handdator

Visa fullständig version : GULAN under diet?

Leon
2005-05-31, 19:44
Går på extrem låg kolisdiet från och med i Måndags, är det okej att göra omelett med gulan och allt, steka det i rapsolja och äta till frukost eller kan jag glömma det?

z_bumbi
2005-05-31, 19:46
Det finns ingen större anledning att inte använda gulorna om du får "plats" med energin från dem
Fettsammansättningen är bra och i kombination med rapsoljan t o m utmärkt.

Grisen
2005-05-31, 19:47
Går på extrem låg kolisdiet från och med i Måndags, är det okej att göra omelett med gulan och allt, steka det i rapsolja och äta till frukost eller kan jag glömma det?

Nej, äggula är proppfull med snabba kolhydrater, bör endast inmundigas efter träning.

*bs*

Grisen
2005-05-31, 19:50
Seriöst! Se z_bumbis svar och detta:

"Ägget är kycklingens fosterkammare och måste därför innehålla allt kycklingembryot behöver för att kunna utvecklas till en livskraftig kyckling. Ett genomsnittligt ägg består till 27.5% av äggula, 63% äggvita och 9.5% skal. Äggulan är kycklingembryots främsta näringskälla. Den består till hälften av vatten. Resten är s.k. torrsubstans och består till ca 2/3 av olika fetter och till 1/3 av proteiner. Äggvitan å andra sidan består till ca 90% av vatten. Torrsubstansen i vitan utgörs nästan uteslutande av olika proteiner. Ägget innehåller också små mängder kolhydrater, mineraler och vitaminer - främst A, D, E, K samt olika B-vitaminer. I ägget finns också mineraler som järn, zink och selen. Energiinnehållet i ett normalstort ägg (ca 60 g) är ca 88 kcal (360 kJ)."

Från: http://www.livsmedelssverige.org/livsmedel/animalier/agg/naring.htm

HenrY
2005-05-31, 19:55
Äggula är djävulens påfynd och bör endast idkas av satanister!

Leon
2005-05-31, 19:58
Äggula är djävulens påfynd och bör endast idkas av satanister!
Bra då kan jag inta den :devil:

Tack för råden, väntar fortfarande på att King grub ska svara!

King Grub
2005-05-31, 20:01
Varför? Behövs inte. ;) Du har redan fått svar. Varför skall jag skriva något som z_bumbi redan skrivit?

HenrY
2005-05-31, 20:02
Varför skall jag skriva något som z_bumbi redan skrivit?

Och jag!;)

Leon
2005-05-31, 20:07
Varför? Behövs inte. ;) Du har redan fått svar. Varför skall jag skriva något som z_bumbi redan skrivit?
Vill ha flera svar, däribland ditt.Det är inte det att jag tror att bumbi vet mindre men jag tycker att det är bra med flera svar för att se om dom överensstämmer.Nöjd!

King Grub
2005-05-31, 20:08
Okej! :) Har jag inget att tillägga skriver jag dock oftast inget bara för sakens skull.

Djens
2005-05-31, 22:15
Har jag inget att tillägga skriver jag dock oftast inget bara för sakens skull.

Humor :D :laugh:

heljis
2005-06-01, 05:14
Nej, äggula är proppfull med snabba kolhydrater, bör endas inmundigas efter träning.

*bs*

:laugh: