handdator

Visa fullständig version : Vadpress


Fredrik_
2005-06-01, 09:53
Hej! Jag tränar i en lokal med ganska begränsad utrustning maskinmässigt och brukar köra vadpressen "fritt" med skivstången på axlarna och stående på en plattform, ungefär som enbens vadpress i övningsbanken men på två ben & skivstång. Har spanat runt och inte sett "min" variant på så många ställen (förutom i smith och med skivstångden stödd mot powerrack) så jag började fundera på om det är fel att köra på det sättet.

Finns det några allvarligare problem med att köra som jag gör?

Officer
2005-06-01, 09:56
Det finns väl inga "allvarliga" problem, förutom det kan vara svårt att balansera med 100-200 kg på axlarna och med endast halva fötterna på en platta liksom.
Varför inte köra i smithen? (tycker inte det riktigt framgår i din post om ni har en smith eller inte)

Scheggi
2005-06-01, 09:59
Det finns väl inga "allvarliga" problem, förutom det kan vara svårt att balansera med 100-200 kg på axlarna och med endast halva fötterna på en platta liksom.
Varför inte köra i smithen? (tycker inte det riktigt framgår i din post om ni har en smith eller inte)


Jag undrar bara.. När du kör med 100-200, kör du verkligen i hela vadens rörelseomfång? De jag sett som kör sådana tunga vikter vickar egentligen bara lite på fötterna och fuskar enligt min mening..

Någon annan som gärna kör tills vaderna är fullt sträckta både i kontraktionen och den excentriska fasen?

Fredrik_
2005-06-01, 10:01
Nej, har varken smith eller powerrack i lokalen. Sen har jag minst sagt långt kvar till de vikterna :)

Tack för svaren!

Officer
2005-06-01, 10:01
Jag undrar bara.. När du kör med 100-200, kör du verkligen i hela vadens rörelseomfång? De jag sett som kör sådana tunga vikter vickar egentligen bara lite på fötterna och fuskar enligt min mening..

Någon annan som gärna kör tills vaderna är fullt sträckta både i kontraktionen och den excentriska fasen?


Scheggi: väldigt bra fråga, fast 100-200 var bara ett praktexemplar på vikt i vadpressen. Tycker det är jobbigt att balansera "vadpress" med fristång oavsett.

OT - jag har testat sänka vikterna som fan i vadpressen och köra heeela rörelseomfånget med ordentlig stretch i bottenläget osv osv, men jag har inte fått något ut av det tyvärr. Har kört så i två år och vaderna har inte vuxit mer än kanske 0,5 cm. Verkar funka bättre för mig att köra lite tyngre men "slarvigare" på just vader.


OnT: Skulle det inte gå bättre då om du t ex kör din fria vadpress lutad mot en vägg, då du stöttar dig lite lätt framåt med ena handen så du inte kan falla bakåt så att säga, samtidigt som du håller stången på plats i nacken med endast ena handen (alltså, halv knäböjsställning så att säga..)