handdator

Visa fullständig version : skala potatis eller inte?

ossie
2005-05-31, 22:48
Alltså när man ska koka potatis. Är det bäst att koka den med skalet på eller är det bara en myt att näringsämnen försvinner om de skalas innan de kokas?

MyungChul
2005-05-31, 22:56
c-vitaminet sitter i skalet, å andra sidan förstörs de vid upphettning.
sitter mer näring i skalet, vet dock inte hur och vad. jag föredrar iaf potatis med skalet på, ur näringssynpunkt. sen beror det på till vad

Sverker
2005-06-01, 05:57
Att näringen skulle sitta i skalet på potatisen är en myt.
Näringen är jämt fördelat i hela potatisen.
Däremot finns det alltid 15 - 25 % förluster av vitaminer pga värmen.
När man delar potatisen så ökar ytan många gånger och visst läckage av mineraler kan också ske.

Vem vill skala en het potatis :confused: Jag skalar innan och kokar potatisen hel.

ossie
2005-06-01, 11:07
Vem vill skala en het potatis :confused: Jag skalar innan och kokar potatisen hel.

Ja det är bara jobbigt att skala dem efter de är kokta. Men va bra då kan jag koka mina skalade potatisar i fortsättningen också.

Max
2005-06-01, 11:18
Snart kommer ju färskpotatisen och den tycker jag blir fin om den kokas med skal och sedan bara äts med skal och allt.

ossie
2005-06-01, 12:27
Snart kommer ju färskpotatisen och den tycker jag blir fin om den kokas med skal och sedan bara äts med skal och allt.

Japp, det e riktigt gott. Tillsammans med smör ;)

skaparn
2005-06-01, 12:35

Svår konst det där. Kunskapen kan dessutom bara förvärvas med ett flertal brännskador på fingrarna under inlärningsprocessen.

Kan du tänka dig en surströmmingsskiva utan att man sitter och skalar innan? Nej, potatis ska skalas efteråt.

Förr!