väl helt på vems synvinkel du ser det ifrån. Min morsa är way more viktig för mig än vad någon på detta forum är till exempel. För mig har de olika värde. Men jag tror inte att du skulle offra din brud för min moras, eller hur?

EDIT: Självklart försöker man hjälpa båda, men är man tvungen måste man ju prioritera.

AnimalGen
2005-06-01, 14:23
Ser man det ur den vinklen är ju någon mer värd.

blekfet2
2005-06-01, 14:28
den rike såklart...knarkaren får säkert dagligen sin tripp så jag låter den rike åka på en tripp till sjukan....ähähäähäh....(å så för att jag totalt skiter i knarkare som jag inte känner eller har något att göra med, låt dom helt enkelt trippa i graven)

jwzrd
2005-06-01, 14:29
Jag skiter kapitalt i okända människor. Jag hade hjälpt den som i det ögonblicket hade haft störst chans att överleva.

Fatalist
2005-06-01, 14:31
Båda.

Biceps
2005-06-01, 14:32
Man vill ju inte ta i en knarkare, han kanske kör in en hivsmittad spruta i mig :D Den rika kanske dessutom belönar mig.

jwzrd
2005-06-01, 14:34
Båda.

Varför inte alla tre? Lika giltigt svar. *slap*

Gabber
2005-06-01, 14:37
hade hjälpt knarkaren, av två olika skäl, han är i mina ögon värd mer än en rik jävla idiot och om det nu leder till att jag hjälpt en människa så känner jag mig bättre. poängtera att jag hatar rika jävlar. men som trådskaparen sa skulle vi inte krångla till det med varför jag hatar rika.

jwzrd
2005-06-01, 14:39
hade hjälpt knarkaren, av två olika skäl, han är i mina ögon värd mer än en rik jävla idiot och om det nu leder till att jag hjälpt en människa så känner jag mig bättre. poängtera att jag hatar rika jävlar. men som trådskaparen sa skulle vi inte krångla till det med varför jag hatar rika.

Frågan var om du skulle rädda en knarkare eller en rik man, inte en rik idiot eller en knarkare du gillar. Får man själv justera förutsättningarna sådär så kan man ju lägga till tex: knarkaren kommer hugga dig i pungen med en spruta direkt han vaknar, den rike kommer att ge dig en miljon.

Matte_Maiden
2005-06-01, 14:41
Frågan var om du skulle rädda en knarkare eller en rik man, inte en rik idiot eller en knarkare du gillar. Får man själv justera förutsättningarna sådär så kan man ju lägga till tex: knarkaren kommer hugga dig i pungen med en spruta direkt han vaknar, den rike kommer att ge dig en miljon.

Haha, så sant.

Men var det inte antingen eller? I pollen kan man ju ta "båda"!

Gabber
2005-06-01, 14:41
Frågan var om du skulle rädda en knarkare eller en rik man, inte en rik idiot eller en knarkare du gillar. Får man själv justera förutsättningarna sådär så kan man ju lägga till tex: knarkaren kommer hugga dig i pungen med en spruta direkt han vaknar, den rike kommer att ge dig en miljon.

om du ska utveckla och försvåra så hade jag skitit i båda och gått vidare bara.

Biceps
2005-06-01, 14:42
Om jag blir huggen i pungen så hjälper jag givetvis Mr Knark

Griip
2005-06-01, 14:43
Den rike, enbart för att knarkarn är van vid att ligga livlös på marken + det finns risk för att han "får skylla sig själv". Och jag vet, dem "föll ihop av samma anledning" men om jag nu visste så mycket som tex att dem var livLÖSA båda två så skulle jag ju lika gärna kunna ringa bårhuset eller polisen.

Dumleman
2005-06-01, 14:55
Jag skulle inte hjälpa någon för det är ju jag som har försatt dem i deras livlösa tillstånd :thumbup:.

Hades
2005-06-01, 15:02
hade hjälpt knarkaren, av två olika skäl, han är i mina ögon värd mer än en rik jävla idiot och om det nu leder till att jag hjälpt en människa så känner jag mig bättre. poängtera att jag hatar rika jävlar. men som trådskaparen sa skulle vi inte krångla till det med varför jag hatar rika.
HAHA. Roligaste inlägget någonsin!

Survivor
2005-06-01, 15:08
frågeställning: det ligger en rik man livlös på gatan och en livlös knarkare på gatan. varför ni vet att han är rik eller den andra är knarkare är för att ni bara gör det, krångla inte till det. båda männen som ligger på gatan har fallit ihop av _samma_ anledning.

vem hjälper ni?
(ändrar ni på ngt eller lägger till ngt som tex "om knarkaren röker heroin skulle jag skita i honom, men om han röker cannabis skulle jag hjälpa honom" så får ni skapa en egen tråd om detta, ändra inget utav kriterierna)
motivera gärna era svar.
utgår man ifrån detta så går det ju inte att motivera på annat sätt än "jag tycker inte om rika så jag hjälper fattig" eller tvärtom". vem fan bryr sig, vad får du ut av detta?!

nåväl, en rik kan ha blivit rik på många sätt olagligt som lagligt. en nedbruten knarkare har aldrig avsiktligt hamnat i skiten, därför skulle jag hellre hjälpa denne. när man nu bara fick välja en.

Yankeee
2005-06-01, 15:10
en nedbruten knarkare har aldrig avsiktligt hamnat i skiten,

Det var han som började knarka?

jwzrd
2005-06-01, 15:11
Det var han som började knarka?

omgwtfbbq du har rätt!

Bärs
2005-06-01, 15:20
hade hjälpt knarkaren, av två olika skäl, han är i mina ögon värd mer än en rik jävla idiot och om det nu leder till att jag hjälpt en människa så känner jag mig bättre. poängtera att jag hatar rika jävlar. men som trådskaparen sa skulle vi inte krångla till det med varför jag hatar rika.

Men du är ju själv en rik jävlel?

Wain
2005-06-01, 15:26
Men du är ju själv en rik jävlel?

Precis. Med största sannolikhet tillhör Gabber den rikare andelen av världens befolkning och hatar således sig själv.
:thumbup:

Edit: Om Gabber ej tillhörde den rikare andelen av jordens befolking så skulle han ha en inkomst under två dollar per dag (beräknat enligt köpkraftsparitet).
*rolleyes*

Dipshit
2005-06-01, 15:29
"rik jävla idiot"?

min första tanke var att den rika hade säkert gjort mer för omvärlden.. tex startat ett företag.. or whatever
visst, han kunde väl vara nån svettig svindlare..
men chanserna är ändå mycket större att han gjort nåt vettigt, jämfört
med knarkaren..

sen tackar jag inte nej till ersättningen heller..

Jense
2005-06-01, 15:40
båda. såklart. man får pengar av den rike och ber knarkaren göra ens ärenden..

blekfet2
2005-06-01, 15:42
båda. såklart. man får pengar av den rike och ber knarkaren göra ens ärenden..


du menar att köpa från "systemet" åt dig?

:laugh:

palme
2005-06-01, 15:51
Klart jag hjälper båda. Gör dock inte mun mot mun utan plastskydd på nån av de.

daja
2005-06-01, 15:56
den rike

Fartman
2005-06-01, 16:07
den rike, jag skulle nog välja i princip vem som helst förutom knarkaren.. han skulle jag hjälpa när han låg där själv eller med en barnamördare (han skulle jag inte hjälpa)

Jense
2005-06-01, 16:11
du menar att köpa från "systemet" åt dig?

:laugh:


jag är 21

Mart|n
2005-06-01, 16:17
Hade nog hjälpt den som ligger närmast, risk att det blir katabolt annars.

jag är 21

En vecka efter mig :P

Jense
2005-06-01, 16:23
Hade nog hjälpt den som ligger närmast, risk att det blir katabolt annars.



En vecka efter mig :P


ja du ja din jävla fosil!! ska du inte åka hem till 30talet va?!?! vavaav vd

hejdå

Mart|n
2005-06-01, 16:25
ja du ja din jävla fosil!! ska du inte åka hem till 30talet va?!?! vavaav vd

hejdå

Är där redan och håller dig i handen.

ErikWrestlingFreaket
2005-06-01, 20:38
Jag skulle rånat den rika och sedan ringa efter ambulans ;)

s0s
2005-06-01, 20:52
Skulle hjälpt båda dock skulle jag böjat med den som såg ut att må sämst, då menar jag fysisk uppbyggnad. Ser jag en arnold och person med tejpade glös ögon så blir det den sistnämnda.

Prankie
2005-06-01, 21:15
Eftersom jag har levt större delen av mitt liv i Umeå har jag lärt det viktigaste i livet, nämligen politisk korrekthet. Alla människorliv är lika mycket värda så jag måste låta båda dö så ingen bli orättvist behandlad. Att hjälpa ena före den andra skulle innebära kränkning mot en viss folkgrupp. *rolleyes*

Destra
2005-06-01, 22:54
Den rika hade jag prioriterat, han har betalt för sjukvården han snart ska få.
Naturligtvis hade jag även kallat på polis (så ingen oskyldig oförberedd stackare får en kanyl i sig) som kan transportera knarkaren till sjukhuset.

raZmus
2005-06-01, 22:57
Båda. Kriterierna är ju solklara. Jag får välja om jag vill rädda 0, 1 eller 2. Självklart räddar jag två. ;) Eller har jag missat något?

scythe
2005-06-01, 22:59
Båda. Kriterierna är ju solklara. Jag får välja om jag vill rädda 0, 1 eller 2. Självklart räddar jag två. ;) Eller har jag missat någor?
Håller med.
*screwy*

Firestorm
2005-06-01, 23:03
Jag är så lat att jag med stor sannorlikhet skiter i båda.

Fettecke
2005-06-01, 23:52
båda skulle jag nog ha tagit...

hade jag blivit tvingad att prioritera, så hade det vart den rike... då denne säkerligen har mer att tillföra till omvärlden resten av sitt liv ... än en knarkare, som lever på andras bidrag... som du och jag betalar...

no1fitness
2005-06-02, 02:37
Skulle jag tvingas välja så blir det den rike.
Har extremt dålig erfarenhet med alla pundare/knarkare här i Oslo att jag inte ger mycket för dem faktiskt... *slap*
Ambulanspersonal som rycker ut i Oslo för att rädda dem från överdos måste binda fast dem för att inte få stryk när de vaknar upp och har gått miste om sin "kick". *screwy*

Gabber
2005-06-02, 07:09
Precis. Med största sannolikhet tillhör Gabber den rikare andelen av världens befolkning och hatar således sig själv.
:thumbup:

Edit: Om Gabber ej tillhörde den rikare andelen av jordens befolking så skulle han ha en inkomst under två dollar per dag (beräknat enligt köpkraftsparitet).
*rolleyes*

jag har inte råd att skaffa knark så jag är inte rik, långt ifrån

kal_erixon
2005-06-02, 07:51
undra om jag hade hjälp nån, fan man vill ju inte bli smittad av nått :P

Bärs
2005-06-02, 08:10
jag har inte råd att skaffa knark så jag är inte rik, långt ifrån


Vad är det för knark du inte har råd med?

Gabber
2005-06-02, 08:13
Vad är det för knark du inte har råd med?

jag har viktigare saker att lägga pengarna på så det blir inget över till knark

Bärs
2005-06-02, 09:27
jag har viktigare saker att lägga pengarna på så det blir inget över till knark

Då får vi hoppas på bättring på knarkfronten i framtiden.

Jesper
2005-06-02, 12:06
den rika så jag kan få en fet belöning efteråt.

Wain
2005-06-02, 12:22
jag har inte råd att skaffa knark så jag är inte rik, långt ifrån
*bs*
Inse fakta; du är rik. Lika bra att du tar livet av dig. :thefinger

Gabber
2005-06-02, 12:31
*bs*
Inse fakta; du är rik. Lika bra att du tar livet av dig. :thefinger

ok :)

Wain
2005-06-02, 12:39
ok :)
Tack. :cheers:

stahlberg
2005-06-02, 17:11
Frågan är naturligtvis omöjlig att besvara realistiskt. Man vet inte säkert hur man gör, förrän man råkar i en sådan här situation i verkligheten.

Dessutom vet man inget mer om männen än att den ena är rik och den andre är knarkare. Man ska alltså enbart på basen av dessa två fakta avgöra vem man skulle hjälpa.

Jag utgår ifrån att jag inte känner dem.

Knarkaren hjälper jag inte om han så ligger ensam på gatan. Till detta finns flera orsaker. En av dem är att knarkare oftast är opålitliga. När jag hjälpt honom färdigt, och råkar vända ryggen till, så slår han ner mig istället, så att JAG blir liggande. Sedan rånar han mig.

Det är omöjligt att säga om jag räddar den rike mannen. Om jag är säker på att få en belöning räddar jag honom PÅ DIREKTEN. Men möjligen räddar jag honom ändå, av rent "humanitära" skäl (även om jag vanligen sköter mitt och inte blandar mig i andras göranden, låtanden eller ligganden). Jag väljer alternativet "Den rike" även om det är en aning osäkert.

Jense
2005-06-02, 17:54
*bs*
Inse fakta; du är rik. Lika bra att du tar livet av dig. :thefinger


och? rik jämnfört med några afrikaner eller? ja då är alla rika knösar, du med och jag med.

men återigen.. och?

rymdrattan
2005-06-02, 17:58
Ordklyveri? Det är mitt namn!

Men om dom som det står just är "liv-lösa" dvs inte lever så ser jag ingen
anledning att hjälpa eller ringa efter ambulans. Snarare två likbilar? :em:

Wain
2005-06-02, 18:17
och? rik jämnfört med några afrikaner eller? ja då är alla rika knösar, du med och jag med.

men återigen.. och?

Några afrikaner? Snarare den absoluta brorslotten av jordens befolkning.

Min poäng är att jag avskyr människor som har det bra och gnäller på människor som har det bättre. Gärna skall de också tycka synd om folk som har det sämre än de själva, utan att göra insatser för att förbättra för dessa. Missunnsamma falska jävla as, eller skall jag säga vänsterpartister?
:booty:

Jense
2005-06-02, 18:25
Några afrikaner? Snarare den absoluta brorslotten av jordens befolkning.

Min poäng är att jag avskyr människor som har det bra och gnäller på människor som har det bättre. Gärna skall de också tycka synd om folk som har det sämre än de själva, utan att göra insatser för att förbättra för dessa. Missunnsamma falska jävla as, eller skall jag säga vänsterpartister?
:booty:


alla vill alltid ha det bättre. så är det bara. afrikanerna också.

vänsterpartister, eller ny-vänster kan vi väll kalla dom.

lixom, köp kläder som ser ut som luffarkläder för 10k och säg "ner med svält" på stortorget i malmö. vad fan hjälper det..

Wain
2005-06-02, 18:34
alla vill alltid ha det bättre. så är det bara. afrikanerna också.

vänsterpartister, eller ny-vänster kan vi väll kalla dom.

lixom, köp kläder som ser ut som luffarkläder för 10k och säg "ner med svält" på stortorget i malmö. vad fan hjälper det..

Vad hände med tråden där vi kom fram till att ingen tyckte om afrikanerna?
:D

Jense
2005-06-02, 18:39
Vad hände med tråden där vi kom fram till att ingen tyckte om afrikanerna?
:D


haha, jad. jag skrev i den att jag hade vrålat "kom nu" och hade jag taggat :D de som förstod vad jag sa kunde hänga på

raZmus
2005-06-02, 18:40
Varför håller folk på att skriva "om jag var tvungen att prioritera" osv. Står ju att man inte får ändra förutsättningarna, inse att ni inte behöver prioritera, ta båda. KISS (Keep It Simple Stupid) :D

ErikWrestlingFreaket
2005-06-02, 18:57
Eftersom jag har levt större delen av mitt liv i Umeå har jag lärt det viktigaste i livet, nämligen politisk korrekthet. Alla människorliv är lika mycket värda så jag måste låta båda dö så ingen bli orättvist behandlad. Att hjälpa ena före den andra skulle innebära kränkning mot en viss folkgrupp. *rolleyes*


:thumbup:

Cilia
2005-06-02, 21:09
jag skulle nog hjälpa båda.

jag är hopplös när det gäller sånt där.
när jag var yngre brukade jag hjälpa fyllon och andra och ta med dom till polisstationen för dom behövde hjälp. Poliserna bara tittade på mig men kunde ju inte säga att dom inte skulle hjälpa honom när han såg så bedrövlig ut och det kom in en ung tjej och sa att han behövde hjälp. Har undrat vad dom gjorde när jag försvann.

härrom veckan så trillade ett fyllo när jag cyklade ner drottninggatan på morgonen. Jag stannade cykeln och hjälpte honom upp och såg till så han inte var skadad. Jag har svårt att bara låta folk ligga men märker att jag är lite räddare nu än tidigare för det kan vara farligt.

såg en som stod lutad mot en vägg för ngt år sedan när jag var ute på morgonpromenad men det var ngt som gjorde att jag inte vågade gå fram och hjälpa personen som såg ut att må riktigt dåligt. Jag hade dåligt samvete hela dagen men det var ensligt och väldigt tidigt.

TheLoser
2005-06-02, 21:16
jag skulle nog hjälpa båda.

jag är hopplös när det gäller sånt där.
när jag var yngre brukade jag hjälpa fyllon och andra och ta med dom till polisstationen för dom behövde hjälp. Poliserna bara tittade på mig men kunde ju inte säga att dom inte skulle hjälpa honom när han såg så bedrövlig ut och det kom in en ung tjej och sa att han behövde hjälp. Har undrat vad dom gjorde när jag försvann.

härrom veckan så trillade ett fyllo när jag cyklade ner drottninggatan på morgonen. Jag stannade cykeln och hjälpte honom upp och såg till så han inte var skadad. Jag har svårt att bara låta folk ligga men märker att jag är lite räddare nu än tidigare för det kan vara farligt.

såg en som stod lutad mot en vägg för ngt år sedan när jag var ute på morgonpromenad men det var ngt som gjorde att jag inte vågade gå fram och hjälpa personen som såg ut att må riktigt dåligt. Jag hade dåligt samvete hela dagen men det var ensligt och väldigt tidigt.

Med tanke på hur många som bågår våldbrott och mår psykiskt dålig så är du fruktansvärt modig iaf. Nästan varje vecka sker ju något våldsbrott där en person som mår psykiskt dåligt hugger ner någon med sax eller slår ner okända.

//TheLoser

Jense
2005-07-05, 19:47
strategi:

1. man hjälper pundaren.
2. man tömmer fickorna på den rike, tar hans klocka och kläder
3. man hjälper den rike
4. man skylle stölderna på pundaren som vinglar omkring i närheten då han nyss va livlös.
5. man iaktar nu slagsmålet som äger rum. då den rika inte slåss ofta och pundaren vaknade ur sitt livlösa tillstånd före den rike så har pundaren överläge tills man brottar ner honom.
6. man ringer polisen.
7. man ger pundaren den rikes kläder
8. polisen tar pundaren för stöld och misshandel, den rike ger en mer pengar då man stoppade slagsmålet.

nu har man alltså en plånbok fylld med sedlar av högre valörer. en bunte sedlar, även dom av högre värde och en guldrolex.


np.

gagge
2005-07-05, 21:11
Jag hade gått o ätit hö eller brö!

EDIT: jag hade kunna varit knarkaren och skulle inte vilja ha hjälp av nån annan

EDIT: så hjälp gärna rikingen så är risken mindre att ni hjälper mig :hbang:

Garnax
2005-07-05, 22:04
Frågan kräver inget svar...

Då en del dårar seriöst menade att alla människor är lika värda i någon tråd för ett tag sedan postade jag en "båten sjunker vilka tar du med i livbåten när inte alla ryms"

Även om människor är alla lika värda ur ett universialt synsätt eller liknande så är aldrig alla människor lika mycket värda i människors ögon.

Den dagen människor spontant räddar någon utan att ta hänsyn till personens sätt att leva eller problem då har humaniteten nått långt.

Kwon
2005-07-06, 01:31
Ser jag båda personer falla ihop samtidigt ringer jag ambulans och ber dom skicka två, så jag hjälper båda.

Sen Ropar jag "Is There A Doctor In Teh House?"

Mun-mot-mun metoden gör jag ej på någon av dom.

aliquis
2005-07-06, 06:10
Dum fråga, att knarkaren är knarkare (vad nu det är..) gör att han går efter diverse andra människor, dock bara för att jag eventuellt tycker han är äcklig, att den andra personen är rik däremot gör ingen skillnad.
Tänker inte svara.

Brisk Snu Garvo
2005-07-06, 06:33
Jag gillar inte knarkare och skulle inte ta i han med tång, dom känns lite opålitliga om en säger. Jag skulle inte hjälpa den rike mannen heller eftersom han förmodligen har blivit rik genom olagligheter som skattefusk och insiderinformation. Jag skulle bara spotta på dem båda och gå därifrån.......

cheesian
2005-07-06, 19:28
knarkaren, så han kan ge mig knark.

mentzer
2005-07-06, 19:56
Den rika. Knarkare har ju inga pengar att betala mig sen som tack. Dessutom gillar jag inte "knarkare".

Du kanske kunde få lite rökheroin som tack!