handdator

Visa fullständig version : Kostillskott som bildar nandrolon i kroppen ?


hockeyFREAK
2005-05-31, 21:34
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,652866,00.html

Eftersom jag är hockeyspelare och gör 2 dopingtester årligen så undrar jag vad detta kommer från ? Vilka kosttilskott kan bilda detta ?

De kostillskott jag äter nu är Whey80 och Creatin Complete finns det någon chans att jag kan åka fast på dessa ? Vad kan jag göra åt det om risken finns ?

MVH hockeyFREAK

Weird
2005-05-31, 21:48
sgå på nyheterna att det där bara var *bs*

Langster
2005-05-31, 23:31
Det är ingen risk alls att de kosttillskott du äter kan ge utslag på dopingtest.

De kosttillskott som ger positivt dopingprov finns inte att köpa i sverige, inte lagligt iaf. Det handlar om prohormoner (och borde knappast benämnas hälsokostmedel av aftonblaskan). I USA finns eller fanns en prohormon som fungerade i princip exakt som nandrolon och såg ut som nandrolon i testerna.
Det konstiga är att prohormoner är klassade som doping, så det handlar inte om några oskyldigt dömda i det fallet. Ingen tar en prohormon i tron om att det är något tillåtet, om man inte är jävligt dum och då borde man bli avstängd för dumhet ändå!

Man kan få i sig nandrolon genom att äta okastrerad gris som det står i artikeln. Men risken att du skulle äta det är så liten så den finns inte.

Sverker
2005-06-01, 05:39
Varför kastreras spädgrisar ?

Jo, därför att köttet från en ung galt ( orne ) smakar vedervärdigt *spy*
Det finns ingen risk att någon skulle få i sig könshormoner den vägen :D

AngelLove
2005-06-01, 08:33
Fanns det inte ett tillskott som såldes ett tag som hette Androstenedione / Norandrostenedione som detta just skedde. Det såldes i butiker ett tag (X antal månader) innan det blev förbjudet, iofs är det några år sedan nu.

Vet att amerikanske kulstötaren Randy Barnes blev avstängd 2år för att ha ätit Androstenedione-tabletter.

gasoliner
2005-06-01, 09:13
Fanns det inte ett tillskott som såldes ett tag som hette Androstenedione / Norandrostenedione som detta just skedde. Det såldes i butiker ett tag (X antal månader) innan det blev förbjudet, iofs är det några år sedan nu.

Det förbjöds i Sverige Iom. att reglerna skärptes vid årsskiftet 96/97 har jag för mig.

-"Testosteron och alla dess derivat "..osv.

hockeyFREAK
2005-06-01, 20:28
tack så mycket för alla lungnande svar! Jag har hört rykten om att Kreatin och andra prestationshöjande-medel ska bli förbjudna. Även har jag hört rykten om att Kreatin ska kunna bilda otillåtna medel i kroppen !?

O.B.S Detta är bara rykten som jag vill vara 100% säker på att de inte är sanna.

MVH hockeyFREAK

MyungChul
2005-06-01, 20:41
kreatin får du i dig via kött också va?

vrålapa
2005-06-01, 21:19
kreatin får du i dig via kött också va?

Japp! Fast inga stora mängder. 1gram per kg. Om jag inte minns helt fel.
men det var då väldigt lite!

Ekonom
2005-06-01, 21:38
tack så mycket för alla lungnande svar! Jag har hört rykten om att Kreatin och andra prestationshöjande-medel ska bli förbjudna. Även har jag hört rykten om att Kreatin ska kunna bilda otillåtna medel i kroppen !?

O.B.S Detta är bara rykten som jag vill vara 100% säker på att de inte är sanna.

MVH hockeyFREAK

Det rör sig nog om rykten gällande kreatinets påstådda förbud och det bildar inga "otillåtna medel" i kroppen. Lite kreatin ska tydligen kunna omvandlas till formaldehyd, som ska kunna va skadligt i stora mängder, men det är nog inget som man behöver bry sej om.

skaparn
2005-06-01, 21:54
Japp! Fast inga stora mängder. 1gram per kg. Om jag inte minns helt fel.
Varierar förvisso, strömming t.ex. kan innehålla betydligt mer. Upp till 10 g/kg "har jag hört"(tm), men även med en nypa salt blir det icke försumbart.

hockeyFREAK
2005-06-01, 22:00
Det rör sig nog om rykten gällande kreatinets påstådda förbud och det bildar inga "otillåtna medel" i kroppen. Lite kreatin ska tydligen kunna omvandlas till formaldehyd, som ska kunna va skadligt i stora mängder, men det är nog inget som man behöver bry sej om.

Vilka är det som har påstått detta har de någong grund ? Finns det någon risk att de kommer förbjuda detta ?

tack för svaren alla !

MVH hockeyFREAK

Sverker
2005-06-02, 05:59
Vilka är det som har påstått detta har de någong grund ? Finns det någon risk att de kommer förbjuda detta ?

tack för svaren alla !

MVH hockeyFREAK

Det är Livsmedelsverket som har ansvaret i denna fråga. Vad säger SLV ?:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____9447.aspx

De säger varken ja eller nej. Det finns inga långtidsstudier med de höga doser som idrottare använder. De har sedan problem med att översätta kreatinforskningen som är gjord på normalbefolkning till tränande ( ofta unga ) idrottsmän och kvinnor.
Alltså rekommenderar SLV försiktighetsprincipen att var och en skall konsumera kreatin med förnuft..

hockeyFREAK
2005-06-02, 21:29
Det är Livsmedelsverket som har ansvaret i denna fråga. Vad säger SLV ?:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page____9447.aspx

De säger varken ja eller nej. Det finns inga långtidsstudier med de höga doser som idrottare använder. De har sedan problem med att översätta kreatinforskningen som är gjord på normalbefolkning till tränande ( ofta unga ) idrottsmän och kvinnor.
Alltså rekommenderar SLV försiktighetsprincipen att var och en skall konsumera kreatin med förnuft..

Förnuft = att ta små kreatindoser eller bara kreatinet från maten ?

MVH hockeyFREAK

Akilles
2005-06-03, 13:47
http://img.villagephotos.com/p/2005-6/1023017/Nandroloncopy2.jpg

Observera utvecklingen: drabbade grenar under 2004.

bosse_brutal
2005-06-03, 13:55
haha, vilket mongo, dopa sig när man spelar GOLF

hockeyFREAK
2005-06-03, 17:50
haha, vilket mongo, dopa sig när man spelar GOLF

Det är ju inte precis nandrolon de går på utan de går på amfetamin eller något sådant för att inte vara så nervösa. Men detta sa väl inte mig så mkt med den undersökningen ?

mvh hockeyFREAK

negative
2005-06-03, 23:29
Det är ju inte precis nandrolon de går på utan de går på amfetamin eller något sådant för att inte vara så nervösa. Men detta sa väl inte mig så mkt med den undersökningen ?

mvh hockeyFREAK


Hmm skulle vilja se en golfare på tjack........

hockeyFREAK
2005-06-04, 01:11
Amfetamin = Du blir piggare och kan koncentrera dig bättre och har en lugnande effekt, är lätt bästa golfdrogen du kan ta och det är flera som ertappats för det..

Tolkia
2005-06-04, 10:24
Hur är det med (miss)bruk av betablockerare inom golf? Det borde ju vara betydligt lättare att få tag på på åtminstone halvlaglig väg än amfetamin och har ju inte heller riktigt samma biverkningar vad gäller beroende, t.ex. Har för mig att det inte är helt ovanligt inom andra precisionssporter, t.ex. skytte, och det efter vad jag har hört inte ALLS ovanligt bland t.ex. orkestermusiker, som ju inte heller vill darra på handen i onödan.

Allan
2005-06-04, 11:22
Man ska vara extremt letargisk för att ha nån bra effekt av amfetamin om man tar det "på egen hand". Att centralstimulerande medel skulle ha en positiv effekt på vissa personer är oomtvistat ( Ritalina används terapeutiskt vid olika bokstavsdiagnoser) men det lämpar sig knappast för egendosering.
Däremot är det en förekommande myt bland framförallt up-and-coming-golfers....


allan

n1klas
2005-06-04, 11:30
haha, vilket mongo, dopa sig när man spelar GOLF

Kan vara jobbigt å gå mellan hålen

negative
2005-06-05, 00:35
Amfetamin = Du blir piggare och kan koncentrera dig bättre och har en lugnande effekt, är lätt bästa golfdrogen du kan ta och det är flera som ertappats för det..


Det finns inga mer ryckinga och knyckinga personer än tjackpundare. Skulle vilja se Sörenstam bli nojig och gömma sig i bunkern, då hon tror att davis är ute efter henne.

hockeyFREAK
2005-06-05, 21:38
det verkar som du bladat ihop extasy och amfetamin...

negative
2005-06-07, 00:49
det verkar som du bladat ihop extasy och amfetamin...
Amfetamin fakta.......

Amfetaminruset även kallat "uppåttjack" gör att missbrukaren känner sig stark, livskraftig och upplever att han får ett starkare självförtroende och ett minskat behov av sömn och mat. Missbrukaren kan bli hyperaktiv och rastlös. Han rör sig fladdrigt, får stora stela pupiller och blir lätt aggressiv.
Vid stora doser kan missbrukaren bli förrvirrad och få förföljelsemanier och bli mycket aggressiv. Detta kallas att få "nojan".

Jätte bra golfspelare blir man visst också....Eller ?

Pez
2005-06-07, 01:48
det verkar som du bladat ihop extasy och amfetamin...
Det verkar som att du blandat ihop dig själv med nån som har koll.

Sorry, men det kändes fanimej nödvändigt.. du måste nog inse att det faktiskt finns folk som har koll på "dedäringa drååågerna", långt bättre koll än en 17-årig hockeykille kan eller bör ha (inget ont om hockey eller 17-åriga utövare av sporten ifråga..men som sagt.. you got alot of growing up to do..).

jesse
2005-06-07, 02:35
Hur är det med (miss)bruk av betablockerare inom golf? Det borde ju vara betydligt lättare att få tag på på åtminstone halvlaglig väg än amfetamin och har ju inte heller riktigt samma biverkningar vad gäller beroende, t.ex. Har för mig att det inte är helt ovanligt inom andra precisionssporter, t.ex. skytte, och det efter vad jag har hört inte ALLS ovanligt bland t.ex. orkestermusiker, som ju inte heller vill darra på handen i onödan.

Det förekommer att golfspelare brukar betablockerare sen hur vanligt det är vet jag inte.
Kommer ihåg att man bestämde sig för att ta tester vid en Europatour-tävling i Frankrike för något år sedan och då var det plötsligt flera spelare som strök sig.

negative
2005-06-07, 23:07
Det verkar som att du blandat ihop dig själv med nån som har koll.

Sorry, men det kändes fanimej nödvändigt.. du måste nog inse att det faktiskt finns folk som har koll på "dedäringa drååågerna", långt bättre koll än en 17-årig hockeykille kan eller bör ha (inget ont om hockey eller 17-åriga utövare av sporten ifråga..men som sagt.. you got alot of growing up to do..).

Killen utan blåöga heter Pez.........

http://www.starman417.com/Owned%20Baby.jpg

hockeyFREAK
2005-06-12, 02:08
Det finns inga mer ryckinga och knyckinga personer än tjackpundare. Skulle vilja se Sörenstam bli nojig och gömma sig i bunkern, då hon tror att davis är ute efter henne.

Varför är det då nolltollerans-nivå på att ha alkohol i blodet inom golf ? För alla alkoholister är jätte knyckliga och ryckiga. Men tar man en mindre dos alkohol så har detta en lungnande effekt....

hockeyFREAK
2005-06-12, 02:14
Det verkar som att du blandat ihop dig själv med nån som har koll.

Sorry, men det kändes fanimej nödvändigt.. du måste nog inse att det faktiskt finns folk som har koll på "dedäringa drååågerna", långt bättre koll än en 17-årig hockeykille kan eller bör ha (inget ont om hockey eller 17-åriga utövare av sporten ifråga..men som sagt.. you got alot of growing up to do..).

Du får gärna tycka att jag är idiot. Men i detta fallet tror jag nog mer på min kusin som legat på touren i snart 5 år. Användandet har ökat mycket senaste tiden sen man valde att inte ha några dopingtester på touren. Denna undersökning http://www.laxpower.com/update02/Drugs2001.php visar att användet att amfetamin existerar som prestations-drog inom golfen. Skulle man göra samma undersökning idag skulle siffrorna varit markant högre.

Sverker
2005-06-12, 07:05
Varför är det då nolltollerans-nivå på att ha alkohol i blodet inom golf ? För alla alkoholister är jätte knyckliga och ryckiga. Men tar man en mindre dos alkohol så har detta en lungnande effekt....


Måste man använda alkohol för att dämpa små ryckningar är man illa ute. Då är man redan beroende av en viss promillehalt :(

hockeyFREAK
2005-06-12, 13:58
Måste man använda alkohol för att dämpa små ryckningar är man illa ute. Då är man redan beroende av en viss promillehalt :(

Alltså det var ju inte så jag menade eftersom han drog alla över en linje som använde amfetamin, han sa att man var en tjackpundare som skulle koola av vilken sekund som helst. Då gjorde jag samma paralell med alkohol men det var ju inte den effekten man var ute efter här, i detta fallet är man ute efter att dämpa nervositeten därför man kan ta sig en liten sup. Samtidigt därför är det förbjudet med alkohol i kroppen vid tävlingar.

Pez
2005-06-12, 14:43
Du får gärna tycka att jag är idiot. Men i detta fallet tror jag nog mer på min kusin som legat på touren i snart 5 år. Användandet har ökat mycket senaste tiden sen man valde att inte ha några dopingtester på touren. Denna undersökning http://www.laxpower.com/update02/Drugs2001.php visar att användet att amfetamin existerar som prestations-drog inom golfen. Skulle man göra samma undersökning idag skulle siffrorna varit markant högre.
Nåja.. källor i stil med "min kusin säger att..." är inte tillförlitliga.. vad är det som säger att din kusin inte är en av få på touren som dopar sig och därför kör på det "moraliska försvaret" - "alla andra gör det, därför gör jag det också" eller helt enkelt är bitter över att inte ligga i toppskiktet (nu vet jag inte om han gör det eller ej) - då "alla andra dopar sig, jag gör det inte och därför vinner dom" funkar lika bra för självkänslan.

Jaja.. för det första vill jag säga att jag inte sagt nåt om huruvida doping förekommer inom golf - självklart förekommer det, sport+vinnarskallar+pengar=doping, ej heller har jag sagt att du är en "idiot".. var du nu fick det ifrån. Vad jag vill komma till är att du är 17 år gammal, som 17-åring har man vanligtvis liten om ens någon koll på "den smutsiga" verkligheten. Sorry, men så är det - de flesta inser den begränsningen, det kanske du skulle fundera över att göra också..

hockeyFREAK
2005-06-12, 16:52
Nåja.. källor i stil med "min kusin säger att..." är inte tillförlitliga.. vad är det som säger att din kusin inte är en av få på touren som dopar sig och därför kör på det "moraliska försvaret" - "alla andra gör det, därför gör jag det också" eller helt enkelt är bitter över att inte ligga i toppskiktet (nu vet jag inte om han gör det eller ej) - då "alla andra dopar sig, jag gör det inte och därför vinner dom" funkar lika bra för självkänslan.

Jaja.. för det första vill jag säga att jag inte sagt nåt om huruvida doping förekommer inom golf - självklart förekommer det, sport+vinnarskallar+pengar=doping, ej heller har jag sagt att du är en "idiot".. var du nu fick det ifrån. Vad jag vill komma till är att du är 17 år gammal, som 17-åring har man vanligtvis liten om ens någon koll på "den smutsiga" verkligheten. Sorry, men så är det - de flesta inser den begränsningen, det kanske du skulle fundera över att göra också..

hmm va det inte precis det jag bevisade att jag hade en aning vad som pågick ? Vi snackade väl inte om min kusin tog amfetamin eller inte ? Eftersom jag inte heller skulle litat på "min kusin sa det" så tog jag ju med länken som mer konkreta bevis.I detta fallet vet jag vad jag pratar om. Nu har jag bevisat för dig att jag har en aning vad som pågår nu är det du som ska bevisa motsatsen....

Allan
2005-06-12, 18:15
hmm va det inte precis det jag bevisade att jag hade en aning vad som pågick ? Vi snackade väl inte om min kusin tog amfetamin eller inte ? Eftersom jag inte heller skulle litat på "min kusin sa det" så tog jag ju med länken som mer konkreta bevis.I detta fallet vet jag vad jag pratar om. Nu har jag bevisat för dig att jag har en aning vad som pågår nu är det du som ska bevisa motsatsen....

Trams. Det här är ingen tävling. Enligt svenska Golfförbundet är bruket av centralstimulerande medel oerhört sällsynt, och oftast kopplat till annat missbruk (vilket förekommer). Egentligen bevisar det ingenting annat än att det finns idioter inom golfen. Och detta har inget att göra med kosttillskott som bildar nandrolon i kroppen. Lägg ner!


allan

hockeyFREAK
2005-06-12, 20:03
okej sista inlägget..Du borde samtidigt fråga dem hur många tester de haft på de senare åren..

Pez
2005-06-12, 20:29
hmm va det inte precis det jag bevisade att jag hade en aning vad som pågick ? Vi snackade väl inte om min kusin tog amfetamin eller inte ? Eftersom jag inte heller skulle litat på "min kusin sa det" så tog jag ju med länken som mer konkreta bevis.I detta fallet vet jag vad jag pratar om. Nu har jag bevisat för dig att jag har en aning vad som pågår nu är det du som ska bevisa motsatsen....
Nej. :)

Allan
2005-06-12, 20:49
okej sista inlägget..Du borde samtidigt fråga dem hur många tester de haft på de senare åren..

Som direkt svar på din fråga - 15 om året sedan 2000 ungefär. Vilket är rimligt i förhållande till antalet verkliga utövare.


allan