handdator

Visa fullständig version : Lunchpromenader?


Fia
2005-06-01, 10:18
Jag funderar på att börja ta 1 timmes promenader under lunchen ett par dagar i veckan. Ger detta bra fettförbränning? Mitt förmiddagsschema kommer då se ut så här:

08:00 Frukost
10:00 Enkelt mellanmål på jobbet
11:30 Kaffe + proteindrink
12:00 1 timmes lunchpromenad
13:00 Lunch

Förstår att det inte kan bränna lika mkt fett som en morgonpromenad, men tror ni det kan vara en bra idé.

hubbabubba
2005-06-01, 10:25
Jag funderar på att börja ta 1 timmes promenader under lunchen ett par dagar i veckan. Ger detta bra fettförbränning? Mitt förmiddagsschema kommer då se ut så här:

08:00 Frukost
10:00 Enkelt mellanmål på jobbet
11:30 Kaffe + proteindrink
12:00 1 timmes lunchpromenad
13:00 Lunch

Förstår att det inte kan bränna lika mkt fett som en morgonpromenad, men tror ni det kan vara en bra idé.

Du förbrukar ju energi (energiunderskott > viktnedgång) så en lunchpromenad är ju bättre än inget. Så kör på :thumbup:

Nemesis
2005-06-01, 10:42
Kanske inget svar på din fråga. Men du kan ju gå upp kl 0700 och promenera istället?

Fia
2005-06-01, 10:44
Jo, klart jag kan gå upp tidigare. Gör det ibland, men jag har väldigt svårt att motivera mig att gå upp så tidigt på morgonen för att promenera, så jag funderar på att varva morgonpromenader med lite lunchpromenader för att inte tappa intresset.

Lizzie
2005-06-01, 11:16
Bra idé tycker jag. Inte alltid så roligt att gå upp tidigt så sov lite längre vissa dagar och promenera på lunchen. Ta vara på den möjligheten, det hade jag gjort om jag hade kunnat sticka ifrån mitt jobb. Att röra sig och få frisk luft sådär mitt på dagen måste vara ett bra avbrott för kroppen och på vintern har man ju möjlighet att få dagsljuset oxå - perfekt! :thumbup:

Rataxes
2005-06-01, 12:25
Varför trycka upp insulinnivåerna med en proteindrink innan promenaden? Det du får i dig vid mellanmålet borde räcka fram till lunchen.

Fia
2005-06-01, 12:29
Varför trycka upp insulinnivåerna med en proteindrink innan promenaden? Det du får i dig vid mellanmålet borde räcka fram till lunchen.

Jag har hört nånstans att det ska vara bra att få i sig proteiner precis innan lågintensiv träning, men det kanske inte stämmer?

mvda
2005-06-01, 12:42
Jag har hört nånstans att det ska vara bra att få i sig proteiner precis innan lågintensiv träning, men det kanske inte stämmer?

Om du tar en proteindrink innan du går tar det väl längre tid innan kroppen börjar bränna fett eftersom den först måste bränna den energi du får i dig av proteindrinken?

King Grub
2005-06-01, 13:08
Jag har hört nånstans att det ska vara bra att få i sig proteiner precis innan lågintensiv träning, men det kanske inte stämmer?

Inte om det är i fettförbränningssyfte, och du har dessutom redan aminosyror i omlopp från mellanmålet och t o m från frukosten.

Fia
2005-06-01, 13:34
Inte om det är i fettförbränningssyfte, och du har dessutom redan aminosyror i omlopp från mellanmålet och t o m från frukosten.

Okay, då förstår jag!

Hur är det om man tar morgonpromenader, bör man käka något precis innan? Jag brukar ta ett glas minimjölk en kort stund innan jag går ut på morgonpromenad, är det bra?

King Grub
2005-06-01, 13:44
Okay, då förstår jag!

Hur är det om man tar morgonpromenader, bör man käka något precis innan? Jag brukar ta ett glas minimjölk en kort stund innan jag går ut på morgonpromenad, är det bra?

Bra och bra... det är inte bra i förbränningssyfte. Då är det fastande mage som gäller, förutom vatten och koffein om du använder det.

Fia
2005-06-01, 13:48
Bra och bra... det är inte bra i förbränningssyfte. Då är det fastande mage som gäller, förutom vatten och koffein om du använder det.

Bra, då vet jag. Tack för hjälpen!

Johan_P
2005-06-01, 20:18
Bra och bra... det är inte bra i förbränningssyfte. Då är det fastande mage som gäller, förutom vatten och koffein om du använder det.

Måste kofeinet komma från tabletter i ren form, eller påverkar kaffe insulinet?