handdator

Visa fullständig version : Gammal Pepsi Max


Slartibartfast
2005-06-01, 08:09
Kan man dricka Pepsi max med bäst före datum 15.3.05? Jag fick en flaska gratis.

TrasMannen
2005-06-01, 08:10
Kan man dricka Pepsi max med bäst före datum 15.3.05? Jag fick en flaska gratis.

Dåligt med pengar denna månad eller? ;)

Slartibartfast
2005-06-01, 08:17
Det fanns ingen flaska på jobbet som inte var gammal. Allt var gratis!

mela
2005-06-01, 08:18
Öppna den och lukta på den...

Chandler
2005-06-01, 08:20
Kan man dricka Pepsi max med bäst före datum 15.3.05? Jag fick en flaska gratis.

Jag skulle inte tveka en sekund. "Använder" för övrigt gammal Fun Light och gammal öl som bäst. Vad skulle kunna bli dåligt?!

Slartibartfast
2005-06-01, 08:24
Vad skulle kunna bli dåligt?!

Tänkte jag också, men det finns ju ändå ett bäst före datum. :MrT:

Chandler
2005-06-01, 08:26
Tänkte jag också, men det finns ju ändå ett bäst före datum. :MrT:

Det är väl ett amerikanskt bolag? Rädda för att bli stämda. :D

Det här är från Phillips hemsida och helt säkert med tanke på de stackars jänkarna:

Var försiktig med varmt vatten. Kontrollera att
inte vattnet är för varmt, annars kan du bränna
dig.

Sanslöst bra! :naughty:

mela
2005-06-01, 08:27
Tänkte jag också, men det finns ju ändå ett bäst före datum. :MrT:

Manmåste ha utgångsdatum på grejor. Ofta håller dem mycket längre
än vad datumet visar. Vem har inte druckit gammal mjölk liksom ? Har den dessutom varit oöppnad håller den längre.
Så länge det luktar ok så är det lugnt.

Slartibartfast
2005-06-01, 08:34
Den luktar och smakar sagolikt. Druckit en halv deciliter hittills. Ingen mutation ännu. Vet inte om jag ska dricka allt.

mela
2005-06-01, 08:36
Den luktar och smakar sagolikt. Druckit en halv deciliter hittills. Ingen mutation ännu. Vet inte om jag ska dricka allt.

Eh vafan klunka. Inte slänger man något ;)

Slartibartfast
2005-06-01, 08:40
Skulle vilja att Grub slänger upp en studie om gammal Pepsi max. ;)

TrasMannen
2005-06-01, 09:44
Själv har jag problem att äta/dricka något där utgångsdatumet har passerat. Tvångstanke. jag har tom ruggiga problem att äta rester.

Chandler
2005-06-01, 09:50
Själv har jag problem att äta/dricka något där utgångsdatumet har passerat. Tvångstanke. jag har tom ruggiga problem att äta rester.

Jag åt just precis sej, som datumet gått ut på. Det var väl inget problem, vad kan hända i -18? Däremot hade jag ont om tid igår kväll när jag skulle laga min matlåda, så de var direkt ur frysen in i mikron, okryddade.. Jag fick i mig 1½ filé, den sista var jag tvungen att kasta bort; kväljningarna var övermäktiga. *spy* Alaskan Pollock på det här sättet: :nono:

Slartibartfast
2005-06-01, 10:57
Nu har jag druckit upp allt. Känner mig förhållandevis normal ännu. :)

John M
2005-06-01, 11:05
Hur mår du nu då? Inga allvarliga bieffekter? :D

Slartibartfast
2005-06-01, 11:12
Ännu helt normal. Var just och bajsade. Hårt och fint. :D

Grisen
2005-06-01, 11:44
Kan man dricka Pepsi max med bäst före datum 15.3.05? Jag fick en flaska gratis.

Jag har jobbat för ett annat stort dryckesföretag (Coca Cola), det som händer efter utgånget datum är att det blir mindre och mindre kolsyra, det sker egentligen hela tiden men efter utgånget datum kan det vara en märkbar skillnad. Så det är bara att dricka!

heljis
2005-06-01, 15:23
Kan man dricka Pepsi max med bäst före datum 15.3.05? Jag fick en flaska gratis.

OMG!!! *screwy*

:D

tossefar
2005-06-01, 18:44
Vem har inte druckit gammal mjölk liksom ?

Jag.
Konsumerar aldrig livsmedel som inte ha minst en dag kvar innan "bäst före".

Karate_kid
2005-06-01, 18:47
grattis. du har vunnit en ytterdörr

Slartibartfast
2005-06-01, 19:09
OMG!!! *screwy*


VAdå?

Kan rapportera att jag ännu mår fint. Kanske ska ta en till flaska imorgon.

BajareN
2005-06-01, 19:26
Mutationen kryper närmare inom loppet av några timmar ska du se, jag har sett studier som visar på att man kan utveckla svampar på ollonet.

MyungChul
2005-06-01, 20:29
förstår inte riktigt vad du är orolig över, finns nog inget i den burken som kan bli dåligt på den korta tiden över datumet

blekfet2
2005-06-01, 20:54
förstår inte riktigt vad du är orolig över, finns nog inget i den burken som kan bli dåligt på den korta tiden över datumet


smaken....men den är som baken....

David86
2005-06-02, 18:57
Jag har jobbat för ett annat stort dryckesföretag (Coca Cola), det som händer efter utgånget datum är att det blir mindre och mindre kolsyra, det sker egentligen hela tiden men efter utgånget datum kan det vara en märkbar skillnad. Så det är bara att dricka!
En gång fick jag en 2 år gammal burk Pepsi från en turkaffär och den smakade förjäkligt. Nu har jag inte smakat på avloppsvatten, men jag har luktat på det och jag tvivlar inte på att smaken av den där Pepsin var långt ifrån hur avloppsvatten smakar.. Det måste varit något mer än bristen på kolsyra som orsakade den smaken (kolsyra fanns det förövrigt inget av)?

mela
2005-06-02, 18:58
Jag.
Konsumerar aldrig livsmedel som inte ha minst en dag kvar innan "bäst före".

Varför då?

Krokodil
2005-06-02, 19:22
Precis som Grisen säger försvinner kolsyran med tiden, men det sker även en viss bakterietillväxt. Visserligen är lightprodukter så pass sura och näringsfattiga att det växer ganska dåligt i dem och så länge det smakar OK skall det inte vara nån fara.

Grisen
2005-06-02, 20:18
En gång fick jag en 2 år gammal burk Pepsi från en turkaffär och den smakade förjäkligt. Nu har jag inte smakat på avloppsvatten, men jag har luktat på det och jag tvivlar inte på att smaken av den där Pepsin var långt ifrån hur avloppsvatten smakar.. Det måste varit något mer än bristen på kolsyra som orsakade den smaken (kolsyra fanns det förövrigt inget av)?

Det måste ha varit ett hål eller spricka i burken. Jag rekomenderar ingen att dricka två år gammal Pepsi. Den drickan trådskaparen drack var inte mer än några måndader gammal.

David86
2005-06-02, 21:00
Det måste ha varit ett hål eller spricka i burken. Jag rekomenderar ingen att dricka två år gammal Pepsi. Den drickan trådskaparen drack var inte mer än några måndader gammal.
Så själva läsken borde hålla rätt så länge, bara att kolsyran kommer försvinna? Fast man vet aldrig vad den burken har fått utstå under alla åren den var på vift. Gick tillbaka och bad om en ny om du undrar :)

Grisen
2005-06-02, 22:55
Så själva läsken borde hålla rätt så länge, bara att kolsyran kommer försvinna? Fast man vet aldrig vad den burken har fått utstå under alla åren den var på vift. Gick tillbaka och bad om en ny om du undrar :)

Precis, 1,5 liters flaskor går ut ungefär ett år efter att de nått butiken. Detta beror på att det är bättre kvalitet på falskornas täthet, det tar längre tid innan kolsyran försvinner. Som Krokodil nämde sker även en viss bakterietillväxt men den är liten, minimal i light-läsk.

Tur att du inte drack den =)

heljis
2005-06-03, 23:52
VAdå?


Jag tyckte det var en rätt rolig fråga bara.


Kan rapportera att jag ännu mår fint.

Vilken tur!


Kanske ska ta en till flaska imorgon.

Ja, gör det du. ;)

:laugh:

stenrock
2005-06-04, 10:27
Man borde kanske läsa "bäst före" som "minst hållbar till". Då känns det inte så farligt att äta/dricka gamla saker. :thumbup:

heljis
2005-06-04, 11:44
Man borde kanske läsa "bäst före" som "minst hållbar till". Då känns det inte så farligt att äta/dricka gamla saker. :thumbup:

Det är skillnad på de två... vissa saker är märkta med "sista förbrukningsdag" och då "skall" man inte äta dem efter den dagen. "Bäst före" betyder däremot just bäst före, dvs produkten är bäst före det datumet.. men det betyder inte att det är något fel alls på den när det datumet har passerat.

Det är skillnad också hur butiker får sälja produkter med dessa två märkningar, men jag kommer inte ihåg hur det fungerade exakt :em: