handdator

Visa fullständig version : mag hjulet


myggan
2005-06-01, 11:20
testade ett sånt hjul man rullar ut på igår
(sånt med ett vanligt hjul och två handtag som man håller i sig på)

körde bara 10 rullningar en gång och det kändes inte överdrivet mycket men idag har jag träningsvärk faktiskt (ovan rörelse antar jag)

är detta en bra övning för magen ? för styrka eller för synliga magmuskler?
tog ganska mycket i korsryggen med kände jag, skall man passa sig här ?

någon annan som har testat, jag snackar alså om vanligt hjul och ingen sån med motor eller så, det är väl ungefär samma som att ta en skivstång på gymmet och rulla ut antar jag ?

värt att införskaffa sig ett sådant hjul kanske, det är en ganska lätt och rolig magövning att göra på kvällarna och supersetar man med crunches kan jag tänka mig att det bränner bra gott alså :)

Ame
2005-06-01, 11:24
Jag gillar övningen, brukar ta lite överallt på mig... ;)

TheLoser
2005-06-01, 11:28
är detta en bra övning för magen ? för styrka eller för synliga magmuskler?
tog ganska mycket i korsryggen med kände jag, skall man passa sig här ?

Tja. Musklerna blir starkare av överbelastning. Så frågan är väl om du överbelastar dina magmuskler? För en vältränad person så krävs det sannolikt mer för att överbelasta, samtidigt som för en otränad kanske kan överbelasta (Fast det vet i fan, känns ju som om man använder magmusklerna lika mycket när man går)
Synliga magmuskler får du av låg halt av underhudsfett, dvs punktförbränning är en myt som du säkert vet. Så vill du ha synliga magmuskler ska du deffa.

någon annan som har testat, jag snackar alså om vanligt hjul och ingen sån med motor eller så, det är väl ungefär samma som att ta en skivstång på gymmet och rulla ut antar jag ?
värt att införskaffa sig ett sådant hjul kanske, det är en ganska lätt och rolig magövning att göra på kvällarna och supersetar man med crunches kan jag tänka mig att det bränner bra gott alså :)
Jo jag har testat det och tycker väl inte riktigt om övning. Tycker den mest är tråkig finns ju så mycket roligare saker att göra på kvällen om man itne är på gymmet. Leta upp något att göra chins i istället. Mycket mycket roligare :D Fast smaken är ju som baken.

//TheLoser

Ame
2005-06-01, 11:31
Man ska vara bra stark för att inte känna något i den övningen. Nu kan det ju iofs vara så att många här på kolo tillhör just den kategorin... Men går man långt ut så ska nog de flesta känna.

andyasson86
2005-06-01, 11:34
Har kört denna väldigt mkt ett tag och gillar övningen. Men när man börjar komma upp i 40 reps + känns det lite meningslöst oavsett vilket mål man har med träningen. Pröva stället från stående position när det blir för lätt :cool:

TheLoser
2005-06-01, 11:34
Man ska vara bra stark för att inte känna något i den övningen. Nu kan det ju iofs vara så att många här på kolo tillhör just den kategorin... Men går man långt ut så ska nog de flesta känna.
Jo det stämmer nog det du säger, men samtidigt så tycker jag att ett hårdare pass på gymmet samma dag är att föredra då du inte tjänar så mycket på att t.ex. superseta crunches. Fast det har ju inte så mycket med frågan att göra *slap*

//TheLoser

Ame
2005-06-01, 11:38
Jo det stämmer nog det du säger, men samtidigt så tycker jag att ett hårdare pass på gymmet samma dag är att föredra då du inte tjänar så mycket på att t.ex. superseta crunches. Fast det har ju inte så mycket med frågan att göra *slap*

//TheLoser
Ja givetvis så bör man ju göra mer än denna övningen. Jag brukar ha med den när jag tränar mage på gymmet.

Dumleman
2005-06-01, 12:04
Jag tränar ganska ofta med hjulet. Ett pass brukar vara sådär 4-6 sett med 10 rullningar från knästående och så rullar jag så långt ut som möjligt. Klivet från knästående till stående är dock väldigt stort. Enda magövningen jag orkar göra, den räcker för mina behov :).

Sve
2005-06-01, 13:33
ungefär den enda magövningen jag kör också

Maverick
2005-06-01, 13:34
Såg bara på något program på tv4 elr tv4+ där Peter Seipen(osäker på namn och stavning) påstod att han hade hjulet som bas i sin magträning, och han har väll dugliga rutor om jag minns rätt.

Wooch
2005-06-01, 13:35
Jag gillar övningen och tycker man får en bra stretch. Är en kul övning om man tröttnat på vanliga magövningar.

Baha
2005-06-01, 13:52
grym övning, att köra den stående tror jag inte så många klarar.

kan ha vikt på ryggen med så blir den tyngre.

Mccartney
2005-06-01, 13:55
En bra övning för både rygg och mage. Kör den 2ggr i veckan. Man skall vara försiktig om man har problem med axlarna. samt att man skall inte rulla tillbaks för långt. Magmuskulaturen skall var aktiv hela tiden.

Bruka köra den med en 20kilos stång plus 20kg på var sida. Vikten känns när man rullar längst ut och skall tillbaks. Men är man nybörjare räcker det bara med stången i stort sett.

bushwakko
2005-06-01, 13:56
Hjulet är rätt nice faktiskt.

Men tar inte bara på magen... du belastar både armar och axlar, vilket gör att det är en bra "hålla igång grej" om man är hemma.

Det där med korsrygg, tänk på att ha ryggen rak under hela övningen, o blicka ned mot backen brukar hjälpa till me de.

Säkert olika för många, men för mig funkar den rätt bra.

Ame
2005-06-01, 14:36
Vi får nästan ta och bilda klubb, "Alla vi som älskar hjulet klubben" ;)

Stoltz
2005-06-01, 15:41
Ah det där hjulet...älskat av många, hatat av fler.

Personligen gillar jag det, hade det i min vanliga magträning innan, men det blev lite ont om plats i väskan med det ibland. (Har ett sånt där blått tv-shop hjul)
Det ger lite variation till de andra övningarna samtidigt som det ger rätt bra bränning (Inte fettbränning, utan den där brinnande känslan man älskar att få i musklerna :D) i magen.
Vissa får inte ut något av den, medan andra får ut väldigt mycket, antar att tekniken är olika, fast har inte kollat närmre på det (kroppsform, etc.)

keZo
2005-06-01, 15:56
Man skall vara försiktig om man har problem med axlarna.

Kan bara hålla med om det av egna erfarenheter. Tränade med en variant som bygger upp kraft med en fjäder så det underlättar på "hemvägen". Och fastän jag hade fuskvarianten så fick jag problem med värk i vänsteraxeln. Slutade då direkt med övningen och efter ett par veckor var värken borta. Så en liten varning utfärdas. Men kan ju även varit jag som använt dålig teknik.

aliquis
2005-06-01, 17:01
Lär ju vara allsidigare än diverse maskiner iaf

PowPow
2005-06-01, 17:20
Jag gjorde två (2!) reps med det hjulet hemma hos en kompis en gång. Hade en sjuk träningsvärk i magen dagen efter. Körde iofs utan knäna i .. det vara bara för att testa. Kändes inte så mycket när jag körde den, men dagen efter gjorde det. Och jag som annars sällan får träningsvärk i magen.. Skumma de där hjulen ;)

Dumleman
2005-06-01, 17:36
Kan bara hålla med om det av egna erfarenheter. Tränade med en variant som bygger upp kraft med en fjäder så det underlättar på "hemvägen". Och fastän jag hade fuskvarianten så fick jag problem med värk i vänsteraxeln. Slutade då direkt med övningen och efter ett par veckor var värken borta. Så en liten varning utfärdas. Men kan ju även varit jag som använt dålig teknik.
Knepigt, jag tränar inte axlarna och har aldrig känt något i axlarna i rullningarna. Beror väl mycket på hur långa armar/ben/torax man har...